Hur stå ut med att bo bakom byggställning?

Det förvånar mig verkligen jättemycket att det inte framgår att vad jag menar är att det då är ett eget val. Ibland undrar jag verkligen om folk alls tänker själva när de läser här.

JAG tycker det är en intressant parallell i diskussionen. Jag inser att jag är jätteensam om den åsikten (även om massor av andra trådar visar motsatsen). Men det betyder ju inte att jag ändrar åsikt för det.

@Görel har ju iaf vad jag vet inte dragit med sig 400k pers i en facebookgrupp för att klaga över lägenhetsbornas rätt till obrutet solljus och möjlighet till odling oavsett var man bosätter sig och omständigheterna i övrigt. Med tanke på det där med att det är ens eget val menar jag.

Om poängen med din kommentar var att alla har ett eget val, vem har påstått något annat? (sen har ju inte alls alla ett eget val men så långt behöver vi inte sidospåra).
 
Fast om du nu har ett annat alternativ så låter det ju sannerligen som ett riktigt lyxproblem

Alltså, jag kan inte pendla från sommarstugan till jobbet. Dessutom är den inte vinterbonad och en massa annat som inte gör den lämplig som ersättningsbostad. Så ett alternativ är den inte.
 
Våra två badrumsrenoveringar var inte att leka med. 😉
Jag bor i eget hus.

En sån har jag också gått igenom. Helt på eget initiativ och bekostnad. Det var inte heller roligt men kändes lite bättre eftersom jag visste att jag kunde sälja lägenheten och flytta när det var klart. Bodde hos mamma i tre veckor, det var då vi verkligen insåg att vi är lika på fel sätt. Jag kommer kunna bo strödagar hos henne men inte permanent, då skulle vi båda bli tokiga.
 
Är det vanligt att det blir inbrott i hus som byggs om?

Det är inte helt ovanligt att man tar sig in via byggnadsställningen. Min balkong vetter mot en kulle med en dunge med träd, det finns inga människor som vistas där och ingen belysning så jag tänker att det är väldigt inbjudande om man letar efter ställen att göra inbrott på.
 
Jag tror det är svårt att påverka så inte ställningen plastas in. Dötrist, jag förstår dig!

Även om du föredrar en sommar i stan hade jag nog flytt ut till sommarstugan under semestern. Hellre det än att sitta instängd i en lägenhet utan möjlighet till balkongen och öppna fönster. Eller så öppnar du upp när byggjobbarna går hem på eftermiddagen.
 
Jag bodde instängd precis sådär för 10 år sedan i ett halvår. Förstår att det är pissjobbigt att tänka på, speciellt över semestern och på sommaren när man gärna vill få in både ljus och luft. Men som alla andra ljud typ i trapphuset osv så vänjer man sig vid att det låter lite från bygget. Och vädra borde du ju kunna göra på kvällarna när byggarbetarna gått hem.

Finns det någonstans du kan åka en del av semestern? Någon väns/bekants sommarhus eller hyra någon stuga någonstans? Förstår att det verkligen inte blir samma sak men så du får komma iväg lite och kan längta till ett andningshål.

Jag håller på och undersöker de möjligheterna. Mina föräldrars sommarstuga behöver tyvärr lite fix innan den blir beboelig i sommar. Sen har jag många vänner jag kan hänga med på dagarna.
 
Jag tror det är svårt att påverka så inte ställningen plastas in. Dötrist, jag förstår dig!

Även om du föredrar en sommar i stan hade jag nog flytt ut till sommarstugan under semestern. Hellre det än att sitta instängd i en lägenhet utan möjlighet till balkongen och öppna fönster. Eller så öppnar du upp när byggjobbarna går hem på eftermiddagen.

Eftersom jag är en stadsmänniska så känns en semester i en sommarstuga i skärgården hemskt. Jag vill hänga i parker, gå på uteserveringar och allt annat som gör att jag älskar stadsliv.
 
Ja det var väl informerat hos oss, men vår förening har tre byggnader som alla skulle fasadrenoveras under ett års tid. Alla "fick" 4 månader var, därav den exakta veckoplaneringen tror jag. Sedan kom också löpande trapphusinformation, och när allt var klart ordnade styrelsen en rejäl mängdrabatt hos en fönsterputsare. Överlag har jag en bättre bild av månaderna med byggställning efter, än vad jag hade innan.

Så där var det när min tidigare brf renoverade fönster. Det kom upp veckoplaneringar så man kunde följa vad som hände.
 
Det här är ju väldigt typiskt och onödigt. När det gäller större renoveringar eller ändringar är det superviktigt att alla vet om vad som gäller i tid. Sen att alla inte kommer hålla med eller gilla förändringarna men alla inblandade, de som bor måste veta innan så att man kan planera semester, trädgårdsodling osv efter det.
Kommer hela fasaden täckas samtidigt eller kommer det göras i etapper?

Precis så. Ge mig info så kan jag anpassa mig efter det.

Har verkligen ingen aning. Det har inte ens gått ut någon officiell info om att det ska komma upp byggnadsställningar. Pratade med en i styrelsen om det härom dagen och han sa att han inte heller hade någon info vilket lät oerhört märkligt. Ska maila ordföranden.
 
Om det är någorlunda genomskinlig plast går det bra att ha växterna på balkongen ändå (blir som ett växthus), så kolla.
Precis det funderade jag på - om det inte skulle bli som ett växthus. Förutsatt då att man har tillgång till sin balkong under renoveringen, men det borde man väl ha om det nu bara är vinden som ska renoveras.
 
Senast ändrad:
En sån har jag också gått igenom. Helt på eget initiativ och bekostnad. Det var inte heller roligt men kändes lite bättre eftersom jag visste att jag kunde sälja lägenheten och flytta när det var klart. Bodde hos mamma i tre veckor, det var då vi verkligen insåg att vi är lika på fel sätt. Jag kommer kunna bo strödagar hos henne men inte permanent, då skulle vi båda bli tokiga.
Vi ville ju renovera badrummen också. Särskilt det ena såg ur som h-vete. 😉
Men vi bodde där hela tiden under båda renoveringarna. Det var tufft, men det gick.
Vi är jättenöjda idag.
Ska tillägga att vi inte gjorde båda samtidigt så vi hade i alla fall ett badrum att använda under tiden. Det var nog räddningen.
 
Inte ens brf:s ordförande verkar ha koll på vad som ska komma att hända och när.

Han trodde att vi skulle slippa plast, och än så länge är det bara en byggnadsställning utanför. Fortsätter det så här är det okej.
B4D1CE4E-0318-4FE5-BF60-AF44F41882AA.jpeg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Behöver lite kloka ord och råd! Har två små kissar - en hona på 16 månader och en hane på ungefär 8 månader. Vi bor i lägenhet, och...
Svar
6
· Visningar
1 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp