Hur stora är era föl?

Y

yez

Min lilla bebis börjar bli stor. :d
Han är fem månader och 135 cm i mankhöjd! :love:
Hur höga är era årsföl? Vilken ras?
 
Ja min kille är stor. :love:
Han är 6 månader och ca 142 cm.
Han är Hbl/Vbl korsning :bump:
 
:eek: :eek: :eek:
Men VAD ger ni era hästar för mat....megasuperturbofoder :confused:
min tjej är 5 månader (vbl trav)och ca 110-115, har inte mätt...1 åringen kanske är runt 140...hur är det med uppdrivna kotor o sånt när dom blir så förvuxna???röntgar ni era hästar sedan??
 
Han äter hippo alfa ,mineraler,lite havre,lusern hack
lite av varje. Morgon kväll
Fritt med hö hösilage kväll morgon
Han är halvblod hingst :banana:
 
Jaghar inte matat i min kille massa krafftfoder, enbart nu på slutet som jag har börjat ge honom lite kraftgrund + betfor inför avvänjningen.
+ att han börjat bli tunn, växer mycke.
Men jag har absolut inte matat i honom kg vis utan bara för att han ska få smak på det hela innan mammas mjölk försvinner.
Fri tillgång på hö förståss, kanska mega hö då :crazy:.
Närå men ja han är väldigt fin och växt ljämnt trots sina 142 imkh.
Modern som är vbl är ca 155 och fadern som är hbl är ca 170.
 
Hej.
Min hingst som den 25 oktober blir 7 månader är 134 cm i manken, pappan är 168 och mamman 162 så han blir någonstans där mittemellan tror jag.
 
Vårt lilla halvblodssto är nu drygt tre månader gammal..och ungeför 130 cm hög. Hon var 104 när hon föddes...och smakar bara lite på mammas foder..havre, betfor och breed...det lilla hon nu lyckas få i sig innan hon blir bortkörd.

Naturligtvis har hon fri tillgång till hö också. Vårt sto måste ha väldigt bra mjök eftersom fölis är riktigt rund och fin.
Upprätad i kotorna är hon alls inte...sånt brukar man kommentera direkt på visningarna....och de kommentarerna har vi sluppit..
 
Mitt ARABföl är 130+ i mankhöjd, högre i bak. Jag har inte vågat mäta på över en månad och då var hon 130. 6 månader ganska exakt på dagen idag, var alltså 130 vid 5 månaders ålder och jag har inte vågat mäta mer.

Jag har åååångest över det och hela sommaren försökte jag desperat få henne att SANSA sin tillväxt lite..

Så Martha..superduperturbofodret heter stomjölk och bete =/ Stoet fick inte ett endaste gram kraftfoder ens.. Inte heller fölet.

Jag fick avvänja henne långt tidigare än jag tänkt för att få BORT henen från mammas mjölk och kunna bestämma vad hon skulle stoppa i sig. Dessutom fick jag plocka bort dem från betet halva dagarna.

Jag är INTE road av hennes tillväxt. Hon får gärna bli stor, men dte går för fort. Senorna hann inte med så hon hänger i knäna. Kommer antagligen alltid att göra =/ Och jag har megaågren över lösa benbitar och fan och hans moster.

Hon ska fritöntgas när hon är 18 månader. Ffa för att hon är arab men också för jag som sagt ÄR orolig för tillväxttempot (som jag dock lyckats få hejd på nu, hoppas det håller i sig)

Dock inga uppdrivna kotor, galliga tillväxtzoner etc. Men som sagt, hänget i knäna hade jag sluppit om hon inte växt så fort. Men vad fan gör man? =/
 
Hmmmmmm. min har ju gått på bete oxå....med havre, hippoalfa och luzernpellets när dom kommer in, och fri tillgång på hösilage förståss....jag tycker min ser normalstor ut faktiskt, inte alls för liten..
förstår inte varför man VILL ha höghus till hästar(rent allmänt alltså, om man nu inte har en FÖR liten häst eller att man är stor själv)inom hbl aveln verkar det som om det är önskvärt med hästar över 170...och då ska ALLA vara det... :crazy:
 
Min är inne i en tillväxtzon nu, som jag skrev förut så är han 134 cm i manken, över baken har jag inte vågat mätt honom.
Tyvärr så medför detta lite galliga bakben just nu, men inte uppdriven i kotorna.

Vårt hö är tyvärr väldigt dåligt proteinmässingt så han får relativt mycket kraftfoder för att få upp proteintillskottet.

Glömde skriva att det är ett halvblodsföl
 
Jag är ungefär tre päron hög (1.60) och jag kan definitivt inte förstå att man vill ha hästar på 170+. Jag trodde först för det var jag som var så mkt kortare så det var därför. Men folk som är lika långa som mig vill OCKSÅ ha 170 hästar?

Fast jag tackar, låt folk skrika efter stooora hästar, så kan jag köpa de "små" på runt 1.60 billigt ;)

Nu har ju jag arab så hon kan varken bli för liten elelr för stor. En "stor" arab är ju 1.60 ungefär =) Hade hon varit ett hbl och växt med samma fart hade jag sålt, hon hade blivit för stor då..
 
Oj, jag har en halvblodshingst som är född 13 juli så det blir väl då ca 3 månader gammal. Jag mätte honom i helgen då var han 112 cm hög. Men han får mycket att äta. Ca 6 dl krafft protein, 6 dl breed, lite lite soja, mineraler, lite linfrön som han inte gillar (inget blött) inte ens betfor vill han ha. Sedan får han ju hösilage förstås. Men han står hos mamman hela natten och på dagarna utom när mamman rids. Då får han gå kvar i hagen om min fjording är kvar som ju vallar honom lite och vaktar (men inte vill visa det riktigt). Är fjordingen borta så får han stå själv i boxen.
Mamman är 158 cm och pappan är 162 cm. :rofl:
 
oj då...är du inte rädd för uppdrivna leder och lösa benbitar och skelettförändringar när du ger så mycket när han är så ung???? Annars tycker jag att han verkar vara en normal storlek .....
 
Mina två Hbl fölisar var vid 5 mån 135 cm och den andra 3 mån 127 cm. :)
 
Mitt halvblodsföl är 6 mån och drygt 1.40 hög. Mamma är 1.58 och pappa 1.67. :)
 
Mitt halvblodsföl är nu vid 4,5 månad 135 i bak och lite lägre vid manken. Mamma 165 (mätt till, knappt om ni frågar mig), pappan 170.

Hon har växt rel ojämnt hela tiden och bedömdes den 7/9 på fölmönstringen som "liten"...

Har sedan ca 2,5 mån ålders ätit eget foder i creepfeeder, äter nu ca 1,5 kg spannmål per dag + en hel del hö. Hon fick Breed ett tag men gillade inte det så nu avvaktar jag tills jag får svar på min höanalys så jag vet vad jag ska komplettera med.

Enligt Plancks fodernormer "ska" de äta 0,5 kg per levnadsmånad exkl den första, dvs alltså 1,5 kg vid fyra månader. Vad hon grundar detta på vet jag inte, men jag antar att det är för att vänja tarmfloran tillräckligt tills avvänjningen. Numer avvänjer man ju dock i regel lite senare, och därför är det ju inte så bråttom med kraftfoder.

Det är inget självändamål med stora hästar, jag håller med dig där martha, men faktum är att om du ska sälja halvblod i dag så "ska" de var minst 165. De ska dessutom ha lååånga ben, och jag tror att det är där det skiljer sig mest mellan halvblod och travare. De högställda fölen borde ju vara högre eftersom benen i regel är längre?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp