Hur täcka?

Diabetikern

Trådstartare
Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen.

Min ena häst är klippt sen tidigare så han har inte så mycket päls. (inte jag som klippt honom han vart helrakad när jag köpte honom) Jag har i dagsläget ett fleecetäcke när han kommer in på kvällen och detta tas av på morgonen.

Vad är nästa steg för att gå upp? 50 grams täcke?

Jag har gått igenom alla täcken hemma och har regntäcke, 150gr täcke och sen rena vintretäcken

Svar som att det inte behövs och är onödigt att täcka undanbedes. jag har 2 otäckade i samma stall men denna kommer klippas och hållas igång med så vill ha täcke. :)
 
Är det nederbörd, hästen har svårt att hålla hull eller har ryggproblem som blir värre om det är blåsigt och kallt så visst, då kanske det är dags att täcka. Har aldrig ofodrade regntäcken utan 50-100g så det inte blir kallt direkt på ryggen. Men täckar aldrig ens en helklippt lite frusen häst om det är väder som det är nu, fint på dagarna och kallare morgon/kväll. :):heart

Nattetid hade jag kunnat tänka mig ha ett ylletäcke ifall hästen står i box med begränsat foder.
 
Vi går efter vad prognosen säger runt lunch vad gäller temperatur. Då tänker vi att det gör inget om det är lite kallt när hästarna går ut, för de är mätta och dessutom har de hela eftermiddagen på sig att bli varma i kroppen före ridning. Och så tänker vi att det nog är värre för dem att bli för varma.
 
Undrar du kring täcke inne nattetid eller i hagen på dagen?

Jag är inte så orolig för att de ska frysa på morgonen än, det blir väldigt snabbt varmare. Men håller med om att rambo summer series (med liner) är bra sen när det blir ytterligare lite svalare på dagarna.
 
Min var också helklippt när han kom i slutet på juni. Mina andra två har satt en del vinterpäls redan men valacken har väldigt tunn päls även om den växt ut.
Han verkar dock inte så frusen av sig. De går ute dygnet runt så länge det är bra väder. På natten har det ni varit ner till ett par minusgrader men han klarar sig med ett ofodrat regntäcke. Skulle gärna haft ett 50g men han får klara sig med sitt ärvda ofodrade Rambo tills det blir lite kallare och det blir dags för 100g. Är de inne på natten har han inget täcke ännu då stallet håller ca 10 plus även om det kryper ner mot minus på natten. Han har fri tillgång på hö dygnet runt samt gräs i hagen även om det inte räcker med enbart gräs längre.
På dagen har han regntäcket om det är mulet och blåsigt som det vart i dag tex, kring 10-12 grader. I går var det sol och ca 15 grader, då fick han vara utan täcke.
Stor hage med träd som skydd.
 
Kanske ska vara lite tydligare :)

Just nu räcker det med fleecetäcke inne och det tas av på morgonen innan de släpps ut. Min tanke var mer när det börjar krypa ner lite ute också vilket man ska ta i nästa steg.

Mina har fri tillgång på dagarna i hagen med hö och gräs men står inne på nätterna.
 
Vi går efter vad prognosen säger runt lunch vad gäller temperatur. Då tänker vi att det gör inget om det är lite kallt när hästarna går ut, för de är mätta och dessutom har de hela eftermiddagen på sig att bli varma i kroppen före ridning. Och så tänker vi att det nog är värre för dem att bli för varma.
Så tänker jag också. Har även ett Summer Series att använda när jag är tveksam.
Nästa steg för mig är ett 50 g, börjar kanske med ett 50g inne också.
 
Kanske ska vara lite tydligare :)

Just nu räcker det med fleecetäcke inne och det tas av på morgonen innan de släpps ut. Min tanke var mer när det börjar krypa ner lite ute också vilket man ska ta i nästa steg.

Mina har fri tillgång på dagarna i hagen med hö och gräs men står inne på nätterna.
Lägger du på ett ofodrat regntäcke utanpå fleecetäcket får du en luftspalt som värmer så jag skulle inte gå upp i foder för fort. Eller åker stalltäcket av på morgonen? I så fall är Summer series med liner eller ett helt täcke 50 g perfekt hösttäcke.
 
Mina är inte klippta, men när det är under 8-10 grader och ihållande nederbörd får den ena ett 50g regntäcke eftersom han får ont i ryggen annars.

Så jag går mer utefter väderprognos, och den där forskningsrapporten där hästarna själva fick välja om de ville ha täcke. Och de valde oftast ja till täcke vid nederbörd.
 
Vi har tre oklippta och en helklippt här. De oklippta går såklart utan täcke och det gör faktiskt även den helklippte än så länge. Vi har haft några kalla nätter då han fick ett fleecetäcke på sig och han hade insekts-/eksemtäcke på sig som skydd när han var nyklippt (mitten på augusti, typ), men är det ingen nederbörd får han gå utan täcke dagtid nu. Vi har runt +8 på morgonen och +20 mitt på dagen.

Tanken framöver är väl att han som är helklippt ska fortsätta vara det och att två av de tre andra (dvs de som tränas) också ska klippas, dock inte helklippas utan där blir det någon typ av halvklippning där överlinjen är "orörd". Jag vill gärna kunna ha dem utan täcke så fort det är okej väder även vintertid (och det brukar gå bra med halvklippning och lite tidsmässig planering av klippningen, dvs se till att det finns tid för de klippta partierna att växa ut lite innan det blir som kallast).

De halvklippta har aldrig tjockare täcken än 50-100g, den helklippte upp till 150-200g på utetäcke och 50-100g på stalltäcke. De halvklippta får bara fleecetäcke inne om de är svettiga och behöver torka upp. Alla, även den oklippta, har regntäcke ute vid ihållande regn.
 
Jag tror det är väldigt individuellt och att man får anpassa efter sin häst, känna på ryggen, se om dom verkar frusna helt enkelt. Min är en extrem fryslort. Förra veckan när det kom ett regnväder så hade han flugtäcke med regnrygg samt ett flugtäcke med polyesterrygg under för att få en lite luftspalt men det var nät på sidorna på båda. Det var ca 15 grader varmt och hästen är oklippt. Trots det så frös han så han skakade när han kom in, var så öm i kroppen att jag inte fick peta på honom. Nu har han flugtäcke med regnrygg och ett 100 g täcke under och är jätte nöjd.. Igår blev det varmare under dagen, drygt 20 grader, än vad som sagts och jag tänkte att nu är han väl svettig med sitt 100 g men icke tog in en jätte nöjd häst som möjligen kändes lite varm men absolut inte svettig. Han brukar även bada i vattenkaret, typ när det som i somras var drygt 30 grader ute, när han är varm och det hade han inte gjort så antar att han gillar att känna sig lite varm. Han svettas enormt vid arbete så brukar klippa vintertid men får då lägga på rejält med täcken så han inte ska frysa. När andra kanske har typ 300 g så går min med 1000 g.🙈 Jag tror att den här frusenheten har med att han troligen har pssm 2, har läst att andra som har pssm hästar att dom upplever samma sak med frusenhet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
506
Utrustning Jag har 2 klippta hästar som klipptes för ca en månad sen, så pälsen har vuxit ut endel. Just nu går de med 0 grams regntäcke. Men...
Svar
7
· Visningar
816
Senast: Elo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 129
Hästvård Hej! blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er. En av våra hästar har gått med ett lätt...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 864
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp