Hur stor storleksskillnad mellan hundarna?

Mli

Trådstartare
Jag vet.. många trådar av mig de senaste dagarna.. men vad gör man när man inte har några vänner med små hundar?:grin:

Jag står i valet och kvalet här nu när jag ska köpa en hund till. Jag är spekulant på två hundar och kan inte riktigt bestämma mig. Alla säger så olika.

Min hund: ca 35cm/5,8kg, pap/chi, ett år. Går en timmes promenad 4 dagar i veckan och är sen med ute på gården. Snäll på alla sätt och vis, ska kastreras under hösten då han inte har tappat ned båda testiklarna.

Hund nr 1: En valp pap/JRT på 13 veckor. Kan nog tänka mig att hon blir lika stor och kanske lite grövre än Ådi. Nackdelen är ju att jag inte kan gå mina promenader på flera månader, vet inte hur jag skulle lösa det. Kanske bärsele? :crazy: Fördelar: mkt trevlig och framåt hund som är uppvuxen med hästar och barn.

Hund nr 2: Korsning chi/tax. Väger ca 3,5kg idag/ca 20cm hög, 7 månader gammal. Kastrerad. Ingen problemhund, säljes pga sjukdom hos ägaren. Hunden är glad men lite blyg och osäker utan aggressiva tendenser. Inte jättevan vid barn men har inte visat några tendenser till problem innan.

Rent spontant skulle tax/chi passa bättre in i vår familj eftersom den kan iallafall nästan hänga med på promenader och det dagliga livet. Sen är det ju skönt att den är rumsren också. Tror ni att det blir problem med storleksskillanden? Jag menar, det är ju inte sådär jättestor skillnad mellan hundarna och en tax kan ju vara rätt tuff.. Denna hunden kan jag ha på prov under en längre period.

Input tack!
 
Sv: Hur stor storleksskillnad mellan hundarna?

Mina är i storlek från jämthund - ca 60 cm och + 30 kg ner till fauve - 32 cm & 10 kg och det är inga problem.
 
Sv: Hur stor storleksskillnad mellan hundarna?

Vi har haft Grand Danois och Fransk Bulldogg ihop.
Där är det minst 80 cm/65 kg ner till ca 40 cm/10-13 kg... Gick hur bra som helst.

Hundar tål mer än man tror, och dom vänjer sig vid att leka annorlunda med mindre hundar också. Min hemmavarande hane på 54 cm/35 kg brukar alltid vara lekfarbror åt min mammas Frallavalpar när vi är där, och dom brukar väga sisådär 30 kg mindre än honom då :) Han har aldrig gjort någon illa, och är en rätt så burdus hund annars.
 
Sv: Hur stor storleksskillnad mellan hundarna?

Så stor storleksskillnad är det ju inte.
Jag hade nog satsat på taxkorsningen. Dels så löser du ett hem för en lite äldre hund och dels så är det ju bara att tuta och köra med en lite äldre hund,
 
Sv: Hur stor storleksskillnad mellan hundarna?

Ser inte problemet. Själv har jag en 7 kg/32 cm och en 20 kg/52 cm. Den lille är kung fortfarande trots att han är över 12 år.
 
Sv: Hur stor storleksskillnad mellan hundarna?

*kl*
Nej, jag ser inte heller problemet.. men det är så många (inkl min man..) som tycker att det skulle vara för stor höjdskillnad.
 
Sv: Hur stor storleksskillnad mellan hundarna?

Knappast någon storleksskillnad att tala om. Min chihuahua 2kg leker fint med ex border terrier på 8kg
 
Sv: Hur stor storleksskillnad mellan hundarna?

Jag tycker inte heller att det är någon storleksskillnad att ens fundera över. Vi har 4 hundar 30kg/63 cm, 19kg/60cm, 22 kg/55 cm och 40 cm/11 kg sen har mamma en på 6 kg/33 ccm och det har aldrig varit några problem.
Det är ju lite skillnad om man har en vavva och en boxer men dina hundar tycker jag låter relativt jämnstora.
 
Sv: Hur stor storleksskillnad mellan hundarna?

Ser ingen anledning till varför det skulle fara dumt med storleks skilnaden. En bekant har en stor o hund 50 cm mankhöjd en liten hund pappis. Kan ju säga att det inte är den stora hunden som regerar i den familjen.
 
Sv: Hur stor storleksskillnad mellan hundarna?

Den storleksskillnaden är inget,så det är inga problem!

Min riesentik,40 kg och ca 70cm hög,fungerar kanon ihop med dotterns hund,25 cm hög,och vad kan den väga..kanske runt 5 kg..

Och dom leker och far runt utan några problem!
 
Sv: Hur stor storleksskillnad mellan hundarna?

*kl*

Nu är min man på väg hem med Ådis nya kompis! :love: Det blev tax/chi eftersom min man inte tyckte att den var så liten som han befarat.
 
Sv: Hur stor storleksskillnad mellan hundarna?

Vi har två hundar av olika storlek. En tio årig tik som är en korsningen mellan Jack Russel och Welsh Corgie, väger 9 kg. Den andra hunden är en 14 månaders tik på 35 kg, 75 % Rottweiler - 25 % Bordercollie. De fungerar väldigt fint ihop, även om det ibland ser ut som att den gamla hunden skall bli mosad under "svarta faran" ;).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor storleksskillnad mellan hundarna?

kl

Tycker inte heller det är någon skillnad att tala om.
Så länge hundarna har bra kroppskontroll och hundspråk så tycker jag aldrig att storlekar är ett problem.

Som många säkert vet så är min dvärgpinscherkilles bästa kompis en vuxen cane corsograbb. Dp:n väger 5,5kg och CC:n väger 58kg.:p
Har även många andra stora lekkompisar.
Faktiskt fler större polare än i hans egen storlek, då småhundarna vi träffat ofta inte alls uppfyller våra kriterier för en bra kamrat.

dsc00266_56409431.jpg

10_40157430.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 183
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Hej! Min hund på snart 10 månader tar aldrig initiativ att gå ut. Låter man honom få välja ligger han kvar till lunch, oavsett hur...
2
Svar
20
· Visningar
1 885
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 178
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Börjar med att skriva att hunden ska till veterinär vid lunch idag för detta. Vår kastrerade hanhund på dryga 2,5 år har helt...
Svar
7
· Visningar
1 316
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp