Hur stor mängd kaffe är en "portion"?

Hur stor mängd kaffe är en "portion"?

  • Ca 1 dl

    Röster: 8 5,4%
  • Ca 2 dl

    Röster: 80 53,7%
  • Ca 3 dl

    Röster: 27 18,1%
  • Ca 4 dl

    Röster: 5 3,4%
  • 5 dl eller mer

    Röster: 0 0,0%
  • Kaffe? Sånt kan man väl inte dricka heller?!?

    Röster: 29 19,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    149

Sharpless

Trådstartare
Läser en artikel på DN om kaffepriserna som skjutit i höjden, men att den representant för ett kafferosteri som får uttala sig tycker att 1 krona per kopp inte är så orimligt dyrt. Tvungen att kolla upp, och om man följer deras rekommendationer, så verkar det stämma. Detta eftersom de tycker att en kopp är 1,25 dl.

Så då tänkte jag överlåta frågan till Buke: Hur stor är en normal "portion" kaffe?

Brygger jag kaffe hemma, så är det oftast ungefär 2 eller 3 dl (beroende på vad jag känner för), kan väl tilläggas.
 
Min morgonkopp/termosmugg är ca tre dl. På eftermiddagen kanske två är mer lagom. 1,25 måste vara en kvarleva från 60-/70-talets kaffeservering när kaffeserviserna bestod av en liten kopp i tunt porslin med fat under. (Om man avstår från påtåren dessutom) Men sedan kaffemuggar blev standard har jag svårt att se att man kommer under 2 dl per portion.
 
Jag skulle ju påstå att en kopp kaffe och en portion kaffe är två olika saker.

En kaffekopp är onekligen 1,25 dl. Det är ju ett vedertaget mått och finns på måttsatser osv och det är så kaffebryggaren mäter.

Däremot är det nog få personer som dricker en ”kopp” kaffe idag som en portion. Vi brukar brygga två koppar per person som en ”portion”
 
Jag brygger på 3 dl vatten och 3 kaffemått kaffe men har sedan också säkert 1/3 mjölk upp till också. Har alltid samma mugg hemma men dricker inte på daglig basis utan när jag har tid för långfrukost. Massa mjölk är det allra viktigaste!

På jobbet är det en maskin som gör en liten kopp, gissar mellan 1-2 dl o jag tar latte och häller i extra mjölk 😅
 
Jag skulle ju påstå att en kopp kaffe och en portion kaffe är två olika saker.

En kaffekopp är onekligen 1,25 dl. Det är ju ett vedertaget mått och finns på måttsatser osv och det är så kaffebryggaren mäter.

Däremot är det nog få personer som dricker en ”kopp” kaffe idag som en portion. Vi brukar brygga två koppar per person som en ”portion”
Mjo, just eftersom det jag dricker är normalt kanske 2-3 koppar, om man ska se det så, och det var därför jag formulerade frågan gällande "portion" snarare än att fråga hur stor en kopp är, som ju är lite tråkigt enkel att svara på.
 
Mjo, just eftersom det jag dricker är normalt kanske 2-3 koppar, om man ska se det så, och det var därför jag formulerade frågan gällande "portion" snarare än att fråga hur stor en kopp är, som ju är lite tråkigt enkel att svara på.

Absolut!

Jag syftade mer på det du skrev i TS att kafferosteriet ”tycker” att en kopp kaffe är 1,25 dl. Just det är ju inte så mycket tyckande :)
 
Här hemma är en kopp, eller mugg blir det väl kanske om man ska använda rätt term, 2,5 dl stor. I den blir det då ca 2 dl kaffe och 0,3 dl mjölk.

Vi brygger i en presskanna från Bodum som "ska" räcka till 8 koppar - för oss är den perfekt till 4 koppar. Så jag antar att man även där använt sig av det något förlegade "1,25 dl per kopp"-måttet.
 
Fördelen med en liten kopp är att man kan ta många påtårar. Det är sällan det kokas mer än 2-3 koppar kaffe här hemma och kokas det mer så är det för att vi har besök. Så i vårt hus så skulle måttet på en portion mycket väl kunna stämma.

20220519_111025.jpg
 
Totalt blir det nog knappt 2 dl, men då är det inräknat med en rejäl skvätt mjölk också. Om jag inte är på jobbet, då dricker jag mindre kaffe per gång, men desto fler antal gånger på dagen.
 
Allt eget bryggt kaffe har hemma (och i husbussen, och nar jag jobbat pa kontor eller skola eller rest och stannat lange gors allt kaffe i en "French Press". Ett riktigt morkt kaffe som ar rostat sa att det inte blir "bittert" nar det bryggs. :p Just nu ar "Seattles Best" ett favorit marke, men Starbucks, Pete's, och andra gar ocksa. Jag minns inte alls vilket marke jag gillade i Sverige, men det var nog bara ett.

I en "normal" mugg gar (yes, jag var ut i koket och matte:angel:) det lite mer an 4 dl, sa nar jag inte tar pafyllning ar det runt 4 dl.
 
Jag skulle ju påstå att en kopp kaffe och en portion kaffe är två olika saker.

En kaffekopp är onekligen 1,25 dl. Det är ju ett vedertaget mått och finns på måttsatser osv och det är så kaffebryggaren mäter.

Däremot är det nog få personer som dricker en ”kopp” kaffe idag som en portion. Vi brukar brygga två koppar per person som en ”portion”
Men alltså, nog är väl en kaffekopp som mått fortfarande 1.5 dl?
 
För mig är en kopp kaffe i dagligt tal en mugg. Helt vanlig mugg som finns överallt, tror jag mätt det till typ 2,5 dl nån gång. Är jag hemma dricker jag en sån, eller max en och en halv sån mugg, per dag.

På jobbet fick vi en stor kaffemugg när vi började där. Det kanske är det dubbla i den. Dricker inte kaffe på morgonen hemma men gör det om jag är på jobbet fysiskt, men då kanske jag inte dricker mer kaffe den dagen om det inte är något speciellt. Drack mer kaffe före pandemin när det var kontoret måndag-fredag.
 
Läser en artikel på DN om kaffepriserna som skjutit i höjden, men att den representant för ett kafferosteri som får uttala sig tycker att 1 krona per kopp inte är så orimligt dyrt. Tvungen att kolla upp, och om man följer deras rekommendationer, så verkar det stämma. Detta eftersom de tycker att en kopp är 1,25 dl.

Så då tänkte jag överlåta frågan till Buke: Hur stor är en normal "portion" kaffe?

Brygger jag kaffe hemma, så är det oftast ungefär 2 eller 3 dl (beroende på vad jag känner för), kan väl tilläggas.
En "gammal hederlig" kaffekopp är 1.5 dl. Och eftersom jag oftast dricker MINST 2 hederliga koppar, påtår tack, gärna tretår... Så jag svarade 3 dl.
 
Jag har stora muggar på runt tre dl men använder bryggare som gör en kopp kaffe åt gången och utan engångsfilter om det bara är till mig och sambon. Alltså inget spill där plus att ingen av oss dricker mjölk så kan inte påstå att det inte är så enormt dyrt med de priser som är nu. Men det blir säkert värre 😅

Just när det kommer till att inte använda engångsfilter eller tillbehör och faktiskt dricka allt kaffe som görs drar ner priset betydligt så där tror jag det är ett jättebra ställe att börja innan man klagar på priset på själva kaffet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp