hur stor??

W

wierd_chick

om man parar en maxad ponny med en stor häst på ca 165-175 cm... finns det något sätt att räkna ut hur stor fölet blir ungefär.. så att det inte blir en ponny eller precis över?? dum fråga kanske men jag undrar... :confused:
 
Ingen dum fråga alls, men jag kan nog inte ge dig ett "rakt" svar ändå :smirk:!

Vad är stoet för ras? Det kan påverka en hel del, och förresten så finns det risker med att betäcka med så stor hingst på så litet sto :cry:!!

Hingstägarna brukar ha gränser (om dom är seriösa?) med storlek på ston, för att undvika betäckningsskador vilket kan riskera stona's liv :o :o!!!!
 
det är en connemara av den kraftiga typen... 147 cm... men verkar större då hon har väldigt låg manke (nästan ingen alls) och som sagt kraftig... vad kan man få för komplikationer då?? vill ju absolut inte skada henne den lilla ängeln... :love:
 
jag skulle nog inte rekomendera att betäcka en d ponny med en så stor häst. det kan gå helt galet. fölet kan bli för stort och stoet får en svår förlossning. men visst det kan gå bra med men jag skulle inte ens försöka.

om det skulle gå bra så lät fölet kasnke bli runt 150?? det är nog lite olika. den kan ju även bli större och mindre.
varför inte ta en connemare hingst eller en hingst på runt 155?
 
jo de e sant... de e bara det att jag så gärna vill behålla en del av henne (fölet då) men vill ha en stor häst eftersom jag är över 18.. men.. jag låter bli nu.. vill som sagt inte riskera att något skulle hända min älskling... :love: ja får hitta en ny stor häst utan släktskap med henne... de ska nog gå.. e så lätt att bli kär i de underbara djuren... :love:
 
jag vet hur det är man fäster sig fort vid dem. varför inte ta en mindre hingst och köra in fölet? då får du ju en bra körponny om du är intresserad av sånnt förståss och då har du ju kvar henne i den hästen.
 
Du behöver inte gå så högt upp i storlek på hingsten eftersom det är ett connemarasto du har (dom ger ofta stora avkommor i sig.. inom sin ras!)

Sen är ston så finurligt funtade att *fostret rättar sig efter mamma* och föds fram lätt.. den växer till sig senare i livet!

Du kan välja o vraka bland mindre fullblod - araber - ridponnyhingstar med fullblod i sig, eller varför inte Janus (connemara) :love:.. som ju verkar kunna ge stort (om nu inte stoet har honom på nära led)!!!?

Mvh/ :)Bia
 
Glömde ju tillägga att betäckningsskador med den storlek på hingst du nämnde gäller ston av A-B-C & ev små D-ponnyer *mest*, skulle nog ändå inte rekommendera en hingst på över 160 cm på ditt maxade sto!

Betäckningsskador kan inträffa om det är ett litet sto och betäcks med en hingst som är ca 15 - 20 cm högre än stoet (visserligen beroende av ras, men som i detta fall).. detta är min egen erfarenhet!

Skadorna som kan uppstå är inte alltid livshotande men sätter sina spår i form av infektioner med tillhörande ärrbildningar.. oftast i vagina men även i livmodern (infekt. går att medicinera bort), har man riktig otur så kan hingsten penetrera igenom vagina upp till ändtarmen, och det kan även hända raser av lika storlek.. fast det händer nog väldigt sällan , tror jag :o!!!

Bia
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 133
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Hej! Fick i måndags ett fint stoföl efter en förstföderska. Tidsmässigt var hon färdig (332 dygn) men hon är liten, ca 98 cm, och har...
Svar
1
· Visningar
806
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
598
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 286
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp