Hur stor elförbrukning är normalt?

Cherarriduracell

Trådstartare
Jag har inte ändrat mina vanor på något direkt sätt och har betalat alltifrån 2,16kr till över 200kr per dag för elen i november månad, timpriset har ju varierat så väldigt. Sommartid förbrukar jag ungefär 10kwh/dag och nu sedan det blivit kallare förbrukar jag ungefär 40kwh/dag. Huset värms med bergvärme, så jag tänker att ungefär 30kwh borde vara kopplat till själva uppvärmningen av huset. Är det normalt när man har bergvärmepump eller är det läge att ringa någon tekniker för en koll på systemet?
 
Jag har inte ändrat mina vanor på något direkt sätt och har betalat alltifrån 2,16kr till över 200kr per dag för elen i november månad, timpriset har ju varierat så väldigt. Sommartid förbrukar jag ungefär 10kwh/dag och nu sedan det blivit kallare förbrukar jag ungefär 40kwh/dag. Huset värms med bergvärme, så jag tänker att ungefär 30kwh borde vara kopplat till själva uppvärmningen av huset. Är det normalt när man har bergvärmepump eller är det läge att ringa någon tekniker för en koll på systemet?
Hur långt är ett snöre? Var bor du, vad är temperaturen utomhus, hur varmt har du inomhus? Såhär ser vår förbrukning ut.
Screenshot_2022-12-01-20-42-48-46_ecc66393fb5295a25eee94839b42ef60.jpg
 
Hur långt är ett snöre? Var bor du, vad är temperaturen utomhus, hur varmt har du inomhus? Såhär ser vår förbrukning ut.
Visa bifogad fil 106812
Snöret är ganska kort, har haft 0-5 grader den perioden jag förbrukat 40kwh/dygn. Bor i elprisområde 3, på gränsen till 4 så relativt långt söderut i landet. Huset är på 140m2 plus biyta. Pumpen har stått på 19 grader och övervåningen jag är mest på har varit 17-18 grader.
 
Jag värmer upp 70 kvm, två våningar, 4 rum med vedpanna, vattenburet. Ensamhushåll. Hemma hela dagarna.
Alltså ingen mer el för värme annat än till cirkulationspumparna.
Gör i medeltal av med ca 14 kWh per dygn - utslaget över hela året.
 
Jag har inte ändrat mina vanor på något direkt sätt och har betalat alltifrån 2,16kr till över 200kr per dag för elen i november månad, timpriset har ju varierat så väldigt. Sommartid förbrukar jag ungefär 10kwh/dag och nu sedan det blivit kallare förbrukar jag ungefär 40kwh/dag. Huset värms med bergvärme, så jag tänker att ungefär 30kwh borde vara kopplat till själva uppvärmningen av huset. Är det normalt när man har bergvärmepump eller är det läge att ringa någon tekniker för en koll på systemet?
Är du nyinflyttad, annars borde du ju kunna jämföra med hur mycket du förbrukat tidigare?
 
Snöret är ganska kort, har haft 0-5 grader den perioden jag förbrukat 40kwh/dygn. Bor i elprisområde 3, på gränsen till 4 så relativt långt söderut i landet. Huset är på 140m2 plus biyta. Pumpen har stått på 19 grader och övervåningen jag är mest på har varit 17-18 grader.
Vi bor i elpris området 3. Tittade nyss från 00 inatt har vi gjort av med 40 kWh.
 
Du borde kunna se det hos din nätägare så slipper du leta efter e-fakturorna.
Visste inte att det var så smidigt ☺️ men jämförde nu och jag har gjort av med 100kwh mindre nov 22 än jag gjorde i nov 21. Minns inte när det blev kallt förra året, dock.

December -21 förbrukades 1700kwh. Hoppas jag kan hålla min under det om elen fortsätter vara såhär dyr.
 
Jag har inte ändrat mina vanor på något direkt sätt och har betalat alltifrån 2,16kr till över 200kr per dag för elen i november månad, timpriset har ju varierat så väldigt. Sommartid förbrukar jag ungefär 10kwh/dag och nu sedan det blivit kallare förbrukar jag ungefär 40kwh/dag. Huset värms med bergvärme, så jag tänker att ungefär 30kwh borde vara kopplat till själva uppvärmningen av huset. Är det normalt när man har bergvärmepump eller är det läge att ringa någon tekniker för en koll på systemet?

Jag tycker spontant att det låter ganska mycket att bergvärmepumpen drar så mycket som 30 kWh/dag för ökad uppvärmning när det bara är 0-5 grader. Jag har fått för mig att bergvärme skulle vara extremt snålt. Jag skulle ringa tekniker och fråga. Kanske inställningen gör att elpatronen går in och värmer i onödan.
 
Visste inte att det var så smidigt ☺️ men jämförde nu och jag har gjort av med 100kwh mindre nov 22 än jag gjorde i nov 21. Minns inte när det blev kallt förra året, dock.

December -21 förbrukades 1700kwh. Hoppas jag kan hålla min under det om elen fortsätter vara såhär dyr.

Vi värmer upp 220kvm med bergvärme, två människor och två katter i hushållet.
I november förbrukade vid 691kwh, i december -21 förbrukade vi 1300kwh.

Bor i elområde 3 i en tegelvilla -60tal

Vi har sänt vår förbrukning från förra året, jobbar aktivt med det, men är inte överdrivna.
 
nu har jag strypt tillförseln till elementen i garage, gillestuga och två rum jag sällan är i. Men det känns typ lite jobbigt, säljaren sa att alla element alltid ska vara fullt på och alla ändringar ska göras på pumpen. Men det känns väldigt onödigt att värma upp ett garage som vad jag kan se inte är isolerat? Ska försöka leta företag att ringa under lunchen och ställa den här sortens frågor till. tre element på övervåningen har i princip varit kalla eller bara svagt, svagt ljumna. Behöver nog sätta mig in i hur man luftar element också...
 
Bostadshus 115 kvm, ute på landet, uppvärmd sadelkammare i stall och frostskydd på olika ställen. Direktverkande el överallt som i huset är understött av en luft-luft-värmepump. Alla radiatorer helt avslagna än så länge. SE3 , -53% förbrukning från förra året. Topplinjen i grafen i förbrukning ligger på ca 55kWh.

2FFCDE30-6B2F-4BAC-8B80-240E29853685.jpeg
 
Vi bor i 50tals hus på 140kvm med ”självdragsventilation” luft/vattenpump och är 2vuxna och 2barn. Under nov månad förbrukade vi 1017kwh bor i Västergötland.
(I okt förbrukade vi 705kwh.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp