Hur svårt kan det vara ?

moon

Trådstartare
Har ett stort problem som jag inte ser lösning på :confused: Har nu åkt skyttetrafik till min butik för att prova sadlar. Här om dagen tog jag till slut ut en sadelprovare, då jag gett upp.Problem är att dom har många sadlar, men inte i W el XW.
Stoet är ett tyskt halvblod med rak rygg, ngt överbyggd med låg manke & grov över bogpartiet.
Bilder på hästen
Hela hon är grov, tror hon är mellan 2 strl. nu W-XW, därför har vi problem. Hur löser man det ?
Våra problem började efter hon fått föl, hon tycks ändrat sig. Så Kieffer Lech Proffessional (äldre modell) vi har passar inte längre.
Sadelprovaren säger att hon är rak i ryggen & ngt rund över ryggen, hon kunde lägga 6 fingar över ryggen´. Så bred kanal med vid bom är ett måste.Hon behöver stor bogfrihet & har problem att sadlarna åker fram.
Av dom hon hade med sig (5st)så passade Santa Crus ArturDeLuxe bäst (ny) i strl. W.Men när jag red i den igår (40 min) så domnade mitt högra ben hela vägen & hästen var inte riktigt nöjd kände jag, då hon är mkt. känslig.
Det var lite märken i framvalven under sadeln & uppe på manken var hon svettis som i en trekant, dock hade det inte blrjat rugga i pälsen.

Jag behöver en sadel helst med utanpåliggande knästöd, el svängt knästöd, så mitt ben inte ligger emot ett för stort knästöd då jag har problem med iscias i båda benen.
Jag kan inte ens ha katterna liggande på mig, utan att mina ben domnar.

Läste på en sadel sida att hon skulle behöva en sadel med close contact,vid bom & kort sadel då hon är överbyggd.
Kan ni sadelkunniga hjälpa mig med förslag på sadelmärke som jag kanske skulle kunna testa, vill bara börja rida nu *suck* Den får kosta max 15 000:- då jag är en fattig sjukpensionär *ler*

SADLAR VI PROVAT SOM JAG MINNS:

Santa Cruz Leopold (ny,för svängd)
Albion Style
Zaldi Atlanta Flair (beg)
Ainsly (beg)
Lippo Jessica Pro (ny)
Sedan har vi provat många fler som varit för små i bomvidden, så dom kan vi inget säga om.
Snälla ni som har hästar som min, ge förslag. Vet att många haft samma problem.
Kan tilläggas att jag redan sitter med 2 sadlar som inte passar, som jag köpt nyligen på annons. En Zaldi New Kent beg. & en helt ny Kieffer Europa CT Dressyr (3).Gillar sadeln :)
Den passar hästen, men inte mig enl sadelprovaren. Jag faller fram & det gör att jag kniper mer med knäna & nyper henne över bogpartiet, vilket hon inte gillar. Så om jag kan motverka det genom att luta tillbaks lite så kan jag använda den, men det är svårt då jag har mina besvär. Jag behöver en sadel där jag inte faller fram. Arurn hjälper mig med det, men då var det knästöds problem istället.
 
Sv: Hur svårt kan det vara ?

Det finns en lösning: låt en sadelmakare bygga en sadel åt dig. Då får du en konfektionerad sadel till just dig och din häst. Behöver inte bli så dyrt som man kan tro.
Vill du komma undan billigare kan du höra med de eleverna som går på en välkänd skola utanför Uppsala (vet inte om man får nämna skolan vid namn).
Jag har själv en kontakt där som är elev. Hon fixar till mina träns som gått sönder, har gjort grimmskaft etc. Allt under överseende av lärare och de även bedömer hennes jobb. Kvitto naturligtvis. Jag kollade vad det skulle kosta för henne att göra en sadel, och det var inte alls särskilt dyrt. Då får jag ju en sadel helt anpassad efter mina kropp och efter hästens kropp. Om du vill kan du pm'a mig så kan du få mer information om pris och upplägget hon erbjöd mig. För mig passar det inte i dagläget då min häst kommer att förändra kroppen förmodligen under de närmsta året/åren.
Det man måste ha i beaktan är att de inte har så mycket erfarenhet av att bygga sadel men man får lita på deras lärare och deras iver att göra rätt.
 
Sv: Hur svårt kan det vara ?

Jag kan tyvärr inte se bilderna på hästen, men på din beskrivning låter det som att en Crown Jessica skulle kunna passa.

De finns i breda storlekar och har bred kanal (rak bom). Har även knästöd som jag tror kommer duga. Den ligger riktigt bra på min ena häst som är något överbyggd (dock lång rygg).
 
Sv: Hur svårt kan det vara ?

Såg att jag lagt in ett kommatecken på länken, nu ska det fungera här Dorina
 
Sv: Hur svårt kan det vara ?

Såg att jag lagt in ett kommatecken på länken, nu ska det fungera här Dorina

Undrar oxå vilka sadlar som är mkt. breda i kanalen & vida i bommen ?då menar jag hela vägen, den ska inte smalna av bak. Hon kräver mellan 5-6 fingrars bredd, en hel hands bredd i kanalen enl. sadelprovaren.
Ingen som har förslag ?
Någon nämnde islandshäst sadlar, kan man ha det till halvblod ? Förstår att dom är vidare i bommen, då kanske friser sadlar skulle passa bättre, hur är dom i kanalen ?
 
Sv: Hur svårt kan det vara ?

Crown Jessica är nästan löjligt vida i de vida individerna (varje sadel är olik den andra, en M kan vara vidare en än W om man har otur, alla måste provas). De har jättebred kanal hela vägen.
 
Sv: Hur svårt kan det vara ?

kollat på globus? väldigt vida sadlar med breda kanaler och raka bommar. hyfsat korta.
 
Sv: Hur svårt kan det vara ?

Hej
Har nu googlat en hel del för att lättare beskriva min hästs sadelproblem. Hittade detta på en återförsäljare om Amerigo sadlar, träffade mitt i prick:
##Lågställda hästar som är överbyggda, har stor buk, bred bröstkorg,bred rygg & liten manke är ytterst svåra att lägga sadel på##
Så på henne ska man sätta en Amergo DJ Dressyr som har close contact med. Den ser ut att passa henne perfekt. Men då har jag ett stort problem PRISET !
Jag har inte råd med denna sadel, inte ens begagnad, så vad finns på marknadern som matchar denna sadel med ett lägre pris ?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur svårt kan det vara ?

Har du kollat på Bates dressyr och Bates Dressyr Wide. Bates dressyr är extremt rak och har platta bossor. Fördelen är ju att du kan byta koppjärn och lägga in plattor själv i bossorna om hon ligger mellan två storlekar. Det är dock inga utanpåliggande knästöd men å andra sidan är dom flyttbara så du kan sätta dom där det passar bäst för dig. Nypris på dom ligger runt 12000:-:idea:
 
Sv: Hur svårt kan det vara ?

Hej
Har nu googlat en hel del för att lättare beskriva min hästs sadelproblem. Hittade detta på en återförsäljare om Amerigo sadlar, träffade mitt i prick:
##Lågställda hästar som är överbyggda, har stor buk, bred bröstkorg,bred rygg & liten manke är ytterst svåra att lägga sadel på##
Så på henne ska man sätta en Amergo DJ Dressyr som har close contact med. Den ser ut att passa henne perfekt. Men då har jag ett stort problem PRISET !
Jag har inte råd med denna sadel, inte ens begagnad, så vad finns på marknadern som matchar denna sadel med ett lägre pris ?

Fast det finns ett par breda DJ ute på Hästnet nu för 15 resp 17, kolla där!
 
Sv: Hur svårt kan det vara ?

Jag har en rejält överbyggd häst som liknar din i ryggen. Jag har en Kieffer Donau i hoppningen och en Artur de lux i dressyren X-vid. Jag hade en Appaloosa Red star som också låg fint på hästen.

Har du provat tekna? Jag har själv aldrig ridit i en men det är trevligt pris på dom. Och dom har bred kanal.

( Jag har en gammal Wintec Sport dressyr som har legat bra på alla hästar jag provat den på. Dock är den ingen dröm att rida i. )
 
Sv: Hur svårt kan det vara ?

Santa Cruz Artur DeLuxen passar henne, men inte mig. Dom stora bulliga knästöden gör så mina ben domnar, har ishias.
Ska kolla direkt på hästnet ang. Amerigo sadlarna, googlade förut men hittade inga, tack CBoggie.
Kieffer Donau passade henne perfekt då hon hoppade, men dom stora stöden fick mina ben att domna, så tränaren red bara i den.
Hade varit trevligare att hittaq en ny i den prisklassen, men det kanske inte går när man har en häst som min ? Sitter man centrerat i Amerigon DJ ?
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 356
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag behöver hitta en sadel. Och jag behöver svar i en egen tråd för det, eftersom jag bara tappar bort svar jag hittat i andra trådar...
Svar
4
· Visningar
1 140
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp