Hur stor mängd kaffe är en "portion"?

Hur stor mängd kaffe är en "portion"?

  • Ca 1 dl

    Röster: 8 5,4%
  • Ca 2 dl

    Röster: 80 53,7%
  • Ca 3 dl

    Röster: 27 18,1%
  • Ca 4 dl

    Röster: 5 3,4%
  • 5 dl eller mer

    Röster: 0 0,0%
  • Kaffe? Sånt kan man väl inte dricka heller?!?

    Röster: 29 19,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    149
Vara muggar till kaffe ar nu scientific matta och kan ta ett par millimeter mer an 5 dl ... jag gissar att vi fyller dem till 4 dl minst tva ganger om dagen.
En portion kaffe ar allts minst 4 dl. :D
 
Motsvarar strecken på kaffekokaren dl eller koppar? Jag kör alltid 3 streck och 3 mått vilket blir knappt 1,5 mugg.
 
Här i Aus har jag snabbkaffe. Kostar motsvarande ca 200kr för en 400g burk.

Jag har väl 2-2.5 tesked i en mugg som rymmer strax över 2dl när det är klart
 
När jag gör kaffe går det åt ungefär en dl malet kaffe:o Då blir det en "portion" det vill säga ungefär 0,75-1l, vilket kan delas på två personer om jag har sällskap. Hade blivit dyrt att dricka kaffe varje dag, men kaffe är en lyxvara, särskilt nu i klimatkrisen.
 
Utan kaffe tror jag inte att det skulle finnas nagon hastflicka kvar :grin: Kaffe ar helt klart ett livs elixir man inte kan vara utan. Tyvarr klarar jag inte de billigare sorterna heller ... det maste vara GOTT, starkt, och svart!
Jag lever helt klart som mina "svensk attlade" Kanadensiska vanner's bok om Sverige berattade. Titeln pa boken var, "Men forst tar vi en kopp kaffe".:D Vi var larare pa samma skola och hon skrattade hogt at hur jag alltid gick omkring med en kopp kaffe i handen.:p

Och visst var Sverige nummer 1 i varlden i kaffe konsumtion per capita en gang i tiden?
 
Utan kaffe tror jag inte att det skulle finnas nagon hastflicka kvar :grin: Kaffe ar helt klart ett livs elixir man inte kan vara utan. Tyvarr klarar jag inte de billigare sorterna heller ... det maste vara GOTT, starkt, och svart!
Jag lever helt klart som mina "svensk attlade" Kanadensiska vanner's bok om Sverige berattade. Titeln pa boken var, "Men forst tar vi en kopp kaffe".:D Vi var larare pa samma skola och hon skrattade hogt at hur jag alltid gick omkring med en kopp kaffe i handen.:p

Och visst var Sverige nummer 1 i varlden i kaffe konsumtion per capita en gang i tiden?
Vi har halkat ner till plats sex, sist efter de andra nordiska länderna + Nederländerna.
 
kaffe är en lyxvara, särskilt nu i klimatkrisen.
exakt! kaffe har alltid varit en lyxvara, men särskilt nu i kristid. ännu lyxigare om man vill ha så färskt och fint kaffe som möjligt. Ironiskt att det är en helt umbärlig produkt samtidigt som det absolut inte är det.

On topic igen, kan den här kafferostaren ha menat typ latte och cappuccino? Själva kaffet, säg en dubbel espressoshot, är mycket mindre än de officiella volymerna som upprepats i tråden, men om man räknar hela drycken inklusive mjölk borde väl priset inte ha kunnat stiga så mycket.
 
Lägger mig på 1dl. Den bästa mängden är strax över det. Bryggs ordentligt mörkt, gärna på en blandning av färskmalen espresso och Mollbergs blandning. Mjölk får absolut inte komma i närheten. Socker är etter värre.

Men ibland på frukosttid under lugna former kan suget efter en portion till uppstå.
 
Mina kaffeportioner, när de intas, är ca 2 dl ifråga om vanligt bryggkaffe. En espresso är någonstans runt 3 cl.

För ett par år sedan drack jag en hel del kaffe, ofta 5-6 koppar om dagen plus ibland nån energidryck. Upptäckte att blodtrycket stuckit iväg, som det gärna gör uppåt "vuxen" ålder, då slutade jag tvärt med både kaffe och energidryck. Blodtrycket lugnade sig efter någon vecka eller två, och idag blir det snarare någon kopp i veckan. Den koppen ger å andra sidan betydligt mer effekt än tidigare, tillvänjningen på koffein är tydlig.
 
2 dl räknar jag nog. Efter en jobbig sjukdom kan jag knappt känna lukten av kaffe. Jag älskade kaffe innan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp