Hur står det till med värdegrunden i fotboll?

Att säga att några människor var hemska är så historielöst att man baxnar. Nazismen som ideologi skulle aldrig fungerat om det inte var miljontals människor som trodde på den och arbetade aktivt för att genomföra den ideologin.

Vad exakt ska vi lära av nazismen? Förutom aldrig mer.

Jag tror inte att miljontals människor från ett land är onda. Kan man inte tänka sig att hans eget folk var rädda för Hitler också? Att om vi inte gör som han säger så hamnar vi där själva? Det går ända ner till den individuella personen som vill rädda sin egen familj.

Man kan ta lärdom av att Hitler var en talare utöver många, hans sätt att tala och förvränga en verklighet så det lät bra på många vis (för hans folk)...


Jag spånar bara nu... men att döma ett helt land som nassar för att de löd en tyrann tror jag inte på
 
Jag tror inte att miljontals människor från ett land är onda. Kan man inte tänka sig att hans eget folk var rädda för Hitler också? Att om vi inte gör som han säger så hamnar vi där själva? Det går ända ner till den individuella personen som vill rädda sin egen familj.

Man kan ta lärdom av att Hitler var en talare utöver många, hans sätt att tala och förvränga en verklighet så det lät bra på många vis (för hans folk)...

Jag spånar bara nu... men att döma ett helt land som nassar för att de löd en tyrann tror jag inte på

Samhället och normerna förändras samt vi lär oss ständigt mer och mer. Nästan alla var rasister på 40-talet även i Sverige. Så vi ska inte ställa oss på höga hästar.

Människor var inte ondare då än nu. De hade däremot annan kunskap och hade internaliserat andra normer.

Nästa steg kan vara djurs rätt. Det är inte osannolikt att vi i våran generation kommer att ses som vidriga och hemska i framtiden baserat på hur utvecklade däggdjur får hanteras idag.
 
Jag tror nog att problemet snarare är det där med "totalitär stat", snarare än vilken ideologi de hävdar sig följa.
Det är det stora problemet ja. Men vänsterideologi riktar alltid sig in på att växa staten, vilket gör att det blir extra farligt. Mycket av högerideologi ökar också statens storlek, trots att de ofta säger sig för att vara för en liten stat.

Ideologin spelar absolut roll. Annars skulle ju inte nazismen vara ett problem - bara om den blev stor nog inom staten, enligt dig.
 
Samhället och normerna förändras samt vi lär oss ständigt mer och mer. Nästan alla var rasister på 40-talet även i Sverige. Så vi ska inte ställa oss på höga hästar.

Människor var inte ondare då än nu. De hade däremot annan kunskap och hade internaliserat andra normer.

Nästa steg kan vara djurs rätt. Det är inte osannolikt att vi i våran generation kommer att ses som vidriga och hemska i framtiden baserat på hur utvecklade däggdjur får hanteras idag.
Det finns gott om rasister idag. De har bara ändrat definitionen.
 
https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/ar-sa-klart-valdigt-olyckligt-pa-alla-vis/

What the ever fucking hell?!? Hur kan Djurgården gå ut och stötta Kim och det är synd om honom och DIF supportrar är positiva till honom??? Det är olyckligt och blev fel? Tänkande människor vet att Kim inte är nynazist som hyllar Hitler? För jo, det gör han. Det är Trumps, fina människor på båda sidorna efter Charlottesville i repris men värre.


Jag undrar vad som hänt om Bergstrand gick ut och sa, det lever några hemska människor i IS just nu, men de får folk att göra saker i ett sammanhang. Metoder och sådant kan man diskutera men det finns säkert saker som de också gör som man ka ta lärdom av. Eller hur man inte ska göra men jag tror att man överallt kan leta ledarskap.

Skulle han få lika stort stöd och att det var synd om honom då?

Fotbollen pratar gärna och mycket om sitt jämställdhetsarbete, att alla ska känna sig välkomna, att fotboll är inkluderande och samtidigt gör de inte ett skit när en tränare för ett av Sveriges största lag anser att nazister var några få elaka människor som man dock kan lära sig ledarskap av. Det ska krävas mer av svensk fotboll än någon tyst minut och knäböja för arbeta för att bekämpa rasism (och vilket jag aldrig trodde att jag skulle skriva, nazism och fascism) inom sporten.

Och för alla som kommer börja hojta om cancel culture, en tränare som går ut och implicit hyllar nazism ska bli canceled.

Det är naturligtvis en vidrig jämförelse. Men för mig bekräftar det mest min fördom att väldigt många inom fotboll/sport är obildade barbarer med noll kunskap gällande historia, värdegrund och genustänk.

Och innan någon drar upp någon utövare/ledare med en magisterexamen (i något annat är idrott då) så är jag medveten om att det är en fördom från min sida... men en sådan som ofta blir bekräftad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp