Hur stor ekonomisk buffert har du?

Hur många har en buffert motsvarande två månadslöner eller mer ?

  • Ingen buffert

    Röster: 22 11,2%
  • En månadslön

    Röster: 21 10,7%
  • Två månadslöner

    Röster: 17 8,7%
  • Två månadslöner eller mer

    Röster: 136 69,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    196
Jag tycker nog att lägga undan lite i taget för renoverings-/reparationsbehov som man vet kommer, även om man inte alltid vet när, är en annan sak än att spara till något slags buffert som ska rädda en om man står utan inkomst eller något annat betydligt mindre sannolikt än behov av att laga saker på ett hus händer.

Det där med reparationerna känns mer som att jag brukar sätta undan lika mycket varje månad till CSN, även om räkningen bara kommer en gång i kvartalet. För att jämna ut och slippa känna mig pank var tredje månad.
Aha. För mig är det lite sak samma eftersom pengarna är på samma konto. Oavsett VAD pengarna går till, liksom. Det kan ju hända att det händer något annat som pengarna måste gå till innan jag eventuellt måste göra något dyrt med huset.
 
Usch tuff situation. Å andra sidan kan man bli terrorstämplad och få alla bankkonton frysta. Eller så går banken omkull och man mister sina pengar. Det finns aldrig nåt 100% skydd.

De allra flesta banker har väl dock insättningsgaranti upp till de belopp som man vanligen har på konton. Men visst är det som du säger, det finns inga 100%iga skydd. Bara starkare eller svagare säkerheter.
 
Det beror helt på när man frågar ;)

För ett år sen - ungefär 6 månadslöner

Idag - ungefär två månadslöner.

Men jag tror veterinärernas ungar får fina julklappar i år!

(Edit - ungefär 3 månadslöner som är öronmärkta för avlopp är inte medräknade för de rörs inte till annat. De fanns för ett år sen med men är inte medräknade i den summan heller)
 
För att trots mina trettioelva sjukintyg från ett helt gäng olika läkare som intygade att jag var sjuk tyckte fks läkare (som jag aldrig träffat eller pratat med) att jag var helt frisk och det var bara att jobba. :grin:

En spinoff. ”FKs läkare” bedömer inte dig. De bedömer din läkares intyg. Dvs egentligen hur bra din läkare är på att skriva intyg. Vilket de inte verkar tyckt hen är tyvärr :(

Gör ingen skillnad när man sitter där och saknar inkomst, men det förklarar varför ”FKs läkare” (som är ett antal yrkesverksamma läkare inom olika discipliner) inte träffat dig, inte behöver träffa dig och inte kommer träffa dig. För hen bedömer inte dig utan intyget/övriga medicinska underlag.

Om man jobbar på FK kan man få spader åt ”andra hållet” ibland. Läkare som skriver undermånliga intyg och blir sura när man ställer frågor för att faktiskt försöka hjälpa den som ansöker om ersättning. Men man får bara sura svar som inte hjälper personen. Och resultatet drabbar den som sökt ersättning :/ (Jag har naturligtvis ingen aning om ditt fall, det var en allmän del bara)
 
En spinoff. ”FKs läkare” bedömer inte dig. De bedömer din läkares intyg. Dvs egentligen hur bra din läkare är på att skriva intyg. Vilket de inte verkar tyckt hen är tyvärr :(

Gör ingen skillnad när man sitter där och saknar inkomst, men det förklarar varför ”FKs läkare” (som är ett antal yrkesverksamma läkare inom olika discipliner) inte träffat dig, inte behöver träffa dig och inte kommer träffa dig. För hen bedömer inte dig utan intyget/övriga medicinska underlag.

Om man jobbar på FK kan man få spader åt ”andra hållet” ibland. Läkare som skriver undermånliga intyg och blir sura när man ställer frågor för att faktiskt försöka hjälpa den som ansöker om ersättning. Men man får bara sura svar som inte hjälper personen. Och resultatet drabbar den som sökt ersättning :/ (Jag har naturligtvis ingen aning om ditt fall, det var en allmän del bara)
Jag skulle kunna skicka samtliga intyg till dig. Jag som "ovetande" tycker att dom är riktigt bra. Jag har jämfört med andra som har fått godkänt. Jag som "ovetande" bedömer mina som klart bättre.

Jag vet att du har jobbat/jobbar på FK. Jag bedömer dock ändå hela FK över en kam. Bedrövlig myndighet är min uppfattning. Både från min egen uppfattning genom mitt eget ärende och genom ett gäng ärenden till. Tycker synd om samtliga som behöver jobba på den myndigheten.

Har inget emot myndigheter i sig. FK har dock visat sig helt bedrövliga .
 
Jag skulle kunna skicka samtliga intyg till dig. Jag som "ovetande" tycker att dom är riktigt bra. Jag har jämfört med andra som har fått godkänt. Jag som "ovetande" bedömer mina som klart bättre.

Jag vet att du har jobbat/jobbar på FK. Jag bedömer dock ändå hela FK över en kam. Bedrövlig myndighet är min uppfattning. Både från min egen uppfattning genom mitt eget ärende och genom ett gäng ärenden till. Tycker synd om samtliga som behöver jobba på den myndigheten.

Har inget emot myndigheter i sig. FK har dock visat sig helt bedrövliga .

Det är helt okej. Jag tar inte illa upp. Jag - och de flesta av mina kollegor (jag jobbar inte med sjukpenning dock utan annan förmån men det är mest olika intyg och samma grundproblem) tycker hela systemet är rätt kasst. Att en läkare, som faktiskt har utbildning etc att bedöma patienter, skriver ett medicinskt underlag. Som sedan en icke läkare bedömer. Det är inte alltid ”FKs läkare” ens kopplas in, oftast inte.

Och att patienten går till läkare, gör vad läkaren säger - och x månader senare kan få höra ”nä ingen ersättning”. Det är helt skevt. Men det ligger hos politikerna :/ (personligen anser jag om läkare sjukskrivit bör man automatiskt ha rätt till ersättning under utredningstiden hos FK. Dock skulle det öppna för avancerat missbruk men hellre det än som nu)
 
Usch tuff situation. Å andra sidan kan man bli terrorstämplad och få alla bankkonton frysta. Eller så går banken omkull och man mister sina pengar. Det finns aldrig nåt 100% skydd.
Enda säkra är att ha kontanter antingen oåtkomliga för andra i byggnader som inte kan brinna eller på andra liknande ställen och definitivt inte "samla alla äggen i en korg". Min erfarenhet är att när det känns som säkrast och lugnast så står katastrofen precis utanför dörren.
Skulle jag dö så behöver jag ju inte kontanter längre och då spelar det ingen roll om ingen annan hittar dom heller.

Samma tänk har jag om förnödenheter och kläder också, dom ska vara spridda och välemballerade så att det finns att ta fram vid en ev. brand eller annan yttre påverkan. Vacuumpåse fylld med varma kläder och underkläder lagrade i jordkällaren är ett säkert kort för mig veterligen har det aldrig brunnit i en jordkällare. :D
 
Jag har pengar på olika bankkonton i sverige och utomlands.
har kontanter på ett ställe.
Glud undangömt.

Så jag ska klara mig ett tag.
 
9 månadsinkomster, men i nödfall om jag måste göra slut på exakt allt jag äger så möjligtvis 11 månader.
 
Jag överväger att fucka upp den rätt lilla buffert jag har och köpa mig en torrdräkt. Tydligen är det helt kört att hitta en som passar utan att måttbeställa.
Med minst fyra månder kvar av vintetsäsongen för det är för kallt för att dyka min våtdräktså känns det som det nästan kvalar in som nödsituation...
Det kryper i hela mig av frustration.
 
Jag överväger att fucka upp den rätt lilla buffert jag har och köpa mig en torrdräkt. Tydligen är det helt kört att hitta en som passar utan att måttbeställa.
Med minst fyra månder kvar av vintetsäsongen för det är för kallt för att dyka min våtdräktså känns det som det nästan kvalar in som nödsituation...
Det kryper i hela mig av frustration.
Ja det är för jävligt när abstinensen sätter in oavsett årstid. :arghh: :banghead: :cry: :arghh: :arghh: :cry: :banghead: :banghead:
Jag har 2 torrisar, ena är en Ursuit Heavy-light som definitivt inte är nåt under när det gäller skräddarsyning och går under smeknamnet "sopsäcken" :laugh: och den andra, arbetsdräkten, är en Trelleborgare i gummi som även benämns "innerslangen". :p

Var inte för kritisk med passformen, det viktigaste är att den inte är för liten, allt annat ger sig när man kommer ner i vattnet och dräkten får lite tryck på sig och i Sverige gäller ju underställ oavsett årstid så hellre lite för stor än lite för liten för då är den inte dykbar.
 
Jag överväger att fucka upp den rätt lilla buffert jag har och köpa mig en torrdräkt. Tydligen är det helt kört att hitta en som passar utan att måttbeställa.
Med minst fyra månder kvar av vintetsäsongen för det är för kallt för att dyka min våtdräktså känns det som det nästan kvalar in som nödsituation...
Det kryper i hela mig av frustration.
Jag ska göra slut på mina sista sparade pengar :angel: Man lever väl bara en gång :angel:
 
Ja det är för jävligt när abstinensen sätter in oavsett årstid. :arghh::banghead::cry::arghh::arghh::cry::banghead::banghead:
Jag har 2 torrisar, ena är en Ursuit Heavy-light som definitivt inte är nåt under när det gäller skräddarsyning och går under smeknamnet "sopsäcken" :laugh: och den andra, arbetsdräkten, är en Trelleborgare i gummi som även benämns "innerslangen". :p

Var inte för kritisk med passformen, det viktigaste är att den inte är för liten, allt annat ger sig när man kommer ner i vattnet och dräkten får lite tryck på sig och i Sverige gäller ju underställ oavsett årstid så hellre lite för stor än lite för liten för då är den inte dykbar.
Nja i mitt fall så är jag så himla kort,152cm att alla dräkter där Min rumpa får plats i har cirka 25cm för långa ben... Jag har varit och provat dräkter och blivit mätt kors och tvärs och de har gått igenom alla urust,santi,waterproof och shark storlekstabeller. Min kropp är medium men ben, fötter och armar är xs.
 
Nja i mitt fall så är jag så himla kort,152cm att alla dräkter där Min rumpa får plats i har cirka 25cm för långa ben... Jag har varit och provat dräkter och blivit mätt kors och tvärs och de har gått igenom alla urust,santi,waterproof och shark storlekstabeller. Min kropp är medium men ben, fötter och armar är xs.
Då har du jul och nyårsledigheten räddad, "Sy din egen torrdräkt". :p
 
Just nu lite mindre än 1 månadslön i buffert. Känner mig överlag väldigt fattig köpte min första lägenhet för någon månad sen och började jobba på riktigt en månad tidigare (pluggat i 5 år innan).
 

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 770
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Jag är född med ett beckenfel; beckenbenet vrider sig succesivt så att det tippas framåt. Till följd av detta dras också ryggraden ihop...
2
Svar
32
· Visningar
4 207
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp