Hur stor chans att barnmorskam ser fel kön på rul?

Förgätmigej

Trådstartare
Jag och sambon hamnade i en diskussion häromdagen. Från det jag blev gravid i somras sa jag att jag trodde det var en pojke. På rul så barnmorskan att hon var väldigt säker på att det var en pojke men sa att det förstås inte går att säga hundra så att det skulle kunna vara en flicka. Jag och sambon började prata om vilken förvirring det nog kan bli om man är förberedd på ett visst kön, kanske köpt mer killiga/tjejiga kläder, bestämt namn osv och att det sedan att det kommer ut det motsatta. Jag så att jag var övertygad om att vår är en pojke varpå sambon då kvickt frågar "men OM det skulle bli en flicka, då kan den väl heta ***(Hans favoritnamn som jag inte är jätteförtjust i). Jag, som är säker på att det är en pojke var på vippen att tvärsäkert svara ja (eftersom det aldrig skulle bli en flicka) men så slog det mig, tänk om det faktiskt vore en flicka? Då skulle jag få svårt att återta ja:et :o:laugh:

Är det någon som råkat ut för att det kommit ut annat än det man trodde, trots att barnmorskan varit rätt säker i sin gissning? Är det vanligt?
 
Jag och sambon hamnade i en diskussion häromdagen. Från det jag blev gravid i somras sa jag att jag trodde det var en pojke. På rul så barnmorskan att hon var väldigt säker på att det var en pojke men sa att det förstås inte går att säga hundra så att det skulle kunna vara en flicka. Jag och sambon började prata om vilken förvirring det nog kan bli om man är förberedd på ett visst kön, kanske köpt mer killiga/tjejiga kläder, bestämt namn osv och att det sedan att det kommer ut det motsatta. Jag så att jag var övertygad om att vår är en pojke varpå sambon då kvickt frågar "men OM det skulle bli en flicka, då kan den väl heta ***(Hans favoritnamn som jag inte är jätteförtjust i). Jag, som är säker på att det är en pojke var på vippen att tvärsäkert svara ja (eftersom det aldrig skulle bli en flicka) men så slog det mig, tänk om det faktiskt vore en flicka? Då skulle jag få svårt att återta ja:et :o:laugh:

Är det någon som råkat ut för att det kommit ut annat än det man trodde, trots att barnmorskan varit rätt säker i sin gissning? Är det vanligt?
Jag tror att om det inte är säkra så brukar de inte säga vad det är för kön. Har i alla fall ett par vänner som velat kolla kön men där barnmorskan sagt att denne är för osäker.

Men till min arbetskamrat sa de fel under en del av graviditeten. Första som gjorde ville inte säga för att hon kände sig osäker, andra personen sa att det var en pojke och på sista ultraljudet sa det att det var en tjej. Som det sedan visade sig vara.

Och sen var det en tjej som jag följde på Instagram som skrev en sån fyndig liten text ”vi väntade ett flickebarn i februari men fick ett gossebarn i mars” Hon gick över tiden och det var ”fel” kön :p Så visst kan det hända att de säger fel.
 
De sade inget på RUL, jag gjorde 3D också senare där han låg med rumpan upp så man såg bollarna...

På VUL (ja vaginalt) senare hos gyn pga framfall så såg han direkt att det var en kille 🤪
 
Jag vet om folk i min närhet som fått veta att de väntade en pojk men när barnet var fött så var det en tjej. Så absolut, det händer!
 
En jag känner fick veta att de skulle ha en tjej på RUL. Barnmorskan lät inte osäker eller så heller. De köpte en massa flickiga kläder och ställde in sig på en lillasyster. När bebisen föddes lades den bara upp på bröstet med handduk över, ingen sa något om kön. Först efter en stund när personalen hade gått ut lyfte de på handduken och kollade, och där var det ju en snopp. De fick en liten chock och när de kom hem blev det nästan en sorg att lägga undan alla små klänningar de köpt till flickan de inte fick.

När vi skulle få barn ville jag inte veta kön lite på grund av vad våra bekanta varit med om. Nu köper inte jag särskilt könade kläder ändå, men kan tänka mig att det ändå skulle vara lite jobbigt att ställa in sig på nåt som inte blir.
 
Vi gjorde tre UL under min förra graviditet där vi fick höra att det var en tjej, 2/3 sade sig vara rätt så säkra (v16+ngt, RUL o sen TUL efter v30 någon gång). Men mitt i allt var det en läkare på specMVC som bestämde sig för att göra ett ultraljud ”bara för att jag ändå var där” och sa att det var konstigt att vi fått höra tjej när han såg en pung...

De andra tre hade givetvis rätt men det skapade en del jobbig förvirring. Vi hade redan börjat använda hennes tilltänkta namn tex.
 
När vi var inne på förlossningen träffade vi en undersköterska som berättade att hon hade jobbat där i 40 år eller något sådant och att hon bara varit med om två fall där föräldrarna kommit in och fått veta vid ultraljud att det var ett kön på bebisen men sedan visat sig vara något annat när den kom ut.

När vi gjorde RUL sa BM att hon tyckte att det såg ut som en tjej men att det var lite svårt att se, även vid UL i v 16 så tyckte de att det såg ut som en tjej men att det skulle vara lättare att se om ett par veckor. Vi förväntade oss hur som helst ändå att det skulle bli en tjej även om jag hela tiden liksom hade i tanken att det skulle kunna bli en kille också. Men de fallen tänker jag mig att det säkert finns fler av, där det inte riktigt gått att se helt ordentligt. (För oss blev det ändå en tjej)
 
Det hände våra vänner, BM hade sagt flicka vid RUL och ut kom en pojke. De hade redan bestämt hennes namn och släktingarna hade bunkrat med klänningar. Särskilt farmor till barnet kunde inte riktigt förstå att det inte var en flicka, hon trodde föräldrarna var virriga när de ringde och berättade att barnbarnet blev en pojke.
Inför nummer 2 tog de inte reda på könet "eftersom det ändå inte stämmer".
 
På den förlossningsförberedande kursen jag gick sa barnmorskan att det bara är med 80% säkerhet dom kan säga kön, vilket ju lämnar en ganska bred felmarginal ändå. Tydligen kan könsdelarna pga hormoner antingen vara svullna (så det ser ut som en snopp) eller inte ha kommit igång i utvecklingen riktigt (så det ser ut som en snippa).

Jag vet två stycken som har fått höra att dom ska få döttrar men väl på förlossningen har det visat sig vara gossebarn.

När vi fick veta att vi skulle få en tjej valde vi att inte berätta det för så många, dels för felmarginalen men mest för att jag misstänker att folk hade shoppat loss på rysch-pysch volanger och klänningar och det tycker jag faktiskt spädbarn oavsett kön ska få slippa 🙈
 
En jag känner fick veta att de skulle ha en tjej på RUL. Barnmorskan lät inte osäker eller så heller. De köpte en massa flickiga kläder och ställde in sig på en lillasyster. När bebisen föddes lades den bara upp på bröstet med handduk över, ingen sa något om kön. Först efter en stund när personalen hade gått ut lyfte de på handduken och kollade, och där var det ju en snopp. De fick en liten chock och när de kom hem blev det nästan en sorg att lägga undan alla små klänningar de köpt till flickan de inte fick.

När vi skulle få barn ville jag inte veta kön lite på grund av vad våra bekanta varit med om. Nu köper inte jag särskilt könade kläder ändå, men kan tänka mig att det ändå skulle vara lite jobbigt att ställa in sig på nåt som inte blir.

Vi valde också att inte få veta kön,enklast så tyckte vi :p kommer göra liksdant på ev kommande barn också!
 
Ett par vänner skulle få en flicka men under ett sent ultraljud fick de veta att det var en pojke istället (vilket det var).

Jag gjorde moderkaksprov och inte ens då kan man få ett besked med 100% säkerhet. Själva provet är 100% säkert men den mänskliga faktorn sänker säkerheten något eftersom svaret matas in manuellt 😉.
 
Vi fick inte veta kön så jag hade inte köpt några kläder och tur det för han var stooor när han kom ut, och lång. Så det var bara att köpa större storlekar. och rätt färg 🤪
 
Vi ville inte veta kön och hade väl köpt ett par praktiska klädesplagg i vitt innan födseln om jag kommer ihåg rätt.
Jag kan tycka att man skall köpa kläder och andra saker som passar barn oavsett kön även om man råkar veta kön.
 
Vi tog reda på kön för att vi ville kunna klura på ett namn. Men vi sa det inte till någon då vi inte alls är särskilt förtjusta i könskodade kläder mm. Sen vår dotter föddes har vi fått lite kläder tack och lov är de flesta helt ok men ett par är extremt "flickiga" dvs. rosa. Skulle vi längre fram få en son så kommer han få använda dem också för det är bra kläder trots sin färg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp