Hur stor ponny?

L

LiviaFilippa

Hej! Jag är en tjej som älskar hästar och tävlar i hoppning upp till LB med min ponny. Nu ska jag äntligen få köpa en ny/en till ponny och mitt STORA mål i livet är att rida final i lag-SM på strömsholm! :love: Så vi ska titta efter en ponny som jag kanske kan ta mig dit med. Jag vill helst ha en c-ponny för jag tycker det är roligare att rida helt enkelt och är mest van med det, MEN "problemet" är att även min mamma kommer rida ponnyn ibland, kanske 2 dagar i veckan eller nåt. Hon är lite över 170 cm och väger 60-65 kg ungefär. Hon skulle ju bli lång på en c-ponny men skulle hon bli för tung? Kan tillägga att jag dras mest åt kralligare ponnyer ifall det har nån betydelse :) Om ni tycker hon inte kan rida c-ponny så visst skulle iallafall en d-ponny gå bra? Och tänk också att det isåfall kommer vara en ponny i tävlingskondition så den är ju musklad och sånt!! Tack för svar! :heart
 
Hej! Jag är en tjej som älskar hästar och tävlar i hoppning upp till LB med min ponny. Nu ska jag äntligen få köpa en ny/en till ponny och mitt STORA mål i livet är att rida final i lag-SM på strömsholm! :love: Så vi ska titta efter en ponny som jag kanske kan ta mig dit med. Jag vill helst ha en c-ponny för jag tycker det är roligare att rida helt enkelt och är mest van med det, MEN "problemet" är att även min mamma kommer rida ponnyn ibland, kanske 2 dagar i veckan eller nåt. Hon är lite över 170 cm och väger 60-65 kg ungefär. Hon skulle ju bli lång på en c-ponny men skulle hon bli för tung? Kan tillägga att jag dras mest åt kralligare ponnyer ifall det har nån betydelse :) Om ni tycker hon inte kan rida c-ponny så visst skulle iallafall en d-ponny gå bra? Och tänk också att det isåfall kommer vara en ponny i tävlingskondition så den är ju musklad och sånt!! Tack för svar! :heart

Din mamma kan rida c-ponny om det är en sådan ni vill ha, även om hon kanske kommer känna sig lång. Men hur gammal och lång är du själv som ju ska träna och tävla ponnyn? En c-ponny kan snabbt komma att kännas liten om du ska tävla i hoppning, även om den går att rida på så länge du inte blir för tung.

Om du är i tonåren, dvs fortfarande växer, och ska köpa en ny ponny att tävla - är det inte bättre att leta efter en lite större ponny?
 
Jag är i din mammas storlek och hade inte varit bekväm på en c-ponny. Normalbyggd eller robustare d-ponny hade gått bra.

Men utifrån att du ska tävlingssatsa så hade jag verkligen köpt en d-ponny om du nu redan har en c-ponny!
 
Din mamma kan rida c-ponny om det är en sådan ni vill ha, även om hon kanske kommer känna sig lång. Men hur gammal och lång är du själv som ju ska träna och tävla ponnyn? En c-ponny kan snabbt komma att kännas liten om du ska tävla i hoppning, även om den går att rida på så länge du inte blir för tung.

Om du är i tonåren, dvs fortfarande växer, och ska köpa en ny ponny att tävla - är det inte bättre att leta efter en lite större ponny?

Tack för ditt svar! Jag är 14 år och en kortis, bara 157 cm haha :D När man gjort sån där kurva hos skolsyster så ska jag bli runt 160 cm lång så om det stämmer så växer jag kanske bara lite till. Men till saken hör också att man kan rida sverigeponnyn med c-ponny, glömde det i första inlägget men det är också en av orsakerna till att jag helst vill ha en c-ponny :bump:
 
Jag är i din mammas storlek och hade inte varit bekväm på en c-ponny. Normalbyggd eller robustare d-ponny hade gått bra.

Men utifrån att du ska tävlingssatsa så hade jag verkligen köpt en d-ponny om du nu redan har en c-ponny!

Tack för ditt svar! Mamma rider inte min c-ponny som jag har nu men hon är pytteliten, vi köpte henne som b-ponny när hon var 5 men sen växte hon lite och nu är hon en mini-c-ponny på 132 cm. Så hon kommer inte längre tyvärr för hennes galopp räcker inte till i större klasser och så. Så även fast jag har en c-ponny nu så känns det mest som b-ponny haha så då känns c-ponny lagom att titta efter :p Och som jag skrev i ett annat inlägg nyss att med c-ponny kan man ju rida sverigeponnyn också, känns bara som det finns mer roliga saker då! Men vi ska nog titta på både c-ponny och d-ponny så får det bli vad det blir :)
 
Jag tror också en D-ponny blir bättre, om du själv inte tror du blir så lång är det ju en häst du kan rida även som vuxen. Eller din mamma om du behöver satsa på skola och annat under någon period och inte har tid.
 
Tack för ditt svar! Jag är 14 år och en kortis, bara 157 cm haha :D När man gjort sån där kurva hos skolsyster så ska jag bli runt 160 cm lång så om det stämmer så växer jag kanske bara lite till. Men till saken hör också att man kan rida sverigeponnyn med c-ponny, glömde det i första inlägget men det är också en av orsakerna till att jag helst vill ha en c-ponny :bump:


Ok. Jag är lika lång som du och tänker fortfarande att en D-ponny ändå är att föredra om du ska träna och tävla i hoppning och om din mamma ska kunna rida någorlunda bekvämt.

Vänd på frågan - det viktigaste är att ponnyn är snäll och lättriden, en ponny som du kan ha roligt med. :) Sedan spelar det mindre roll om den är 138 cm eller 144 cm över manken.

Den blir inte automatiskt lättriden för att den är så liten som möjligt. Så jag föreslår att ni söker efter en snäll och juste mamma-dotter-häst som kan hoppa, under ponnymått.
 
Hej! Jag är en tjej som älskar hästar och tävlar i hoppning upp till LB med min ponny. Nu ska jag äntligen få köpa en ny/en till ponny och mitt STORA mål i livet är att rida final i lag-SM på strömsholm! :love: Så vi ska titta efter en ponny som jag kanske kan ta mig dit med. Jag vill helst ha en c-ponny för jag tycker det är roligare att rida helt enkelt och är mest van med det, MEN "problemet" är att även min mamma kommer rida ponnyn ibland, kanske 2 dagar i veckan eller nåt. Hon är lite över 170 cm och väger 60-65 kg ungefär. Hon skulle ju bli lång på en c-ponny men skulle hon bli för tung? Kan tillägga att jag dras mest åt kralligare ponnyer ifall det har nån betydelse :) Om ni tycker hon inte kan rida c-ponny så visst skulle iallafall en d-ponny gå bra? Och tänk också att det isåfall kommer vara en ponny i tävlingskondition så den är ju musklad och sånt!! Tack för svar! :heart
Jag är 176 och väger runt 60-65kg och har ridit C-ponny utan problem. De har då varit lite mer åt det viktbärande hållet.

Går ju också att se om man kan hitta en maxad C ponny alternativt liten D-ponny om man själv känner att det känns bäst.
Jag har ridit både D och C, tycker inte det är jättestor skillnad på en C och liten D av de jag ridit. Kan vara olika individer, likaså som vissa storhästar känns som man rider en ponny osv.

Om jag vore er skulle jag nog försöka hitta rätt individ. Titta på både C och D, provrida och känna efter vilket som känns bäst.
 
Hej! Jag är en tjej som älskar hästar och tävlar i hoppning upp till LB med min ponny. Nu ska jag äntligen få köpa en ny/en till ponny och mitt STORA mål i livet är att rida final i lag-SM på strömsholm! :love: Så vi ska titta efter en ponny som jag kanske kan ta mig dit med. Jag vill helst ha en c-ponny för jag tycker det är roligare att rida helt enkelt och är mest van med det, MEN "problemet" är att även min mamma kommer rida ponnyn ibland, kanske 2 dagar i veckan eller nåt. Hon är lite över 170 cm och väger 60-65 kg ungefär. Hon skulle ju bli lång på en c-ponny men skulle hon bli för tung? Kan tillägga att jag dras mest åt kralligare ponnyer ifall det har nån betydelse :) Om ni tycker hon inte kan rida c-ponny så visst skulle iallafall en d-ponny gå bra? Och tänk också att det isåfall kommer vara en ponny i tävlingskondition så den är ju musklad och sånt!! Tack för svar! :heart
Jag skulle absolut säga att din mamma kan rida ponnyn någon dag i veckan! Den lär inte ha problem med det.
Lycka till med ponnyn och med dina mål!
 
Tack för alla era svar! :heart Jag förstår hur ni menar med att skaffa d-ponny eftersom jag fortfarande kan växa lite och så men jag är på ett sätt ändå mest för c-ponny för att det känns som det finns mer möjligheter då med sverigeponnyn och sånt! Men har pratat mer med mina föräldrar och vi har kommit fram till att vi ska titta på både c-ponnyer och d-ponnyer och inte välja ifrån storlek utan det får bli det det blir bara som passar på alla sätt, men självklart att mamma måste provrida också så det känns okej för henne och är det en c-ponny som hon tycker känns för liten så köper vi såklart inte den även om jag tycker om den! Vi ska åka och titta på några ponnyer imorgon faktist så nu får ni hålla tummarna för att vi hittar drömponnyn :love:
 
Hej igen alla, jag vill bara berätta att nu har vi kanske hittat min drömponny! :bump: Om han går igenom besiktningen så ska vi ta hem han nästa helg så håll tummarna snälla! Om det blir han så blir det en c-ponny, han är mätt till 138 cm på irland och har tävlat mycket där. Det roliga är att mamma såg inte alls lång ut på han! Vi provade en d-ponny också på samma stall och den såg hon mer lång ut på än c-ponnyn haha. Så tror inte jag kommer växa ur honom!
 
Hej igen alla, jag vill bara berätta att nu har vi kanske hittat min drömponny! :bump: Om han går igenom besiktningen så ska vi ta hem han nästa helg så håll tummarna snälla! Om det blir han så blir det en c-ponny, han är mätt till 138 cm på irland och har tävlat mycket där. Det roliga är att mamma såg inte alls lång ut på han! Vi provade en d-ponny också på samma stall och den såg hon mer lång ut på än c-ponnyn haha. Så tror inte jag kommer växa ur honom!

Vad roligt. Håller tummar och tår och önskar ert stort lycka till!
 
Tack för ditt svar! Mamma rider inte min c-ponny som jag har nu men hon är pytteliten, vi köpte henne som b-ponny när hon var 5 men sen växte hon lite och nu är hon en mini-c-ponny på 132 cm. Så hon kommer inte längre tyvärr för hennes galopp räcker inte till i större klasser och så. Så även fast jag har en c-ponny nu så känns det mest som b-ponny haha så då känns c-ponny lagom att titta efter :p Och som jag skrev i ett annat inlägg nyss att med c-ponny kan man ju rida sverigeponnyn också, känns bara som det finns mer roliga saker då! Men vi ska nog titta på både c-ponny och d-ponny så får det bli vad det blir :)
Jag är en tjej på 13 år och är 168cm! Jag hjälper till att rida en ponny som är 132, och har inga problem med det, så om din mamma inte känner sig obekväm på en liten häst, kan hon nog rida C!
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 106
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 094
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
24
· Visningar
1 810
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp