Hur täckar man bäst en oklippt häst?

devilsdaughter

Trådstartare
Min häst är ett varmblod, hon är oklippt, har fått lite vinterpäls, men inte så mkt eftersom det har varit ganska milt och hon har haft täcke ibland. Ska nu köpa nytt täcke och vet inte vad jag ska köpa för något :confused:

Hon står på vila i en liten sjukhage (inne på natten) och rör sig inte så mkt och har inte samma möjlighet till skydd mot vädret som tidigare.
Tidigare har hon bara haft ett ofodrat regntäcke vid regn, men funderar nu på om man kanske skulle köpa ett fodrat regntäcke? (vintertäcke har hon till vinteroväder, skulle tippa på 400 g (används någon enstaka gång per år))..

Men jag är rädd att hon ska bli för varm, hon har alltid varit sparsamt täckad men just det att hon står still och det regnar mkt, får ju inte heller lika mkt mat som tidigare..

Så tar gärna emot tips på hur varmt regntäcke man ska chansa på att köpa! 100g eller 200g eller ofodrat?
 
Sv: Hur täckar man bäst en oklippt häst?

Om hon bara står i sjukhage tvivlar jag på att hon blir för varm oavsett vilket täcke du lägger på henne.
Köp det du gillar bäst.
 
Sv: Hur täckar man bäst en oklippt häst?

Köpte ett 200g igår! Har ju inte så stor koll på täcken då jag inte använder de så mkt annars.. Men 100g fodret kändes typ som ingenting, så 200g kändes som ett självklart val.
 
Sv: Hur täckar man bäst en oklippt häst?

Växlar mellan 100 och 200g på min. Använder 200g när temperaturen kryper ner lite i kombination med blåst annars funkar 100g bra. Smaksak.
 
Sv: Hur täckar man bäst en oklippt häst?

Jag har ju också min häst i sjukhage. Han har 200 gram på sig nu. Han är oklippt och har mycket fullblod i sig så han är ganska tunn i typen. Vill inte att han ska använda energi till att hålla värmen och inte att hans ka bli för lurvig heller så därför har han 200 gram ;)
Om det kryper ner ännu mer i temperatur runt 0 eller under får han ha sitt stalltäcke under också. Han verkar inte vara varken varm eller kall så det verkar lagom för honom. Man får prova sig fram! Men som ngn skrev 100 gram kan nästan kännas som ett ofodrat ibland beroende på typen av täcke. Jag har beställt ett 300 grams vintertäcke som kommit nu men det verkar ju inte som man kommer så så stor användning av det denna vintern.
 
Sv: Hur täckar man bäst en oklippt häst?

Min häst som är helt oklippt och har lång men inte så tjock päls har ett fleecefodrat regntäcke med avtagbar hals. Halsen åker på när det är riktigt skitväder. Tycker det funkar jättebra.
 
Sv: Hur täckar man bäst en oklippt häst?

*kl

Min SWB med fullblodsinslag har björnpäls och är oklippt. Hon går med fleecefodrat regntäcke och är alltid varm och go under täcket när man tar in henne. Iofs har vi inte haft kallare än -10 sen hon flyttade hit.

Jag funderar dock på att spår- eller filtklippa henne så att hon inte blir dyngblöt i ridhuset. Även om vi har lagom varmt i stallet känns det sisådär att hon ska stå utan täcke om hon blivit halvfuktig.
 
Sv: Hur täckar man bäst en oklippt häst?

Min häst är ett varmblod, hon är oklippt, har fått lite vinterpäls, men inte så mkt eftersom det har varit ganska milt och hon har haft täcke ibland. Ska nu köpa nytt täcke och vet inte vad jag ska köpa för något :confused:

Hon står på vila i en liten sjukhage (inne på natten) och rör sig inte så mkt och har inte samma möjlighet till skydd mot vädret som tidigare.
Tidigare har hon bara haft ett ofodrat regntäcke vid regn, men funderar nu på om man kanske skulle köpa ett fodrat regntäcke? (vintertäcke har hon till vinteroväder, skulle tippa på 400 g (används någon enstaka gång per år))..

Men jag är rädd att hon ska bli för varm, hon har alltid varit sparsamt täckad men just det att hon står still och det regnar mkt, får ju inte heller lika mkt mat som tidigare..

Så tar gärna emot tips på hur varmt regntäcke man ska chansa på att köpa! 100g eller 200g eller ofodrat?
Jag gillar inte de vadderade täckena (framförallt svårt att få in i tvättmaskinen) så mina har normalt fleecefodrat regntäcke när det är blött (ihållande regn/snö) Är det uppehåll går de utan täcke. Också varmblod som inte är klippta. Eftersom din går i sjukhage så skulle det kanske vara bra att ha täcke även när det blåser mycket. Mina som går i hage med lite skog har ju större valmöjlighet att stå i skogen med rumpan mot vinden när det blåser mycket.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
821
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 976
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: ako
·
Hästvård Hej! blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er. En av våra hästar har gått med ett lätt...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 861
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp