Hur ställer ni fönstren på hästtransporten?

Tervaleijona

Trådstartare
Ni som bara har två fönster fram på era hästtransporter och ingen taklucka, hur ställer ni dom när ni kör häst? Jag vill inte att det ska bli för varmt, men ändå inte blåsa rakt i ansiktet på hästen? Har ni t.ex. båda öppna eller bara det på motsatt sida från där hästen står och hur mycket har ni öppet? Det gäller alltså sådana fönster som går att vinkla både i sidled och uppåt/nedåt.
 
Ni som bara har två fönster fram på era hästtransporter och ingen taklucka, hur ställer ni dom när ni kör häst? Jag vill inte att det ska bli för varmt, men ändå inte blåsa rakt i ansiktet på hästen? Har ni t.ex. båda öppna eller bara det på motsatt sida från där hästen står och hur mycket har ni öppet? Det gäller alltså sådana fönster som går att vinkla både i sidled och uppåt/nedåt.
Nu har inte jag sådan transport men jag hade nog öppnat ena ganska mycket och möjligen en liten springa på det andra beroende på utomhustemperatur.
Men har inte transporten andra ventiler för friskluftsintag också? Min transport har två små "galler" som jag alltid har i öppet läge.
 
Bara två fönster täcker knappast ventilationsbehovet för hästen under varma dagar. De behöver öppnas fullt och kompletteras med ytterligare öppningar.
 
  • Gilla
Reactions: Elo
Hur hade ni kompletterat ventilationen i ett plyfasläp, med bara en taklucka?

Hur mycket 'ventilation' finns det från början?

1 eller 2 takluckor, ventiler i fram/i sidorna (finns stängbara så att man kan reglera), köra med luckan i 'ventil'-läge.
 
Hur mycket 'ventilation' finns det från början?

1 eller 2 takluckor, ventiler i fram/i sidorna (finns stängbara så att man kan reglera), köra med luckan i 'ventil'-läge.
En taklucka, ingen ventilation i sidorna. Så det är någon form av ventilation i sidorna jag har tänkt sätta in. Har den övre luckan i det yttre hålet. Det är ett star safir.
 
En taklucka, ingen ventilation i sidorna. Så det är någon form av ventilation i sidorna jag har tänkt sätta in. Har den övre luckan i det yttre hålet. Det är ett star safir.
Har den fönster fram som inte går att öppna? På min star diamant jag hade bytte jag fönstret på fronturlastningens lucka till ett öppningsbart. Det blev väldigt bra. Satte även en rosettventil i skötardörren.
 
Har den fönster fram som inte går att öppna? På min star diamant jag hade bytte jag fönstret på fronturlastningens lucka till ett öppningsbart. Det blev väldigt bra. Satte även en rosettventil i skötardörren.
Ja, den har två fönster i "taket" som inte går att öppna. Tänkte att det kanske inte gick att få tag i fönster, pga märke som längre inte tillverkas
 
Hade haft helt öppet på båda. Har både fönster och taklucka och öppnar allt fullt. Eftersom jag har gardin bak så låter jag även den glipa på ena sidan när det är riktigt varmt så det blir ordentligt med luftgenomströmning.
 
Ja, den har två fönster i "taket" som inte går att öppna. Tänkte att det kanske inte gick att få tag i fönster, pga märke som längre inte tillverkas
Det går att få tag i "universalmodell" på öppningsbara fönster. De passar inte direkt i så man får såga lite och sen täta med silikon.
 
Letade fram lite bilder.
 

Bifogade filer

  • FB_IMG_1684584737246.jpg
    FB_IMG_1684584737246.jpg
    120 KB · Visningar: 28

Liknande trådar

Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 068
Senast: JohannaB
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
943
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 256
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp