Hur stora nybörjargrupper?

Morsa

Trådstartare
Hej kloka människor,
Min 11-åring rider i en nybörjargrupp. De är 9 st i gruppen och jag upplever att ridläraren inte hinner se dem alls tillräckligt. Min unge har inte lyckats få till en galopp på fyra lektioner och får inte hjälp med det heller. Jag tror inte ridläraren uppfattat det.

De senaste två lektionerna har min unge konsekvent ridit med alldeles för långa tyglar med resultat att ponnyn inte behöver ”vara med”, de är ju smarta de där små! Och ridläraren är inte på om det öht. Tror inte hon hinner se och uppfatta alla i den utsträckning det skulle behövas. Resultatet blir ju att ”det går dåligt” och blir inte så roligt. När min unge har turen att få sitta på en privat ponny ibland är utveckligen en helt annan. Jag vet att man inte ska ha bråttom när man lär sig ridningens ädla konst, men just det där grundläggande för att att ens kunna styra sin häst och kommunicera med den måste ju sättas ganska snart för att man ska kunna lära sig de moment som kommer.

Vad tycker ni, är inte 9 personer lite mycket i en nybörjargrupp? För övrigt väldigt välskött ridskola och supermysig ridlärare.
 
Beror helt på hur länge de rider. Vi rider 50 min och får max va 10 st i gruppen. Tror de har liknande upplägg för nybörjargrupperna också.
 
9 st låter fullständigt normalt tycker jag; jag är ridlärare och har jobbat på ett antal ridskolor; jag har haft 6-10 elever i nybörjargrupperna beroende på ridskolans storlek och upplägg.
Däremot ställer såklart fler elever andra krav på ridläraren.

Det jag reagerar på när jag läser ditt inlägg är snarare att de verkar har börjat galoppera lite väl tidigt.
 
Är det fyra lektioner som de pysslat med galoppfattningar eller är det fyra lektioner de ridit öht? Ridläraren kanske har fokus på helt andra saker i det här stadiet om det är det senare, och anser därför inte att det eller tyglarna är en prioritet. Eller så ser hen att ditt barn har fullt upp med annat och tror inte det är givande att ställa krav. Galopperar alla de andra barnen? Upplever ditt barn också att ridlektionerna går dåligt?

Om det är en hyfsat engagerad ridlärare tror jag inte 9 ekipage är överväldigande att hålla koll på. En häst som travar medan alla andra galopperar sticker ju dessutom ut.
 
Upp till 10 tycker jag är normalt.

Jag tycker det beror mer på ridläraren och smart uttänkta övningar än hur många i gruppen. Jag kommer inte ihåg hur många vi var när jag var nybörjare men jag kommer ihåg galopp skedde en och en ridhuset runt i början tills man kunde fatta galopp på olika hästar. Jag har som vuxen ridit i både 10-grupp, 8-grupp och 6-grupp och för flera olika ridlärare, och ibland är det ju nåt återbud så man blir färre den lektionen och den stora skillnaden hur mycket sedd och hjälpt jag blivit hänger på vilken ridlärare jag rider för, inte hur många vi är. Det finns bara en ridlärare jag inte tycker pengarna är så väl spenderade på, jag räknade att jag fick två kommentarer på 60 min lektion när det var endast 7 ekipage och avancerad grupp så inget kaos. En enda direkt korrigering på annan lektion med samma ridlärare. Och det är inte för att jag och min häst inte har nåt att jobba på som ni säkert förstår! Sen finns det andra ridlärare vars tips jag febrilt försöker komma ihåg och skriva ner all hjälp jag fått genom hela lektionen efteråt (och då inte för att ridläraren fokuserat nåt extra på mig utan helt enkelt en som pratar mycket, ser alla, står strategiskt, ger rättelser/beröm/kommentarer hela tiden på varje ekipage som passerar så man får massvis med hjälp genom hela lektionen).

Om nybörjare rider såpass självständigt att galopp sker allihop på en gång tänker man ju att ridläraren står på ett utvalt ställe för var övning och ger hjälp till var och en när dom rider förbi.
 
Jag tycker 9 st låter högst normalt. På alla ridskolor jag har erfarenhet av har dock galopp i nybörjargrupper skett en och en, ofta med ledare för yngre barn. Så det är möjligen där det brister, att låta en hel nybörjargrupp galoppera samtidigt.

Angående det övriga: När min dotter var i din dotters ålder så red hon min islandshäst på lektion för tränare ibland. Jag hade ibland saker som jag tyckte hon borde träna på eller göra bättre och tog då upp det med tränaren. Hans svar var att det finns en begränsning i barns motoriska utveckling, de kan inte lära sig att göra allt helt rätt med en gång. Det måste få ta tid att lära sig rida och ibland måste man helt enkelt invänta barnets utveckling. Det tycker jag var väldigt klokt sagt av honom. Som ridkunnig förälder så ser man ju lätt alla "fel" ens barn gör och vill få dem åtgärdade så fort som möjligt, men det är helt enkelt inte alltid så barns inlärning fungerar. Och även om allt inte blir rätt så ger all tid i sadeln värdefull träning av balans och känsla.
 
Angående det övriga: När min dotter var i din dotters ålder så red hon min islandshäst på lektion för tränare ibland. Jag hade ibland saker som jag tyckte hon borde träna på eller göra bättre och tog då upp det med tränaren. Hans svar var att det finns en begränsning i barns motoriska utveckling, de kan inte lära sig att göra allt helt rätt med en gång. Det måste få ta tid att lära sig rida och ibland måste man helt enkelt invänta barnets utveckling. Det tycker jag var väldigt klokt sagt av honom. Som ridkunnig förälder så ser man ju lätt alla "fel" ens barn gör och vill få dem åtgärdade så fort som möjligt, men det är helt enkelt inte alltid så barns inlärning fungerar. Och även om allt inte blir rätt så ger all tid i sadeln värdefull träning av balans och känsla.
Ja men exakt så!

Själv fick jag hoppa första gången jag red, som femåring. Vissa påstår att det var min idé, men jag tycker kanske man borde avrått i så fall. Flög av som en liten vante såklart. Då var det ju viktigt att sitta upp direkt igen, så jag inte skulle bli rädd 🙄 Flög av igen med en gång.

Jag är numera en ivrig förespråkare av att låta barn få ta saker i lugnt tempo.
 
Själv fick jag hoppa första gången jag red, som femåring. Vissa påstår att det var min idé, men jag tycker kanske man borde avrått i så fall. Flög av som en liten vante såklart. Då var det ju viktigt att sitta upp direkt igen, så jag inte skulle bli rädd 🙄 Flög av igen med en gång.
Så idiotiskt! En femåring har ju exakt noll konsekvenstänk. Därför de behöver vuxna liksom....
 
Så idiotiskt! En femåring har ju exakt noll konsekvenstänk. Därför de behöver vuxna liksom....
Ja verkligen. I backspegeln tycker jag halva mitt hästliv består av "Men herregud, hur kunde de släppa iväg oss sådär!?", på gott och ont kanske. Men jag tycker överlag det är en bra utveckling med mer involverade föräldrar och otroligt mycket bättre säkerhetstänk.
 
Ja verkligen. I backspegeln tycker jag halva mitt hästliv består av "Men herregud, hur kunde de släppa iväg oss sådär!?", på gott och ont kanske. Men jag tycker överlag det är en bra utveckling med mer involverade föräldrar och otroligt mycket bättre säkerhetstänk.
Jag är verkligen kluven till det där med mer involverade föräldrar. Kanske bra på ett sätt, men jag är SÅ glad att mina föräldrar inte var mer involverade i min ridning och min tid i stallet. Det var "fri" tid, tid att utvecklas utan ständigt överinseende av vuxna, tid att utveckla egna relationer till både andra ungdomar och till vuxna i stallet. Och tid att umgås med hästarna utöver ridlektionen. Upplever dock inte att vi blev "ivägsläppta" på särskilt mycket, utan ridningen i sig var ju alltid ledd av någon vuxen, antingen på ridlektioner eller som lite mer organiserade barbackaritter till betet osv. Jag började rida i slutet av 70-talet och hade redan då "säkerhetshjälm" från Jofa :D (vansinningt ful och säkerligen inte hälften så säker som den betydligt snyggare jag har nu, med MIPS och allt!)
 
Jag tycker 9 st låter högst normalt. På alla ridskolor jag har erfarenhet av har dock galopp i nybörjargrupper skett en och en, ofta med ledare för yngre barn. Så det är möjligen där det brister, att låta en hel nybörjargrupp galoppera samtidigt.

Angående det övriga: När min dotter var i din dotters ålder så red hon min islandshäst på lektion för tränare ibland. Jag hade ibland saker som jag tyckte hon borde träna på eller göra bättre och tog då upp det med tränaren. Hans svar var att det finns en begränsning i barns motoriska utveckling, de kan inte lära sig att göra allt helt rätt med en gång. Det måste få ta tid att lära sig rida och ibland måste man helt enkelt invänta barnets utveckling. Det tycker jag var väldigt klokt sagt av honom. Som ridkunnig förälder så ser man ju lätt alla "fel" ens barn gör och vill få dem åtgärdade så fort som möjligt, men det är helt enkelt inte alltid så barns inlärning fungerar. Och även om allt inte blir rätt så ger all tid i sadeln värdefull träning av balans och känsla.
Väldigt bra inlägg, Jag tycker ju inte heller att barnen skall galoppera allihopa samtidigt, men man leder dom en och en, så undviker man nog många olyckor. Låter som ett klokt upplägg.
 
Nu är det väldigt länge sen jag red på ridskola, men i ponnygrupperna var vi nog runt tio stycken skulle jag tro. Lite färre när vi red i storhäst-grupp med vuxna, då kanske vi var sex personer. Upplevde aldrig att ridläraren inte såg alla elever men det är klart att det kanske mer fanns hästar än barn som krävde mer uppmärksamhet, oberoende av vem som satt på.

Till galoppdiskussionen minns jag att jag fick börja galoppera när jag hade ridit ungefär halva andra terminen. Men jag hade ridit ganska mycket privat hemma så jag blev förflyttad till en annan grupp där de andra redan hade ridit i flera år, så det var bara jag som aldrig hade galopperat förut då.
 
Upp till 10 tycker jag är normalt.

Jag tycker det beror mer på ridläraren och smart uttänkta övningar än hur många i gruppen. Jag kommer inte ihåg hur många vi var när jag var nybörjare men jag kommer ihåg galopp skedde en och en ridhuset runt i början tills man kunde fatta galopp på olika hästar. Jag har som vuxen ridit i både 10-grupp, 8-grupp och 6-grupp och för flera olika ridlärare, och ibland är det ju nåt återbud så man blir färre den lektionen och den stora skillnaden hur mycket sedd och hjälpt jag blivit hänger på vilken ridlärare jag rider för, inte hur många vi är. Det finns bara en ridlärare jag inte tycker pengarna är så väl spenderade på, jag räknade att jag fick två kommentarer på 60 min lektion när det var endast 7 ekipage och avancerad grupp så inget kaos. En enda direkt korrigering på annan lektion med samma ridlärare. Och det är inte för att jag och min häst inte har nåt att jobba på som ni säkert förstår! Sen finns det andra ridlärare vars tips jag febrilt försöker komma ihåg och skriva ner all hjälp jag fått genom hela lektionen efteråt (och då inte för att ridläraren fokuserat nåt extra på mig utan helt enkelt en som pratar mycket, ser alla, står strategiskt, ger rättelser/beröm/kommentarer hela tiden på varje ekipage som passerar så man får massvis med hjälp genom hela lektionen).

Om nybörjare rider såpass självständigt att galopp sker allihop på en gång tänker man ju att ridläraren står på ett utvalt ställe för var övning och ger hjälp till var och en när dom rider förbi.

Delvis kl :D

När jag vik:ade för seniorare ridlärare i avancerad grupp så konstaterade de, svettiga, efter lektionen att jag var ”väldigt påpasslig” :D
 
Innan jag hittade min nya häst så provred jag en lektion.
Stor ridskola med gott rykte. ”Dressyrgrupp”.
En av de andra kunde inte rida lätt, någon visste inte vad ytter tygel var. Och ridläraren ägnade mer tid åt kompis på läktaren än oss i gruppen.
Blev väldigt besviken, tackade nej till platsen, förklarade varför.

Kanske ska du fråga ridläraren varför hen inte påpekar de för långa tyglarna och fråga hur ditt barn ska lyckas med galoppen framöver?
 
Jag provred också på en lokal ridskola en gång innan jag hastigt och lustigt köpte egen häst istället. Ridläraren kändes ganska oengagerad och även om det var en ganska avancerad grupp så var det väldigt lite feedback utan man fick sköta sig själv 99% av lektionen. Mycket av detta tror jag beror på ridläraren. Vissa är jätteduktiga på att hantera stora grupper, andra klarar det inte öht.

Jag tänker att man får fundera på vad det är man vill ha ut av ridningen. Vill man rida kravlöst som en form av motion eller vill man rida för att utvecklas och bli duktigare. Många motionsrider utan några direkta ambitioner utöver att ha en bra grund och då är ju ofta ridskola perfekt men jag tror att om man verkligen vill satsa på att utvecklas snabbt och hela tiden jobba mot nya mål är man nog mer hjälpt av att ta privatlektioner eller rida i väldigt små grupper med 2-3 ryttare bara.
 
Jag tycker 10 i nybörjargrupp är för många, tror vi var 5-6 st när jag var nybörjare (ponnygrupp), men det kanske var för att det bara fanns ett ridhus och det var hästlektion samtidigt på andra halvan. Så sammanlagt ca 10-12 ekipage i ridhuset samtidigt.
Kollade upp samma ridskola nu och såg att de har en nybörjargrupp med 7 elever, i övriga grupper är de 6-9 st. (Nu har de två ridhus).
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
523
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag behöver hjälp i att reda ut mina tankar kring en sak. Min man är oerhört snäll, omtänksam, osjälvisk och mån om att andra ska må...
Svar
16
· Visningar
2 158
Senast: pimy
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp