Hur stort kundunderlag krävs för en hovslagare?

Ja det vore bra på många sätt, men för mig skulle det innebära rejält ökade kostnader för skoning eftersom jag måste hyra transport. Plus att det skulle innebära ett par timmars extra logistik kring skoningen. (Hämta och lämna släp+körning och lastning+städa ur transport)

De som har 4-10 hästar skulle få köra många vändor. Men hade man eget släp och inte fler hästar än vad som ryms i det och inte allt för lång körväg så är det ju bra.

Vi har en bred ljus uppbindningsplats+ fikarum och badrum så hos oss har hovis bra arbetsförhållanden.
 
Enligt min hovslagare så krävs runt 200 hästar per period om ca 8 veckor för att det ska gå ihop. Men såklart det beror på vad man har för utgifter i övrigt.
 
Jag bor i Norge i en liiiten stad där det finns mycket hästar men det är långt för hovslagarna att köra. Vilket leder till en del problem, det är slitigt för hovisarna, och det tar tid innan man får på tappskor, och dessutom är det svårt att FÅ TAG på dem. Som ett exempel så kör min hovslagare 25mil!

Funderar allvarligt på att dra ihop någonsorts kampanj för att få en hovslagare att flytta till oss. Men hur stort kundunderlag behövs normalt för att det skall vara hållbart för en hovslagare? Och vad är "normalt trivselavstånd" att köra, alltså hur stort värvningsområde behöver jag ragga upp potentiella kunder i? Det kanske är helt orealistiskt att lyckas. Spontant tänker jag dock att det kanske faktiskt finns någon som är sugen på att flytta till Norge och bo i fjällen men inte tror att det finns jobb. :)

"Flera år senare" men... Hur har det gått?
 
@LenaH

Räknat per år eller månad, per intervall m antal?

Men alltså, hur tänker du?

200 hästar, som skos med i genomsnitt sjuveckorsintervall är 1500 skoningar på ett år. Tillkommer tappskor och lite verkningar.

47 arbetsveckor (52 minus 5 semesterveckor) ger 32 skoningar/vecka. Delat på 5 dagar blir 6,5 skoningar/dag.

Du får gärna berätta hur du kommit fram till att det inte skulle bli heltidssysselsättning.
 
Nu förstår jag nog inte riktigt vad du syftar på? Jag reagerade på att TS skrev:
"Jag bor i Norge i en liiiten stad där det finns mycket hästar men det är långt för hovslagarna att köra. Vilket leder till en del problem, det är slitigt för hovisarna, och det tar tid innan man får på tappskor, och dessutom är det svårt att FÅ TAG på dem. Som ett exempel så kör min hovslagare 25mil!"

Jag kör drygt 6 mil för att komma till min hovslagare. Om TS får en hovslagare till att etablera sig någonstans i krokarna kan väl kunderna köra till honom/henne? Upp emot 1 till 1,5 timme är väl okej att åka med sin häst för att komma till en bra hovslagare? I stället för att hovslagaren ska behöva åka någon timme mellan varje kund?

I min erf som bor i ett hästtätt län med många hovslagare så är det svårt att försörja sig som hovslagare på heltid om man har smedja man vill att kunderna reser till. Flera renommerade hovslagare som provat här genom åren och de har fått återgå till att åka ut till kunderna för att få det att gå runt.

Edit: ser nu att tråden är från 2013 men svaret kvarstår.
 
När jag gick utbildningen fick vi lära oss att 4 helskoningar på en dag var heltid, dom jag har gjort praktiken hos håller med.

Så jobbar de hovslagare som skor på heltid här också. De är fullt uppbokade året runt och tar inte nya kunder annat än om någon tidigare kund faller ifrån.
 
I min erf som bor i ett hästtätt län med många hovslagare så är det svårt att försörja sig som hovslagare på heltid om man har smedja man vill att kunderna reser till. Flera renommerade hovslagare som provat här genom åren och de har fått återgå till att åka ut till kunderna för att få det att gå runt.

Edit: ser nu att tråden är från 2013 men svaret kvarstår.
Tja, min skor fortfarande i egen smedja. Jag har åkt dit sedan 2009.
 
När jag gick utbildningen fick vi lära oss att 4 helskoningar på en dag var heltid, dom jag har gjort praktiken hos håller med.
Om kroppen ska hålla för yrket någon längre tid (ett helt arbetsliv) så är det ungefär den nivån som är en rimlig arbetsbelastning, oavsett hur många timmar/dag arbetet tar.
//hon som inte höll, fast dock av andra skäl...
 
Jag bor i Norge i en liiiten stad där det finns mycket hästar men det är långt för hovslagarna att köra. Vilket leder till en del problem, det är slitigt för hovisarna, och det tar tid innan man får på tappskor, och dessutom är det svårt att FÅ TAG på dem. Som ett exempel så kör min hovslagare 25mil!

Funderar allvarligt på att dra ihop någonsorts kampanj för att få en hovslagare att flytta till oss. Men hur stort kundunderlag behövs normalt för att det skall vara hållbart för en hovslagare? Och vad är "normalt trivselavstånd" att köra, alltså hur stort värvningsområde behöver jag ragga upp potentiella kunder i? Det kanske är helt orealistiskt att lyckas. Spontant tänker jag dock att det kanske faktiskt finns någon som är sugen på att flytta till Norge och bo i fjällen men inte tror att det finns jobb. :)

Mina hovslagare jag har haft har skott mellan 3-5 hästar om dagen mån-fre för att kunna överleva på enbart det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp