Hur stor hundbur?

*tove*

Trådstartare
Kikade på hundbur till bilen idag till mina vovvar. Blir en delbar sådan här antagligen.
dubbelburdps.jpg
Men jag är lite fundersam hur stor buren bör vara i förhållande till hunden. Jag vet att den ska vara högre än hundens mankhöjd, och det var den, men resten då?

Jag skicka in Elvis i ena burdelen och han la sig ner och fick precis plats att ligga ner. Var den för liten då eller lagom? Jag vet att det är säkrare med mindre bur, men funderar på om det är i minsta laget. Storleken större var inte uppackad, så den kunde vi inte prova. Men jag funderar på om den blir för stor istället, och då mindre säker.

Jag åker ju inte jättelånga turer, men om man tex åker till brukshundklubben och tränar med den ena medan den andra är i bilen så vill man ju att hunden i bilen ska ha det bekvämt.

Hur stora är era hundburar i bilen i förhållande till hunden?
 
Sv: Hur stor hundbur?

Om det går att ta bort mittengallret hyfsat lätt så kan du kanske göra det när du ska ta ut ena hunden och ha andra i bilen?
 
Sv: Hur stor hundbur?

Jag tycker att hunden skall kunna sträcka på sig i buren. Det händer ju att den spenderar några timmar i den. täbk själv att ligga i en 2-sitsig soffa. DEt är INTE roligt att resa på sig efter man somnat. Jag skulle välja så stort det går att få in i bilen. Det utrymme som blir över går ändå "till spillo" varför då inte låta hunden få utnyttja detta?.... Själv kör vi utan bur till våra 2. Men det är för att vi ej får in barnvagn bak annars (Får in barnvagnen i baksätet när vi åker långt)

27308324.jpg

27381775.jpg
 
Sv: Hur stor hundbur?

Det är ju säkrare ju mindre buren är. Jag har två shih tzus på ca 7 kg vardera, tänk hur mycket dom skulle flänga omkring i buren om jag krockade och hade en bur stor som hela kofferten (245, ganska stort). Det är där funderingarna ligger.

Men visst har du rätt i att hunden ska ha det bekvämt. Flera timmar kommer nog dock inte att vara aktuellt. En timme i sträck max misstänker jag att dom kommer vara där i. Blir nog inga jättelånga resor, och jag lär inte träna mer än en timme per hund på bhk.

Men det kanske blir storlekeken större än den jag redan provat. Så mycket kanske det inte gör på säkerheten.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor hundbur?

Det var ju smart också. Så långt skulle jag nog aldrig tänka själv :D
 
Sv: Hur stor hundbur?

Mankhöjden + 10cm på alla håll brukar funka bra. Dvs som din hund är 35 cm hög behöver buren vara 45x45x45. Har du en rektangulär hund kan du behöva lägga till några cm på längden.
Då kan hunden ligga helt utsträckt och stå men far inte omkring som en vante om du behöver bromsa in.
 
Sv: Hur stor hundbur?

Bra länk!
Men hemskt att se svart på vitt vad som verkligen händer. I alla lägen skulle väl djuret dött egentligen känns det som.
Och frågan är om de där plastburarna ens klarar en krasch utan någonting i.. :crazy:
 
Sv: Hur stor hundbur?

Förmodligen så gör dom inte det. Sådana stålburar som TS visade i sitt inlägg, splittras vid en krock, vilket verkligen inte är bra.
Det skulle inte jag vilja ha i mig i alla fall..
 
Sv: Hur stor hundbur?

Minimimåtten finns på jordbruksverkets sida, om man vill följa dem. Då är det
höjd: hundens höjd över hjässan när den står normalt
bredd: hundens bogbredd på bredaste stället * 2,5
Längd: Hundens längd från nosspets till bärbensknöl (har jag för mig) * 1,25

Jag har en herre som är drygt 70 cm i mankhöjd, är 1 meter 'lång' från nosspets till svansrot, och bogbredden vet jag inte, en riesenschnauzer, unghund.

Han fick en bur som är 73-74 cm hög, och sen 75 * 105 cm. Den håller inte minimimått för längden, och långt ifrån höjden. Höjden tycker jag - och hunden - är väl snål, men i övrigt så har han gott om plats. Men ska ha 2.5 dm till enligt minimimått på 'längden' (som blir bredden på bilderna).

Jag vill han ska kunna hoppa in utan att slå sig, att han sen ska kunna ligga bekvämt både utsträckt och 'hoprullad', eftersom han får ligga några timmar i bilen både nu och då, och vi åker ganska långa sträckor. Jag vill helst de ska kunna sitta normalt med, men inte ha mer takhöjd än så, det har dock inte buren jag har.

Bilder: https://sakerlagring.telia.se/user/share.aspx?id=efab74a9-afb7-47c7-9fe7-ea149792bd22
 
Sv: Hur stor hundbur?

Förmodligen så gör dom inte det. Sådana stålburar som TS visade i sitt inlägg, splittras vid en krock, vilket verkligen inte är bra.
Det skulle inte jag vilja ha i mig i alla fall..


Men usch då :eek:. Om jag visste det så hade jag väl knappast funderat på att skaffat mig en sån? Vart finns den informationen? Är det säkert att den splittras? Känns mer som den skulle böjas sönder isf.

Men då är frågan vad jag ska ha. Bistert nog har jag inte råd med en bur för flera tusen.


Men det känns som om man krockar i högre hastighet så spelar det ingen roll vad man än har.


Men vilka burar är säkrast då? Finns det burar som verkligen håller? Då får man räkna med minst 2500 antar jag... Och visst vill man ha hög säkerhet till sina hundar. Men har man inte så mycket pengar så har man inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor hundbur?

usch, vilken läskig film:crazy:. Men där visade dom ju bara sele, löst och plastbur. Eller visar dom mer som jag inte hittade?
 
Sv: Hur stor hundbur?

Det finns några krocktestade burar att välja på, och det blir relativt höga kostnader då ja, om man jämför med en sådan vanlig stålbur i alla fall.

Böjas lär dom för övrigt inte göra, jag råkade tappa en av mina gamla burar (Ihopfälld, jag bar på den) rakt på en sten och flera fogar släppte och det blev spetsiga ändar som stack ut.. Så vad som händer i en krock vill jag inte ens tänka på!

Här har du lite att välja på i alla fall:
Mimsafe
Primek
G-Line

Det var dom jag kom på nu som ska vara krocktestade. Men som sagt, dyrt blir det tyvärr.

Jag måste själv specialbeställa bur(ar) längre fram, då bilen ska anpassas efter 4 st hundar på ca 30 kg styck. Jag försöker att ignorera hur många sköna tusenlappar det kommer att kosta ;)
 
Sv: Hur stor hundbur?

*KL*

Skulle vart intressant att veta vad dom sa i filmen, vad som är det säkraste transportsättet...
 
Sv: Hur stor hundbur?

Personen från ADAC säger att bästa sättet för en mindre hund/katt att åka bil är i en transportbox, bakom ett av sätena. För en större hund är säkraste platsen i en transportbox ställd kloss an mot baksätena, i bagaget. För en större hund så skall boxen vara inbyggd.
 
Sv: Hur stor hundbur?

Missade att få med att även ett bälte som hade två fästpunkter var acceptabelt, ett som bara fästes med en punkt var alldeles för dåligt. Hunden de testade med bälte + med box i bagaget vägde 22 kg, katten i boxen vägde 4 kg.
 
Sv: Hur stor hundbur?

Dom sa att det säkraste sättet att transportera en hund i vanlig till större storlek framförallt är i bagaget och då ska buren vara fastmonterad.

På ett ungefär ;)

/Emor, som är halvtysk men inte minns så mycket som hon önskade :angel:
 

Liknande trådar

Fordon Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool: Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu...
2
Svar
27
· Visningar
1 919
Senast: golit
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 332
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hejsan hundvänner Jag håller på med projektet att köpa en ny dubbelbur till bilen. Ja har dock fastnat lite i träsket att den ena...
Svar
2
· Visningar
1 215
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Min sambo och jag ska skaffa hund! :D Det blir en vuxen hund. Förstagångshund för oss båda. Håller på och läser som en tok på internet...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 788
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp