Hur stor ekonomisk buffert har du?

Hur många har en buffert motsvarande två månadslöner eller mer ?

  • Ingen buffert

    Röster: 22 11,3%
  • En månadslön

    Röster: 21 10,8%
  • Två månadslöner

    Röster: 17 8,7%
  • Två månadslöner eller mer

    Röster: 135 69,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    195
Jag har några månadslöner men jag har inte sparat ihop dom själv direkt utan det är genom en bodelning och födelsedagspresenter som pengar ackumulerats på ett konto. Jag lyckades inte börja spara förrän i 35 års åldern då jag fick lite högre inkomst. Innan dess hade jag två hästar och två katter samt bil och bostad som åt upp alla pengar jag tjänade in.
 
Sjukt :( min läkare skickade in ett intyg med typ 10 ord på, om ens det. Jag trodde inte att jag skulle få ngt dock, blev lite förvånad faktiskt.
Jag har sett mycket sämre sjukintyg än mina (av samma sjukskrivningsorsak) och det hela verkar vara ett lotteri! Jag hoppas att jag aldrig blir sjuk igen i hela mitt liv!
Jag har fått intrycket - kanske helt felaktigt - att det har att göra med hur länge man är sjuk alternativt om det är första gången eller inte. När jag nu blev sjukskriven för en liknande sak som jag redan 2014 varit sjukskriven för så verkar det segare... Trots egentligen mer utförliga läkarintyg denna gång!

Sedan klantade jag mig denna gång också, både med sjukanmälan i tid, ansökan, samt att jag jobbade en helg på ett typ.. extrajobb? när jag var på väg tillbaka, och det var ju dumt. Inte ur tillfrisknandesynpunkt men ur FK-synpunkt. :p Oh well, får jag inga pengar så dör jag inte, lägger de pengarna på andra som behöver dem bättre kan jag vara nöjd ändå. Får ju snart mer i plånboken ändå, efter de kommande skattesänkningarna! Hela 200kr! :laugh:
 
Nej, jag menar dom som blir sjuk, anmäler till FK och nekas. Det är sjukt många just nu, tyvärr. (Jag blev utan för två år sen, typ 3 månader heltid och tre-fyra månader deltid). Jag känner fler, tyvärr.

Jag gillar ju inte dina inlägg som så. Men jag håller med om att inte kunna lita fullt på systemet.
Så sorgligt att folk som är sjuka inte får vad de behöver! Det har jag sett en del av och även själv blivit utan ersättning under utförsäkring och sen 10 månader då fk strulade. De pengarna för de 10 månaderna kom ju retroaktivt. Men där var jag glad att jag hade en pappa som hade råd och lust att lägga ut åt mig i 10 månader. Och att jag inte typ var ensamstående mamma till sjuka barn utan eget nätverk eller ngt.
 
Jag har fått intrycket - kanske helt felaktigt - att det har att göra med hur länge man är sjuk alternativt om det är första gången eller inte. När jag nu blev sjukskriven för en liknande sak som jag redan 2014 varit sjukskriven för så verkar det segare... Trots egentligen mer utförliga läkarintyg denna gång!

Sedan klantade jag mig denna gång också, både med sjukanmälan i tid, ansökan, samt att jag jobbade en helg på ett typ.. extrajobb? när jag var på väg tillbaka, och det var ju dumt. Inte ur tillfrisknandesynpunkt men ur FK-synpunkt. :p Oh well, får jag inga pengar så dör jag inte, lägger de pengarna på andra som behöver dem bättre kan jag vara nöjd ändå. Får ju snart mer i plånboken ändå, efter de kommande skattesänkningarna! Hela 200kr! :laugh:
Jag var sjuk för det första gången och blev nekad direkt. :grin: skönt att du verkar klara dig ändå!
 
Jag gillar ju inte dina inlägg som så. Men jag håller med om att inte kunna lita fullt på systemet.
Så sorgligt att folk som är sjuka inte får vad de behöver! Det har jag sett en del av och även själv blivit utan ersättning under utförsäkring och sen 10 månader då fk strulade. De pengarna för de 10 månaderna kom ju retroaktivt. Men där var jag glad att jag hade en pappa som hade råd och lust att lägga ut åt mig i 10 månader. Och att jag inte typ var ensamstående mamma till sjuka barn utan eget nätverk eller ngt.
Precis! Utan min sambo och den lilla buffert jag då hade så hade det gått åt skogen. Jag sålde allt jag inte behöver för att försöka ta mig runt ändå. Men det gick nog 50k (minst) på att bara överleva, man har ju fortfarande samma kostnader. :cautious:
 
Just nu typ tre månadslöner, planerar att åka på en resa sen så det halveras troligen. Fast jag hoppas vi ska kunna ta en del från lönerna innan resan så att man inte behöver nalla så mycket på sparkontot.
 
Min buffert består inte bara av pengar, för att överleva en längre tid om nåt skiter sig så behövs ju mat, värme, kläder och reparationsmaterial av olika slag så jag har en rejäl buffert av det mesta och även saker som kan användas som byteshandelsmaterial och dessutom har jag kunskap och erfarenhet eftersom jag har levt så länge med så små medel så kan jag i stort sett göra precis vad som helst av ingenting. :D
 
För helt egen del har jag en buffert om några 10-tusen kronor (tror typ 35k nu?) öronmärkt för H.H om något skulle hända. Däremot "inom familjen" finns en sammanlagd buffert om ca. 250k. Anser detta vara fullt tillräckligt.
 
Just nu sitter det en månadslön netto på kontot. Jag har oftast inte marginaler nog att spara undan, så det är efter en tid med ett extrajobb. Nu slutade jag det jobbet i somras, så det lär inte öka så mycket tyvärr.
 
Spinoff - från en gammal hästtråd.
Där man har köpt häst utan ha någon buffert alls, om hästen blir sjuk eller bilen behöver repareras. Så blir man tvungen att tvångsälja hästen.
Så jag är lite nyfiken på hur stor buffert andra har ?
Själv har jag 5 månadslöner och har haft så länge. Lite i överkant kanske med tanke på att jag har mer i aktier som går att sälja av vid behov. Men jag vill inte behöva tvångsälja dom i onödan.
För mig är det trots allt en ekonomisk trygghet att ha ett stort sparkapital. Att aldrig behöva fundera över ekonomin eller oförutsedda utgifter.

https://www.expressen.se/brandstudio/swedbank/ekonomen-sa-stor-buffert-behover-du/
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/epBqy/sa-kan-du-spara-ihop-till-100-000-kronor

Äsch, skulle stått "Mer än två månadslöner", alt "Tre månadslöner eller mer" på sista valet. Men går ej att ändra :cautious:.
Räknas en månadslön före eller efter skatt?
 
Har drygt en årslön som buffert som jag kommer åt snabbt, resten sitter i fastigheter och fonder. Otroligt korkat egentligen istället för att investera men har bara blivit så . Har låga fasta kostnader , då huslånen är avbetalda så den stora biten är hästarna .
 
Jag har fyra månadslöner i buffert. Hade fem men föräldraledighet och sjuk katt, dyrt hösilage mm tog en av dem. Ser fram emot att kunna spara igen, finns inget som lugnar mer än att veta att man klarar sig, barnen och hästen en tid vid kris.
 
Just ni har vi knappt 200.000, efter att ha renoverat vårt stora (20 kvm) badrum i somras och jag sa dessutom upp mig i somras också utan nytt jobb, så vi sparar inte tokmycket just nu. Vill egentligen ha 300' + på spar men samtidigt är badrummet en investering och har höjt vår gårds värde endel, så det känns helt ok ändå. Har hästgård som är relativt lite belånad, sex bilar (så ingen risk att vi behöver köpa ny bil hehe) och precis köpt en till häst. Brukar dock ha mer spar men vet att spar ändå är för renoveringar etc också.

Har hästgård, tre hästar och endel andra djur, barn och som sagt sex bilar och en hästtransport så sparpengar behövs!
 
Vad menas med buffert då? De totala sparade medlen = synonymt med sparkonto, eller har folk ett separat "buffertkonto" som är något slags omifallatt-sparande PLUS ett eller flera långsiktiga sparkonton, som inte räknas in i det som diskuteras här? När jag läser svaren känns det som att frågan tolkats lite olika.

Vi har bara ett sparkonto som inte är särdeles imponerande, där finns väl ca 3 månadslöner och det har hållit sig rätt så stabilt de senaste åren. Att få det att växa har vi tyvärr inte lyckats med. Tre föräldraledigheter där vi båda varit hemma rätt länge (för att vi prioriterat så), en lång studieperiod för min del, en period av arbetslöshet för sambon... nu studerar han i ett år framåt, och jag är sjukskriven och vi väntar ett barn till under våren... :angel: så det lär inte ske några underverk på sparkontot framöver heller utan det bästa vi kan hoppas på att inget jättedyrt händer så att det åtminstone kan hållas hyfsat stabilt ;) Vi har endast under kortare perioder haft lön båda två, oftast har det varit en lön + föräldrapenning/CSN/a-kassa, alt ingen lön alls utan CSN + föräldrapenning, så då är ju sparandeförutsättningarna därefter.
 

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 759
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Jag är född med ett beckenfel; beckenbenet vrider sig succesivt så att det tippas framåt. Till följd av detta dras också ryggraden ihop...
2
Svar
32
· Visningar
4 205
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp