Hur tänka kring försäkring?

Att spara pengar är ju alltid bra! Vi hästägare betalar bra för livvärdet, då den kostnaden alltid är relativt hög.

Men en fundering som jag har är hästens värde vid försäljning. Nu har jag en bekant som letat häst en tid och hon har backat på hästar som inte haft livförsäkring att tala om.

Karens på 30 dagar för en häst som man inte känner är lång tid om försäkringen är låg eller obefintlig.

Själv reflekterade jag inte över det blir jag köpte mitt sto för snart två år sedan. Hon hade ingen försäkring alls.

Valacken hade A2, medan jag ville ha A1, och även där var karens. Men summan var köpeskillingen.

Oavsett, min bekanta gav mig en tankeställare. Jag har själv haft tur, men man vet ju aldrig.

Så nu tvekar jag att säga upp två bra A1-försäkringar för om jag vill sälja.

Hur ser ni andra på det?

Men karensen gäller ju bara skador som eventuellt kommit innan försäkringen tecknades väl? Alltså om hästen skulle behöva hältutredning inom karenstiden. Vid trauma, typ brutet ben, så täcker försäkringen från dag 1.

Personligen skulle jag inte bry mig om A1 inte fanns om jag själv kunde försäkra utan reservationer men det beror ju på vad hästen kostar också. En häst för 20000 är ju inte lika viktigt med A1 som en häst för 80000 för mig.
 
Måste fråga om någon vet om det är en skröna att försäkringsbolagen kan neka behandling om behandlingen i sig är dyrare än vad hästen är livförsäkrad för?

T.ex livvärdet är 20000 kr, vet vård 120000 kr, hästen behöver buköppnas bolaget nekar pga lågt livvärde?
 
Måste fråga om någon vet om det är en skröna att försäkringsbolagen kan neka behandling om behandlingen i sig är dyrare än vad hästen är livförsäkrad för?

T.ex livvärdet är 20000 kr, vet vård 120000 kr, hästen behöver buköppnas bolaget nekar pga lågt livvärde?
Kan inte tänka mig det! Du betalar ju för en vetvårdsförsäkring för att kunna täcka upp dyra behandlingar. Vet vård och liv är ju två olika försäkringar. Många proffsryttare har tex inget livvärde alls på hästarna då det blir för dyrt, men istället en bra vetvård försäkring för att tex kunna buköppna om behov uppstår.
 
Jag har bara livvärde på mina så att det täcker avlivning och bortforsling. Den yngre är väl värd runt 120k men med tanke på hur snabbt jag skulle spara ihop till den summan med färre hästar så känns det som ett mindre problem än plötsliga och oväntade veterinärvårdskostnader.
Den äldre är 20 år så henne har jag sänkt veterinärvården en del på också. Hon är iof fortfarande frisk och pigg men har aldrig riktigt haft psyke för att klara av en längre boxvila eller liknande krav på stillhet så buköpning eller liknande kommer inte komma på tal i hennes fall nu när hon dessutom är "gammal" och kanske inte har jättemånga år att vinna på större operationer.

Jag har i mina hästars fall betalat deras värde många gånger om till försäkringsbolaget så såhär sett i efterhand har det varit heeeelt onödigt att ha dem försäkrade. Men jag kommer ändå fortsätta ha ordentlig veterinärvårdsförsäkring för den yngre.
 
Ja det var märkligt att vi har så olika erfarenheter av priset. Så här ser det ut för mig när jag jämför vår ponnys försäkring. Hon har 80’ i vet vård och 30’ i liv.
Hos agria betalar jag 4625kr per år.
Likadan försäkring hos Folksam kostar 3465kr per år.
Väljer jag dessutom veterinärvård bas i stället för stor hos Folksam så blir kostnaden 1621kr per år. Bas är det som jag väljer eftersom att det extra som ingår i stor inte går att utföra här uppe i norr.

ja, det där är ju intressant. Jag bor i Umeå, så då är det väl en del saker som försäkringen täcker som ändå inte går att nyttja här uppe (buköppning som någon eller du skrev)?
 
Att spara pengar är ju alltid bra! Vi hästägare betalar bra för livvärdet, då den kostnaden alltid är relativt hög.

Men en fundering som jag har är hästens värde vid försäljning. Nu har jag en bekant som letat häst en tid och hon har backat på hästar som inte haft livförsäkring att tala om.

Karens på 30 dagar för en häst som man inte känner är lång tid om försäkringen är låg eller obefintlig.

Själv reflekterade jag inte över det blir jag köpte mitt sto för snart två år sedan. Hon hade ingen försäkring alls.

Valacken hade A2, medan jag ville ha A1, och även där var karens. Men summan var köpeskillingen.

Oavsett, min bekanta gav mig en tankeställare. Jag har själv haft tur, men man vet ju aldrig.

Så nu tvekar jag att säga upp två bra A1-försäkringar för om jag vill sälja.

Hur ser ni andra på det?

Jag sänkte min dressyrhästs livvärde långt under hennes värde(efter att jag hade haft henne ett år). Det var inte någon spekulant som reagerade negativt på det. Hon såldes utan problem för begärt pris.
 
Kan inte tänka mig det! Du betalar ju för en vetvårdsförsäkring för att kunna täcka upp dyra behandlingar. Vet vård och liv är ju två olika försäkringar. Många proffsryttare har tex inget livvärde alls på hästarna då det blir för dyrt, men istället en bra vetvård försäkring för att tex kunna buköppna om behov uppstår.

Det kanske mer var förr då försäkringen var en och inte delad i liv/vetvård som nu. Jag har hört detta flera gånger från andra men har aldrig varit med om att det skulle ha hänt utan mer en skröna som sagt var.
 
Måste fråga om någon vet om det är en skröna att försäkringsbolagen kan neka behandling om behandlingen i sig är dyrare än vad hästen är livförsäkrad för?

T.ex livvärdet är 20000 kr, vet vård 120000 kr, hästen behöver buköppnas bolaget nekar pga lågt livvärde?
Inte att de nekar men för säg kanske 20+ år sedan var det lättare att få en häst med lågt livvärde utdömd i ett sådant läge än en häst med högt livvärde.
 
ja, det där är ju intressant. Jag bor i Umeå, så då är det väl en del saker som försäkringen täcker som ändå inte går att nyttja här uppe (buköppning som någon eller du skrev)?
Precis. Buköppning är ju bara att glömma, samt de flesta typer av operationer om man inte vill åka långt söderut med hästen. Djurambulans är ju heller inget vi har nytta av eller rehab, finns inte något rehabställe här omkring utan rehaben får jag som glad amatör och ägare fixa så gott jag kan utan experter eller vattenband eller vad det nu är.
Så helt klart bortkastade pengar för oss här uppe i norr.
 
Tycker det är vanskligt att jämföra priset på försäkringar. Även om det vid fösta anblick ser ut som att det täcker lika mycket hos dom olika bolagen så skiljer det sig ändå när en börjar läsa.

Även viktigt som någon var inne på att se om den dyraste är den bästa för just den försäkringstagaren eller lägger försäkringstagaren ut onödiga pengar på något som inte kan användas.
 
Har högre vet vård på mina travhästar en livvärde och de för att man helt enkelt sällan får ut livvärdet på dem om de inte typ bryter benet i hagen 🤷🏻‍♀️. När jag tog över honom hade han ett livvärde på över 200 tusen 🤪 Idag är de betydligt mindre.
 
Måste fråga om någon vet om det är en skröna att försäkringsbolagen kan neka behandling om behandlingen i sig är dyrare än vad hästen är livförsäkrad för?

T.ex livvärdet är 20000 kr, vet vård 120000 kr, hästen behöver buköppnas bolaget nekar pga lågt livvärde?

Min har haft samma försäkring sen födsel. 15’ i liv. Som åring stod han på Evidensia i Helsingborg med skador på bägge hornhinnorna i nästan fyra veckor. Den fakturan landade på ~120’ (före bestridan, den slutade sen på ~85’)
Försäkringsbolaget godkände direkt. Men blev också tacksamma att jag bestred stora delar av fakturan.
 
80.000 i veterinärvård
1 850 i fast självrisk + 23% rörlig
Pris: 3540kr/år (ca 295kr/mån)

Livförsäkringen är jätte dyrt och drar upp priset rejält.
 
Hur är det med livvärdet på äldre hästar?
Tex om man köper en häst för 120 000 kr när den är 7 år och tecknar livvärde på det, får man ut 120 000 kr om man behöver ta bort den pga att den är gammal och sliten när den är 25? tex pga att den är slut i benen eller tänderna är slut så den inte kan tugga längre.
 
Måste fråga om någon vet om det är en skröna att försäkringsbolagen kan neka behandling om behandlingen i sig är dyrare än vad hästen är livförsäkrad för?

T.ex livvärdet är 20000 kr, vet vård 120000 kr, hästen behöver buköppnas bolaget nekar pga lågt livvärde?

Nej dom nekar inte.
 
Måste fråga om någon vet om det är en skröna att försäkringsbolagen kan neka behandling om behandlingen i sig är dyrare än vad hästen är livförsäkrad för?

T.ex livvärdet är 20000 kr, vet vård 120000 kr, hästen behöver buköppnas bolaget nekar pga lågt livvärde?
Lögn, har inge livförsäkring på några av mina djur då jag har försäkring för veterinär vård, och den är dyr som den är.
Och försäkringen har aldrig krånglat med att ersätta något, detta trots att alla mina djur har 0 i livförsäkring.
 
Hur är det med livvärdet på äldre hästar?
Tex om man köper en häst för 120 000 kr när den är 7 år och tecknar livvärde på det, får man ut 120 000 kr om man behöver ta bort den pga att den är gammal och sliten när den är 25? tex pga att den är slut i benen eller tänderna är slut så den inte kan tugga längre.
Livvärdet sänks med viss procent efter 16 års ålder och sänks sedan med viss procent varje år så nej, det kan du inte få ut när den är 25 år. Då finns troligtvis inte så mycket livvärde kvar.
 
Hur är det med livvärdet på äldre hästar?
Tex om man köper en häst för 120 000 kr när den är 7 år och tecknar livvärde på det, får man ut 120 000 kr om man behöver ta bort den pga att den är gammal och sliten när den är 25? tex pga att den är slut i benen eller tänderna är slut så den inte kan tugga längre.
Livvärdet sänks procentuellt varje år efter att hästen uppnått en viss ålder,tror det är lite olika ålder beroende på bolag.Så i min värld ännu ett argument för att ha lågt livvärde och hellre spara pengar till ny häst.
 
Hur är det med livvärdet på äldre hästar?
Tex om man köper en häst för 120 000 kr när den är 7 år och tecknar livvärde på det, får man ut 120 000 kr om man behöver ta bort den pga att den är gammal och sliten när den är 25? tex pga att den är slut i benen eller tänderna är slut så den inte kan tugga längre.

Det sjunker från en viss ålder. Min 17 åring var försäkrad för 40000 när jag köpte han (då 14 år) och jag fick ut 25000kr i livvärde när han togs bort. Så det sjunker rätt fort
 
Jag vill minnas att de flesta bolag har hästen utförsäkrad ur livvärde vid 20 års ålder, med en procentuell sänkning från 15 år. Den som har annan information får gärna hoppa in, vet att det ibland har skiljt mellan ridhäst och t ex kallblod/ponny.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
885
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
738
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 669
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver få ner kostnader och i första hand har jag tänkt på försäkringen. Idag kostar försäkringen mig 400 kr i månaden och jag har...
2
Svar
31
· Visningar
3 816
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp