Hur stora är era föl?

Det är klart att jag är rädd för att det ska hända mitt föl något eller att han ska få fel i kroppen. Men vad jag har förstått så ska han äta så pass mycket för att växa och bli stor och stark. Finns det någon som kan tala om för mig vad han ska äta annars då? Visserligen är inte det här en foderlista men lite iaf. Så man kan få ett hum om detta. Jag kan räkna ut en foderstat och enl SLU häftet så ska han äta ca 60 MJ och 780 smrp.
 
Mitt halvblodsföl är ca 138 cm och drygt 5.5 månader. (f.21 april)
Hon står nu i egen box nattetid och får eget foder, har ätit mycket bra ända sedan hon var liten, av mammas kraftfoder och hö. Fick egen krubba tidigt eftersom hon ville äta hon med.
Inga upprätade kotor och bra exteriörpoäng (8:or).
 
du bör ju ha en analys så du inte överutfodrar(det finns jättemycket info på fodersidan) men (inte till dig spec)att ha som ändamål att FÅ stora höghus borde ju vara ganska så riskabelt om man tänker på hållbarheten....dels för att dom (oftast) inte förbereds rent anatomiskt i ung ålder för de påfrestningar som kommer senare i livet, dels för att ett så snabbväxande levande väsen som dessutom blir mycket tung i slutändan... borde har svårt med hållbarheten...man kan ju jämföra med grand danios, snabbväxande träd osv...men detta är mina teorier...fast jag tror det finns viss grund i dom :p
 
Man resonerar ju så även inom halvblodsaveln. Men här tycker vi inte att de är höghus förrän de är > 175...
 
Mätte mitt vbl föl i måndags då hon var exakt 4 månader gammal och då var hon 127 i manken och 133 på högsta punkten på rumpan.
 
Min fölis är ca 135 cm i mkh nu vid 5½ månads ålder.
Han är hbl/kbl-korsning. Pappan är 160 och mamman 155.

Fölis växer väldigt jämnt hela tiden, och är i fint hull.
Han diar fortfarande på dagtid i hagen, men står i egen box på natten. Får så mycket hö han vill ha, skulle tro att han äter 4-6 kg.
Sedan får han 1½ liter lusern, 2 dl soja & lite betfor + mineraler.
Han fick till en början havre oxå, men han verkar inte tåla den så bra. Blir väldigt dålig i magen, så jag har plockat bort den... Så nu är han bra igen! :)
 
Ja, jag räknar med att han får av mamman också. Jag ger ju honom inte ens hälften av vad han behöver i mat. Är det för mycket? Nu blev jag så orolig att jag bara la i 2 dl protein och 2 dl breed till kvällsmaten. :confused:
 
Jag har analys på mitt hö och jag gör foderstater. Men vet inte riktigt hur och vem jag ska följa. Enl SLU-häftet så behöver ett föl så mycket som jag skrev förut och jag tänkte att mjölken kanske är till hälften så fet som när hon fölade så jag ger under hälften av vad som står.
 
Detta är inte menat som ett svar enbart till Martha, utan mer som en fundering i allmänhet.

130-140 cm är inga onormala storlekar för ett halvblodsföl så här års. Mina föl brukar vara mellan 105-110 cm redan när de föds och de brukar bli mellan 165-170 (någon enstaka ännu större) cm.
Jag tror inte att man kan göda hästar så att de blir större i slutändan. Det enda som händer är att de växer för snabbt, för tidigt, med ev skador som följd. Slutstorleken ligger nog i arvsmassan om man nu inte ger dem för lite mat, för då kanske storleken kan påverkas.
Jag upplever också att om man ger föl en uträknad foderstat, så får de oftast för mycket kraftfoder i förhållande till stråfoder med uppdrivna kotor och för snabb tillväxt som följd.
Jag fodrar med fri tillgång på bra ensilage och mindre kraftfoder (enbart spannmål+mineraler). Våra föl och unghästar växer mycket jämnt och bra och vi har ännu inte haft någon som inte hållt och en del har blivit väldigt stora (175 cm).

Björnvarps Gård
 
jag tror heller inte att man påverkar storleken med bara mat, utan det är nog mest generna som styr...däremot påverkar man hållbarheten åt bägge håll med foder, och jag ser nog att det är bättre att ligga mer minus än plus på kraftfoderfronten på fölen o ettåringarna vinter/vår
Självklart skall dom inte svältas på varken mat eller "värden"...men det jag reagerar emot är att hbl skall vara så fruktansvärt stora och folk är GLADA för det :confused: jag skulle vara helt förtvivlad om mina blev så stora...Har det alltid varit så med hbl?? eller är det en "modegrej"?
 
Jag gav inte min lilla snutta något "uträknat" alls sålänge mamma var rund och fin och fölis var rund och fin. Och hon växte ju alldeles för bra ändå.

Började räkna på foderstaten gjorde jag när lillan kom i egen box om natten. Innan dess fick hon lite i egen krubba när mamma åt för att lära sig äta kraftfoder bara.
 
Det är ju klart så att man eftersträvar större halvblod, så visst är det en "modegrej" till viss del. Å andra sidan har de väl alltid legat lite över travarna i snitthöjd. Det man främst vill ha är längre ben, och detta har faktiskt börjat ifrågasättas. Någon (minns ej vem men det stod i senaste Avelsextra vill jag minnas) menar att det är större risk för felställda ben, eftersom de ligger "ihopknödda" i livmodern på ett annat sätt när benen är så långa.

Man kan fundera över varför folk vill ha så stora hästar, jag kan absolut förstå att en häst under 160 kanske måste ha andra förtjänster för att gå svår klass, men man kan ju inte behöva ha dem över 170? Hur det än är så är det ju tjejer som rider majoriteten av våra hästar i landet. Nu blir ju förvisso hästarna allt lättare i sin kroppsbyggnad också, så en 170 häst idag är inte samma sak som en 170 häst för 30 år sen (generellt sett).
 
Det där i ridsport om att det låg "hopknölade" i livmodern och man fick mer felställningar på benen hos fölen var ju dock inte bara för man ville ha längre ben (= mer högställde) utan för man dessutom går mot en nättare och nättare sporthästtyp som inte har "plats" med ett föl också. Stona är för nätta och inte gjorda för avel.

Enligt författaren av artikeln då (också glömt vem det var).

Och jag kan köpra det resonemanget faktiskt. Visserligen bryr man sig om felställningar mer och korrigerar tidigare nu, men det finns mer fel med felställda ben nu än förr. Och allt kan inte förklaras med att den genereationen som verkligen KUNDE häst är påväg bort, utan jag tror det ligger en del i det också.

Kombinerar man sen dålig plats i livmodern med ett föl man vill ska vara så stort och långbent som möjligt blir det ju ännu större risk att de får skeva ben. Och så ska de sen växa fort som attan (Största tillväxten på höjden är ju första året, och de föds ju inte HUR stora som helst liksom. Säg att ett hbl är 120 när det föds (då är det stort), och ska bli 175, då är det bra mycket att växa första året.
 
:eek: Va f-n.....min är ju inte 120 ÄN...och hon är snart 5 månader...skulle tippa på att hon hamnar på runt 58-60 som vuxen.....men ä'r det verkligen höjden på benen som avgör kapaciteten??? är det inte medfödda anlag på t ex teknik,muskelvolym, inställning,hållbarhet and so on som EGENTLIGEN är avgörande....
 
Benlängden är givetvis inte avgörande, men spelar en viss roll. Jämför en nordis med ett fullblod så ser du skillnad! Här har du ett par att jämföra mellan:

Catango Z (farfar till nästa års fölis här om allt går som det ska)

Humanist (svensk hingst född -16)

Inte vet jag om exemplen var så goda, men jag hoppas du ser att det är skillnad och att en utveckling har skett - må så vara positiv eller negativ?
 
men du kan ju inte jämföra nordis med fbl heller :rofl: :rofl: det är två helt olika raser ju.....muskelmassan är ju helt olika och den ena är varmt blod och den andra kallt...och om man ser på den kallblodiga travaren idag som avlats för att bli lättare o lättare....dom som ÄR lätta med längre ben är INTE bäst...mer verkar det som om dom har problem med aktionen då deras långa lätta ben inte stämmer överens med resten av kroppen och deras skelett....om man ser på kallblodseliten idag så är det dom som verkligen ser ut som kallblod som är i topp....se bara på Järvsöfaks...det är en riktig kille det :love: så om längre ben vore det som spelar roll så skulle han ju inte vara nånting egentligen....han springer ju faktiskt fortare än en hel del varmblod faktiskt.
 
Nä men jag ville bara att du skulle vara med på vad jag pratar om... Kolla bilderna jag la ut, det är två hingstar som avlats för samma ändamål i samma ras, men det skiljer ca 100 år på födelsedatum. Ärru mä?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 246
Senast: Jaasse
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 760
Senast: Valle
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 084
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp