Hur svarar man? (Otrevlig hästägare)

Sockerbit

Trådstartare
Nu behöver jag lite hjälp om hur jag bemöter ägaren till en häst som gått på bete med min...

Historian är ganska lång. Får i maj tag på betesplats hos ett rart par med ca 3 ha mark runt sin villa (de vill kunna gå ut och klappa hästarna om kvällarna med vill inte vara uppbundna, så all tillsyns sköts av hästägarna). Husägarna fixar ihop så vi blir två stycken på betet, jag med min ponny och ytterligare en häst som är ett äldre fullblodssto. Planen är att de skall gå hela tom augusti. Jag har hela tiden sagt att planen är att jag skall rida min ca 1 timme om dagen, 5 dagar i veckan. Efter släppet berättar den andra ägaren att hennes häst inte kan vara själv, vilket resulterar i att min häst varit gisslan hela sommaren och jag har fått avstå från all ridning eller att ens ta den ur hagen.

Under min semester (Falsterboveckan) sköter min mamma tillsynen och skötseln av min häst. Då meddelar den andra ägaren att hon nu tycker att hennes häst tappar hull och vill ta hem. Jag tvingas att inom loppet av ett par dagar arrangera hämtning och ny stallplats (min egentliga stallplats har jag tillgång till först 1 sep) medans jag är bortrest.

Morgonen när vi ska hämta kläcker den andra hästägaren ur sig att hon gärna släpper en gång till lite senare i sommar. Och när vi ska hämta så bestämmer sig min häst för att hon inte vill åka hem, hon går inte på släpet och vi står i 5 timmar i ösregn utan större framgång. Hästen har en historik av att hoppa över bommen i transporten, därav vill man inte stressa på en redan väldigt obehaglig situation och hon trasar upp en hov så pass mycket att vi bestämmer oss för att släpa tillbaka henne i hagen och försöka klura ur en lösning. Vi har hela tiden en dialog med husägarna, så de vet vad som händer. De tycker att jag ska försöka tag i sällskap till henne då de gärna ser att hon går kvar. Jag annonserar och hänger ut lite krokar bland vänner och kollegor.

Som igår får jag ut en hovslagare som går med på att fixa hennes hovar i hagen (en ljuvlig hovslagare som gjorde ett superjobb!). Och samma kväll åker vi och kollar på en stallplats som ligger så nära att det skulle vara möjligt att gå dit om vi inte lyckas lasta. Vi meddelar detta till husägarna igår kväll.

Idag på morgonen får jag ett i mitt tycke obehagligt sms:

"Hej. Såg att du släppt din häst hos **** igen. Meningen var att det skulle stå orört så det ska växa till sig. Jag skulle släppa sen igen!
Såg även din annons på blocket? ? ?
Förklaring, ?"

Jag svarar följande:

"Hej
Anledning är att vi helt enkelt inte kunde få på henne på släpet. Vi stod i timmar i ösregn och hon hade sönder en hov i allt ståhej. Jag har pratat med **** och hon tyckte att vi skulle se om vi kunde få sällskap till henne så länge, alltså inget påhitt från min sida men jag vill såklart inte att hon ska gå ensam. Det är inte ultimat för mig eller hästen på något sätt, då planen var att de skulle gå hela sommaren och jag fick fixa stallplats nu i all hast eftersom du ville ta hem, vilket jag absolut förstår."

Igår var hovslagaren där och fixa hennes fötter och vi var igår och kolla ut en helt ny stallplats i ******** som vi i värsta fall skall kunna gå till om det är så att vi inte får på henne på släpet, allt för att hon ska ifrån betet. Hoppas du är mer med på noterna nu."

Jag försökte att bemöta henne så sakligt och vänligt jag kan men känner att jag är farligt nära bristningsgränsen, jag har hela sommaren varit medgörlig och inte ställt några krav och avstått från ridning m.m för hennes skull.

Hur sköter jag denna situationen nu, jag vill inte ställa till bråk och jag skulle hemskt gärna vilja ha möjlighet att släppa där nästa sommar, därför vill jag inte framstå som en besvärlig hästägare för husägarna. Hämtningen var i söndags så hon har alltså stått där 4 dagar "extra"...

Överreagerar jag?! Jag håller på att få en mindre hjärnblödning här av allt det här!
 
Den andra hästägaren har redan brutit överenskommelsen, det finns ingen anledning att du ska dansa efter hennes pipa.

Det är precis så jag känner, men jag vill ju sköta mina kort rätt så att säga... Och det känns lite som att den andra hästägaren skulle kunna försöka skita ner mig för att hon inte fick som hon ville nu (fast att hon egentligen fick det).
 
Nu behöver jag lite hjälp om hur jag bemöter ägaren till en häst som gått på bete med min...

Historian är ganska lång. Får i maj tag på betesplats hos ett rart par med ca 3 ha mark runt sin villa (de vill kunna gå ut och klappa hästarna om kvällarna med vill inte vara uppbundna, så all tillsyns sköts av hästägarna). Husägarna fixar ihop så vi blir två stycken på betet, jag med min ponny och ytterligare en häst som är ett äldre fullblodssto. Planen är att de skall gå hela tom augusti. Jag har hela tiden sagt att planen är att jag skall rida min ca 1 timme om dagen, 5 dagar i veckan. Efter släppet berättar den andra ägaren att hennes häst inte kan vara själv, vilket resulterar i att min häst varit gisslan hela sommaren och jag har fått avstå från all ridning eller att ens ta den ur hagen.

Under min semester (Falsterboveckan) sköter min mamma tillsynen och skötseln av min häst. Då meddelar den andra ägaren att hon nu tycker att hennes häst tappar hull och vill ta hem. Jag tvingas att inom loppet av ett par dagar arrangera hämtning och ny stallplats (min egentliga stallplats har jag tillgång till först 1 sep) medans jag är bortrest.

Morgonen när vi ska hämta kläcker den andra hästägaren ur sig att hon gärna släpper en gång till lite senare i sommar. Och när vi ska hämta så bestämmer sig min häst för att hon inte vill åka hem, hon går inte på släpet och vi står i 5 timmar i ösregn utan större framgång. Hästen har en historik av att hoppa över bommen i transporten, därav vill man inte stressa på en redan väldigt obehaglig situation och hon trasar upp en hov så pass mycket att vi bestämmer oss för att släpa tillbaka henne i hagen och försöka klura ur en lösning. Vi har hela tiden en dialog med husägarna, så de vet vad som händer. De tycker att jag ska försöka tag i sällskap till henne då de gärna ser att hon går kvar. Jag annonserar och hänger ut lite krokar bland vänner och kollegor.

Som igår får jag ut en hovslagare som går med på att fixa hennes hovar i hagen (en ljuvlig hovslagare som gjorde ett superjobb!). Och samma kväll åker vi och kollar på en stallplats som ligger så nära att det skulle vara möjligt att gå dit om vi inte lyckas lasta. Vi meddelar detta till husägarna igår kväll.

Idag på morgonen får jag ett i mitt tycke obehagligt sms:

"Hej. Såg att du släppt din häst hos **** igen. Meningen var att det skulle stå orört så det ska växa till sig. Jag skulle släppa sen igen!
Såg även din annons på blocket? ? ?
Förklaring, ?"

Jag svarar följande:

"Hej
Anledning är att vi helt enkelt inte kunde få på henne på släpet. Vi stod i timmar i ösregn och hon hade sönder en hov i allt ståhej. Jag har pratat med **** och hon tyckte att vi skulle se om vi kunde få sällskap till henne så länge, alltså inget påhitt från min sida men jag vill såklart inte att hon ska gå ensam. Det är inte ultimat för mig eller hästen på något sätt, då planen var att de skulle gå hela sommaren och jag fick fixa stallplats nu i all hast eftersom du ville ta hem, vilket jag absolut förstår."

Igår var hovslagaren där och fixa hennes fötter och vi var igår och kolla ut en helt ny stallplats i ******** som vi i värsta fall skall kunna gå till om det är så att vi inte får på henne på släpet, allt för att hon ska ifrån betet. Hoppas du är mer med på noterna nu."

Jag försökte att bemöta henne så sakligt och vänligt jag kan men känner att jag är farligt nära bristningsgränsen, jag har hela sommaren varit medgörlig och inte ställt några krav och avstått från ridning m.m för hennes skull.

Hur sköter jag denna situationen nu, jag vill inte ställa till bråk och jag skulle hemskt gärna vilja ha möjlighet att släppa där nästa sommar, därför vill jag inte framstå som en besvärlig hästägare för husägarna. Hämtningen var i söndags så hon har alltså stått där 4 dagar "extra"...

Överreagerar jag?! Jag håller på att få en mindre hjärnblödning här av allt det här!

I det stora hela som jag ser det är det ju en sak mellan dig och markägaren, inte mellan dig och den andra hästägaren. Den som väljer att ta sin häst från betet kan ju orimligt ska bestämma hur alla andra ska förhålla sig ang betet utan det är ett aktivt val att ta sin häst därifrån.. Jag förståt öht inte varför man plockar hem hästen när det går att stödfodra tex?

Hade jag varit markägare hade jag sagt "det är denna marken som finns att tillgå, räcker inte betet får ni stödfodra", för det känns helt absurt att flytta runt hästar hit och dit för att de ska kunna få lite bete på sensommaren..I det läget får ju betet räcka så länge det räcker och sedan får man höa, hästar är nöjda så länge det finns minsta lilla gräs att pilla i liksom.

Så ta diskussion med markägare anser jag, vill du stå kvar och får tag i sällskap varför inte stå kvar? Det är helt orimligt anser jag att du ska behöva dansa efter hennes noter, skaffa tillfällig stallplats etc för att hon är för lat att stödfodra sin häst! Varför bestämmer ens hon att hagen ska vila, är det nåt hon verkligen kan bestämma över?

Får du tag i sällskap och ok av markägare hade jag bara meddelat "Ändrade planer, i uppgörelse med xxxx (märkägare) har vi fått lov att stå kvar. Räcker inte betet kommer jag/vi stödfodra...."
 
Senast ändrad:
Tillägger även att det är mycket märkligt i sig att allt för många anser att enbart gräs ska vara hästars enda föda på sommaren när det finns hästar som inte klarar sig på det enbart. Därför känns argumentet att flytta på hästarna och "spara" på betet ännu konstigare, för är det så att räcker inte betet till så är det = stödfodra som gäller och nu ska ju årets grovfoder finnas att få tag på.

Allt annat är ju bara latmansfasoner att man tror att hästen ska käka gratis en hel sommar och klarar sig på det, dumt att ha som utgångspunkt i alla fall..
 
@Dandylinn

När jag tänker på det så stör jag mig mer och mer. Gräset är fullt tillräckligt till min, varför ska jag så behöva ta hem min för att hon tycker hennes faller ur, för att hon senare ska kunna släppa igen :meh: Men det är framförallt sättet hon uttrycker sig på i smset som fick mig att reagera.

Jag har än så länge inte fått något svar på meddelandet jag skickade och jag sitter som på nålar.
 
@Dandylinn

När jag tänker på det så stör jag mig mer och mer. Gräset är fullt tillräckligt till min, varför ska jag så behöva ta hem min för att hon tycker hennes faller ur, för att hon senare ska kunna släppa igen :meh:

Jag har än så länge inte fått n

Dåså, ta och prata med markägaren istället om vad denne anser.

Är det så att denne är av samma åsikt så är det ju den andra hästägaren som måste ta ställning själv men nåt gräs ska inte ni hålla på enbart för hennes hästs skull utan det är ju hennes problem snarare än ditt/ert om hennes häst inte klarar sig på det bete som finns.

För övrigt tar det ganska många veckor om en hage väl måste vila och då kan ju lika gärna betessäsongen anses vara slut, beroende på vart i landet man bor. Vi avslutar vår i augusti, i bästa fall början på sept så att spara på ett bete ses iaf i mina ögon som helt lönlöst utan tar det slut eller inte räcker får man utgå från det och börja ge hö som vanligt.
 
Jag skulle fortsätta försöka hitta annat sällskap eller flytta från betet hellre än bara stå med första hästägaren. Av en väldigt lång rad anledningar...
 
Jag skulle fortsätta försöka hitta annat sällskap eller flytta från betet hellre än bara stå med första hästägaren. Av en väldigt lång rad anledningar...

Det är på den punkt vi befinner oss nu. Samtidigt som man inte vill ge vika för den andra hästägarens dumheter.
 
Det är på den punkt vi befinner oss nu. Samtidigt som man inte vill ge vika för den andra hästägarens dumheter.

Prata med markägaren först för det är ju den personen som bestämmer kan du utgå från - och även hänvisa till henne sedan om vad denne anser.
Sen kan du prata med den andra hästägaren och fråga utefter det rakt ut "hur vill du göra? Min häst kan inte stå själv och det borde du veta vilket bekymmer det är.. så jag behöver ett alternativ på lösning nu omgående och det är antingen a, din häst kommer tillbaka idag eller b, jag måste tillsätta en ny häst på betet och sist c, jag tar min häst från detta bete och du får stå kvar ensam när det passar dig"

Däremot om markägaren säger "det är upp till er" ja då hade jag nog också börjat fundera på om saken är värd att bråka för allt för mycket men egentligen ser jag bara att den andra hästägaren har flest nackdelar mot sig om hon vill kunna ha sin häst på bete nåt mer i sommar, för drar du så blir det ju troligtvis inget bete för henne heller nåt mer
 
Fast jag hade aldrig accepterat stå med bara fbläg, eftersom TS då inte ens kan ta ut sin häst. Att ställa upp på det igen efter att fbläg tagit sin häst därifrån hux flux och sen smset - aldrig. Utan inte alls eller med minst en annan häst förutom fbl är vad jag valt i TS läge
 
Oj, har du låtit bli att rida hela sommaren, hon borde vara väldigt tacksam:)

Jag skulle bara flyttat eller försökt ta dit en annan häst, hade inte velat dela hage med någon som beter sig sådär.
Har tröttnat på sånt folk, trevligt ska det vara=)
 
jag hade flyttats fort den andra hästägaren försökt tvinga mig till att avstå ridningen hela sommaren :/. har man en så flock beroende häst så är det bättre att sätta den i en så stor flock att det alltid är ngn häst kvar i hagen.

är glad att vi har stall och bete hemma, skönt att slippa andra hästmänniskor idéer...
 
jag hade flyttats fort den andra hästägaren försökt tvinga mig till att avstå ridningen hela sommaren :/. har man en så flock beroende häst så är det bättre att sätta den i en så stor flock att det alltid är ngn häst kvar i hagen.

är glad att vi har stall och bete hemma, skönt att slippa andra hästmänniskor idéer...

Håller med helt ,hade aldrig haft en sån häst med bara en häst, och tvingat den hästägaren att inte kunna rida, fast jag hade som ägare till den andra hästen aldrig ställt den på bete med en sån häst heller=D
 
KL
för mig hade det skitit sig och inte varit ett alternativ sekunden nämda hästägare sa att min häst inte fick plockas ur hagen eller ridas för att den andra hästen inte kunde gå ensam. Men TS: hade ni ens pratat ihop er innan ni träffades och arrangerade betet med hästarna osv? Det känns himla märkligt att det blir en överraskning att den andra hästägaren har så helt annorlunda planer än du eller bild av hur betesperioden ska gå till eller se ut?

TS jag förstår inte att du ens gick med på det ang att inte kunna plocka din häst ur hagen eller rida osv? Jag hade ändrat planerna där och då direkt kosta vad det kosta vill.
I övrigt så hade jag nog inte nappat öht på ett sommarbete med bara 2 hästar, det kan bli så mycket meck just utifrån det du beskriver, inte bara ang. ridning utan det räcker ju med att den andra skadar sig osv, så är hela planen paj och man måste akutändra om osv.....

resten om hästägaren till den andra agerat som den gjort, så lämnar det mig mest mållös.
om jag hade varit du hade jag aldrig öht tagit en sms konversation utan ringt och frågat vad som menas. Om jag inte hade lust med det eller ens iddes reda ut det pga allt som varit, hade jag inte svarat på sms öht utan bara gjort min egen plan - läs hittat en bättre lösning för resten av sommaren alternativt avbrutit hela planen om att hitta bete och stallat upp och dragit ett streck över denna sommar utifrån kaoset som verkar ha drabbat dig......
 
"Sånna där" kan man bli helt asförbannad på ju!

Om du är intresserad av att nyttja betet även nästa år så prata med markägarna och skriv kontrakt. Skit i vad den andra hästägaren tycker. Jag hade tagit hem min häst direkt när hon säger att hennes häst inte kan gå själv. Du har ju sagt att du tänker rida flera dagar i vecka. Dåligt stil av henne att i efterhand komma och säga att hennes häst inte klarar sig själv ett par timmar :yuck: DU vinner inget på att dansa efter hennes pipa...

Betessällskap borde inte vara särskilt svårt att ordna, bara du är tydlig med att sällskapet ska kunna vara ensam när du rider din häst.
 
KL
för mig hade det skitit sig och inte varit ett alternativ sekunden nämda hästägare sa att min häst inte fick plockas ur hagen eller ridas för att den andra hästen inte kunde gå ensam. Men TS: hade ni ens pratat ihop er innan ni träffades och arrangerade betet med hästarna osv? Det känns himla märkligt att det blir en överraskning att den andra hästägaren har så helt annorlunda planer än du eller bild av hur betesperioden ska gå till eller se ut?

TS jag förstår inte att du ens gick med på det ang att inte kunna plocka din häst ur hagen eller rida osv? Jag hade ändrat planerna där och då direkt kosta vad det kosta vill.
I övrigt så hade jag nog inte nappat öht på ett sommarbete med bara 2 hästar, det kan bli så mycket meck just utifrån det du beskriver, inte bara ang. ridning utan det räcker ju med att den andra skadar sig osv, så är hela planen paj och man måste akutändra om osv.....

resten om hästägaren till den andra agerat som den gjort, så lämnar det mig mest mållös.
om jag hade varit du hade jag aldrig öht tagit en sms konversation utan ringt och frågat vad som menas. Om jag inte hade lust med det eller ens iddes reda ut det pga allt som varit, hade jag inte svarat på sms öht utan bara gjort min egen plan - läs hittat en bättre lösning för resten av sommaren alternativt avbrutit hela planen om att hitta bete och stallat upp och dragit ett streck över denna sommar utifrån kaoset som verkar ha drabbat dig......

Dealen såg ut så att hästarna skulle gå augusti ut. Att hennes häst har svår separationsångest var något som nämndes först när min häst är på plats, hade jag vetat innan hade jag inte tagit dit min häst (hon är svårkörd därför var det inget alternativ att just då köra raka vägen tillbaka).

Anledningen att det togs per sms är att hon skickade sms enligt ovan och jag svara därför sakligt på hennes sms, det känns bra för mig att ha det skriftligt, ingen kan neka till något som finns per sms.

Från min sida fanns det plan om något akut skulle hända, jag har möjlighet att tillfälligt stalla upp på mitt jobb (klinik) och därför var det för mig ingen panik att stå utan stallplats fram till 1 sep. Likaså klarar min häst av att gå ensam någon dag eller så.
 
Ikväll har jag varit hos hästen och talat med markägarna, de är helt inne på mitt spår och ser gärna att min häst går kvar (de har fäst sig vid henne och tycker hon är störtkul då hon har en hel del konstigheter för sig. Häromkvällen hade hon roat sig med ett par rådjur). De tycker att den andra hästägaren gjort ett aktivt val att ta sin häst därifrån och jag är inte skyldig att flytta hem min häst på hennes begäran bara för att hon ska kunna släppa senare sommar. Det känns bra att markägarna är på mon sida, de är otroligt raka och enkla människor och tar det hela med ro och menar att den andra hästägaren inte har någon bestämmanderätt över betet.

Hästägaren har ännu ej svarat på mitt svar per sms. Känns som hon är för feg för att ta det muntligt, samtidigt som det är bra att ha det skriftligt.
 
Det finns ingen anledning för den andra hästägaren att diskutera med dig, det är inte ditt bete. Inte heller behöver du ta den diskussionen; det är markägarnas sak.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 729
Senast: Sootie
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 690
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 948
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
930
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp