Hur stängsla in rymmare??

Elstaket är ingen utrustning :)
Det är skillnad på om det är utrustningen som ger stöten eller om hästen får en stöt när utrustningen tar emot ett strömförande föremål, tex elstaketet. Att ha lösa elband knutet i hästens grimma är inte samma sak som att ha utrustning på hästen som ger den stötar, var ska strömmen komma ifrån när hästen inte står med huvudet i elstaketet? Ska man resonera på det viset så får man inte lov att ha metallspännen i hästens grimma heller eftersom de kan leda ström om hästen går emot elstketet med spännet, man får isf heller inte ha metallstigbyglar och definitivt inte metallbett i någon form eftersom hästen kan få en stöt.
 
Det är skillnad på om det är utrustningen som ger stöten eller om hästen får en stöt när utrustningen tar emot ett strömförande föremål, tex elstaketet. Att ha lösa elband knutet i hästens grimma är inte samma sak som att ha utrustning på hästen som ger den stötar, var ska strömmen komma ifrån när hästen inte står med huvudet i elstaketet? Ska man resonera på det viset så får man inte lov att ha metallspännen i hästens grimma heller eftersom de kan leda ström om hästen går emot elstketet med spännet, man får isf heller inte ha metallstigbyglar och definitivt inte metallbett i någon form eftersom hästen kan få en stöt.
Borttaget, läste slarvigt.
 
Senast ändrad:
Eftersom detta är buke så är det bäst att meddela att han hade dessa små trådar i grimman en liten stund.
Nu var han så bekväm med tråden att det hela löste sig av sig självt.

Jag lämnade honom inte utan uppsikt, utan inväntade vad som skulle hända.

Han gick fram och lade nosen på tråden på staketet och trådarna på grimman nådde inte dit.

Den stöt han fick då gav önskad effekt och mina trådar kunde knytas av.

I TS fall är situationen lite annorlunda, eftersom hästarna inte verkar respektera elen alls?
 
Det är skillnad på om det är utrustningen som ger stöten eller om hästen får en stöt när utrustningen tar emot ett strömförande föremål, tex elstaketet. Att ha lösa elband knutet i hästens grimma är inte samma sak som att ha utrustning på hästen som ger den stötar, var ska strömmen komma ifrån när hästen inte står med huvudet i elstaketet? Ska man resonera på det viset så får man inte lov att ha metallspännen i hästens grimma heller eftersom de kan leda ström om hästen går emot elstketet med spännet, man får isf heller inte ha metallstigbyglar och definitivt inte metallbett i någon form eftersom hästen kan få en stöt.
Jag förstår ditt resonemang men är osäker på om det håller i rätten.
Jag ska se om jag kan hitta någon dom på något liknande.
 
Jag funderar i lite andra banor. Gillar hästarna varandra? Är de vana vid de eventuella vilt som finns omkring? Hur stor är hagen och är hagen utformad så att ingen häst kan bli inträngd i ett hörn hen inte kan komma ifrån utan att gå genom staketet? Hästar som blir rymmare har oftast en bra anledning. Tråkig hage, de andra hästarna gillar dem inte, vilt eller annat som de blir skrämda av osv. osv.

Självklart ska staketet vara bra, tråden högst upp får inte vara mer än max 30 cm lägre än största hästen är hög, minst tre trådar, har man mindre hästar behövs ofta fyra och trästaket kan också vara bra och såklart, inga klena stolp och stolp som är rejält nedslagna och bra kräm i staketet men man kan behöva fundera över om annat kan vara orsaken också. Hur det än är så ska ju trådarna gå av om hästarna drar igenom staketet så att skadorna inte blir än värre men samtidigt så ska såklart hästarna vara på rätt sida av staketet i normalfallet.
 
Jag funderar i lite andra banor. Gillar hästarna varandra? Är de vana vid de eventuella vilt som finns omkring? Hur stor är hagen och är hagen utformad så att ingen häst kan bli inträngd i ett hörn hen inte kan komma ifrån utan att gå genom staketet? Hästar som blir rymmare har oftast en bra anledning. Tråkig hage, de andra hästarna gillar dem inte, vilt eller annat som de blir skrämda av osv. osv.

Självklart ska staketet vara bra, tråden högst upp får inte vara mer än max 30 cm lägre än största hästen är hög, minst tre trådar, har man mindre hästar behövs ofta fyra och trästaket kan också vara bra och såklart, inga klena stolp och stolp som är rejält nedslagna och bra kräm i staketet men man kan behöva fundera över om annat kan vara orsaken också. Hur det än är så ska ju trådarna gå av om hästarna drar igenom staketet så att skadorna inte blir än värre men samtidigt så ska såklart hästarna vara på rätt sida av staketet i normalfallet.
Himla klokt perspektiv.
 
Går att skruva i långa isolatorer uppe på stolpen och dra tråden igenom dem. Fick vi göra efter att vallackarna stod och drog upp stolpen i mellan sig. Efter att de kom upp en tråd uppe på stolpen så var de slut bollat med staketet.
Smart!! Igår blev det nytt bygge och iom att det fortfarande är tjäle så blev det bygge på höjden och med ett plaststolpsstaket med breda band som ”skalskydd” 🙈 Rätt oprövat hittills dock, nu håller jag tummarna att detta lever tills det går att slå ner stolp
 
Vad har du för aggregat ?
Typ av tråd/band/rep? Skarvar? Hur långt? Antal jordspett? Trådhöjd? Antal tråd? Det finns så många variabler som påverkar 😅

Min lille odåga hittade ett ställe att ta sig ut i år, mest troligt pga tjälen har gått ner ovanligt långt i år och tillsammans med det här jäkla tjocka islagret gjort att ledningen ner i backen inte fungerat så bra. Nu när det äntligen börjat smälta är respekten för stängslet tillbaka och ponny stannar på rätt sida igen... :devil:
Klokt! Detta är ju nästan värre än sadeldjungeln 😅😝
 
Jag funderar i lite andra banor. Gillar hästarna varandra? Är de vana vid de eventuella vilt som finns omkring? Hur stor är hagen och är hagen utformad så att ingen häst kan bli inträngd i ett hörn hen inte kan komma ifrån utan att gå genom staketet? Hästar som blir rymmare har oftast en bra anledning. Tråkig hage, de andra hästarna gillar dem inte, vilt eller annat som de blir skrämda av osv. osv.

Självklart ska staketet vara bra, tråden högst upp får inte vara mer än max 30 cm lägre än största hästen är hög, minst tre trådar, har man mindre hästar behövs ofta fyra och trästaket kan också vara bra och såklart, inga klena stolp och stolp som är rejält nedslagna och bra kräm i staketet men man kan behöva fundera över om annat kan vara orsaken också. Hur det än är så ska ju trådarna gå av om hästarna drar igenom staketet så att skadorna inte blir än värre men samtidigt så ska såklart hästarna vara på rätt sida av staketet i normalfallet.
Klokt! Detta är en betydligt mindre hage än dom haft förut (och tråkigare tyvärr) och det är en hel del vilt häromkring….

Bra tumregel ang 30-cm!

Så klokt och tänka rotorsak och åtgärda de, tänka lite på varför dom vill ut när dom har det basala (mat, vatten, sällskap)🙏
 
Jag börjar tappa hoppet om att nånsin kunna stängsla in mina vilddjur och vänder mig till bukeoraklet för hjälp….

Flyttade till gård och flyttade med hästarna för ett par månader sedan. Inledningsvis hade jag ett ”vanligt” elstaket med samma tråd och aggregat som vi hade på förra stallet.

Allt var frid och fröjd tills hästarna en dag sprängt tråden och var ute på byn…. Iom att vi har en del snö och jag tvekar på hur ”välisolerade” hästarna blir mot jord pga snön så blev nästa stängselbygge med en +tråd och en -tråd med någon cm emellan för att eliminera behovet av att ha kontakt med jord för att få en stöt.

Detta håller bara ca 2v innan bägge trådarna är av och hästarna lös….

Sista staketbygget blev med träslanor men idag på em har ena hästen kommit på fel sida - då är en staketstolpe av sparkad, träslanan knäckt och trots att tråden är hel har hästen hoppat/klättrat ut ändå…. Tackar min lyckliga stjärna att ena kusen stannade på rätt sida staketet så den andra inte gick iväg…

Vad 17 gör jag nu?! 😫 Trodde det var lugnt med träslanor men om dom börja sparka av 8cm-i-diameter-trästolp och knäcka träslanor så har jag tappat hoppet av vad som ska kunna hålla dom inne…..

Värt att tillägga att dom har bal i hagen, rids 5-6 dagar/v och inte visar stressbeteenden eller andra tecken på ohälsa….

Finns det någon klok själ som har några idéer?🙈
Haft hoppare och 180 höjd på översta tråden. Fick höja upp två trådar.
Haft en krypare och vanliga hästar/ponnyer.

Viktigt att alltid lågt omtal i tråden.
Isolatorer som inte läcker strömz
Rätt antal jordspett i förhållande till joule i uteffekt på el aggregatet, och att det är fuktigt runt jordspetten så det jordar,
El agregat med högt antal joule i uteffekt.
Alternativt polartråd med + och - i tråden så det fungerar vintertid.
 
Hade en rymling av stora mått, kröp igenom ALLT!

Utom fårnät, det kunde hon inte krypa igenom 😎
Fårnät ska man inte använda till häst. Risken att de fastnar är enorm. Har de skor är det fullkomligt livsfarligt med fårnät.

Jag utgår såklart ifrån att det gick bra med din häst men vill påtala i en sådan här tråd att det inte alls är okej att använda till häst så att ingen får för sig att sätta upp fårnät till sina hästar.
 
Fårnät ska man inte använda till häst. Risken att de fastnar är enorm. Har de skor är det fullkomligt livsfarligt med fårnät.

Jag utgår såklart ifrån att det gick bra med din häst men vill påtala i en sådan här tråd att det inte alls är okej att använda till häst så att ingen får för sig att sätta upp fårnät till sina hästar.

Fanns redan dit jag flyttade och för första gången stannade den kreativa russmärren på 1 innanför. Ok, nästan, hon lyfte av den snortunga järngrinden istället 😎😂

Detta var på 90-talet så ett bra tag sedan.
 
Man måste väl alltid fundera på varför en häst försöker ta sig ur hagen?

Jag tog hem en foderponny i somras, som ägaren beskrev som rymmare. Hon hade trästaket, polarbandet + vanlig tråd men shettisen rymde ändå. När jag kom dit för att hämta ponnyn förstod jag ju varför han var så angelägen om att ta sig ut. En lerig, platt, tråkig, liten och ostimulerande hage med gröngräset just utanför.

Jag hade i förväg stängslat med 6 alutrådar från 30 till 160 cm höjd för att hålla ponny i hagen, men han gjorde aldrig något försök att ta sig ut 🤷‍♀️ Han fick gå i en stor hage med mycket utrymme och skog, hur mycket gran och blåbärsris som helst att tugga på. Inte ens gräset eller höpåsarna just utanför grinden lockade honom.
 
Fanns redan dit jag flyttade och för första gången stannade den kreativa russmärren på 1 innanför. Ok, nästan, hon lyfte av den snortunga järngrinden istället 😎😂

Detta var på 90-talet så ett bra tag sedan.
Det var inte okej då heller. Om staketet inte är ändamålsenligt så får man såklart ordna det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp