Hur svarar man? (Otrevlig hästägare)

Det finns ingen anledning för den andra hästägaren att diskutera med dig, det är inte ditt bete. Inte heller behöver du ta den diskussionen; det är markägarnas sak.

ang själva betet absolut. men knappast hur de betesgående internt fått det struligt sinsemellan. Om det nu finns ngt att konversera om där öht som sagt, jag hade som jag skrivit redan, sagt tack och godnatt redan för länge sen. Verkar dock enigt TS rapport som den andra hästägaren missat rätt gravt att den varken äger betet eller har ställnings eller styrningsrätt över förhållandena där öht.
 
Det finns ingen anledning för den andra hästägaren att diskutera med dig, det är inte ditt bete. Inte heller behöver du ta den diskussionen; det är markägarnas sak.

Det är väl inte så mkt till diskussion, hon skrev sitt sms och jag har svarat med hur det ligger till. Självklart är det inte mitt bete, det hoppas jag verkligen inte att någon har uppfattat det som att jag tror. Men jag tycker ändå det är tråkigt att markägaren ska behöva "medla", självklart är det deras mark och de bestämmer helt och hållet. Men det känns som det är dagisnivå på det hela som jag knappt kan bemöta och jag vill inte uppfattas som bråkig eller strulig på något sätt, men istället blir man totalt överkörd.
 
Det är väl inte så mkt till diskussion, hon skrev sitt sms och jag har svarat med hur det ligger till. Självklart är det inte mitt bete, det hoppas jag verkligen inte att någon har uppfattat det som att jag tror. Men jag tycker ändå det är tråkigt att markägaren ska behöva "medla", självklart är det deras mark och de bestämmer helt och hållet. Men det känns som det är dagisnivå på det hela som jag knappt kan bemöta och jag vill inte uppfattas som bråkig eller strulig på något sätt, men istället blir man totalt överkörd.

Nej det har jag verkligen inte uppfatttat det som jag jag tror du har varit jättetydlig.
Men bortsett från detta så är det ju som sagt inte ditt bryderi öht och du ska ju öht inte behöva vara mellanhand mellan dig själv, den hästägaren och ägaren av betet osv. är ju jättebra att du har en bra dialog och tydligen utkomst av det från dem osv, men nu kan du ju släppa det, finns det ngt kvar öht i fråga om tjafs så är det ju ägaren av betet som bör förklara läget för den andra inacken att denne inte är välkommen åter öht. end of story med det om de gör det. Du behöver inte vara indragen ngt mer öht och bör inte vara det heller.

Du blev nog som sagt överkörd en gång för alla dagen 1 när hästarna redan levererats på betet och du då fick nyheten som tydligen inte tidigare kommunicerats efter koll från dig, att läget nu var annat och din häst fick vare sig flyttas från hagen eller ridas eftersom den andres häst inte kunde lämnas ensam trots att ni tydligen tidigare haft dialog med varandra och det inte var några problem. Jag hade nog som sagt bortsett från vad folk bedömmer osv ang. 2 ensamma hästar som inte känner varandra sen tidigare ensamma på ny plats osv, inte riktigt kännt att det varit en lösning öht i fråga om bete, det är alldeles för många variabler i den ekvationen som kan slå ut och man kan inte alltid bedöma utifrån det att säga att det funkar att lämna en ensam osv.... så oavsett om jag hade en häst som kan gå ensam generellt hade jag aldrig satsat på det upplägget öht sålänge inte bägge hästarna var mina och jag var den enda som skulle sköta/rida/ separera dem osv.....
Du slog nog spiken i kistan när du fogade dig efter det som jag skrev tidigare. Tyvärr finns det en del människor som är blodsugare även om det inte är norm. Du verkar ha råkat ut för detta.
 
Senast ändrad:
@Sockerbit Var du möjligtvis och kollade på stallplats i "mitt" stall typ igår? :D

Är det du med skäcken? :D Isåfall ja, det var jag som var och kolla på plats till min skäck :) Ska ringa prata med din stallägare imorgon. Om vi är välkomna så tror jag att det blir en flytt till ert stall. Verkar vara kanon hos er, lugn och ro och inga trånga stallgångar ;) Vore underbart att slippa från denna röra med betet!
 
Är det du med skäcken? :D Isåfall ja, det var jag som var och kolla på plats till min skäck :) Ska ringa prata med din stallägare imorgon. Om vi är välkomna så tror jag att det blir en flytt till ert stall. Verkar vara kanon hos er, lugn och ro och inga trånga stallgångar ;) Vore underbart att slippa från denna röra med betet!
Ja, det är jag! Kände du inte igen henne? ;)

Klart ni är välkomna det kan jag säga redan nu. :) Men du ska flytta in i det andra stallet ändå den 1 sep?
 
Ja, det är jag! Kände du inte igen henne? ;)

Klart ni är välkomna det kan jag säga redan nu. :) Men du ska flytta in i det andra stallet ändå den 1 sep?

Jag tyckte jag kände igen henne, men jag hade för mig att du hade stallplats inne i stan?

Flyttar vi till er så blir vi kvar hos er, min häst har redan flyttat mkt i sitt liv och jag tror det är precis rätt stall för henne, och mig med förstås :) Dessutom blir det perfekt eftersom hon då hamnar mitt mellan mig och min mamma, jag bor ju inne i stan på Hälsovägen och min mamma åt Jonstorp.

Det enda jag ska se över är om det finns någon med ridhus/ridbana i närheten att hyra in sig på då mitt yrväder ska sättas igång efter lång vila och hon är hyfsat lite riden för att våga sig rakt ut på uteritt liksom :)

Här har vi odjuret:
 
Jag tyckte jag kände igen henne, men jag hade för mig att du hade stallplats inne i stan?

Flyttar vi till er så blir vi kvar hos er, min häst har redan flyttat mkt i sitt liv och jag tror det är precis rätt stall för henne, och mig med förstås :) Dessutom blir det perfekt eftersom hon då hamnar mitt mellan mig och min mamma, jag bor ju inne i stan på Hälsovägen och min mamma åt Jonstorp.

Det enda jag ska se över är om det finns någon med ridhus/ridbana i närheten att hyra in sig på då mitt yrväder ska sättas igång efter lång vila och hon är hyfsat lite riden för att våga sig rakt ut på uteritt liksom :)

Här har vi odjuret:
Det stämmer. Vi stod på Pålsjö innan men hon trivdes inte alls där. :(

Låter bra att du skulle stanna isf. Vi behöver vara lite fler hästar. :) Men såg du analysen på hösilaget?

Det finns ridbana på lillgården som ligger ca 25 min skrittväg från stallet. Vi åker till ängelholms rk och rider i ridhus när vi behöver det. :)

Fin hon är! Har bara sett henne på bild innan. :up:

Kanske ska ta detta på pm? :angel:
 
Skulle aldrig hå med på nåt sånt.
Jag råkade ut för det när jag stod inhyrd i ett stall med fyra boxar varav tre var uthyrda.
Helt plötsligt skulle det komma fyra hästar till på bete som skulle ha boxarna.
Jag sa direkt stopp angående min Box, men döm om min förvåning när jag kommer en dag och alla fyra beteshästarna bara släppts in till min valack och hans shettiskompis utan att jag visste.
Det var en valack och tre ston och de höll på att ta död på både shettisen och min häst.
Jag var så arg!!!!
Det hela slutade med att min fick gå på mycket sämre bete med ett av stona plus shettisen.
De andra två hästarna i stallet hade fång och gick på jord bara.
 
Ikväll har jag varit hos hästen och talat med markägarna, de är helt inne på mitt spår och ser gärna att min häst går kvar (de har fäst sig vid henne och tycker hon är störtkul då hon har en hel del konstigheter för sig. Häromkvällen hade hon roat sig med ett par rådjur). De tycker att den andra hästägaren gjort ett aktivt val att ta sin häst därifrån och jag är inte skyldig att flytta hem min häst på hennes begäran bara för att hon ska kunna släppa senare sommar. Det känns bra att markägarna är på mon sida, de är otroligt raka och enkla människor och tar det hela med ro och menar att den andra hästägaren inte har någon bestämmanderätt över betet.

Hästägaren har ännu ej svarat på mitt svar per sms. Känns som hon är för feg för att ta det muntligt, samtidigt som det är bra att ha det skriftligt.

Härligt :)

Då behöver du inte föra någon diskussion alls utan egentligen kan även markägaren informera vad läget är och vad som gäller, eller så hänvisar du till denne så är saken ur världen.

Vad sa de om att ta dit en till/ny häst? Som andra skriver vore det ju den smidigaste lösningen så behöver ingen häst heller gå ensam om nu hon väljer att komma tillbaka senare
 
Vilken stolle. Klart att du ska leta efter en ny beteskompis när denne hoppar av.

Kan säga att jag själv hade ett liknade scenario i maj, på betessläppet. Ägaren berättade inte att hästen var knäpp (de hade spö när de gick in till hästen i hagen och de vågade inte leda honom fram till beteshagen ens, utan fick ställa transporten precis bredvid grinden. Detta var en SHETTIS på under metern), så han klarade inte ens ett dygn på betet innan han fick hämtas. Så där stod jag med en ensam tvååring. Jag köpte helt enkelt en tvååring till. Det sågs som en knasig lösning, men vad fan ska man göra? Kommer behöva beteskompis nästa år också, och jag kommer aldrig att ta in någon utomstående. Bättre att lösa det själv.
 
Om den andra beteshästens ägare tror hon kan bestämma över markägarens bete, måste hon ju vara ute och segla. Fullständigt. Jag hade aldrig gått med på att vara så styrd att min häst inte kunnat gå ut ur hagen. Men å andra sidan är ju risken för det mycket stor om man bara har två hästar på betet.

Och fler lär väl inte vara aktuell om betet redan börjat sina.
 
HON har flyttat sin häst. Förstår inte varför det inte skulle vara ok att du skaffar en ny kompis under tiden hon är borta. 3 ha borde kunna räcka även om hennes kommer tillbaka, och då har ju dessutom hennes häst sällskap när du vill rida.

Dock finns konstigt folk överallt, och mest bland hästfolk.... Har tyvärr råkat ut för ett antal sista året.... Verkar som att det blivit värre
 
Förresten detta påminner lite om en sak jag var med om, skulle ha min häst hos en kompis under sommaren, för att vi skulle rida ihop.
Det skulle även komma två andra hästar, vi halvkände ägaren lite.

Dessa hästar var två hemska valacker, den ena tog mitt sto, alltså han vaktade henne från både människor och hästar och var runt henne jämt.

Ägaren sa att jag skulle ta med långpisk in i hagen för han kunde vara lite dum.
Jag gick aldrig in i hagen, törs absolut inte vara med om sån där hästar.
Umgås bara med trevliga lugna hästar:)

En vecka hade jag kvar henne där, tills min killkompis(bonde) följde med och plockade ut min häst åt mig så jag kunde rida hem.

Det var den sommaren, blev mest att rida själv ändå:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp