Hur stor skillnad täcken 155-160?

MiniLi

Trådstartare
Måste köpa ett nytt Rambo summer series i större storlek. Hästen Har ett 145 idag där nästan halva rumpan sticker ut 😆
Jag har bytt ut alla andra utetäcken senaste året och då gått från 145 till 155 i amigo bravo med v-front. Passar bra men de tjockaste täckena hade hon kunnat ha en storlek större i. Hästen är 5 år, finns ju risk att hon fortsätter bredda sig.

Hur stor skillnad är det på 155 och 160 i dessa täcken? Funderar på att ta 160 den här gången för att slippa risken med nytt byte nästa år, men vill heller inte att det ska bli stort i bogen och glida omkring.
 
Både mitt nuvarande sto samt valacken som inte längre finns med oss har/hade stl 155 i Amigotäcken. Behövde för ett par vintrar sedan ett nytt 100gr utetäcke till valacken och hittade ett obetydligt begagnat till superbra pris. Det var i stl 160 men jag chansade pga priset.
Valacken kunde ha det, det var rymligare än de täcken han hade i 155 men inte så att det blev för stort.
Stoet har nu fått ärva det täcket och på henne är det på gränsen till för stort och det ligger inte riktigt lika stilla som övriga HW täcken gör utan glider lite på sned över rumpan. Men det är inte så att hon absolut inte kan ha det. Utan hon har det de dagar det blåser mycket eller är nederbörd och minusgrader. Så det funkar ändå. Dock är hon utan täcke för det mesta. Hon är dock rundare i formen än valacken. Bredare över ryggen och rumpan så det gör nog sitt till att det glider när det blev lite större.
Så jag skulle säga att man märker skillnad. Men är 155 precis så blir 160 bra. Men är 155 bra så blir nog 160 lite för stort. Rambo brukar ju vara rätt rymliga i storlek.
 
Jag har typ samma problem, men jag tycker Amigo Bravo med V-front är rymligare än de Amigo med vanliga raka. Så min har 160 med raka knäppen och 155 i V - front och sedan tycker jag dessutom Rambo är lite rymligare än Amigo bravo så jag klickade hem ett 155 Rambo summer serie igår eftersom de är V front och Rambo efter mycket velade :)

Ångrar lite nu i efterhand att jag inte tog två storlekar ändå när jag läste detta :nailbiting:
 
Jag tog 155 till slut! När jag köpte hennes nuvarande summer series i 145 för två år sedan minns jag att det var lite stort på henne, större än hennes amigotäcken med v-front i samma storlek. Nu sitter det ju som ett korvskinn men hennes regntäcke i 155 är ju jättebra åt det rymliga hållet så hoppas det här också blir bra!

Man blir ju bara så trött (och fattig) på att behöva byta täcken när hästen bara blir större och större🤣
 
Jag har typ samma problem, men jag tycker Amigo Bravo med V-front är rymligare än de Amigo med vanliga raka. Så min har 160 med raka knäppen och 155 i V - front och sedan tycker jag dessutom Rambo är lite rymligare än Amigo bravo så jag klickade hem ett 155 Rambo summer serie igår eftersom de är V front och Rambo efter mycket velade :)

Ångrar lite nu i efterhand att jag inte tog två storlekar ändå när jag läste detta :nailbiting:
Jag har inga amigo med raka täcken.. Eller jo, på innetäcken men de är ju helt annorlunda i storlek tycker jag. Men jag tror 155 blir jättebra!
 
Jag har inga amigo med raka täcken.. Eller jo, på innetäcken men de är ju helt annorlunda i storlek tycker jag. Men jag tror 155 blir jättebra!

Nä jag har inte heller haft raka innan men så fick jag tag på ett Bravo på tokrea med raka och chansade och de upplever jag som mkt mindre än V front så jag får sälja de!

Tror också de blir bra med 155 :)
 
Nä jag har inte heller haft raka innan men så fick jag tag på ett Bravo på tokrea med raka och chansade och de upplever jag som mkt mindre än V front så jag får sälja de!

Tror också de blir bra med 155 :)
Kom på att jag visst haft ett! Använde det dock så sällan och det var nog bara första sommaren hos mig när hon var tre. Kan stämma att det var ngt mindre 😊
 
Jag har typ samma problem, men jag tycker Amigo Bravo med V-front är rymligare än de Amigo med vanliga raka. Så min har 160 med raka knäppen och 155 i V - front och sedan tycker jag dessutom Rambo är lite rymligare än Amigo bravo så jag klickade hem ett 155 Rambo summer serie igår eftersom de är V front och Rambo efter mycket velade :)

Ångrar lite nu i efterhand att jag inte tog två storlekar ändå när jag läste detta :nailbiting:
Kollade på ett sånt också men känns rätt varmt och instängt ha på sommaren för hästen. 🥵
Min blir väldigt svettig som det är.
Så beställde ett rambo flugtäcke ist.
 
Kollade på ett sånt också men känns rätt varmt och instängt ha på sommaren för hästen. 🥵
Min blir väldigt svettig som det är.
Så beställde ett rambo flugtäcke ist.
Det är ju inte ett flugtäcke, men varmt och instängt blir det inte 😊
 
Det är ju inte ett flugtäcke, men varmt och instängt blir det inte 😊
Läste som det funka på sommaren 😁
Tänkte omg 🤣 Men ok man använder det inte under sommaren då. Känns mer som mot hösten täcke. Såg mig se en överhettad häst framför mig 🤣 Hade ett liknande från hööks med regntäcke över ryggen enbart. Men blev väldigt varmt på min häst.
 
Läste som det funka på sommaren 😁
Tänkte omg 🤣 Men ok man använder det inte under sommaren då. Känns mer som mot hösten täcke. Såg mig se en överhettad häst framför mig 🤣 Hade ett liknande från hööks med regntäcke över ryggen enbart. Men blev väldigt varmt på min häst.
Jo man använder det som regntäcke på sommaren. Det är jättetunt och blir inte varmt även mitt i sommaren. Höst och vår är det perfekt tillsammans med linern så man kan hålla ryggen varm men resten av hästen sval.
Det är tunn softshell på ryggen.

Det är ju inte hästar som är väldigt varma av sig som man har det till. Mer till hästar som är lite känsliga eller frusna.
 
Jo man använder det som regntäcke på sommaren. Det är jättetunt och blir inte varmt även mitt i sommaren. Höst och vår är det perfekt tillsammans med linern så man kan hålla ryggen varm men resten av hästen sval.
Det är tunn softshell på ryggen.
Tänker på sommaren går väl hästarna oftast ute? Känner svårt hinna ta på av under dagarna om dem inte står inne om natten. Är rädd för överhättning tänker för egen del hur varmt det blir när solen står på och man har enbart har en t shirt 😊 Men är säkert bra om man har häst med känslig rygg för kyla eller skada. Annars håller dem ju sig varma med att käka gräs utifall det regnar 😊
 
Tänker på sommaren går väl hästarna oftast ute? Känner svårt hinna ta på av under dagarna om dem inte står inne om natten. Är rädd för överhättning tänker för egen del hur varmt det blir när solen står på och man har enbart har en t shirt 😊 Men är säkert bra om man har häst med känslig rygg för kyla eller skada. Annars håller dem ju sig varma med att käka gräs utifall det regnar 😊
Ja det är ju det ständiga jobbet om hästarna går ute dygnet runt. Av och på med täcken utifrån väder. Men det blir inte så varmt under rambotäcket, det är väldigt bra på det sättet. För hästar som är känsliga över ryggen är detta guld, man kan skydda dem från kyla och regn men slipper oroa sig för att de ska få värmeslag under täcket.

Jag använder dock detta täcke främst vår/tidig sommar och början av hösten. Nu när det är typ 10-15 grader på dagen men jättekallt på morgonen så har min häst sitt summer series med liner.
 
Tänker på sommaren går väl hästarna oftast ute? Känner svårt hinna ta på av under dagarna om dem inte står inne om natten. Är rädd för överhättning tänker för egen del hur varmt det blir när solen står på och man har enbart har en t shirt 😊 Men är säkert bra om man har häst med känslig rygg för kyla eller skada. Annars håller dem ju sig varma med att käka gräs utifall det regnar 😊
Min häst fryser och står och spänner sig när det regnar på sommaren. För henne räcker det definitivt inte att äta gräs. Man får helt enkelt anpassa sig och åka ut en gång extra för att ta på och av täcken...
 
Min häst fryser och står och spänner sig när det regnar på sommaren. För henne räcker det definitivt inte att äta gräs. Man får helt enkelt anpassa sig och åka ut en gång extra för att ta på och av täcken...
Ja man får utgå från individen.
Alla gör ju inte det. Som i mitt fall det blir på tok för varmt när solen är framme. Så känns inte snällt låta min ha täcke då. Alla har ju inte sina hästar ute heller under natten. Vi kan ju ta in våra vid dåligt väder 😊 Är ju oftast under dagen när det är som varmast dom vill in har jag märkt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Freazer
·
Utrustning När jag köpte min häst hade han väldigt lite hull och muskler. Då fick han ett nytt täcke från horseware, amigo 0g med disc front i...
Svar
12
· Visningar
1 239
Senast: Sixten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 088
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp