Hur stor fölbox?

nexxa

Trådstartare
Vi har ett litet dilemma.En kompis till mig kommer ev. att vilja flytta upp sin häst till "mitt" stall.Vi har ingen möjlighet att slå upp/bygga ut någon box. Så min fråga är hur stor box det behövs till en häst på ca 157 i manken som ska föla ?
 
Sv: Hur stor fölbox?

Fröken_Skåne skrev:
Vi har ett litet dilemma.En kompis till mig kommer ev. att vilja flytta upp sin häst till "mitt" stall.Vi har ingen möjlighet att slå upp/bygga ut någon box. Så min fråga är hur stor box det behövs till en häst på ca 157 i manken som ska föla ?
Våra fölboxar är 5x5meter.Det tycker vi fungerar bra.Jag skulle helst inte vilja ha mindre.Vid en ev. skada eller liknande så går dom snabbt att bygga om till 5x10 meter om det skulle behövas. Men jag TROR att mini måttet för din häst är 12m2 Och att kortaste sidan skall vara 3.20lång. Men jag är inte säker så kolla detta hoss jordbruksverker... Eller med ditt djurskydd i din komun.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor fölbox?

Minimåttet för "stor häst"=160-170 är 11m2, kortaste sidan 3m, men eftersom hon är under 160 så kanske det är lite mindre för just denna häst, det kan jag inte i huvudet. Obs att detta är minimimått och inte rekomentationer...
 
Sv: Hur stor fölbox?

Mitt sto på 158 cm hade en box på 18 kvm ( 3 x 6 m) och jag hade då inte velat ha mindre. Gott om plats för både sto & föl att ligga. Och sedan måste man ju tänka på att fölet växer fort & dom ska ju trots allt dela box tills fölet blir runt ½ året.
 

Liknande trådar

Anläggning Eventuellt ska vi ha hästarna hemma framöver. Vi har lagård och ett tomt utrymme där bredden är 4 m och längden är strax över 7 m...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 123
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 891
Senast: Cambrie
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 040
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp