Hur stoppar man en häst som sticker???

F

FTW

Min häst stack med besked häromdagen. Att ta rejält tag i henne hjälpte ju INTE, och att ta och ge hjälpte inte heller. Så vad gör man? :confused:
Jag har tränat one-rein-stop rätt mycket, men vågar man dra i bara en tygel när det går undan så mycket hästen överhuvudtaget förmår? Går de inte garanterat omkull om man stör balansen?
I mitt fall tog vägen slut och när hon braka rätt in i skogen fick hon ju ge sig, men det är ju inte alltid man har sådan "tur" ... :crazy:
 
Jag har använt metoden med en tygel för att stoppa min dam när hon träffat hästätande stenar, sabeltandade tigrar mm. :D Hon tvärvänder och sätter av i full rulle! Första gången försökte jag stoppa henne med båda tyglarna vilket bara ledde till att hon ökade. Det enda som kunde få stopp på henne var att slita tag i en tygel och hålla hårt i den tygeln tills hon saktade ner (=hon får springa m halsen böjd). Så fort hon saktade fick hon eftergift på tygeln. Visst, risken att gå omkull är ganska stor, men det tycker jag är "bättre" än att möta en bil, traktor etc i full sken. :crazy:

mvh :bump:
 
Om en häst verkligen sticker och det börjar bli fara för liv och lem . Då kör jag med något av följande:
1. Ett par ordentliga tag i tyglarna (försöker sätta hästen på hasorna).
2.Bröja styra hästen i sick zack alternativt på stor volt men då ska det finnas plats och underlaget vara bra.
3. Såga hästen ordentligt i munnen (inget kul, men vad gör man?)
:rofl:4. Utstöt uppmuntrande tillrop såsom: stanna din ***%&)#%¤( för"¤%/ häst #%/)//=?)? :rofl:
 
Det bästa settet är att dra i en tygel, hästarna har oftast en självbevarelse drift som gör att dom saktar av om dom innte kan hålla balansen och det är det går ut på när man drar i en tygel.

Hoppas det löser sig.

Kram
 
Metod nummer fyra ("Stanna din &%€/#()") använde jag, men det hjälpte inte ... :D
 
Du kan prova att lägga ena handen på manken (alltså fortfarande hålla i tygeln) och sedan höja den andra handen och ta i för kung och fosterland. I och med att hästen fortfarande är rakt riskerar du inte att dra omkull den.

Annars tycker jag det är jäkligt svårt att få stopp på en häst när den väl börjat springa, det brukar vara bättre att försöka förekomma dem, dvs kräva att de alltid är mellan hand och skänkel och inte släppa i väg dem i ett raskare tempo än att man kan sätta tillbaka dem. Har heller inte något emot ett skarpare bett (tex pelham) om det används med förnuft.
 
Precis så gör jag också och det fungerar bra, hästen brukar stanna ganska fort då det är obehagligt att springa på det viset. :)
 
Jag brukar ta tag i innertygel och försöka få in hästen i en cirkel som jag gör mindre och mindre och mindre tills det inte finns något utrymme mer.
I absoluta nödfall kan man ta tag i tyglarna och sen släppa helt. Då tappar hästen en del av balansen (förhoppningsvis inte hela) och stannar upp.
Är det vinter och snö ute brukar jag rida ner i ett dike eller ut på en åker där det är djup snö = jobbigt att springa en längre sträcka! :smirk:
 
om du inte kan gå in på en stor volt så lås ena handen mot manken och dra upprepade gånger uppåt med den andra handen..

detta ska du endast göra om du inte får stopp och det börjar bli farligt..
 
Jag använder mig också av metoden "en volt som blir mindre och mindre".
Att ta tag i båda tyglarna brukar aldrig funka när hästen väl fått ordenltig fart.
Jag menar inte att man sliter hästen runt utan att snarare tala om för den att "vill du springa så får du göra det runt runt som en karusellhäst tills du blir yr i huvudet". Det är tydligen ingen häst som gillar det...
 
när min drar så drar jag i ena tygeln så gott jag kan.

senast några veckor sen fick jag göra det.
inga problem med balansen.

rider vi på halt underlag (tex isgata) skulle jag dock INTE göra det.
 
Hej alla. Jag har promlem med min islänning som sticker ungefär varje ridtur. Jag brukar då mana på henne så hon får springa av sig, alltså övergå till driven galopp, då är det inte lika kul att skena längre. Hon orkar inte så långt.
Men detta funkar ju inte överallt, tyvärr. Och då kan det bli farligt.
Men är det någon som har fler tips på hur man får henne att aldrig sätta av på det här viset. Hon är väldigt känslig.
 
Det bäst är väl om du försöker förekomma hnne som ngn anann sa, att kvickt som attan "dra runt" henne när du känner att hon börjar lägga sig på bettet.

Är hon känslig kanske det är för att du är för okänslig som hon sticker? Känsliga små hästar kan ju ofta reagera å att de försöker springa i från när de inte förstår och ryttaren kräver mer än vad de orkar. Eftersom du sa att hon gör det så gott som varje ridtur så ska du nog tänka över varför hon sticker så det inte blir en vana...

Din nuvarande lösning är ju som du själv sa inte så säker och den löser ju inte heller ditt problem att hon inte lyssnar på dina förhållande hjälper.
 
Nja jag brukar aldrig låta henne vinna genom att först fajtas med mig och ändå få sin vilja igenom, utan mera förekomma som ni sa. Dvs ge henne långa tyglar vid en lämplig plats annars väljer hon det förr eller senare själv vid varje tur.
Men det är att skjuta upp broblemet, jag vet.
Det bästa vore nog att hela tiden hålla hästen mellan hand och skänkel som nån sa och aldrig släppa.
Det som är det jobbiga är att hon är inte ung längre och detta har blivit en vana, hon kanske har gjort så sen hon blev "inriden" på island. Vad vet jag. :confused:
 
"min" fjord hade en period då han kunde sticka ganska ofta.

det var hans sätt att testa mig på.
gjorde det både ute och på banan.

det jag gjorde då var att DIREKT när jag fått kontrollen igen börja jobba honom STENHÅRT.

när jag börjat med det så slutade han sticka så mycket faktiskt..


sen så vet jag ju inte om det var för att jag gjorde så eller inte.. men vad tusan, han gick alltid jättebra i dom lägena så! ;)
 
Så kan man ju inte säga, en häst kan sticka från skritt. Då skulle man lägga ribban på att inte rida alls, och det tycker jag är lite orättvist.
 
Så kan du inte resonera då hästen kan sticka i alla gångarter, även halt. Då min häst har stuckit har det alltid varit i skritt på lång tygel och hon har blivit rädd för saker och använt sitt flyktbeteende.
Ditt resonemang är inte hållbart!

mvh :bump:
 
*skrattar*

tänk att möta en skenande häst och en ryttare som skriker "STANNA DIN &¤/%#/&=(/=&=(/)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 924
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 052
Senast: MML
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp