hur stor hage åt 3 hästar?

Gravinda

Trådstartare
finns det några regler för hur stor vinterhage ska vara åt tre hästar?
hästarna går in på natten.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

det finns inga måttspecar på hagar på detta vis.. så iprincip kan du ha hur stora/små hagar du vill sålänge de kan röra på sig i de.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Även om de inte finns några bestämmelser om de så är de iaf rekomenderat att ha minst 1 hektar/häst. :)
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

en hektar det är den mark man behöver för att hålla en stor häst på bete, inte vinterhagen. En häst ska kunna röra sig i att gångarter, för mig är undrelaget viktigare än storleken, för blir hagen lerig då springer hästarna inte och mugg, tappskor mm kommer garanterat.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Och en sak till eftersom fruset gräs är en orsak till fång så bör man inte ha bete i vinterhagen utan en mindre välplanerad yta till hästarna.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Om man inte vill ha särskilt tillstånd så ska hästen kunna röra sig fritt i alla sina gångarter varje dag.Detta kan förvisso förbigås genom att man släpper hästen en stund i ridhuset varje dag,men rekommendationen säger att det bör vara i hage.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

en hektar det är den mark man behöver för att hålla en stor häst på bete, inte vinterhagen. En häst ska kunna röra sig i att gångarter, för mig är undrelaget viktigare än storleken, för blir hagen lerig då springer hästarna inte och mugg, tappskor mm kommer garanterat.

Eh, och du tycker inte att underlaget hänger ihop med storleken? :crazy:
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Om man inte vill ha särskilt tillstånd så ska hästen kunna röra sig fritt i alla sina gångarter varje dag.Detta kan förvisso förbigås genom att man släpper hästen en stund i ridhuset varje dag,men rekommendationen säger att det bör vara i hage.

Så det är den här delen som är rast hagar? dvs de som är som två boxar i storlek?
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Det behöver det väl inte göra!!!

Om du har hagar på väldigt sandig mark så blir det sällan kladdigt, inte ens på vintern.
Har du däremot hagar som består av lerjord, så kan de vara helt söndertrampade i slutet av oktober om det har regnat mkt - även om hagarna är relativt stora.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

kl*

När bedöms ett underlag att vara dåligt? ska det vara uppenbar halk risk?
Om en mindre hage håller tre hästar, där hela arean har hinder, träd, stenar och lera. Hästarna kan springa mellan träden, ett galoppsprång här och ett där, det är ok enligt reglerna?
Tycker det hela är skumt, finns det någon anledning till att man inte satt upp regler?
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Det behöver det väl inte göra!!!

Om du har hagar på väldigt sandig mark så blir det sällan kladdigt, inte ens på vintern.
Har du däremot hagar som består av lerjord, så kan de vara helt söndertrampade i slutet av oktober om det har regnat mkt - även om hagarna är relativt stora.

Klart det gör. Och dålig mark kräver mer ytarea/häst samt mer underhåll.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Jag förstår inte riktigt frågeställningen..?
Hästen ska kunna skritta, trava och galoppera i hagen utan problem..det räcker inte två boxstora hagar till.Jag har 6-7 ha till fyra hästar och ca 3-4 ha till två shettisar och en fjordkorsning.Då blir det bara lerigt precis vid grinden och det får dom leva med.Något år då och då skrapas det bort lera och fylls på med grus men det hjälper inte helt och det var ganska längesedan nu tyvärr.Dom har ju några hektar till att röra sig på där det inte är det minsta lerigt och vid grinden står dom bara preic vid insläpp.Så jag tycker att ju större hagar,desto bättre
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Kostnaden att grusa en hektar och häst och till på köpet hålla ytan gräsfri så hästarna inte äter frostnupet gräs är ganska betydande.

Mina 3B+1D går i en grusad hage som är som en trekant sidorna ca 20+40+40 spetsen avslutas med en rundvolt på 7 m i diametar + det har dom tillgång till ridbanan på 35*35 meter, dom kan alltså springa 89 meter rakt fram om dom vill, gott om plats att busa och leka och hagen är grusad.

Jag skulle aldrig ha råd att göra en torr och gräsfri hage på fyra hektar till mina :crazy: sen skulle jag behöva sommar bete också för där vill jag att det ska växa gräs till dom att äta ;)
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Förstod ditt tidigare svar så som att man kunde kringgå att hästarna skulle röra på sig i hagen om man ser till att de får röra sig någon gång under dagen. Dvs att man kan ställa dem i mini hagar och sen låta dem springa i ridhuset 10 min eller dyl och på så vis "fuska" sig runt en bra hag miljö. Tolkade jag helt fel?
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Det behöver det väl inte göra!!!

Om du har hagar på väldigt sandig mark så blir det sällan kladdigt, inte ens på vintern.
Har du däremot hagar som består av lerjord, så kan de vara helt söndertrampade i slutet av oktober om det har regnat mkt - även om hagarna är relativt stora.

Alternativt i mitten av Juni om det regnar massor då...
(Ja, sommarhagen vi flyttade från var lerjord, men i somras bestod dom mest av vatten- torkade inte upp helt på hela sommaren. Nu bor vi på annat stället- där hagarna är leriga, men inte upp över hovarna- man blir snabbt van..).

/ Lavinia
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Ja det stämmer, men i såna fall får du ha en snäll inspektör.Sånt godkänns bara i vissa fall,tex om det ABSOLUT inte finns tillgång till mer mark osv.Det är svårt att motivera att man har flera ha mark,fullt friska hästar(som får äta gräs osv)och bara ha en boxhage.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Har jag fattat rätt att dina hästar inte tål frostgräs,men grönt gräs på sommaren? Allihop?
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Kostnaden att grusa en hektar och häst och till på köpet hålla ytan gräsfri så hästarna inte äter frostnupet gräs är ganska betydande.

Mina 3B+1D går i en grusad hage som är som en trekant sidorna ca 20+40+40 spetsen avslutas med en rundvolt på 7 m i diametar + det har dom tillgång till ridbanan på 35*35 meter, dom kan alltså springa 89 meter rakt fram om dom vill, gott om plats att busa och leka och hagen är grusad.

Jag skulle aldrig ha råd att göra en torr och gräsfri hage på fyra hektar till mina :crazy: sen skulle jag behöva sommar bete också för där vill jag att det ska växa gräs till dom att äta ;)

Poängen var ju att om ytan är tillräckligt stor behöver den inte grusas, den blir inte söndertrampad.

Jag tycker man tappar en viktigt grundförutsättning om man sätter hästen i en grusad hage. Hästens naturliga beteende innefattar förutom kompisar, rörelse även födosökning. Vilket man inte får för fem öre om man fodrar grovfoder i en grushage. Den aspekten är väldigt viktig för mig i min hästhållning.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 825
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
582
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 945
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp