Hur stora är era föl?

Min hingst har mycket långa ben
Tillomed på primeringen var det folk som tyckte han hade långa ben. men han är bara 135 i manken, högre bak 2 ,3 cm tror jag inte mätt.
Men han har slagit sig i höger fram ben.
Ett kraftigt slag så det är en svullnad.
Veterinären pratade om överben.
Detkunde vara det han visste inte. Hästen haltar inget ummar bara vid tryck. Vad ska man göra .
Över bett hade han också 2 mmca ör det farligt.
Man är ju rädd om sin babis :confused: :confused: :confused:
 
jo jag är med.....men det beror ju lite på dags ststus oxå....en häst i kondition mot en soffliggare...jag tycker inte den gamle så så illa ut....förutom att han var underställd fram...men det är väl klart att aveln skall gå framåt och det har den ju gjort oxå, men ibland så undrar man om det är rätt eller fel, eller om man bara går lite väl fort fram...kolla faksen...156 hög...168 lång
skall man prestationsavla så skall man ha en ator portion tur och kunska så att hästen blir proportionelig och vad jag tycker ...inte för tung
 
BARA 135 :eek: :eek:...är du säker på att han har slagit sig??? eller är det ett överben pga att han vuxit för fort...??
 
Ja bara 135 cm Han är inte 5 mån förrän 25 oktober
Jag hade veternären här för besiktning av fölis.
Han sa att han har slagit sig ordentligt eller blivit sparkad.
Svullnaden sitter insidan nedanför höger knä.Ummar om man trycker. Ingen svår svullnad, Han sa att det kunde bli ett överben. Han haltar inte . Nej han har inte vuxit för fort. Han ser bra ut förövrigt, Fina kraftiga ben. Bra hovar. Han fick bara 44 p vid föl premering för han var överbyggd bak.
8 p trav.
 
MArtha, jag vet inte hur stor koll du har på halvblodsträsket, men helt plötsligt så får "de" för sig att nu vill man ha en viss sak och så avlar vi väldigt hårt fram just det (ibland på bekostnad av annat). Ett tag skulle det vara "schwedengang", dvs väldigt flashiga gångarter, mycket "utsläng" med benen. Hmm, hur ska jag förklara..men om du tänker dig en ökad trav så rejäl gest FRAMÅT och nästan så det blir en "snärt" när hästen slänger fram frambenet (och nu vill jag inte ha halvblodsfolket skrikande i örat på mig, jag vet att jag överdrev en aning men jag måste förklara på något vis)

Så då avlade man fram hästar med schwedengang. Jättebra. Tills "de" kom på att det visst inte var så himla käckt egentligen, och idag används "schwedengang" närmast nedsättande om en häst som "sprattlar" bra med benen men inte så mycket mer.... :devil:

Så...ge det här med höööögställda lätta hästar med ballerinaben 10 år så är jag inte så säker på att man inte börjar vilja ha mer kompakta hästar med mer massa igen..

Sen, halvblodet är iofs en ganska trevlig ras såtillvida att det finns nästan vilken typ som helst. Bara att välja, finns ju uppfödare som fortfarande avlar på den "gamla" mer grävre och mindre högställda typen.

Som jag sa till mamma när jag köpte hbl och hon undrade hur ett halvblod såg ut och jag svarade "Hur som helst". Stackars mamma försökte med "ja men är de stora eller smÅ? Grova eller lätta?" etc och möttes bara av svaret "det finns alla varianter" hela tiden =)

(Damen jag köpte var dock av ädel, högställd, långbent sporthästmodell.)
 
:DJag har ju noll koll på den aveln....men jag funderar ju förståss
Vi avlar ju enbart på prestation OCH exteriör i den bemärkelsen att dom skall vara rättställda(vissa avvikelser finns ju) Klart man inte betäcker med én pyggahingst...men det finns faktisk ganska många små som är riktigt bra....kolla bara minisilver 138 cm över havet :rofl: :rofl: men med ett hjärta av guld och en teknik som en gud...tror han fått till runt 700 000 och det är ett kallblod.
de flesta vill ha vbl runt 60-65 och då är 65 stort...det FINNS stora vbl också(DOMAREN....VBL=travare :D)och en del är ju bra(monimaker=40 milj drygt 170)
vill man ha en bra hopphäst borde man ju avla mer på prestationer och den teknik som passar ditt sto...för hopphästar hoppar väl olika dom oxå??? eller gör dom inte det??
 
Jo, det är mest dressyrsidan som avlar på det vi pratat om.

Fast hoppsidan vill ha mer högställda, nätta och långbenta individer nu med. Apropå små hästar, Flyinge Artist (gdk hblhingst och hoppare i elitklass) var inte ens 1.60 han =) Men inom hopp så är det mer som du beskriver travet. Prestation före rent utseendet.

Dressyren vill ju såklart OCKSÅ avla på prestation, men där skiftar det ju lite vad domarna vill se. Hur man änf örsöker komma runt det så vill ju domarna se en viss typ av häst, gång och gest (förr bedömdes som sagt schwedengang högt medan det nu döms ner). I hoppningen får de ju ta sig över hindren bäst de vill, det som är räknas är att de komemr över, att de är vändbara, ridbara och gärna snabba.
 
Mitt stoföl (född 30/4) är 140 cm i manken (högre i bak...). Hon har varit stor från födseln och har inte haft några problem med upprätade kotor eller andra problem av för snabb tillväxt. Diar dagtid, har egen box på natten. Får det i matväg hon enligt foderstatsprogrammet ska ha. Men hon blir nog STOR. Hennes halvbror 2 år var ca 165 cm i augusti, men hennes halvsyster (3 år) är bara 160 cm. Mamman är 165 cm, alla fäderna ligger på 167-169 cm. Är altså halvblod jag avlar på. =)
 
Har svarat innan men nu är han mätt. 1.43 i manken och 1.48 där bak. Halvblod f 7/4
Undrar hur stor han tänker bli. ;)
 
Min har nog också växt sen jag svarade första gången - i går kväll såg jag att hon fick huka sig för att komma in i creepfeedern och den är 135...
 
Har en welsh cobhingst född 28/6 - han är idag 132 cm i mkh.
Har inte en susning om hur stor han kommer att bli - vad tror ni ??
 
Min cobhingstunge är ca 130-135 manken och jag skulle tippa på att han stannar på maxad D. Han har fri tillgång på ensilge ( äter ca 6-8 kg/dygn) samt 1 kg havre o 1 kg krafft Breed. Växer inte så fort har inga uppdrivna kotor och har nu ett ganska bra hull. :)
 
Fölet är större än "lilla" D-ponnyn.
Fjolårsfölet är nästan lika stor som sin mor.

Ben ser bra ut. Har en underbart negativ (mot halvblod) "trav hovis", som motvilligt kan medgiva att de har riktigt bra vinklar.

De får i huvudsak grovfoder, och är slanka och fina, utan att ha varit tunna någon gång.

Jag räknar dock med att jag inte får "höghus", trots att de kanke är större än sina jämnåriga just nu.
Tycker mig ha märkt att hästar med mycket xx, "drar iväg" tidigare, för att sedan avstanna tidigare.


Jag räknar kallt med att de håller sig under 165 cm.

Rasen är alltså halvblod, med en god portion xx. ;)
 
Hej!Mitt hbl sto föl är 6 mån,den 31:a nov.
Hon är ca 140 hög nu.Mkt högrest,efter donnerfly.
Mvh Camilla :banana:
 
142 cm 4 1/2 månad mamma 165 pappa 172 cm.
138 cm 6 månader mamma 148 pappa 172 cm
135 cm 4 månader mamma 148 cm pappa 172 cm

På ett ungefär !
 
Håller med lite ovan att många rekomendationer innebär att fölen får för mycket protein, med sämre hållbarhet som följd. Jag ger väldigt lite kraftfoder under uppväxttiden men alltid fri tillgång på bra hösilage + kalk o mineraler. Alla mina föl har blivit normalstora 163 - 175 cm som färdiga och ingen har haft någon förändring på röntgen. Alla är så klart inte färdiga när de är 3år, stora hästar får man ibland vänta på.
 
vet ett hingstföl som är över 150 och ca 7-8 månader.Hur stor kan han tänkas bli tror ni?:crazy:
han är e: Laurin
 
Mina två stoföl...har växt rejält de också;

Den ena är idag 6 månad och 1.38..(högre bak)..där är mamma 1.63.
Den andra är snart 4,5 månader och är 1.35, även hon högre bak...där är mamma 1.64.
Båda är e. Akribori som är 1.70.

Hur stora damerna kommer att bli kan jag bara spekulera i..:)))
 
Vi avlar dressyrhästar i olika storlekar.
Halvbloden vill vi ha med massa och rörlighet, högställda med enlätthet att bära sig själva. Jag vill inte ha någon fullblodstyp utan en lättare halvblod. Helst runt 1.65 inte över 1,70.
Mina ridponnyer vill jag ha som stora D-ponnyer eller maxade c med en typ som fullblod. Men en del växer väl över och andra blir 1,43.
Jag har en ridponnyhingst 1,42 ca han är 1,5 år, mycket fullblod, han måste stanna inom 1,48.
Jag har ett ponnyföl också ridponny(konsoliderad)hon är stor, men hon ska behållas för vidare avel så hon kan växa över utan katastrof.
Mina hbl föl är små, jag ska gå ut och mäta dem men inte tror jag att dom är över 1,38 den ena 8 mån och den andra 5,5mån.
När det gäller foder ska man vara försiktig, jag har ibland när fölet växer mycket plockat bort allt kraftfoder och gett mamman i en egen krubba där inte fölet räcker.
Mina föl får vid avvänjningwen ca 1 liter Dynavena Elevage samt hel havre blandat delat på två fodergivor.
Hösilage samt vanligt hö fritt halm fritt(mina unghästar äter en ansenlig mängd halm)
Mina unghästar 1-2,5 år äter ca 1/2 kg Dynavena Elevage/dag samt lite havre dom växer väldigt jämnt och långsamt dom har fri till gång på hösilage samt halm (dom käkar upp en rundbal i veckan) vi har ganska mycket grönt i vår halm.
Jag har en gång haft problem med uppdragna kotor och hovproblem som följd, jag lyssnade på en som sa att man skulle creepfodra och ge fölen 1/2 - 1 KG kraftfoder om dagen, det gör jag aldrig om igen.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 601
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp