Hur stor hingst till ponnysto?

Asa_S

Trådstartare
Jag har ett welshponnysto av cobtyp e. T'Yr Eos Storm Buster vars mamma är wm. Hon är väldigt typad på pappan men har ärvt mammans ben - de är alltså ganska gracila i förhållande till kroppen. Hon är liten c-ponny. Hon har typiska cob-rörelser med mycket gest men blir lätt spänd och springig och har då inte med sig ryggen. Hon är dock ganska lätt att få till bra jobb.

Jag vill framför allt ha en bra exteriör, bra ridbarhet/gång och bra skalle eftersom jag räknar med att avkomman blir ponny och ska kunna ridas av barn. Den bör ha OK hoppförmåga eftersom jag gissar att tävlandet kommer att ske huvudsakligen i hoppning. Avkomman blir för eget bruk men med försäljningsvärde.

Hur stor hingst kan man tänka sig inseminera med för att inte få problem med fölningen? Jag skulle gärna vilja använda Lambourghini men är tveksam både pga hans storlek samt att han hade fått anmärkning på små ledgångar. Vill helst inte heller ha för stor avkomma.

För mindre hingst är min främsta kandidat Hermes. För- nackdelar med honom? Finns det andra kandidater i småhingstkategorin som kan vara intressant att kolla på?
 
Sv: Hur stor hingst till ponnysto?

Om du vill vara säker på att få en avkomma i ponnystorlek så tror jag inte att du ska titta på hingstar godkända för för stora hästar. För även om både Lamborughini och Hermes är lite mindre så kan avkommorna bli stora. Har själv fött upp en Lambo avkomma som har en mamma på 164 och syster på 165 som då själv är 178 och växer fortfarande.

Så om målet är en ponny och för tävling där ju det spelar stor roll om den ligger över eller under ponnymåttet. Titta då istället på de för ridponnyavel godkända hingstarna som ju är mindre än de som är godkända av ASVH.
 
Sv: Hur stor hingst till ponnysto?

Inom SWB-aveln är Dirco Hästak och Saint Amour små. Jag vet inte om Artist fortfarande lever och används i avel annars är han en liten gummiboll som har använts med framgång i ponnyavel. Minotaurus är ett rent halvblod gonkänd för ridponnyavel. Det finns också några xx-hingstar som är godkända för ponnyavel men det är kanske risk att bli för gracilt ihop med ditt sto?

Jag har själv två uppfödningar efter Lambourgini där den ena är vuxen och större än sin mamma på 166. Den andra är bara ett år och liten för sin ålder men större än vad den första var lika gammal, så jag tror inte att hans avkommor generellt blir små utan snarare att de växer sent.
 
Sv: Hur stor hingst till ponnysto?

Tack för era svar! Generellt kan man nog säga att jag hellre för egen del får en övervuxen ponny än en c-ponny till och det är anledningen till att jag titta på halvlvodssidan. Dessutom finns det bara ett fåtal ridponnyhingstar i Sverige som jag tycker matchar henne exteriört och då är storleken ytterligare en aspekt på dem.

Minotaurus har jag kollat lite snabbt på och han är inte utesluten, Dirco Hästak har jag kollat mer på men jag tycker han ser ut att ha för korta framben och det vill jag inte riskera att få - dock kan det ju vara hur det ser ut på bild bara. Helst skulle jag vilja åka och se dem men det blir lite långt... Saint Amour ska jag kolla på om det är så att han ger smått, Artist med då det känns som en fördel med hingstar som redan är beprövade på ponnysidan storleksmässigt. Visst är Hermes också det, är det någon som vet hur hans avkommor blivit?
 
Sv: Hur stor hingst till ponnysto?

Buster stog på station i närheten under några år, så jag har sett en hel del av hans avkommor, Buster är väl bland dom högst bedömda section C hingstarna som stått till avel i sverige, men en sak som slår igenom på alla avkommor är ett gracilt underrede och lite stirrigt temterament. Mitt råd till dig är att du letar efter en mkt välbenad och korrekt hingst som är känd för sitt lugna och bra kynne. Minotaurusavkommorna börjar bli eftertraktade så varför inte honom?
 
Sv: Hur stor hingst till ponnysto?

Intressant information, har letat lite men inte hittat speciellt mycket om Busters avkommor öht.

Minotaurus verkar helt klart intressant men jag tycker det är mycket svårare att få fram något objektivt om ridponnyhingstarna än om halvbloden. De godkända swb-hingstarna har ju omdömen om både exteriör och prestation på bruksprovet men jag hittar inget motsvarande på ridponny, letar jag på fel ställe? Minotaurus har ju gett bra avkommor och vad jag hittade var att han godkändes på gången men inte hoppningen och att han ändå bevisat nedärver stark hoppning så det är ju bra. Dessutom (vilket inte är avgörande i första läget men kan komma att bli det ändå) är hans säsong slut 1 sept och Hermes är tidigare. Eftersom fölningen i år är sen finns det risk att jag i slutänden måste fatta ett beslut baserat på hur lång tid det är kvar på säsongen.

Eftersom vi pga avstånden inte kommer att satsa på någon absolut topp tävlingsmässigt men ändå vill ha en ponny/häst som är rolig att rida (och helst också köra) på de nivåer vi kommer till är det viktigare med bra skalle och ridbarhet (samt exteriör) än (förväntade) topp-prestationer men det klart att prestation bidrar till säljbarhet om vi skulle komma dit.
 
Sv: Hur stor hingst till ponnysto?

På Svenska Hästavelsförbundets hemsida står väl premieringsprotokollen på flertalet raser inklusive ridponnyer sen ett flertal år tillbaka?

Ska inte övertala dig till att titta på ridponny, men finns det inte en större chans att få avkomman lite mer "konsoliderad" om du väljer en rp-hingst istället för ett litet halvblod? Som du själv skriver ska det ju vara så exteriört korrekt som möjligt så finns det inga stora rp-hingstar att kika på om utbudet på små halvblod inte är så stort?
Bara en tanke och fundering.
 
Sv: Hur stor hingst till ponnysto?

Ämen äsch SH:s sida har jag helt glömt bort :o har bara googlat o letat på asrp o asvh. Tack för påminnelsen.

Det vore ju dumt att utesluta något förstås så det finns visst anledning att titta på rp-hingstar också. Det jag är lite rädd för där är att avkomman ska bli för liten, eftersom mamman till mitt sto är bara 113 cm om jag minns rätt så vill jag helst öka chanserna att få större så mycket som möjligt och ridponnyhingstar har ju i de flesta fall mer mindre bakom sig än vad halvbloden har av naturliga orsaker. Har du någon särskild i åtanke?

Förresten ska jag passa på att fråga dig som håller på med wc - just hennes gracila benställ gör att jag i princip helt uteslutit mer welsh cob till henne eftersom jag inte vill betäcka med något lika litet. Jag törs helt enkelt inte riskera att få mer massa men samma ben på en avkomma. Är det dumt tänkt tycker du? Hon är ju snygg och det känns ju lite dumt att inte avla rasrent...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor hingst till ponnysto?

Jag är inte alls insatt i rp-aveln mer än de hingstar som finns runtomkring mitt närområde, så jag kan nog inte ge några råd. Har en bekant som är "uppvuxen" med Vermont och hans mamma och där ligger ju Master bakom, men sen vad Vermont har lämnat i storlekshöjd har jag ingen aning om.

Sen frågan om wc, menar du att dom också skulle vara gracila så att det blir dubbelt gracilt? För så är det ju verkligen inte, dom är/ska vara benade för sin storlek så ju grövre typ ac cob ju grövre ben. Tror väl att de snittar någonstans mellan 20-22 i skena.
Hade inte dragit mig för att välja cob på ditt sto av den anledningen, men då hade jag nog valt något stort iallafall.
 
Sv: Hur stor hingst till ponnysto?

Om du väljer en Ridponny i namnets rätta bemärkelse så finns det hingstar med väldigt säker förärvning på storlek, väljer du en korsningshingst med många renrasponnyer/hästar nära inpå så är det mycket svårt att förutsäga storleken.
Men man får forska bland hingstarna och läsa stamtavlan liksom se på förärvningen, om dom lämnar både smått och stort är det mer ett vågspel.

När det gäller benen så ska en hingst vara benad för sin storlek, gracila är ju hästarna först när benen är för klena för sin storlek. En av mina hingstar har 16 cm i skena och han är ruskigt välbened och har fått mycket beröm för sina starka ben och han är inte grov någonstans!
 
Sv: Hur stor hingst till ponnysto?

Ang benen tänkte jag huvudsakligen att det finns ju risk att benen nedärvs och har jag då tagit en större hingst så att massan består eller blir ännu större men den ärver stoets ben blir det ju ännu "värre" på avkomman än på stoet självt. Därför har jag tänkt att hingsten gärna får ha ordentliga ben men helst inte ytterligare lägga på massa kroppsligen. Det finns större wc-hingstar jag gillar men just hennes ben gör att jag ändå känner mig väldigt tveksam.

Rodde: ska kolla på det med storleken. Antar att det finns siffror på det där hänsyn är tagen även till stonas storlek?
 
Sv: Hur stor hingst till ponnysto?

En perfekt anledning till att kämpa för att även ponnyhingstarna ska få BLUP! Något jag förespråkar hett.
 
Sv: Hur stor hingst till ponnysto?

En rejäl ridponnyhingst med plus för hoppförmågan hos avkommorna är Speyksbosch Dancer, maxad D-ponny, skulle säkert passa på ditt sto för att få D-ponny. Man får komma ihåg att ditt sto har mountainmamma och det kan slå igen även i nästa generation, men använder du en ridponnyhingst med kända bra ridponnylinjer många generationer bakåt som typar sina avkommor så är det bättre än nån ridponnyhingst med halvblodX?X? osv, då jag av egen erfarenhet vet att då kan det bli smått/ stort/ädelt/oädelt bland helsyskon.
 
Sv: Hur stor hingst till ponnysto?

En perfekt anledning till att kämpa för att även ponnyhingstarna ska få BLUP! Något jag förespråkar hett.

Absolut, det hade verkligen hjälpt mig iallafall och är en anledning till att jag tycker det är lättare att titta på halvblodshingst...
 
Sv: Hur stor hingst till ponnysto?

Hade mamman varit ungefär i samma storlek som stoet/pappan hade jag oroat mig lite mindre för avkommans storlek. Min matematiska hjärna säger att det borde vara större risk för c-ponny med även en konsoliderad D-ponnyhingst än med ett halvblod även om jag är medveten om att det kan slå till ytterligheter åt båda håll oavsett vad jag väljer. Eftersom det i första hand handlar om eget bruk tar jag hellre en på 150 cm än en c-ponny till för en c-ponny blir jag i princip tvungen att sälja och jag har inte tänkt avla hur länge som helst :D.

Samtidigt betyder ju konsoliderad precis att man ska kunna vara ganska säker på hur avkomman blir men är inte det utifrån att mamman är nästan lika konsoliderad? Avelsmålet är väl just D-ponnyer så då använder man väl D-ponnymammor också? Eller är de så pass "starka" att de nedärver sig oavsett hur mammorna ser ut? Ridponnyavel kan jag ännu mindre om än "vanlig ras-avel" känner jag... jag kollar extra på det som föreslås så kom gärna med fler förslag. Hade ju varit tacksamt med ett bra kort på stoet förstås men fn står hon mest och hänger i hagen med en jättemage så det blir nog ganska missvisande är jag rädd... Huvud/hals behåller jag gärna, bakdel likaså, ryggen är väl möjligtvis det jag skulle vilja förbättra genom en lite rakare rygg men kroppen är helt OK som den är också och jag gillar ju cobstuket så det kan gärna finnas kvar. Benen är gracila och lite för korta i mitt tycke så det är det område jag verkligen är ute efter att förbättra.
 
Sv: Hur stor hingst till ponnysto?

Jag lyckas inte hitta någon exteriörbedömning på Minotauros hur jag än letar. Det finns nämnt att han var etta på sitt bruksprov 1995 men inte vilket bruksprov och jag hittar inga resultat från 1995 där han finns med. Någonstans surfade jag förbi att han var godkänd på prestation men om han har deltagit i ett bruksprov borde det väl gjorts en exteriörbedömning på honom? Någon som vet?
 
Sv: Hur stor hingst till ponnysto?

Jag hittar inget alls beträffande exteriören där? Eftersom jag "ratar" (el snarare rangordnar) andra utifrån exteriör börjar det kännas lite tokigt att hålla på och ta ställning till en där jag inte "vet" något om exteriören. Fråga hingsthållaren kan man ju visst göra men från andra hemsidor vet jag att det rätt friskt klipps bort de bitar man tycker låter mindre bra så frågan är om det går att få ett lika objektivt svar från alla hingsthållare. Sitter nu och försöker titta på de avkommor som finns till olika hingstar men det är också svårt när man inte riktigt vet hur stona ser ut.

En sak jag blivit klar över är dock att jag gärna har halvblodets rörelsmönster i bagaget tillsammans med stoets rörelser, jag vill inte så gärna ha en liten stor häst med ponnykänsla i ridningen utan hellre en ponny med halvblodskänsla. Tycker Speyksboschs Dancer verkligen är jättesnygg men gissar att han skulle dubbla det stoet redan har själv både exteriört och rörelsemässigt (fast förhoppningsvis med längre ben vilket absolut är en fördel) och jag är egentligen inte ute efter mer av det. Men jag kollar fortfarande runt så jag har inte bestämt något alls.
 
Sv: Hur stor hingst till ponnysto?

Jag har ridit ett par avkommor efter Minotaurus! Dom var mycket snygga och hoppade fantastiskt,
men gångarterna var riktigt tråkiga. Men jäklar vad dom kunde hoppa. :love:
 
Sv: Hur stor hingst till ponnysto?

Svårt det här. Jag har hittat filmer på några avkommor där gångarterna ser tillräckligt bra ut för mitt tycke men fler på pinniga och de flesta på tävlande ponnyer där det är helt omöjligt att dra några slutsatser om gångarterna. Stoet har stora luftiga rörelser med bra bakbensarbete så jag hoppas att hon nedärver OK gång iallafall men jag vill ju plussa på den. Mino själv ser väldigt smidig och mjuk ut på de filmer jag hittat men det var ju uteslutande galopp förstås.
 

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 930
Senast: moonstruck
·
Avel Efter mycket velande så är Bravour första kandidat till mitt sto för tillfället. Jag har nu sett honom Live och även hälsat på honom i...
Svar
18
· Visningar
7 333
Senast: neve
·
Avel Betäckning på min arabtant till nästa år planeras med xx hingst. Vilka finns det som är lämpliga (förtydligar att avkomman blir...
2
Svar
30
· Visningar
4 056
Senast: Cosy
·
G
Avel Jag har ett Fux (något stickelhårig)sto på ca 166 imkh. Hon är E: Beach Boy- Zeus U: Pans Kaprifol- Kaliber-Utrillo Helt...
2
Svar
38
· Visningar
4 317
Senast: Galopphopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp