Hur stora barngrupper har ni på förskolan?

Midsommarblomster

Trådstartare
Våra barn är 17 respektive 18 i sina grupper och därmed över rekommendation. Är det vanligt, och i så fall varför? De har tre, helt fantastiska, pedagoger i vardera grupp och i övrigt upplever jag förskolan som väldigt bra.

Jag funderar på om jag ska höra av mig till rektorn och fråga varför det ser ut om det gör. Jag vet också om att de förmodligen har tuffa förutsättningar i att få allt att gå runt. Det är en privat förskolekoncern som gjorde strax över 7 miljoner i vinst förra året men varken koncernen eller moderbolaget gav någon utdelning till aktieägare, utan det verkar som att vinsten återinvesterats, vilket verkar vara enligt policy.

Jag är lite osäker på exakt antal, men runt 12. Tre pedagoger på heltid samt nära samarbete öppning/stängning med avdelningen bredvid som har liknande antal på barn och lika många prdagoger. När de byter, efter sommaren, till storbarn, så brukar det vara runt 22-24 barn på den avdelningen men större utrymmen både ute och inne samt mer personal.

När mitt barn gick på förskola var dom runt 12 barn på hennes avdelning på 3 pedagoger. Förskolan hade ett maxantal på 30 barn (uppdelat på 2 avdelningar med 3st pedagoger per avdelning) men det brukade ligga runt 25-26st. Privat förskola.

Jag tycker inte går att säga att 17-18 barn i en "barngrupp" är för mycket enbart baserat på den informationen. Det beror så mycket på hur förskolan arbetar, hur dagen är upplagt, hur gruppen delas upp, hur lokalerna ser ut osv.

Storbarnsavdelningen på förskolan där vår yngsta går är det 23 barn på pappret. Alla delar hall och vissa aktiviteter, framför allt utomhus, gör de i helgrupp. Annars är det inte mycket tid av dagen som spenderas i helgrupp. Avdelningen har stora lokaler och det finns 5 olika rum att dela upp gruppen i, både för organiserade aktiviteter och fri lek. Lunchen äts uppdelad i flera olika rum osv osv. Så jag har aldrig upplevt den där siffran 23 som ett problem :) Men å andra sidan hade den absolut kunnat vara ett stort problem om verksamheten varit annorlunda upplagd.

Vår förskola har ca 12 barn på småbarnsavdelningen (1-3 år) och ca 23 barn på storbarnsavdelningen (3-6 år).

Det är fyra ordinarie pedagoger på storbarn och tre ordinarie på småbarn. De har också nästan varje dag 1-2 elever (i alla fall på storbarn där min dotter går) som har praktik där, vilket jag upplever avlastar en del...

Vårt förskola jobbar väldigt strukturerat med mindre grupper i den stora gruppen, där de roterar mellan grupperna vilka som är ute/inne/har temadag/går till skogen eller gympasalen osv. Enda gången de är helgrupp är utomhus emellanåt.

På vår förskola finns det numer bara en grupp, så både små- och stormarna blandat. De är totalt 15 st barn och fem i personalen. Barnen delas vid aktiviteter ofta upp i två mindre grupper efter ålder,då tror jag fördelningen är 9 barn i stora och 6 i små.

Vår förskola lever dock konstant med ett nedläggningshot känns det som...

Våra barn går på en stor förskola och jag upplever att det är väldigt personaltätt. De har 2-3 anställda som är i en ”pool” enbart på denna förskola, som flyttas runt beroende på var det behövs personal. Dessutom samarbetar avdelningarna två och två med både barn och personal beroende på hur många barn som är sjuka respektive personal. De två avdelningarna som samarbetar ligger fysiskt bredvid varandra med ett gemensamt kapprum och port. Det gör att barnen lär känna även andra avdelningens alla pedagoger och är trygga med dem. På varje avdelning är det 3 pedagoger, minst en fsk-lärare. Avdelningarna har varit mellan 12-18 barn hittills, fler på storbarn än på småbarn.

Våra barn är 17 respektive 18 i sina grupper och därmed över rekommendation. Är det vanligt, och i så fall varför? De har tre, helt fantastiska, pedagoger i vardera grupp och i övrigt upplever jag förskolan som väldigt bra.

Jag funderar på om jag ska höra av mig till rektorn och fråga varför det ser ut om det gör. Jag vet också om att de förmodligen har tuffa förutsättningar i att få allt att gå runt. Det är en privat förskolekoncern som gjorde strax över 7 miljoner i vinst förra året men varken koncernen eller moderbolaget gav någon utdelning till aktieägare, utan det verkar som att vinsten återinvesterats, vilket verkar vara enligt policy.
Ålder på barnen? Hur är åldersfördelning på avdelningen?

På mina barns avdelning är de 22 barn, det är en storbarnsavdelning, 4-5 år. De delas upp i mindre grupper vid vilor och läsestunder och även på förmiddagarna tisdag-torsdag. Jag tycker att det fungerar bra, men ibland när de behövt vara inne hela dagen pga oväder är det en väldig ljudnivå inne.

Totalt ca 25 barn men de har delat upp gruppen i 2 mindre grupper. Så i min är de 13 barn, plus 2-3 pedagoger beroende på antal barn som är på plats. Tror det är sagt 4 barn på en pedagog.
Tycker det är toppen att dem har möjlighet att dela upp gruppen(min går i yngsta gruppen). Ger barn så mycket mer med mindre grupp.
Få av barnen i min grupp går hela dagar så sällan alla är där samtidigt, i förrgår var det bara 5 barn på plats när jag lämnade 13.30 :)

Totalt 20 barn (födda-20), även 15-timmarsbarnen är inräknade i detta. 3 pedagoger.
Varje vecka är 7-8 barn i utegrupp förmiddagar, så då är det resterande på dessa 3 pedagoger.

På gården ute så hjälps alla fröknar åt. Ibland delar de grupperna så småbarnen (1-3 år) är på ena gården och 4-5 åringarna är på andra.
Eftermiddagar slår dom ihop grupperna då de är så få barn kvar efter 15.30, så alla barn är trygga med alla pedagoger (och med varandra).

På vår förskola går det totalt 26 barn.
De siktar på att ha fem i varje årskull, men är lite flexibla utifrån syskonförtur etc
I stora barnets grupp är de nu sju stycken, i lilla barnet är de fyra barn.

Totalt fem pedagoger samt en rektor som är i barnverksamheten också.

All pedagogisk verksamhet gör de i åldersgrupp, annars är de allihop tillsammans.
Älskar verkligen vår förskola 🥰

Vår förskola är kommunal och byggd för 6 enheter med 40 barn i varje. Just nu är vi 36 barn på vår enhet. På dagtid är barnen uppdelade i 3 grupper med 12 barn i varje. Småttingarna (ca 1-2 år) har 3 pedagoger, mellangruppen (ca 2-4 år) har 2 pedagoger och stora gruppen (ca 4-6 år) har 3 pedagoger.

15 barn på mitt barns avdelning, blandad åldersgrupp 1-5 år, några barn går 15 h. 3 ordinarie pedagoger. Mycket samarbete mellan avdelningarna. Tycker det verkar hyfsat rimligt och de verkar ha en bra vikariepool. Kommunal förskola, 5 avdelningar totalt.

Det beror ju på hur mycket barnen är där också. Och hur de kan bemanna. Vi hade ganska små barngrupper men då också färre pedagoger vilket gjorde att vid frånvaro var det väldigt lite utevistelse då de av policy inte fick vara en ensam pedagog ute med barnen 🙄. Samt som någon skrivit var lokalerna ganska dåligt anpassade. Det funkade bra i några år men sen fallerade det helt just pg storleken, då tyckte vi det var för sent att byta. Om personalen och barnen trivs behöver det inte vara ett problem, men om personalen inte trivs kan det snabbt gå utför upplevde jag..

På vår förskola är det totalt 20 barn (varav några 15-timmars). Om jag förstått det rätt så finns det tre pedagoger på heltid och några "kända" vikarier som stärker upp i veckorna och täcker semester osv (så att barnen slipper gå på annan förskola under sommaren). Men precis som för @Human så känns det lite svajigt. Vi blev nyss av med en pedagog pga dålig ekonomi (färre barn). Som tur är finns det iaf några syskon på ingång och jag håller alla tummar för att förskolan inte måste lägga ned. Vi hade en lite stökig start där (mest för mig och sambon pga "konstiga" scheman) men nu flyter allt och sonen trivs!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

• Roliga saker som barn säger
  • Morgonrutiner

Hund

• Valp 2026
  • Uppdateringstråd 32

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈