Hur stort blir fölet?

Problematisk

Trådstartare
Går det att på ett ungefär veta hur stort ett föl troligtvis blir, baserat på föräldrarnas mankhöjd? Dvs om de är olika stora, annars är det väl högst sannolikt att fölet blir ungefär som dem.
Men om t.ex. mitt sto på ca 166 skulle betäckas med en d-ponnyhingst (rent hypotetisk fundering), skulle fölet mest sannolikt bli mittemellan dvs runt 155-160, eller går det inte alls att gissa?

Mvh en som uppenbart kan NADA om avel och sånt :D
 
Går det att på ett ungefär veta hur stort ett föl troligtvis blir, baserat på föräldrarnas mankhöjd? Dvs om de är olika stora, annars är det väl högst sannolikt att fölet blir ungefär som dem.
Men om t.ex. mitt sto på ca 166 skulle betäckas med en d-ponnyhingst (rent hypotetisk fundering), skulle fölet mest sannolikt bli mittemellan dvs runt 155-160, eller går det inte alls att gissa?

Mvh en som uppenbart kan NADA om avel och sånt :D
Jag skulle säga att det inte går att gissa förrän fölet är fött och helst har hunnit bli ca ett år. Jag har t ex haft ett sto som var ca 160. Hennes avkommor hade alla pappor som låg mellan 167 och 169. De blev 158, 166 och 172. Nuvarande sto är 170, hennes första blev 180 med en pappa på 167. Då är det ganska konsoliderad avel, swb + hannoveraner, med liknande typ på alla inblandade och många generationer bakåt.
 
Som @warg skriver så är det enkla svaret "nej".

Man kan kolla upp lite historik på avelsindividerna för att se vilka som KAN ge den mankhöjd man vill ha men det är ju ingen exakt vetenskap.

Vad jag har förstått så är det troligare dock att ett stort sto och liten hingst får ett större föl än om mamman är mindre än pappan, mest för att fostret anpassas efter mammans storlek. Men, inte ens det är ju exakt vetenskap.
 
Går det att på ett ungefär veta hur stort ett föl troligtvis blir, baserat på föräldrarnas mankhöjd? Dvs om de är olika stora, annars är det väl högst sannolikt att fölet blir ungefär som dem.
Men om t.ex. mitt sto på ca 166 skulle betäckas med en d-ponnyhingst (rent hypotetisk fundering), skulle fölet mest sannolikt bli mittemellan dvs runt 155-160, eller går det inte alls att gissa?

Mvh en som uppenbart kan NADA om avel och sånt :D

Nej det gör det inte.
Jag har ett sto som har givit från 156 till 172 med hingstar som är runt 168-170
 
Tack för svar! Jag misstänkte att det var så, bara kul att veta. Då skulle ett sånt föl kunna bli allt från 140 till 175 alltså, och kanske ännu större eller mindre också :)
 
Kan ta min första häst som var undan en C ponny NF och efter en hingst på 152 XX, avkomman blev 151 cm.

Hade avkomman fått en ridhästmanke i stället för icke existerande ponnymanke så hade hon blivit större än båda föräldrar.
 
Nej, det går inte. Man kan ju gissa och hoppas. Men helt säker är man inte ens om man kikar längre bak i leden.

Mina tränare tog tex för på deras lilla Lusitanohingst på max 155. De känner uppfödaren och längre bak i leden fanns bara små Lussar.
Mamma var en elevs knabstruppersto på max 155. Även där var det smått bakåt. När hästen var 3 år var han 173 och grooov. Jättesvårt att hitta sadel att rida in bjässen i.
Nu är han så klart ännu större. Tur att han är så snäll!😂
 
Våra två ston är helsyskon visserligen varmblodstravare men de här är lite roligt. Stora syster är drygt 165-166 i mankhöjd, stor och bred helt enkelt. Mamma häst var ca strax över 150 och Pappa är ca 155-156 i mankhöjd alltså ganska normala föräldrar för rasen. 5 år senare ville vi göra om kombinationen då vi tycker mycket om storasyster, ut kom en liten räka. Hon är i dagsläget som 3 åring max 150 i mankhöjd och kommer troligtvis inte växa så mycket mera mer en på bredden 😂 De är totalt olika till utseende och psykiskt. Den ena är snäll och lätthanterlig och den andra är raka motsatsen. Och just de här har hänt en gång tidigare fast med deras Mormor helsyskon där med men totalt olika. 150 respektive 170 i mankhöjd 🙈
 
Våra två ston är helsyskon visserligen varmblodstravare men de här är lite roligt. Stora syster är drygt 165-166 i mankhöjd, stor och bred helt enkelt. Mamma häst var ca strax över 150 och Pappa är ca 155-156 i mankhöjd alltså ganska normala föräldrar för rasen. 5 år senare ville vi göra om kombinationen då vi tycker mycket om storasyster, ut kom en liten räka. Hon är i dagsläget som 3 åring max 150 i mankhöjd och kommer troligtvis inte växa så mycket mera mer en på bredden 😂 De är totalt olika till utseende och psykiskt. Den ena är snäll och lätthanterlig och den andra är raka motsatsen. Och just de här har hänt en gång tidigare fast med deras Mormor helsyskon där med men totalt olika. 150 respektive 170 i mankhöjd 🙈

Ja, så kan det bli. :D

De är ju inte mer än syskon, det vill säga....de kan bli hur olika som helst. Mina två barn är ju helt olika i både utseende, kroppsform och kön.
Jag tror man ibland glömmer i djuraveln att det ju blir syskon precis som i människovärlden. Man verkar ibland tro att det är konstigt att avkommor efter samma föräldrar blir olika.
Någon sa till och med "mina två avkommor av samma föräldrar har ju exakt samma gener" vilket ju inte är fallet.

Homogeniteten är ju en produkt av aveln men det är ju bara fenotypen.
 
Ja, så kan det bli. :D

De är ju inte mer än syskon, det vill säga....de kan bli hur olika som helst. Mina två barn är ju helt olika i både utseende, kroppsform och kön.
Jag tror man ibland glömmer i djuraveln att det ju blir syskon precis som i människovärlden. Man verkar ibland tro att det är konstigt att avkommor efter samma föräldrar blir olika.
Någon sa till och med "mina två avkommor av samma föräldrar har ju exakt samma gener" vilket ju inte är fallet.

Homogeniteten är ju en produkt av aveln men det är ju bara fenotypen.
Vi tyckte de är lite häftigt iför som de här är andra helsyskon paret vi har som inte påminner ett dugg om varandra 🙈😂 Nej jag är inte ett dugg lik min lillasyster men där i mot min stora syster och jag är lika så djurvärlden är väl precis som du säger likadan!
 

Liknande trådar

Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 128
Senast: tuaphua
·
Avel Hej! Jag går i funderingar att betäcka min D-ponny (ca 146 cm) med en storhäst med målet att få ett föl som jag kan behålla själv...
Svar
7
· Visningar
6 856
Senast: poloplayer
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 386
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Tio år gammal var jag, när jag författade detta brev. Jag hade haft Sofia som foderhäst i ett år, och det lutade mot att lämna tillbaka...
2
Svar
38
· Visningar
4 647
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp