Hur stängsla in rymmare??

Jag har varit så elak att jag knutit små eltrådar i grimman på vår åring.

Han kom på att elen inte var på, vilket ju var fallet, och vips så har han forcerat trådarna.

Nu kom aggregatet upp med en väldans fart och för att lite förstärka intrycket för hans del, så har jag knutit små trådar i grimman.

Sedan har jag väntat på effekt.

Då borde elstaket vara olagligt

Nu hittade jag det. Binda eltråd i en grimma bör falla under "utrustning som ger en elektrisk stöt i avsikt för att styra beteende"

Djurskyddsförordningen;

Förbud mot utrustning som ger elektrisk stöt​

16 § Utrustning eller anordningar som ger djur en elektrisk stöt i avsikt att styra deras beteende får inte användas eller finnas monterade i stall, andra förvaringsutrymmen för djur eller hägn.
 
Nu hittade jag det. Binda eltråd i en grimma bör falla under "utrustning som ger en elektrisk stöt i avsikt för att styra beteende"

Djurskyddsförordningen;

Förbud mot utrustning som ger elektrisk stöt​

16 § Utrustning eller anordningar som ger djur en elektrisk stöt i avsikt att styra deras beteende får inte användas eller finnas monterade i stall, andra förvaringsutrymmen för djur eller hägn.
Bra, då vet vi det.
 
Jag börjar tappa hoppet om att nånsin kunna stängsla in mina vilddjur och vänder mig till bukeoraklet för hjälp….

Flyttade till gård och flyttade med hästarna för ett par månader sedan. Inledningsvis hade jag ett ”vanligt” elstaket med samma tråd och aggregat som vi hade på förra stallet.

Allt var frid och fröjd tills hästarna en dag sprängt tråden och var ute på byn…. Iom att vi har en del snö och jag tvekar på hur ”välisolerade” hästarna blir mot jord pga snön så blev nästa stängselbygge med en +tråd och en -tråd med någon cm emellan för att eliminera behovet av att ha kontakt med jord för att få en stöt.

Detta håller bara ca 2v innan bägge trådarna är av och hästarna lös….

Sista staketbygget blev med träslanor men idag på em har ena hästen kommit på fel sida - då är en staketstolpe av sparkad, träslanan knäckt och trots att tråden är hel har hästen hoppat/klättrat ut ändå…. Tackar min lyckliga stjärna att ena kusen stannade på rätt sida staketet så den andra inte gick iväg…

Vad 17 gör jag nu?! 😫 Trodde det var lugnt med träslanor men om dom börja sparka av 8cm-i-diameter-trästolp och knäcka träslanor så har jag tappat hoppet av vad som ska kunna hålla dom inne…..

Värt att tillägga att dom har bal i hagen, rids 5-6 dagar/v och inte visar stressbeteenden eller andra tecken på ohälsa….

Finns det någon klok själ som har några idéer?🙈
(bara läst första inlägg) Vet att du skrev att de var rejält sysselsatta men medishästen rymde bara när hon var under igångsättning i kombo med mindre hage (jag tolkar som-hade tråkigt/kände sig rastlös), när hon reds normalt knöt hon varken upp knutar eller ålade genom staket. Inte heller verkade hon rymma ur jättehage.
 
Nu hittade jag det. Binda eltråd i en grimma bör falla under "utrustning som ger en elektrisk stöt i avsikt för att styra beteende"

Djurskyddsförordningen;

Förbud mot utrustning som ger elektrisk stöt​

16 § Utrustning eller anordningar som ger djur en elektrisk stöt i avsikt att styra deras beteende får inte användas eller finnas monterade i stall, andra förvaringsutrymmen för djur eller hägn.
Jag tror att det är mer menat mot elektriska grindar i foderautomater och dyl.
Trådarna i sig ger ju inga elektriska stötar så frågan är om det håller i rätten.
 
Nu hittade jag det. Binda eltråd i en grimma bör falla under "utrustning som ger en elektrisk stöt i avsikt för att styra beteende"

Djurskyddsförordningen;

Förbud mot utrustning som ger elektrisk stöt​

16 § Utrustning eller anordningar som ger djur en elektrisk stöt i avsikt att styra deras beteende får inte användas eller finnas monterade i stall, andra förvaringsutrymmen för djur eller hägn.
Fast med den logiken borde man ju inte få ha elstängsel heller, liksom. Grimman ger ju ingen stöt i sig utan leder bara ström vidare. Jag tycker det känns problematiskt att argumentera emot, för hästen får ju en stöt av staketet och inte grimman. Är metallspännen på täcken/grimmor okej? De leder ju också strömmen bättre än tyg.
 
Jag tror att det är mer menat mot elektriska grindar i foderautomater och dyl.
Trådarna i sig ger ju inga elektriska stötar så frågan är om det håller i rätten.
Och jag tror på motsatsen. :)
Kodressörer (nu förbjudna) gav ju också bara stötar i vissa lägen osv.
Fast med den logiken borde man ju inte få ha elstängsel heller, liksom. Grimman ger ju ingen stöt i sig utan leder bara ström vidare. Jag tycker det känns problematiskt att argumentera emot, för hästen får ju en stöt av staketet och inte grimman. Är metallspännen på täcken/grimmor okej? De leder ju också strömmen bättre än tyg.
Elstängsel är uttryckligen undantagna i paragrafen under, om de sitter uppsatta utomhus.
 
Och jag tror på motsatsen. :)
Kodressörer (nu förbjudna) gav ju också bara stötar i vissa lägen osv.

Elstängsel är uttryckligen undantagna i paragrafen under, om de sitter uppsatta utomhus.
"Utrustning eller anordningar som ger djur en elektrisk stöt"

Grimman ger ju fortfarande inte en stöt, den är ju inte elektrisk någonstans. Jag tror fortfarande att det är svårt att få det till att vara förbjudet, men helt klart intressant!
 
Jag funderar i lite andra banor. Gillar hästarna varandra? Är de vana vid de eventuella vilt som finns omkring? Hur stor är hagen och är hagen utformad så att ingen häst kan bli inträngd i ett hörn hen inte kan komma ifrån utan att gå genom staketet? Hästar som blir rymmare har oftast en bra anledning. Tråkig hage, de andra hästarna gillar dem inte, vilt eller annat som de blir skrämda av osv. osv.

Självklart ska staketet vara bra, tråden högst upp får inte vara mer än max 30 cm lägre än största hästen är hög, minst tre trådar, har man mindre hästar behövs ofta fyra och trästaket kan också vara bra och såklart, inga klena stolp och stolp som är rejält nedslagna och bra kräm i staketet men man kan behöva fundera över om annat kan vara orsaken också. Hur det än är så ska ju trådarna gå av om hästarna drar igenom staketet så att skadorna inte blir än värre men samtidigt så ska såklart hästarna vara på rätt sida av staketet i normalfallet.
Jag önskar att fler tänkte såhär, häromkring har en del gårdar för klena stolp, dålig tråd och dåligt fungerande ström eller ingen ström alls ibland. En del har även för låga staket = lösa hästar som springer och stressar upp sig utanför våra hagar som har bra staket.
 
"Utrustning eller anordningar som ger djur en elektrisk stöt"

Grimman ger ju fortfarande inte en stöt, den är ju inte elektrisk någonstans. Jag tror fortfarande att det är svårt att få det till att vara förbjudet, men helt klart intressant!
Grimma som förstärkts med elband/annan anordning. Inte en vanlig grimma.
 
Jag gjorde en antenn av ståltråd och satte på grimman en dag på min ena rymmare. Den fick sitta på en timme och jag stod bredvid och övervakande. Hon fick ett par rejäla smällar och sen dess håller hon sig inne.

Annars fler trådar, bra stolp och rejält med el. Kolla över jordspetten.
 
Men då borde man ju inte få släppa ut en blöt häst i hagen heller - den kommer ju med få en rejälare stöt än en torr.
Här har du något som kallas om ett "subjektivt brottsrekvisit" föreligger eller inte - dvs vad ditt syfte med en åtgärd har varit.

Du sätter på grimman FÖR ATT hästen ska få en stöt - det är din avsikt att med el orsaka obehag för att dressera hästen. Då kan djurskyddslagstiftningen vara tillämplig.

Om du släpper ut din häst blöt sker det oftast inte FÖR ATT den ska få sig en rejälare stött utan för att du t.ex. tvättat den eller för att det regnar. SYFTET är inte att orsaka obehag. Det subjektiva brottsrekvisitet föreligger inte - eventuellt kan lagstiftningen vara tillämplig om det funnits en större risk att hästen du varit oaktsam även om ditt syfte inte var att orsaka hästen lidande.

Däremot om du med avsikt blöter ner din häst och vattnar marken runt staket i syfte att ge den en rejäl kyss av staketet - då föreligger ett subjektivt brottsrekvisit (du har med vett och vilje försökt använda el för att dressera din häst).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kreditkort
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Ögonlapp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp