Hur stora problem måste man ha?

Cinora

Trådstartare
Jag undrar om hur stora problem man måste ha för att få lägenhet med stöd?

Räcker det med Autismspektrumstörning och att man har problem på det psykiska planet ?

Alla som känner mig vet att jag inte skulle klara av eget boende då jag glömmer bort att äta, har svårt med vanliga vardagliga saker plus att jag har problem med impulser,ångest,depression,sömnstörning m.m . Går hos psykolog och har tät läkarkontakt och är under utredning för mera..

Hur går man tillväga isf?
 
Jag har inte riktigt koll på specifikt det här, men för barn gäller i princip att det inte spelar så stor roll vad du har för diagnos, utan det som spelar roll är om du har problem, och vad de är.

Vet att @Ninnurur fått hjälp av boendestöd, kan det vara något? Annars skulle jag ringa kommunens växel och fråga, vet de inte i växeln be att bli kopplad till biståndshandläggare, om de inte har hand om det vet de iaf vart du ska.
 
Boendestöd känns lite som för lite för TS? Eller?

@Cinora - fråga din läkare/psykolog, de borde ju veta vad som krävs och vad du kan ha rätt till?
 
Nu vet inte jag vart inom AST du ligger, men jag har en bekant som arbetar med ett utslussningshem för personer med AST typ Asperger. Hon säger att många klarar sig bra när de bor hemma och går i skolan för att det är samma samma, men att de behöver stöd när de flyttar hemifrån. Kan något sånt hjälpa dig, att du kanske kan bo själv i sinom tid om du får rätt verktyg? Men som sagt, det beror ju på vart dina svårigheter ligger också. Men att som Ninnnurur säger ta hjälp av din läkare låter klokt. :)
 
Jo min familj har flertalet gånger pratat om lägenhet där det finns personal men jag har alltid slagit bakut för jag har inte gillat iden men efter att ha försökt bo själv och insett att jag inte klarar av det börjar jag inse att det r nog dags att hålla med..

Men ibland känns det som att jag fungerar för bra utåt sett än vad jag egentligen klarar av. Jag visar ju inte utåt för folk hur jag mår och har jättesvårt att erkänna för mig själv att jag inte klarar enkla saker

Jag ska till psykologen idag och tänkte ta upp det med.
 
Be läkaren skriva remiss till kurator!
De vet/kan mer om sådant än läkare, både teoretiskt och praktiskt. Kram vännen!
 
Jo min familj har flertalet gånger pratat om lägenhet där det finns personal men jag har alltid slagit bakut för jag har inte gillat iden men efter att ha försökt bo själv och insett att jag inte klarar av det börjar jag inse att det r nog dags att hålla med..

Men ibland känns det som att jag fungerar för bra utåt sett än vad jag egentligen klarar av. Jag visar ju inte utåt för folk hur jag mår och har jättesvårt att erkänna för mig själv att jag inte klarar enkla saker

Jag ska till psykologen idag och tänkte ta upp det med.

Ring till kommunens växel och be att bli kopplad till behovsbedömarna för LSS, så görs en utredning vilken hjälp du kan få :)

/Fia (växeltelefonist)
 
Min Psykolog skulle kolla upp med mitt tillstånd om det med boende osv..
Sedan skulle hon se till så jag fick någon form av samtalskontakt under hennes semestern och isf i första hand hos min fd kontakt .
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 273
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 515
Senast: Grazing
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 078
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Har ganska nyligen blivit diagnostiserad med depression efter en skada i höstas som gett diverse fysiska och psykiska effekter. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
5 865
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp