Hur tänka när man söker jobb?

modig2017

Trådstartare
Jag sitter i valet och kvalet om jag ska söka en tjänst som är utlyst eller om man bara gör bort sig...
Tänk er såhär:
Lite av ett drömjobb har kommit ut. Dessa tjänster finns hos en större arbetsgivare och kommer ut lite då och då.

1) Det efterfrågas akademisk utbildning. Du har ingen högskoleutbildning öht, men du har arbetat inom de områden som den akademiska utbildningen som efterfrågas verkar inom. Söker du tjänsten?

2) Det efterfrågas akademisk utbildning och/eller arbetslivserfarenhet inom området, du har den arbetslivserfarenheten, men inte utbildningen- lägger du tid på att söka tjänsten även om du inser att du kommer att välja någon med akademisk utbildning i första hand?

3) Du saknar säg erfarenhet inom ett vist datorprogram som finns under krav listan, men du uppfyller alla saker på Meriterande listan, söker du jobbet ändå?

4) Hur tänker ni när ni söker jobb hos tex större arbetsgivare?
"Ska" man skicka in sin ansökan till drömjobbet, medveten om att man inte uppfyller alla krav? Hur tänker arbetsgivare när de får in ansökningar som inte uppfyller kravdelen? Tänker man "vilken jävla idiot" och slänger nästa ansökan också (där man kanske har rätt erfarenhet) eller tänker en arbetsgivare nästa gång de kommer en ansökan "just de, NN har sökt tidigare, hen verkar intresserad av att arbeta hos oss"?
 
Jag sitter i valet och kvalet om jag ska söka en tjänst som är utlyst eller om man bara gör bort sig...
Tänk er såhär:
Lite av ett drömjobb har kommit ut. Dessa tjänster finns hos en större arbetsgivare och kommer ut lite då och då.

1) Det efterfrågas akademisk utbildning. Du har ingen högskoleutbildning öht, men du har arbetat inom de områden som den akademiska utbildningen som efterfrågas verkar inom. Söker du tjänsten?

2) Det efterfrågas akademisk utbildning och/eller arbetslivserfarenhet inom området, du har den arbetslivserfarenheten, men inte utbildningen- lägger du tid på att söka tjänsten även om du inser att du kommer att välja någon med akademisk utbildning i första hand?

3) Du saknar säg erfarenhet inom ett vist datorprogram som finns under krav listan, men du uppfyller alla saker på Meriterande listan, söker du jobbet ändå?

4) Hur tänker ni när ni söker jobb hos tex större arbetsgivare?
"Ska" man skicka in sin ansökan till drömjobbet, medveten om att man inte uppfyller alla krav? Hur tänker arbetsgivare när de får in ansökningar som inte uppfyller kravdelen? Tänker man "vilken jävla idiot" och slänger nästa ansökan också (där man kanske har rätt erfarenhet) eller tänker en arbetsgivare nästa gång de kommer en ansökan "just de, NN har sökt tidigare, hen verkar intresserad av att arbeta hos oss"?
Inte behöver man kunna uppfylla ALLA krav för att söka, men samtidigt måste man kanske tänka lite realistiskt. Hur långt ifrån är du? Kan du motivera varför du är rätt för tjänsten, TROTS att du inte uppfyller alla krav?
 
Om det är mitt drömjobb så söker jag även om jag inte helt uppfyller kravspecen. Nuvarande hade krav på vissa program och det var några jag inte direkt jobbat i, även om jag har ett hum om programmet. Jag var ärlig med att jag inte kunde det, men skrev om andra kvalifikationer jag hade istället. Jag fick jobbet. Jag hade absolut sökt ett jobb där jag har erfarenhet även om jag saknar utbildning, men det gäller ju att motivera att du fått kunskapen på annat håll.

som arbetsgivare så tänker man oftast inte så mycket om personerna som inte uppfyller de krav man har, oftast lägger man bara bort ansökan. Det finns sånt man kan tumma på för rätt person och det finns vissa grejer man inte kan tumma på. Det är ofta så enormt många som söker att man knappt hinner läsa igenom alla ansökningar, så jag ser det som högst osannolikt att någon skulle komma ihåg min ansökan för ett jobb jag inte fått komma på intervju för om inte ansökan verkligen sticker ut.
 
Beror helt på typ av jobb. För vissa typer av yrken är den akademiska utbildningen mest ett sorts bevis på att en kan läsa, skriva och tänka samt är intresserad av området, och då borde det gå att visa detsamma i det personliga brevet. Däremot är det väl inte helt lyckat att t. ex. söka tjänst som hjärnkirurg om en inte är läkare. :D
 
1) Det efterfrågas akademisk utbildning. Du har ingen högskoleutbildning öht, men du har arbetat inom de områden som den akademiska utbildningen som efterfrågas verkar inom. Söker du tjänsten?
Det beror på vilken typ av tjänst, men skulle nog kanske dra mig från att söka om jag inte kunde argumentera väldigt väl varför min arbetslivserfarenhet trumfar utbildningen.
2) Det efterfrågas akademisk utbildning och/eller arbetslivserfarenhet inom området, du har den arbetslivserfarenheten, men inte utbildningen- lägger du tid på att söka tjänsten även om du inser att du kommer att välja någon med akademisk utbildning i första hand?
Absolut! Här blir det en bedömningsfråga utifrån dina konkurrenter och hur deras bakgrund ser ut. Skulle helt klart söka.
3) Du saknar säg erfarenhet inom ett vist datorprogram som finns under krav listan, men du uppfyller alla saker på Meriterande listan, söker du jobbet ändå?
Framförallt om jag har erfarenhet av liknande program, något som kan vara bra att framföra tydligt i ansökan.
4) Hur tänker ni när ni söker jobb hos tex större arbetsgivare?
"Ska" man skicka in sin ansökan till drömjobbet, medveten om att man inte uppfyller alla krav? Hur tänker arbetsgivare när de får in ansökningar som inte uppfyller kravdelen? Tänker man "vilken jävla idiot" och slänger nästa ansökan också (där man kanske har rätt erfarenhet) eller tänker en arbetsgivare nästa gång de kommer en ansökan "just de, NN har sökt tidigare, hen verkar intresserad av att arbeta hos oss"?
Jag har varit med och rekryterat många gånger och jag tycker att det märks vem som ansträngt sig och vill jobba, och vem som bara söker för sökandets skull.
Har man ändå en hyfsat relevant bakgrund och kan visa på att man skulle passa på positionen, kör bara kör!
 
Tack för era svar!
Jag håller med er, men är lite osäker på hur jag ska tänka kring punkt 1...

Är det inte så att man måste vara legitimerad eller att man lagligt måste ha en viss utbildning för att få utföra yrket hade jag sökt. Du förlorar ju ingenting på det. Jag hade nog dock nämnt i mitt personliga brev att jag är medveten om att jag saknar efterfrågad utbildning men att jag tycker jag kompenserar det på si och så sätt erfarenhetsmässigt för att visa att jag förstått annonsen men söker ändå.
 
Beror helt på typ av jobb. För vissa typer av yrken är den akademiska utbildningen mest ett sorts bevis på att en kan läsa, skriva och tänka samt är intresserad av området, och då borde det gå att visa detsamma i det personliga brevet. Däremot är det väl inte helt lyckat att t. ex. söka tjänst som hjärnkirurg om en inte är läkare. :D
Jag har faktiskt tänkt på det fet markerade ganska ofta, haha :D
 
Beror helt på hur annonsen är utformad. Står det som krav att man ska ha en viss typ av examen som jag saknar så skulle jag inte lägga ner tid på det. Antagligen så ”får” de inte anställa mig då.
Står det att motsvarande erfarenhet duger så skulle jag söka.
 
Nu har jag sökt tjänsten och så får jag hålla tummarna! :D

Och nej, lagligt sett behöver du inte ha typ legitimation eller liknande för att utföra arbetet, eller typ att det är en tjänst som hjärnkirurg jag har sökt. :D
Lycka till! :D

Mitt första jobb efter universitetet var jag egentligen inte alls kvalificerad för. Nu hade jag förvisso en av de efterfrågade utbildningarna, men det var ungefär det enda. :laugh: I övrigt så hade jag väl i åtminstone en kurs jobbat lite med ett av de programmeringsspråk som de efterfrågade goda kunskaper i.
De var helt uppenbart ute efter någon med flerårig erfarenhet av detta specifika arbete och jag var tvungen att googla flera av begreppen i annonsen för att ens fatta vad jobbet handlade om. Av alla jobb jag sökte i denna veva var detta det som jag på pappret var absolut MINST lämpad för.

Men, jag fick det! Och det blev en riktig jäkla fullträff. Nu hade jag nog extrem tur då de dels precis lyckats rekrytera en ”återvändare” som arbetat i just denna roll tidigare, samtidigt som det öppnat upp sig ett vikariat för en som fött barn betydligt tidigare än förväntat. Så de kände väl att det fanns utrymme att ge ett oerfaret kort chansen på till att börja med ett 6 månaders vikariat (men efter 3 månader blev jag fastanställd).

För mig blev det med facit i hand helt perfekt! Ingen hade riktigt några stora förväntningar på mig och jag förstod inte riktigt hur svårt jobbet egentligen var eftersom jag inte hade något att jämföra med. :p Jag lärde mig så otroligt mycket och breddade verkligen min kompetensprofil ordentligt jämfört med om jag hade fått något av de ”enklare” jobb som varit mer ”passande” för en nyutexaminerad med min utbildning.
 
Beror lite på. Jag jobbar inom vården och det händer upprepat att folk söker tjänster hos oss de inte är kvalificerade för. Tex om vi söker en socionom så måste man faktiskt vara socionom för att kunna få jobbet, där känns det lite korkat alternativt desperat när folk som inte är socionomer söker. Jag tänker alltid att personen är arbetslös och tvingad att söka x antal jobb men egentligen inte är intresserad, det känns som den mest logiska förklaringen.

Men det finns ju andra krav eller önskemål där man kan vara mer flexibel mot rätt person 😊
 
Som jag ser det beror 1) litet grann på bransch. Inom mitt ena yrkesområde har högskoleutbildningar i princip bara existerat i 20 år och min erfarenhet är längre, där skulle jag sannolikt söka. Jag kan styrka att min teoretiska kompetens inte är lägre än den hos någon med examen. Inom andra områden med mer formella krav är det inte lika givet att jag skulle söka.
 
Jag tänker som så att det värsta som kan hända är att man får ett nej. Söker man inte öht så har man ju på egen hand nekat sig själv jobbet. Hade jag inte sökt mitt nuvarande jobb trots att jag inte uppfyllde precis alla kriterier som listades i annonsen så hade jag ju inte haft det jobbet jag har idag, ett jobb jag gått och suktat efter i några år men aldrig trott jag skulle få och nu har jag det för att jag vågade satsa.
 
Jag sitter i valet och kvalet om jag ska söka en tjänst som är utlyst eller om man bara gör bort sig...
Tänk er såhär:
Lite av ett drömjobb har kommit ut. Dessa tjänster finns hos en större arbetsgivare och kommer ut lite då och då.

1) Det efterfrågas akademisk utbildning. Du har ingen högskoleutbildning öht, men du har arbetat inom de områden som den akademiska utbildningen som efterfrågas verkar inom. Söker du tjänsten?

2) Det efterfrågas akademisk utbildning och/eller arbetslivserfarenhet inom området, du har den arbetslivserfarenheten, men inte utbildningen- lägger du tid på att söka tjänsten även om du inser att du kommer att välja någon med akademisk utbildning i första hand?

3) Du saknar säg erfarenhet inom ett vist datorprogram som finns under krav listan, men du uppfyller alla saker på Meriterande listan, söker du jobbet ändå?

4) Hur tänker ni när ni söker jobb hos tex större arbetsgivare?
"Ska" man skicka in sin ansökan till drömjobbet, medveten om att man inte uppfyller alla krav? Hur tänker arbetsgivare när de får in ansökningar som inte uppfyller kravdelen? Tänker man "vilken jävla idiot" och slänger nästa ansökan också (där man kanske har rätt erfarenhet) eller tänker en arbetsgivare nästa gång de kommer en ansökan "just de, NN har sökt tidigare, hen verkar intresserad av att arbeta hos oss"?


"Ska" man skicka in sin ansökan till drömjobbet, medveten om att man inte uppfyller alla krav?


Ska och ska... Varför inte? Förklara varför du kompetent nog för tjänsten och vad du kommer att bidra med på arbetsplatsen.


Hur tänker arbetsgivare när de får in ansökningar som inte uppfyller kravdelen? Tänker man "vilken jävla idiot" och slänger nästa ansökan också (där man kanske har rätt erfarenhet) eller tänker en arbetsgivare nästa gång de kommer en ansökan "just de, NN har sökt tidigare, hen verkar intresserad av att arbeta hos oss"?

Det som händer hos oss är att du hamnar i nej- eller kanske-högen. Jag har aldrig hört någon bli kallad idiot, däremot på ett positivt sätt om någon återkommer vid nästa vakans så klickar det ju till lite - här är en sökande som är motiverad och intresserad! Vi har vissa utbildningskrav som vi inte ruckar på för en person aktuell för fast anställning, däremot för vikariat eller visstid. Så även om du inte har utbildningen på papperet kan du ändå få in en fot så att säga, vilket kan utvecklas till något mer.
 
Beror på lite på t.ex. Skatteverket är de tjänster de utlyser med krav på akademisk utbildning ett skallkrav och det innebär att man ovillkorligt ska ha det. Alla andra blir bortsorterade direkt. Vid intervju ska man kunna visa upp examensbevis.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 784
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag upplever att det nu är färre jobb att söka än när jag sökte jobb i början av året. Så jag funderar på vad mer man kan göra för att...
2
Svar
29
· Visningar
2 748
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Jag sökte i höstas en tjänst som det krävs tester och godkännande på dessa innan antagningsprocessen ens startar, sedan ganska...
Svar
18
· Visningar
2 227
Senast: Motacilla
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp