Hur stora är era föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare carrin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 028

carrin

Trådstartare
Hur stora är era föl när de är nyfödda? Kan de exempelvis gå under mamman. Tycker bara att vi får pygméungar som springer under mamman en vecka eller två...

Årets skörd efter Pomme Royal ser dock lite mer ut för världen än vad småsystrarna(-03 e: Uskudar Des Malais resp -04 e: Pentagon) gjorde....

Sv: Hur stora är era föl?

Ja årets fölis kan göra det men det förra fölet hon fick var extremt stort men han sprang under henne iaf... stackars mamma :crazy:

Alla våra föl har kunnat springa under mammas mage i ca en vecka. Däremot skiljer det ju hur mycket mamma måste dra upp magen...
Fölet vi fick igår är ca 1m hög, men är väldigt vek i både knän och kotor, så han är nog några centimeter till egentligen. De senaste tre fölen innan dess har alla varit 107 cm dag ett, med varierande grad av krokiga ben. En av dem var upprätad i kotorna när hon föddes, så hon var väl egentligen lite mindre.

Mitt föl var ca 1 m när han föddes. Kunde inte gå under mammas mage, kan iofs bero på att hon inte är så stor själv (160) o att magen är ganska stor :o

Min var 102 cm när han föddes den 16/4, alltså drygt 8 v nu, men eftersom mamman är 172 cm och ej har så stor mage ( 1:a gångare) så kunde han fortfarande trycka sig under hennes mage längst bak till han var 6 v. Jag skulle tippa på att han är runt 120 cm hög nu, så jag tror inte att han har växt onormalt lite.

Min kunde till och med bocka under magen på sin mamma ;)

95 cm var hon när hon kom ut, vägde väl 40 kg kanske (jag orkade lyfta henne)

Hon är idag 3 år och ca 163 cm.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
928
Senast: Lucifer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 962
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 701
Senast: bellala
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 102
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka