Hur tänka kring försäkring?

R

Raderad medlem 142449

Vad säger ni om detta försäkringsupplägg (Agria):

80.000 i veterinärvård
3500 i fast självrisk + 23% rörlig
60.000 i ersättning om hästen dör (hans inköpspris)
Pris: 8300kr/år (ca 700kr/mån)

Känns dyrt för en hobbyhäst eller? 8 år gammal, kallblodstyp, valack.
 
När jag kollat upp och jämfört försäkringar så har Agria alltid varit dyrast. Men vill man inte bryta försäkringen genom att byta bolag så får man betala eller sänka livförsäkringen.
Vår ponny är försäkrad i Agria och vi tog över försäkringen när vi köpte henne. Kollade upp vad kostnaden skulle bli för samma försäkring hos Folksam där jag har mina andra hästar försäkrade och det skulle bli drygt 1000kr billigare per år plus lägre självrisk. Nu råkade hon vricka sig i hagen i sommar så det är inte aktuellt att byta försäkring ännu på ett tag. Hos Agria betalar jag dessutom för saker som jag som bor i norra Norrland ändå inte har möjlighet att utnyttja försäkringen till, tex buköppning och djurambulans.
Så om du kan tänka dig att bryta försäkringen så är tipset att jämföra bolag och se om du hittar billigare försäkring.
 
När jag kollat upp och jämfört försäkringar så har alltid Agria varit dyrast. Men vill man inte bryta försäkringen genom att byta bolag så får man betala eller sänka livförsäkringen.
Vår ponny är försäkrad i Agria och vi tog över försäkringen när vi köpte henne. Kollade upp vad kostnaden skulle bli för samma försäkring hos Folksam där jag har mina andra hästar försäkrade och det skulle bli drygt 1000kr billigare per år plus lägre självrisk. Nu råkade hon vricka sig i hagen i sommar så det är inte aktuellt att byta försäkring ännu på ett tag. Hos Agria betalar jag dessutom för saker som jag som bor i norra Norrland ändå inte har möjlighet att utnyttja försäkringen till, tex buköppning och djurambulans.
Så om du kan tänka dig att bryta försäkringen så är tipset att jämföra bolang och se om du hittar billigare försäkring.
Konstigt, när jag jämfört har Agria varit bland de med bättre pris..

Oavsett så skulle jag aldrig byta bolag. Då riskerar man att stå där med en massa reservationer sen.
 
Ja, allt kostar och allt som har med häst att göra är dyrt. Frågan var kanske egentligen om det känns rimligt med den här lösningen för en hobbyhäst & kallblod.
Jag tycker nog inte att det spelar så stor roll vad det är för ras eller att det är en hobbyhäst. Frågan är vilken ekonomisk trygghet du vill ha om något händer?
Är det viktigt för dig att få tillbaka hela inköpsbeloppet om hästen måste tas bort?

Din premie är redan lägre pga ras. Som jämförelse betalar jag drygt 10 500 kr per år för mitt SWB och då är hennes livförsäkring bara 50 000 kr. I övrigt liknande, 80 veterinärvård och självrisk 3500 kr + 20%. Då har jag dessutom rabatt för att jag är medlem i SWB.
 
Med hänsyn till att det är ett kallblod tycker jag det ligger högt, men det är ju för att livgardet är högt. Sänk livvärdet och spara pengarna till den dagen det är tid att köpa ny häst?
Att spara pengar är ju alltid bra! Vi hästägare betalar bra för livvärdet, då den kostnaden alltid är relativt hög.

Men en fundering som jag har är hästens värde vid försäljning. Nu har jag en bekant som letat häst en tid och hon har backat på hästar som inte haft livförsäkring att tala om.

Karens på 30 dagar för en häst som man inte känner är lång tid om försäkringen är låg eller obefintlig.

Själv reflekterade jag inte över det blir jag köpte mitt sto för snart två år sedan. Hon hade ingen försäkring alls.

Valacken hade A2, medan jag ville ha A1, och även där var karens. Men summan var köpeskillingen.

Oavsett, min bekanta gav mig en tankeställare. Jag har själv haft tur, men man vet ju aldrig.

Så nu tvekar jag att säga upp två bra A1-försäkringar för om jag vill sälja.

Hur ser ni andra på det?
 
Att spara pengar är ju alltid bra! Vi hästägare betalar bra för livvärdet, då den kostnaden alltid är relativt hög.

Men en fundering som jag har är hästens värde vid försäljning. Nu har jag en bekant som letat häst en tid och hon har backat på hästar som inte haft livförsäkring att tala om.

Karens på 30 dagar för en häst som man inte känner är lång tid om försäkringen är låg eller obefintlig.

Själv reflekterade jag inte över det blir jag köpte mitt sto för snart två år sedan. Hon hade ingen försäkring alls.

Valacken hade A2, medan jag ville ha A1, och även där var karens. Men summan var köpeskillingen.

Oavsett, min bekanta gav mig en tankeställare. Jag har själv haft tur, men man vet ju aldrig.

Så nu tvekar jag att säga upp två bra A1-försäkringar för om jag vill sälja.

Hur ser ni andra på det?
Jag vill ha möjlighet att försäkra för inköpspriset utan reservationer, kan jag inte det så anser jag att det sänker hästens värde rejält. Hästar som inte haft någon livförsäkring eller väldigt låg livförsäkring kommer alltid riskera reservationer så jag tycker det är en ganska bra poäng, men såklart beroende på hästens värde och framtida försäljningspris.
Det här gäller ju iofs även alla importer och alla hästar där försäkringen av någon anledning varit bruten, gemene man har nog rätt dålig koll..

Tycker alltså att 30-dagarskarensen är det lilla problemet.
 
Jag vill ha möjlighet att försäkra för inköpspriset utan reservationer, kan jag inte det så anser jag att det sänker hästens värde rejält. Hästar som inte haft någon livförsäkring eller väldigt låg livförsäkring kommer alltid riskera reservationer så jag tycker det är en ganska bra poäng, men såklart beroende på hästens värde och framtida försäljningspris.
Det här gäller ju iofs även alla importer och alla hästar där försäkringen av någon anledning varit bruten, gemene man har nog rätt dålig koll..

Tycker alltså att 30-dagarskarensen är det lilla problemet.
Det har du rätt i. Reservationer vill man inte ha! 🤔

Om man betänker detta, så blir man ju räkna även på minskat försäljningspris.

Då kanske bästa "sparbössan" trots allt är att behålla livförsäkringsvärdet, även om det är dyrt?

Jag inser att jag är okunnig om detta.
 
Tycker försäkring till häst är dyrt så har inte haft liv eller A1 på någon av mina förutom första som fick behålla sin sina 3 första år hos mig.

Testa och höj självrisken, har själv 5000 i självrisk och sänker en hel del tycker jag.
 
Det finns ju A1 och A2 försäkring och det är stora skillnader i mellan vad som gäller vid tex dödsfall/ avlivning.
Livförsäkring kostar ca 1000kr per 10.000 per år.
Man ha hästen i A1 och A2 tala med en försäkringsagent så slipper du överraskningar om olyckan händer. Hög veterinärvård och lägre livförsäkring tycker jag är bättre. På min gamla katt har jag endast olycksförsäkring, spar 2000kr om året. Finns ingen anledning att något annat i hans ålder då försäkringen har så många reservationer för div sjukdomar.
 
Tycker det låter dyrt.
Har Dina med 60 i liv, 120 i vetvård, 2000 i självrisk och 20 % på resten.
Drygt 6000 per år, korsning och import.
De har dessutom varit schyssta och täckt undersökning och behandling av skada som uppkommit många år innan han försäkrades.
 
Konstigt, när jag jämfört har Agria varit bland de med bättre pris..

Oavsett så skulle jag aldrig byta bolag. Då riskerar man att stå där med en massa reservationer sen.
Ja det var märkligt att vi har så olika erfarenheter av priset. Så här ser det ut för mig när jag jämför vår ponnys försäkring. Hon har 80’ i vet vård och 30’ i liv.
Hos agria betalar jag 4625kr per år.
Likadan försäkring hos Folksam kostar 3465kr per år.
Väljer jag dessutom veterinärvård bas i stället för stor hos Folksam så blir kostnaden 1621kr per år. Bas är det som jag väljer eftersom att det extra som ingår i stor inte går att utföra här uppe i norr.
 
Det har du rätt i. Reservationer vill man inte ha! 🤔

Om man betänker detta, så blir man ju räkna även på minskat försäljningspris.

Då kanske bästa "sparbössan" trots allt är att behålla livförsäkringsvärdet, även om det är dyrt?

Jag inser att jag är okunnig om detta.
Den här diskussionen har varit uppe förut och man kan nog se det på olika sätt. Men ett perspektiv att ha med sig är ju definitivt att reservationer/inte kunna försäkra som man vill utan reservationer gör hästen mindre attraktiv på marknaden.
 
Nu gillar jag inte Agria alls och kommer aldrig använda dom (igen), men av vad jag har hört från vänner och bekanta så ligger dom oftast väldigt högt.

Jag har Folksam på typ allt, hus, bil, hund osv, men när jag köpte ponnyn så hade han försäkring i sveland så behöll den iom vissa reservationer. Nu har jag inte behövt använda den än, men dom verkar vara riktigt bra och till bra pris.

Läs igenom villkoren NOGA är mitt tips. Det är alltid trevligare att betala några kronor mer varje månad än att stå där när olyckan är framme med ett bolag som inte tar det och det...
 
Jag betalar 6750:- per år

15’ liv
130’ veterinärvård extra

Swb, försäkrad i If sen födsel utan reservationer. De har varit toppenbra de gånger jag behövt nyttja försäkringen. Har några gånger funderat på att höja livvärdet men det har blivit alldeles för dyrt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
885
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
738
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 668
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver få ner kostnader och i första hand har jag tänkt på försäkringen. Idag kostar försäkringen mig 400 kr i månaden och jag har...
2
Svar
31
· Visningar
3 816
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Dejtingtråden del 37
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp