Hur svårt är det att tapetsera

vinkelina

Trådstartare
Vi har blivit med hus. Och hela bostaden måste tapetseras om då A de har rökt inne och B vi inte riktigt har samma smak gällande tapeter. Planen är att vi skall riva allt själv, skruva loss lister osv osv. Varken jag eller min man kan tapetsera.

Idag var min "Ingifte svärfar" (svärmors nye man) ute och tittade. Han funderade att vi borde hyra in en tapetserare. Enligt hans uppskattning borde det ta två veckor för två män att tapetsera bostaden (yrkesmän) Det är frågan om 5 rum plus hall, kök (ungefär 4 m vägg där som behöver tapeter) och vardagsrum med mycket fönster. Inga direkt konstiga vinklar. Hela bostaden är 164m2 men då är det våtutrymmen osv som inte skall fixas nu

Jag tycker att de låter väldigt länge för någon som kan tapetsera? beräkningen är baserat på när hans bror+fru fixade om svärmor och hans lägenhet och det tog två veckor, de är tydligen fd tapetserare (60-70 års åldern)
 
Kör du inga konstiga tapeter och väggarna är vettiga är det inte så svårt. Börjar du jobba med mönsterpassning eller ännu värre förskjuten mönsterpassning över flera våder så blir det mer komplicerat. För en vanlig dödlig får man ta att det blir lite misstag här och där.
Tänk på att underabetet är det stora jobbet. Görs inte det ordentligt blir det fult oavsett hur duktig man är på själva tapetserandet
Ett tillägg. Ta inte hem en tapetserare att göra jobbet för de arbetar med att klä om möbler och liknande saker. Ta hem en målare eller gör det själv.
 
Är du och din man hyfsat händiga så fixar ni det själva utan problem, med reservationen då vad för tapeter ni väljer. Som @Shaggy säger så är underarbetet det viktiga men att spackla och slipa en väg är enkelt, ni behöver inte skruva bort några lister utan riv loss all tapet som är löst. Det finns mycket bra filmer på youtube om ni aldrig gjort det innan.
 
Det låter galet länge även om man ska skrapa bort gamla tapeter först.

Det är enkelt att tapetsera. Jag hade inte betalat för att nån annan skulle göra det.

PS lister brukar vara spikade. Ni lär får måla om dem eller byta dem om det rökta inne.
 
Vi har blivit med hus. Och hela bostaden måste tapetseras om då A de har rökt inne och B vi inte riktigt har samma smak gällande tapeter. Planen är att vi skall riva allt själv, skruva loss lister osv osv. Varken jag eller min man kan tapetsera.

Idag var min "Ingifte svärfar" (svärmors nye man) ute och tittade. Han funderade att vi borde hyra in en tapetserare. Enligt hans uppskattning borde det ta två veckor för två män att tapetsera bostaden (yrkesmän) Det är frågan om 5 rum plus hall, kök (ungefär 4 m vägg där som behöver tapeter) och vardagsrum med mycket fönster. Inga direkt konstiga vinklar. Hela bostaden är 164m2 men då är det våtutrymmen osv som inte skall fixas nu

Jag tycker att de låter väldigt länge för någon som kan tapetsera? beräkningen är baserat på när hans bror+fru fixade om svärmor och hans lägenhet och det tog två veckor, de är tydligen fd tapetserare (60-70 års åldern)
Som jag ser det är det nog rökningen som är det stora problemet. Ni kommer att behöva riva ner alla tapeter och måla med spärrfärg minst en gång, eventuellt två. Lister skulle jag byta ut helt enkelt. För mig låter det rätt rimligt med fyra veckor med allt underarbetet för några som vet vad de gör. Just för att det är rökt inne, hade det bara varit ren tapetsering så hade jag nog sagt två veckor.
 
Som jag ser det är det nog rökningen som är det stora problemet. Ni kommer att behöva riva ner alla tapeter och måla med spärrfärg minst en gång, eventuellt två. Lister skulle jag byta ut helt enkelt. För mig låter det rätt rimligt med fyra veckor med allt underarbetet för några som vet vad de gör. Just för att det är rökt inne, hade det bara varit ren tapetsering så hade jag nog sagt två veckor.
Det beror på vad man menar med att det rökta inne. Är det rökt under fläkten nu som då så räcker det bra att måla eller tapetsera. Har nån kedjerökt överallt så är det ju en större grej. Att två proffs skulle ta två veckor på sig för en tapetsering låter helt galet. Man gör det själv på två veckor.
 
Jag hade aldrig tapetserat när jag gav mig på att tapetsera ca 120 kvm själv. Det tog ungefär två veckor men då var jag ensam med en 4 och en 6 åring med allt vad det innebär av avbrott. Detta var innan youtubes tid men med normalt sunt förnuft och tummen på rätt ställe är det inte svårt om man nu inte väljer svåra mönsterpassningar. (Sunt förnuft behövs, jag har varit inne på ett ställe där någon tyckt att det var okej att lägga våden ner över dörrar och fönster, såg förjävligt ut rent ut sagt.) Det som var jobbigast då var att jag inte hade tillgång till några maskiner utan handslipade allt. Numera kan man hyra toppenbra maskiner som underlättar underarbetet något enormt.
När vi hade köpt vårt hus fixade tre glada amatörer tapetsering och målning av tak och lister och lite annat som är målat på mindre än en vecka. Vårt hus är på ca 200 kvm och allt utom våtutrymmena och en mindre hall tapetserades då. Då lades också nya mattor in i flera rum och flytspackling behövdes i ett rum för att få golvet jämt efter att en vägg revs. När vi nyligen tapetserade om vårt sovrum tog det några timmar att bara tapetsera. Som sagt, det är inte svårt.
 
Det beror på vad man menar med att det rökta inne. Är det rökt under fläkten nu som då så räcker det bra att måla eller tapetsera. Har nån kedjerökt överallt så är det ju en större grej. Att två proffs skulle ta två veckor på sig för en tapetsering låter helt galet. Man gör det själv på två veckor.
För mig skulle det inte räcka att bara tapetsera om när någon har rökt under fläkten, jag känner av det ändå och om man nu ändå ska göra något så varför inte göra det ordentligt från början?
Själva tapetseringen är snabbt gjort ja, ett ordentligt underarbetet tar tid. Visst är det en slätvägg utan några hål eller problem så kanske det går fortare. Men vi tapetserade om vårt hus när vi flyttade hit. Det är inte lättarbetat, gipsskivor under som är trasiga och släpper i hörnen, lister som satt fastlimmade mot taket, så vi även fick lägga till att måla taket osv.
@vinkelina Det bästa är att ta ut en målare och be dem om en offert och beräknad tidsåtgång, då får ni en uträkning för just ert hus och de förutsättningar ni har. Alla hus är olika!
Vi har insett att vi inte kan tapetsera ihop, vi kan hjälpas åt med långa längder men i övrigt behöver vi få jobba ifred. Sonens rum som vi gjorde om sist gjorde jag själv förutom längderna som var längst, i övrigt var det snedtak och lättarbetat. Maken gjorde underarbetet och målade fönstret och taket.
 
Skall så klart ta ut någon på offertförfrågan, undrade mer om det var rimlig tid.

Allt förarbete gör vi själva och kommer hyra en ozonblåsare eller vad det heter. Kompis som testade i egen lägenhet med samma problem.

För att rädda äktenskapet är det däremot klokast att vi INTE tapetserar ihop. En pedant och en de blir som det blir :angel:
 
Om ni får en proffessionell med firma att komma och göra det så får ni ju även hushållsavdrag för den kostnaden.

Proffs var och tapetserade om två sovrum hos mig, tog en vecka med underbarbete för de rummen. Var gipsskivor så inte så smidigt att få bort de gamla tapeterna.
 
Jag köpte ett totalt inrökt hus.
Lejde målare som sprutmålade alla tak. Resten gjorde jag själv.

Tapetsera är inte svårt. Det gör man enkelt själv. Är det starka färger på tidigare tapeter är det noga att få bort dem. Normalt sett brukar det vara enkelt att riva bort det övre lagret på tapten. I mitt kök gick inte det så jag rollade helt enkelt över det bajsgula med billig vit färg och spacklade där det behövdes.

Har man tiden så gör man det själv och det går snabbt. Jag har efter en hastig ingivelse åkt och köpt tapeter och fixat en köksvägg samma dag. :D

Har ni ont om tid tar ni in offerter från målare som gör jobbet. Resultatet torde bli likvärdigt.
(och säger samma sak - ta för guds skull inte in en tapetserare..... ;) )
 
Jag köpte ett totalt inrökt hus.
Lejde målare som sprutmålade alla tak. Resten gjorde jag själv.

Tapetsera är inte svårt. Det gör man enkelt själv. Är det starka färger på tidigare tapeter är det noga att få bort dem. Normalt sett brukar det vara enkelt att riva bort det övre lagret på tapten. I mitt kök gick inte det så jag rollade helt enkelt över det bajsgula med billig vit färg och spacklade där det behövdes.

Har man tiden så gör man det själv och det går snabbt. Jag har efter en hastig ingivelse åkt och köpt tapeter och fixat en köksvägg samma dag. :D

Har ni ont om tid tar ni in offerter från målare som gör jobbet. Resultatet torde bli likvärdigt.
(och säger samma sak - ta för guds skull inte in en tapetserare..... ;) )
Nja, min erfarenhet är att det går visserligen snabbare att leja någon att göra jobbet, men jag tycker faktiskt inte att det alltid blir bättre. Problemet är väl att man kan hålla på hur länge som helst med att peta med underarbetet när man gör det själv, innan man är nöjd, men skulle en målare lägga ner lika mycket arbete så skulle ingen vilja betala för det. :crazy:
 
Om ni kan göra allt underarbete själva (ta bort tapet, bort med lister, spackla och slipa) så låter 2 veckor mycket för proffs för att bara sätta upp tapeten. Jag och min mamma har tapetserat hela mitt hus, och vi la nog inte mer än en halv dag per rum för själva tapetseringen. Beroende på tapet och mönsterpassning tog mina rum ca 3-6 timmar styck.
 
Grattis till husköp 😃

Röklukten har jag inte koll på, men det verkar ni ju ha en plan för.
Att tapetsera är i sig inte så svårt, men lite klurigt i början. Eventuell mönsterpassning påverkar, om det är mycket vinklar, men också om det är ett gammalt hus som kan vara lite ”snett och vint”.

Förarbetet tar ofta mer tid/blir mer jobb än vad man tänkt sig. Tex. gamla tapter släpper mer än man tänkt, behöver spacklas och/eller slipas mer. Eller om ni målar med ex spärrfärg. Beror ju på hur underlaget är idag.

Ett tips kan vara att lister, tak och fönster som upplevs vita nu inte gör det när det är nytapetserat och fräscht så kan vara värt att göra det innan tapetsering.
Kan ju ändå vara värt att ta ut målare och höra vad de säger, även om ni väljer att göra det själva så kan ni ju gå en hint om omfattning.

Skulle jag välja, hade jag hellre tagit in någon som gjorde förarbetet. Men jah tycker det är jätteroligt att tapetsera, men inte slipa...
 
Beroende på hur gammalt huset är kan det kännas bra att måla om element. Att måla taket och lister (om ni inte sätter nya) rekommenderar jag också :) vi målade allt i mitt hus (förutom att vi satt nytt tak i kök och nya lister i en del rum) men då är huset byggt 1950, och inte renoverat sen - 74. Trots att det inte bodde rökare här så blev det stor skillnad på tak och element :angel:
 

Bifogade filer

  • IMG_20190119_164847.jpg
    IMG_20190119_164847.jpg
    188,1 KB · Visningar: 33
Beroende på hur gammalt huset är kan det kännas bra att måla om element. Att måla taket och lister (om ni inte sätter nya) rekommenderar jag också :) vi målade allt i mitt hus (förutom att vi satt nytt tak i kök och nya lister i en del rum) men då är huset byggt 1950, och inte renoverat sen - 74. Trots att det inte bodde rökare här så blev det stor skillnad på tak och element :angel:
Just tak är luriga.
Man tror att de är vita men så får man något att jämföra med och inser att de är skapligt gula.
Vit färg tenderar att gulna med tiden.
 
Just tak är luriga.
Man tror att de är vita men så får man något att jämföra med och inser att de är skapligt gula.
Vit färg tenderar att gulna med tiden.

Jepp. Insåg att vi nog får ge oss på taket efter att ha insett att oj. Tapeterna skulle visst vara vita, inte gula :confused: (hitta en extra rulle) taket har samma nyans som tapeterna
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag fick i fenruari två katttungar, då ca 13 veckor gamla. Till hälften norska skogskatter. Kunde aldrig tro att de skulle ställa till...
Svar
17
· Visningar
2 396
Senast: Tussilago
·
Övr. Barn Har haft svärföräldrarna + min mans syster boende här i några dagar (de bor 85 mil bort). Brukar bita ihop när de gör saker jag inte...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
7 222
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp