Hur stor ekonomisk buffert har du?

Hur många har en buffert motsvarande två månadslöner eller mer ?

  • Ingen buffert

    Röster: 22 11,3%
  • En månadslön

    Röster: 21 10,8%
  • Två månadslöner

    Röster: 17 8,7%
  • Två månadslöner eller mer

    Röster: 135 69,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    195
Aha, där ser man. Fy vad jobbigt! Det är ju en väldig stress att inte veta hur man ska klara ekonomin, undrar om inte väldigt mångas sjukperioder förlängs i onödan oga FK. :(
Jo, jag upplevde att jag blev sjukare av att bråka med FK, det är ju bedrövligt, bara det :banghead:
 
Just nu är det ganska bra på sparkontot. Uppskattar jag har ca 3 månadslöner sparade. Jobbar inom vården så inte så superbra betalt, men jag klarar mig. Jobbar inte heltid (77,8%) men har möjlighet att ta extra skiften om jag vill. Vill helst inte jobba extra då jag vill ha mer tid över till annat då jag jobbar mycket kvällar och helger.

Utgifterna varierar från månad till månad. Bor rätt billigt, inga barn eller sambo men delar bostad med systern. Dock har jag en häst och två katter. Den ena katten har haft otur i sommar och skadat benet, det blev en hel del besök hos veterinären och en dyr operation till slut. Den summan tar ett tag att spara ihop igen. Hästen kostar också en hel del varje månad men utan häst gör jag inget vettigt och kommer mig inte ut. Det må vara dyrt men det ger så mycket för välmåendet både psykiskt och fysiskt.

Vill ha en viss buffert för säkerhets skull, om något oförutsett skulle hända eller om hästen eller katterna blir sjuka. Hästen är försäkrad men inte katterna.
Glömde att tillägga att jag betalar av på mitt studielån också. Har ungefär hälften kvar och i den här takten är det avbetalat om tre år. Men jag har tänkt betala bort lite större klumpsummor när det har minskat ännu lite till. Jag hade kunnat betala bort resterande del av lånet redan nu, men då försvinner alla mina sparpengar och det har jag inte lust med.
 
Ni som säger att har man fast anställning så är man relativ säker, tänk om. Jag var fast anställd. Över en natt blev chefen av med franchiseavtalet och vi blev arbetsbefriade, till slut uppsagda. Men, chefen betalar inte ut våra löner, trots förhandlingar med facket. Facket har nu stämt honom och vi får hoppas att han inte svarar på det så att vi kan ansöka om treskodom, då kan vi få våra pengar. Statliga lönegarantin går inte in eftersom han vägrar sätta företaget i konkurs, och den gäller dessutom bara tre intjänandemånader bakåt. A-kassan strular också eftersom han inte skickar arbetsgivarintyg och mina lönespecar ligger på gamla jobbmailen som franchisegivaren kontrollerar och inte vill ge tillgång till. Så allt kan gå åt skogen trots att man är säkrad. Soc är inte heller ett alternativ eftersom mitt barn har en förmögenhet efter sitt arv.
Tack och lov så har jag föräldrar med god inkomst samt efterlevandepension, annars vet jag inte vad som hade hänt.
 
Spinoff - från en gammal hästtråd.
Där man har köpt häst utan ha någon buffert alls, om hästen blir sjuk eller bilen behöver repareras. Så blir man tvungen att tvångsälja hästen.
Så jag är lite nyfiken på hur stor buffert andra har ?
Själv har jag 5 månadslöner och har haft så länge. Lite i överkant kanske med tanke på att jag har mer i aktier som går att sälja av vid behov. Men jag vill inte behöva tvångsälja dom i onödan.
För mig är det trots allt en ekonomisk trygghet att ha ett stort sparkapital. Att aldrig behöva fundera över ekonomin eller oförutsedda utgifter.

https://www.expressen.se/brandstudio/swedbank/ekonomen-sa-stor-buffert-behover-du/
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/epBqy/sa-kan-du-spara-ihop-till-100-000-kronor

Äsch, skulle stått "Mer än två månadslöner", alt "Tre månadslöner eller mer" på sista valet. Men går ej att ändra :cautious:.

Just nu, absolut ingenting då bufferten precis rykt :cautious:
Normalt sett vill vi ha drygt 50 000:- Har en hel del i aktier och fonder samt ett kreditkort med 60 000:- om det skulle skita sig riktigt.
 
Ni som säger att har man fast anställning så är man relativ säker, tänk om. Jag var fast anställd. Över en natt blev chefen av med franchiseavtalet och vi blev arbetsbefriade, till slut uppsagda. Men, chefen betalar inte ut våra löner, trots förhandlingar med facket. Facket har nu stämt honom och vi får hoppas att han inte svarar på det så att vi kan ansöka om treskodom, då kan vi få våra pengar. Statliga lönegarantin går inte in eftersom han vägrar sätta företaget i konkurs, och den gäller dessutom bara tre intjänandemånader bakåt. A-kassan strular också eftersom han inte skickar arbetsgivarintyg och mina lönespecar ligger på gamla jobbmailen som franchisegivaren kontrollerar och inte vill ge tillgång till. Så allt kan gå åt skogen trots att man är säkrad. Soc är inte heller ett alternativ eftersom mitt barn har en förmögenhet efter sitt arv.
Tack och lov så har jag föräldrar med god inkomst samt efterlevandepension, annars vet jag inte vad som hade hänt.

Ja, jag menade aldrig att en fast anställning per automatik är säkert. Men det är en av fler säkerheter, och kanske säkrare än andra anställningsformer eller uppdrag. Mao värt att nämna när man pratar ekonomisk säkerhet utan att man för den delen kan förlita sig helt på det.

Trist att höra det som hänt dig!
 
Spinoff - från en gammal hästtråd.
Där man har köpt häst utan ha någon buffert alls, om hästen blir sjuk eller bilen behöver repareras. Så blir man tvungen att tvångsälja hästen.
Så jag är lite nyfiken på hur stor buffert andra har ?
Själv har jag 5 månadslöner och har haft så länge. Lite i överkant kanske med tanke på att jag har mer i aktier som går att sälja av vid behov. Men jag vill inte behöva tvångsälja dom i onödan.
För mig är det trots allt en ekonomisk trygghet att ha ett stort sparkapital. Att aldrig behöva fundera över ekonomin eller oförutsedda utgifter.

https://www.expressen.se/brandstudio/swedbank/ekonomen-sa-stor-buffert-behover-du/
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/epBqy/sa-kan-du-spara-ihop-till-100-000-kronor

Äsch, skulle stått "Mer än två månadslöner", alt "Tre månadslöner eller mer" på sista valet. Men går ej att ändra :cautious:.
Det där med antal månadslöner man ska ha i buffert, ska man då räkna nettolönen eller bruttolönen?
 
Ni som säger att har man fast anställning så är man relativ säker, tänk om. Jag var fast anställd. Över en natt blev chefen av med franchiseavtalet och vi blev arbetsbefriade, till slut uppsagda. Men, chefen betalar inte ut våra löner, trots förhandlingar med facket. Facket har nu stämt honom och vi får hoppas att han inte svarar på det så att vi kan ansöka om treskodom, då kan vi få våra pengar. Statliga lönegarantin går inte in eftersom han vägrar sätta företaget i konkurs, och den gäller dessutom bara tre intjänandemånader bakåt. A-kassan strular också eftersom han inte skickar arbetsgivarintyg och mina lönespecar ligger på gamla jobbmailen som franchisegivaren kontrollerar och inte vill ge tillgång till. Så allt kan gå åt skogen trots att man är säkrad. Soc är inte heller ett alternativ eftersom mitt barn har en förmögenhet efter sitt arv.
Tack och lov så har jag föräldrar med god inkomst samt efterlevandepension, annars vet jag inte vad som hade hänt.

Tänker att det beror på yrke och bransch.
Vårat avtal sträcker sig över flera år och kan inte sägas upp hur som helst. Om det skulle hända behövs fortfarande någon som driver trafiken och jag lasas över. Så om jag inte missköter mig å det grövsta eller trafiken inte plötsligt läggs ner så är jag rätt säker.

Väldigt tråkigt med allt ditt strul :(
 
I så fall motsvarar min buffert 20 månadsutgifter. Poängen är väl att man ska klara en oväntat hög utgift och inte endast dom fasta utgifterna.
Båda kan slå lika hårt beroende på buffertens storlek.

X kronor bort är ju X kronor bort oavsett om de kommer i utebliven förväntad inkomst eller i form av en utgift såklart, men fördelen med att prata i termer av hur många månader man skulle kunna klara utan inkomst är att summan ställs i relation till mina kostnader istället för min inkomst. Om Pelle och Stina båda får ut X tkr netto och Pelle sätter sprätt på hela summan varje månad i form av fasta kostnader medan Stina lever för hälften och köper garn för resten så behöver Pelle en större buffert, redan innan man kan börja diskutera vilka ”oväntade” utgifter som kan dyka upp i deras respektive liv.
 
Ni som säger att har man fast anställning så är man relativ säker, tänk om. Jag var fast anställd. Över en natt blev chefen av med franchiseavtalet och vi blev arbetsbefriade, till slut uppsagda. Men, chefen betalar inte ut våra löner, trots förhandlingar med facket. Facket har nu stämt honom och vi får hoppas att han inte svarar på det så att vi kan ansöka om treskodom, då kan vi få våra pengar. Statliga lönegarantin går inte in eftersom han vägrar sätta företaget i konkurs, och den gäller dessutom bara tre intjänandemånader bakåt. A-kassan strular också eftersom han inte skickar arbetsgivarintyg och mina lönespecar ligger på gamla jobbmailen som franchisegivaren kontrollerar och inte vill ge tillgång till. Så allt kan gå åt skogen trots att man är säkrad. Soc är inte heller ett alternativ eftersom mitt barn har en förmögenhet efter sitt arv.
Tack och lov så har jag föräldrar med god inkomst samt efterlevandepension, annars vet jag inte vad som hade hänt.

Usch tuff situation. Å andra sidan kan man bli terrorstämplad och få alla bankkonton frysta. Eller så går banken omkull och man mister sina pengar. Det finns aldrig nåt 100% skydd.
 
X kronor bort är ju X kronor bort oavsett om de kommer i utebliven förväntad inkomst eller i form av en utgift såklart, men fördelen med att prata i termer av hur många månader man skulle kunna klara utan inkomst är att summan ställs i relation till mina kostnader istället för min inkomst. Om Pelle och Stina båda får ut X tkr netto och Pelle sätter sprätt på hela summan varje månad i form av fasta kostnader medan Stina lever för hälften och köper garn för resten så behöver Pelle en större buffert, redan innan man kan börja diskutera vilka ”oväntade” utgifter som kan dyka upp i deras respektive liv.
Det är ju naturligtvis sant.
Men sen var det ju sannolikheten för att man förlorar hela inkomsten. Hur stor är den ?
Den buffert jag pratade om var ju mest för att kunna klara av oförutsedda utgifter och inte utebliven inkomst. Ska man ta höjd för det också då måste man ju öka bufferten avsevärt. Då räcker inte några 2 månader länge. Om man nu inte har låga utgifter per månad som jag då råkar har...
 
Glömde att tillägga att jag betalar av på mitt studielån också. Har ungefär hälften kvar och i den här takten är det avbetalat om tre år. Men jag har tänkt betala bort lite större klumpsummor när det har minskat ännu lite till. Jag hade kunnat betala bort resterande del av lånet redan nu, men då försvinner alla mina sparpengar och det har jag inte lust med.

Studielånet är billigt och det lönar sig knappt att betala av snabbare.

Räntan på mitt är ca 0.13% och räntan på mitt sparkonto/buffertkonto är 0.65%, bättre att fylla på det än att prioritera CSN mer än minimi-belopp.
 
Jag har ca en månadslön netto men kommer nu prioritera sparande till buffert så att jag har två månadslöner. Bor i lägenhet men har en bil som är det som skulle kunna göra hål i ekonomin. Hunden är försäkrad så mycket det går.
 
Jag blir så kluven till att relatera detta till månadslöner.
Att prata pengar öht taget är så intimt. En del sätter ju en persons värde till hur mkt pengar den har. Månadslönen som utgångspunkt blir för mig ett mått baserat på hur länge man klara sitt vanliga liv om allt försvinner.
Jag har rätt nyss bytt liv för jag kände att jag skulle dö. Min hyra var 12, min häst 6, annat övrigt som el wifi kanaler it plus et förråd kanske 2.
Mat kläder och ett barn att försörja fickpengar plus hund och 4 siameser kostade också kanske 10. Hade sommarstuga. Sen har jag andra intressen. Jag dör utan resor och fina symaskiner och att byta möbler ibland. De vänner jag hade då hade alltid extremt roliga dyra projekt på gång.
Puh.
Det blev en stress och pengar bara försvann för mig förut.

När min häst dog och barnet fick tog studenten samt att insikten att mina päron som är otroliga mot mig blir äldre så bytte jag liv.

Ville bo nära dem i obygden. Från en tanke till en annan så tog rätt stora beslut nån timme.
Sa upp mig och accepterade halva lönen på ett enkelt jobb fast med fasta tider. Fick 39 på det nya och tyckte det var galet för den lama insatsen. Sade upp hyresrätten och letade hus i obygden.
Jobbet gav mig snart mer lön än ingångsbudet för ingen vill bo där.....och huset kostar 4 i månaden.

Jag tänker nu att jag skiter i alla pensionspengar i hela världen. Det här jobbet är roligare och såååå oändligt mycket mindre ansvarsfullt. Mina omkostnader är så små att de räknas inte. 15 kanske. Bergvärme, närhet jobb och enkla vänner och lång till det dyra och hästlöst så är det billigare.

Satsar nu på att få lägre procent på jobbet och måla mer och köpa häst igen. Säljer allt jag målar direkt. Bokade 4 resor på direkten då jag insåg vad jag sparade i pengar och att det utanför inte är direkt nåt nöjesliv. Äter ute nån gång i veckan numera och på resorna annars gör jag maten hemma. Restaurangkostnaderna var sjuka förr.

Det är inte inkomsterna som gör det utan utgifterna sa nån stofil till mig en gång. Tyckte då person var en tönt som inte fattade vad en upplevelse är. Håller nu med i viss mån

Men alla vill inte bo i obygden. Det är kul att ha häst på fin anläggning. Det är kul att köpa klänningar och dricka dyr skumpa en bjuder de andra på ute på krogen. Det är kul att se sin löneavi och nästan dö för det är ofattbart med pengar på den. Tydligen har någon ansett jag gjort nåt bra.
Men för mig har var sak sin tid.
Det jag vill komma till är att ens buffert spelar rätt lite roll. En kan sänka utgifter. Eller öka och kanske ta lån till skit.
Vi har olika behov av trygghet olika kostnader. barn djur och vad vi åtagit oss att försörja.
 
Studielånet är billigt och det lönar sig knappt att betala av snabbare.

Räntan på mitt är ca 0.13% och räntan på mitt sparkonto/buffertkonto är 0.65%, bättre att fylla på det än att prioritera CSN mer än minimi-belopp.
Bor i Finland så det är lite annat system än CSN. :) jag skulle hellre spara samma summa pengar till annat, vill slippa skulden så fort som möjligt även om det är ett billigt lån med låg ränta.
 
Det är helt självklart.
Det kostar lite när allt funkar Men sen kan vitvaror och vattenskador hända. plus typ stambyte och dränering byte av bergvärmepump etc. Och det kommer. så man måste ha större buffert för att ha eget tycker jag iaf.
 

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 759
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Jag är född med ett beckenfel; beckenbenet vrider sig succesivt så att det tippas framåt. Till följd av detta dras också ryggraden ihop...
2
Svar
32
· Visningar
4 205
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp