Hur tänka kring sällskapshäst

pajaztar

Trådstartare
Hej kloka bukefalister!
Hjälp mig resonera kring sällskapshäst. Jag kommer troligtvis ta hem en ridhäst till mig (fullblod) och över sommaren kan han gå med grannens, men till hösten kommer jag behöva sällskap. Jag velar mellan en mindre ponny eller typ fd travare.

Fördel ponny:
Kanske kul för dottern att pyssla med en mindre?
Äter inte så mycket
Kan gå med grannens ponny på snålbete sommartid

Fördel storhäst:
Kan troligtvis gå på normalt bete
Enklare att ha hästar som äter ungefär lika mycket även vintertid
Behöver inte anpassa staket osv

Det lutar lite åt en till storhäst, men ponnyer är ju ofta gulliga och charmiga... Vad tror ni?
 
Jag valde att skaffa en storhäst just för att slippa krångla med det du nämner.
Eller hur liten ponny hade du i åtanke?
 
En liten, typ shettis, A-ponny eller B-ponny behöver inte vara komplicerat. Tre tråd med ström i räcker oftast bra och för foder kan du bygga någon form av låda med så pass hög kant att storhästen når i utan problem med ponnyn får äta spillet som blir. Har du barn i passande ålder skulle jag definitivt köpa en liten ponny. :)
 
Det beror ju på. Vad gör du om det inte funkar att ha den stora och den lilla tillsammans? Ett fullblod och en shettis har ju rätt olika näringsbehov. Hur intresserade dottern? Jag känner en som köpte shettis till barnen. Barnen visade sig tröttna väldigt fort.

Om du vill köpa en liten hade jag först och främst köpt nåt annat än shettis. De är toppenbra ponnys men många kräver att få jobba. Är du villig att jobba med den?

Leta runt och se vilka annonser som finns ute på sällskapshästar och se om någon verkar passa. Häng inte upp dig det ena eller det andra utan se vad som finns och om någon av dem tilltalar dig. Det ska ju vara en individ som trivs med livet som sällskapshäst.
 
@Reville Tänkte B-ponny i så fall.
@Elisha Det med lådan var ju smart, hade inte tänkt på det!
@Lingon Ja, det med näringsbehovet är främst anledningen till att jag funderar på en till storhäst som sällskap i stället för en ponny. Dottern är 2,5 och visar måttligt intresse för hästar än så länge. Har inga planer att jobba mycket med sällskapshästen utan det behöver vara en som gillar att skrota i hagen och nöja sig med att bli lite borstad och ompysslad då och då. Jag får nog kolla runt lite vad som finns.
 
@Reville Tänkte B-ponny i så fall.
@Elisha Det med lådan var ju smart, hade inte tänkt på det!
@Lingon Ja, det med näringsbehovet är främst anledningen till att jag funderar på en till storhäst som sällskap i stället för en ponny. Dottern är 2,5 och visar måttligt intresse för hästar än så länge. Har inga planer att jobba mycket med sällskapshästen utan det behöver vara en som gillar att skrota i hagen och nöja sig med att bli lite borstad och ompysslad då och då. Jag får nog kolla runt lite vad som finns.

Du kan ju höra runt lite bland dina kontakter i hästvärlden. Det kan ju vara nån som har en lämplig eller som känner en som har en lämplig sällskapshäst/ponny som inte har plats för den längre.
 
Senast ändrad:
Jag hade valt en inkörd B-C ponny eller en större häst som går att rida. Trevligt med sällskap ibland om inte annat. Kunna rida ut med en kompis som är på besök.
Dvs inte skaffa skadad eller så utan brukbar.
Men det är ju för att jag har svårt att bara låta en häst gå och skrota utan vill aktivera den minst lite grann.
Seb orkar jag ju med två hästar några dagar i veckan också. Och så har jag faktiskt medryttare för att jag inte vara vill aktivera den lite utan är lite (över?)ambitiös gällande mina hästar.
 
Jag har en fullstor häst som är normalfödd och en shettis som är som shettisar är som oftast - lättfödd 😄

Det är inga problem med foder, om det finns en kant som shettisen inte når över så är det inga problem att utfodra storhästen med mkt foder och shettisen med lite.
Sommartid på bete går shetlandsponnyn med greenguard dagtid och nattetid är de hemma och äter hö :)
 
Har haft både stor häst och ponnyer som sällakap och det är mycket smidigare med stor.

Enklare med fri tillgång på foder till båda, vänner kan följa med på skritt turer, man behöver inte köpa helt ny utrustning utan kan använda samma som till ridhästen vid behov. Behöver inte mecka med släpet så att en shettis får lagom bomhöjd Osv.

Jag tog ett då 18årig halvblod på foder som sällskap/promenadhäst. Min fux tyckte inte att ponnyerna räckte som sällskap, men halvblodet var perfekt :). Hon var super snäll och rolig att rida och var helt ok med att agera barnponny 4ggr om året och bara käka gräs resten av tiden :).
Tog bort henne när hon var 27 då jag gått in i väggen hästmässigt och inte skulle ha häst igen :(. Hon hade då flera mellanom och föll ur ordentligt varje vinter. Det ihop med att det knappt fanns hö och vi inte ville att hon skulle flytta runt så fick hon somna in.

A ponnyerna vi hade först kunde inte göra mycket mer än att gå i hagen och äta gräs men då ena var fångkänslig och den andra blev upp spöad så fort han gick med fuxen så kunde de varken tillsammans eller på gräs. Så blev 3 hagar och mycket mer meckande.
 
Tack för svar alla! Det får nog bli en större sällskapshäst. Allting är egentligen anpassat för stora hästar eftersom det var det jag hade när vi flyttade hit. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Solis
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 391
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp