Hur stor ekonomisk buffert har du?

Hur många har en buffert motsvarande två månadslöner eller mer ?

  • Ingen buffert

    Röster: 22 11,2%
  • En månadslön

    Röster: 21 10,7%
  • Två månadslöner

    Röster: 17 8,7%
  • Två månadslöner eller mer

    Röster: 136 69,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    196

Hero

Trådstartare
Spinoff - från en gammal hästtråd.
Där man har köpt häst utan ha någon buffert alls, om hästen blir sjuk eller bilen behöver repareras. Så blir man tvungen att tvångsälja hästen.
Så jag är lite nyfiken på hur stor buffert andra har ?
Själv har jag 5 månadslöner och har haft så länge. Lite i överkant kanske med tanke på att jag har mer i aktier som går att sälja av vid behov. Men jag vill inte behöva tvångsälja dom i onödan.
För mig är det trots allt en ekonomisk trygghet att ha ett stort sparkapital. Att aldrig behöva fundera över ekonomin eller oförutsedda utgifter.

https://www.expressen.se/brandstudio/swedbank/ekonomen-sa-stor-buffert-behover-du/
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/epBqy/sa-kan-du-spara-ihop-till-100-000-kronor

Äsch, skulle stått "Mer än två månadslöner", alt "Tre månadslöner eller mer" på sista valet. Men går ej att ändra :cautious:.
 
I och med att jag har gård och hästar och bil och sånt som kan bli dyrt så har jag "typ" tre månadslöner. Pluggar just nu och räknar månadslöner som det jag hade innan jag studerade, det känns lite svårt att räkna nu.
Jag har varit utan pengar från FK i flera månader vid sjukdom(dom ansåg att jag var frisk) och efter det så prioriterar jag en buffert högt. Skulle gärna ha cirka 100-150k i olika former på banken så småningom.
 
Min "buffert" är just nu investerad i en villa som hyrs ut. Sambon och jag har gemensam ekonomi, så utöver det har vi väl ca 100 000 på diverse konton, aktier, fonder etc.
 
Egen buffert just nu en månadslön, i och med att jag jobbar 50-60% så är det inte så mycket.
Har även gemensam buffert med sambon. Där har vi fler än tre månadslöner (bägges löner ihopräknade).
 
Har knappt en månadslön i mitt egna sparande.

Varit väldigt slösig, men försöker nu reda upp allt och kommer nog spara undan mer framöver.

Har 3 olika sparanden:
Bil
Hund
Jag
Pension (börjar dras i februari)
 
Delen av mitt sparande som jag kallar buffert, och alltså inte kommer att investera oavsett hur mycket börsen faller eller köpa något för om det inte är både nödvändigt och oväntat, motsvarar fem månadsutgifter utan utsvävningar. Jag tycker att det är betydligt mer relevant att sätta bufferten i relation till utgifter än till inkomster.
 
Jag tycker att det är betydligt mer relevant att sätta bufferten i relation till utgifter än till inkomster.
I så fall motsvarar min buffert 20 månadsutgifter. Poängen är väl att man ska klara en oväntat hög utgift och inte endast dom fasta utgifterna.
 
Spinoff - från en gammal hästtråd.
Där man har köpt häst utan ha någon buffert alls, om hästen blir sjuk eller bilen behöver repareras. Så blir man tvungen att tvångsälja hästen.
Så jag är lite nyfiken på hur stor buffert andra har ?
Själv har jag 5 månadslöner och har haft så länge. Lite i överkant kanske med tanke på att jag har mer i aktier som går att sälja av vid behov. Men jag vill inte behöva tvångsälja dom i onödan.
För mig är det trots allt en ekonomisk trygghet att ha ett stort sparkapital. Att aldrig behöva fundera över ekonomin eller oförutsedda utgifter.

https://www.expressen.se/brandstudio/swedbank/ekonomen-sa-stor-buffert-behover-du/
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/epBqy/sa-kan-du-spara-ihop-till-100-000-kronor

Äsch, skulle stått "Mer än två månadslöner", alt "Tre månadslöner eller mer" på sista valet. Men går ej att ändra :cautious:.

Jag har väl ca 3-4 månadslöner i buffert. Resten är investerat. Men går ju att få loss om det behövs.

Jag har häst och hund och är inte kärnfrisk själv. Så jag vill safe:a med rejäl buffert iom det. Sen har jag haft turen att ärva en del pengar och ha en ok lön och inga barn etc.
Förstår att jag har fått fint privilegie så!
 
Just nu är jag tyvärr arbetslös och hade rätt så många utgifter innan det, så mitt sparkonto är skralt numera, minst sagt.. Men utgår jag från ungefär tidigare löner skulle jag vilja ha 5-6 månadslöner på sparkontot. Jag skulle klara mig utan några jättestora problem på hälften av det jag fått ut varje månad, så 5-6 månadslöner skulle kunna räcka bra ca 1 år :) Men nu är jag som sagt arbetslös..Klarar mig helt okej på A-kassa, men det är ju inte pengar som går att använda i sparande riktigt.
 
Jag har ingen tillgänglig buffert. Sjuka djur, sjuka bilar och flytt har effektivt ätit upp den.
Det händer snabbare än man tror.
Jag försöker stå med åtminstone en månads utgifter i buffert, men till och med det går snabbt åt helsefyr med en dålig veterinärmånad eller någonting annat som måste lösas just här och just nu - eller för all del en sjukvecka. (Vi har inte sjukpenning)
Att lyckas komma upp i en hyfsad summa i besparingar skulle kräva två år eller mer utan oförutsedda utgifter.
 
Jag sålde hästen och omplacerade katten och hunden efter skilsmässan. Min timlön är 9,19 € när jag har jobb.
 
Fast få utgifter som kan kallas ”oväntade” slår hårdare än uteblivna inkomster, skulle jag säga.
Uteblivna inkomster är det dyraste som kan drabba mig. Men även där kan en ju göra vissa sannolikhetskalkyler. Att inkomsten plötsligt skulle försvinna helt, är väldigt osannolikt i mitt (och mångas) fall.

Jag känner överlag att tilltron till att ha en buffert är lite överdriven. (Att ha pengar för att tex kunna laga taket om en äger sitt tak, ser jag mer som bostadskostnad.)
 
Jag känner överlag att tilltron till att ha en buffert är lite överdriven. (Att ha pengar för att tex kunna laga taket om en äger sitt tak, ser jag mer som bostadskostnad.)
Hur menar du? Dvs att kostnad för renovering eller oväntad skada ska läggas in i den löpande kostnaden när man räknar om man tex har råd med en bostad?
 
Hur menar du? Dvs att kostnad för renovering eller oväntad skada ska läggas in i den löpande kostnaden när man räknar om man tex har råd med en bostad?
Ska och ska. Men det verkar rimligt. Vi som hyr betalar ju i princip litegrann för sådant hela tiden. Det verkar stressigt att förhålla sig på annat sätt, tycker jag.
 
Uteblivna inkomster är det dyraste som kan drabba mig. Men även där kan en ju göra vissa sannolikhetskalkyler. Att inkomsten plötsligt skulle försvinna helt, är väldigt osannolikt i mitt (och mångas) fall.

Jag känner överlag att tilltron till att ha en buffert är lite överdriven. (Att ha pengar för att tex kunna laga taket om en äger sitt tak, ser jag mer som bostadskostnad.)
Även om man har inkomstmässig säkerhet typ A-kassa och rätt till sjukpenning kan det ta ett par månader innan man får pengar.
 

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 765
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Jag är född med ett beckenfel; beckenbenet vrider sig succesivt så att det tippas framåt. Till följd av detta dras också ryggraden ihop...
2
Svar
32
· Visningar
4 206
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp