Hur stor tomt??

Centaur

Trådstartare
Hur stor tomt krävs om man vill ha plats med bra hagar och en ridbana samt stall?? Medveten om att det beror på HUR det ser ut, men är bra att veta vilka ställen som KAN ha potensial.
 
Det beror väl på hur stora hagar du vill ha till hästarna. Och hur stor ridbana du vill ha...

Du kan ju räkna ut ungefär hur mycket mark du skulle behöva genom att räkna ihop arean på hagar, ridbana och stall.
 
Beror på hur många hästar du ska ha och hur söndertrampad marken får bli.

Vår tomt är på 5.500 kvm och det räcker INTE för att ha min pålla hemma. Hus och lagårdsdel tar en hel del utrymme.
 
½-1 hektar för tomt och gårdsplan, ridbana etc. Sedan 1-2 hektar per häst för hagarna. Du måste kunna växelbeta och så om utan att bli haglös. Miniareal på "gård" för två vuxna hästar tycker jag är 3 hektar.

Sedan beror det på typ av mark också. Hur tålig är den för nedtrampning och hur bra växer betet?

Vår gård på 50 hektar som har 30 hektar väldränerat kanonbete/vall försörjer lätt 40 islandshästar året runt (eget grovfoder) och det dubbla på sommaren. Men den förra som inte hade lika bra mark försörjde inte alls så många.
 
vill man ha plats för eget sommarbete tror jag det krävs minst 1/2 hektar per häst men gärna mer. Det beror förstås på kvaliten på betet. Hur stor en vinterhage ska vara är väl olika. Jag har ca 1 hektar skogshage till mina tre, men det skulle förstås funka med mindre också. Mitt tips är att inte köpa ett ställe med för lite mark, det är osäkert att vara beroende av andras mark. Vi flyttade för ett tag sedan till en större gård och har nu ca 3 1/2 hektar (tidigare 1). Det räcker för oss men det skulle inte funka med så mycket mindre.

Mvh jennyb
 
Vi har 1,5 hektar mark & två vuxna hästar, det fungerar jättebra, om man inte behöver ha sommarbete förstås för då bör man ha större.
Men för vinterhagar (2 hästar) & ridbana, stall mm tror jag att minimum är ca 1 hektar. Dvs om det är bra, användbar mark alltihop.
 
Vi har ca 1,5 ha (1 ha hagar) och det fungerar men det blir mindre sommar hagar för de får delas upp minst i 3. Men det går. Nu har jag bara 1 stor och en mini häst med 2 stora tror jag att det blivit för litet.
 
vår granne har en tomt på 2.5 ha
där finns ridhus stall med 21 boxar.
paddock ,7-10 små rasthagar med 1 häst i varje.
en stor del av marken är outnyttjad bara sly.
2 stora gräshagar som ej används vare sig sommar eller vinter. jag säger bara det huga!!!!
 
De jag känner som har både uppfödning och inackorderingar samt är självförsörjande på foder säger att man bör räkna på minst 2 ha/häst. Sen beror det ju lite på vad det är för hagar man tänkt sig. Är det typen rasthage så klarar man sig ju på vad "hästgårdar" oftast säljs med, 1.5 - 2 ha och ett stall på fem boxar... :angel:
 
Vi letar också gård... :)
Ska finnas plats för ca tre hästar, ridbana och sommar och vinterhagar.
 
Det där låter inte riktigt rätt.....om allt det skulle trängas in på 2,5 ha så hade ja jag vet inte men det får inte plats!¨
Bara 7-10 rasthagar tar ju ca 2 ha...sedan stort stall, ridhus och sommarhagar + outnyttjad mark!!

Skrivit fel kanske? (menar ni 25 ha?)

S
 
Hagarna i mitt stall är på 2,5 hektar. Då är de 5 st hagar. Sen är de hus, stall för 11 hästar med dvs utrymmen, gårdsplan, liten trädgård, lada, garage, marskinskul m.m på kanske 1,5 hektar. Då har inte vi någon ridbana.
 
nej caradan gården är på 2.5 ha jag har inte skrivit fel.
kan ochså säga att de 2 gräshagarna klipps så att de ska se trevliga ut på sommaren eftersom inga hästar betar där.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 584
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 075
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 845
Senast: __sofia__
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 038
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp