Hur tänka om hästen kanske har/haft fång

SuperDoris

Trådstartare
Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig frågade hovslagaren om han hade fång, på grund av foderrand på hovarna. Då kom vi fram till att det troligen var foderbytet när han flyttade till mig.

Nu när han skos om för andra gången kommer vi in på fång igen på grund av breddning av lamellerna på samtliga hovar.

Det gör mig osäker på hur jag borde tänka nu, han rör sig bra, obehindrat och har varit ohalt hela tiden. Hur snabbt uppstår breddningen av lamellerna, kan han varit på gränsen att ha fått fång på betet.

Han har säkert gått ner 50 kg sedan han kom hit och kan gå ner lite till. Men jag har såklart börja fundera på sommaren redan, i vanliga fall åker hästarna iväg till en granngård med bete i ca 2 månader så att mina hagar får vila.

Om det hade varit eran häst, hade ni redan nu skött den lite som en fånghäst? För att vara på säkra sida.
 
Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig frågade hovslagaren om han hade fång, på grund av foderrand på hovarna. Då kom vi fram till att det troligen var foderbytet när han flyttade till mig.

Nu när han skos om för andra gången kommer vi in på fång igen på grund av breddning av lamellerna på samtliga hovar.

Det gör mig osäker på hur jag borde tänka nu, han rör sig bra, obehindrat och har varit ohalt hela tiden. Hur snabbt uppstår breddningen av lamellerna, kan han varit på gränsen att ha fått fång på betet.

Han har säkert gått ner 50 kg sedan han kom hit och kan gå ner lite till. Men jag har såklart börja fundera på sommaren redan, i vanliga fall åker hästarna iväg till en granngård med bete i ca 2 månader så att mina hagar får vila.

Om det hade varit eran häst, hade ni redan nu skött den lite som en fånghäst? För att vara på säkra sida.
Ja.

I princip alla hästar kan få fång oavsett ras så alla hästar bör behandlas som fånghästar. Naturligtvis måste ökända fångraser som islandshästar, ponnysar, tydligen pre-hästar och diverse mer lättfödda hästraser vara extra noggrann med. Motion, begränsad tillgång på gräs till mitten av juli åtminstone, installning, kyla hovarna efter motion osv, Osv.

Du och din häst är ju nya för varandra och hästen är flyttad, jag tycker du ska vara superförsiktig.
 
Gränsen mellan "fånghäst" och "lättfödd" är suddig.

Om hästen är överviktig, har den karakteristiska nacken, och dessutom tecken i hovarna på ett anfall i år, så ska du absolut vara jätteförsiktig.

Ingen havre, inga färdiga kraftfoder med över 10% stärkelse+socker, banta och motionera.

Räkna inte med att hen klarar fullt bete denna sommar, då får du ligga i med motionen och det kanske inte bovarna håller för än.
 
Den långa historien så är det en reunion och inte en ny häst, men det hade ju inte jättemycket med de nuvarande tankarna att göra. Har varit en lika stor omställning för honom ändå. :heart

Men känns som att tankarna som uppstått är det som gäller då, få ner vikten ännu mer, bygga upp muskler och sedan ha koll på gräsåtgången.

Någon som vet hur lång tid innan breddningen av lamellerna blir synlig från att typ processen påbörjat.
 
Jag skulle vara försiktig med bete. Möjligtvis magert bete först i juli. Börjar den lägga de typiska fångdepåerna med fett. Svullen mankam eller varma hovar. Så ska hästen inte beta alls.
 
Den långa historien så är det en reunion och inte en ny häst, men det hade ju inte jättemycket med de nuvarande tankarna att göra. Har varit en lika stor omställning för honom ändå. :heart

Men känns som att tankarna som uppstått är det som gäller då, få ner vikten ännu mer, bygga upp muskler och sedan ha koll på gräsåtgången.

Någon som vet hur lång tid innan breddningen av lamellerna blir synlig från att typ processen påbörjat.

Det beror på hur snabbt hoven växer. Mellan 6-18 månader skulle jag säga, vanligtvis mellan 7-12 månader.

"Vinterfång" verkar bli vanligare hos lättfödda som är i överhull. Det tajmar med en hormon-omställning, den för att börja ställa om för att tappa vinterpälsen.

Få ner han i vikt, ge bra mineraler (för hoven, zink och koppar) och nog med protein, verka hovarna ofta, och motionera under sommaren så finns det nog goda chanser för att hen kan tåla bete om du håller koll varje dag och begränsar tillgången vid behov.

Jag brukar försöka undvika "sockertopparna" vädermässigt.
 
Den långa historien så är det en reunion och inte en ny häst, men det hade ju inte jättemycket med de nuvarande tankarna att göra. Har varit en lika stor omställning för honom ändå. :heart

Men känns som att tankarna som uppstått är det som gäller då, få ner vikten ännu mer, bygga upp muskler och sedan ha koll på gräsåtgången.

Någon som vet hur lång tid innan breddningen av lamellerna blir synlig från att typ processen påbörjat.
Toppen men det är stor skillnad på en vältränad unghäst på tre eller fem å och en svullen valack på 12-14 år som förmodligen hade fångkänning ifjol även om det är samma häst . Mycket begränsat bete åtminstone fram till mitten av juli. Lycka till och var jätteförsiktig.
 
Toppen men det är stor skillnad på en vältränad unghäst på tre eller fem å och en svullen valack på 12-14 år som förmodligen hade fångkänning ifjol även om det är samma häst . Mycket begränsat bete åtminstone fram till mitten av juli. Lycka till och var jätteförsiktig.

Eller hur, rätt typiskt för överviktiga lättfödda att första fångkänningen kommer när dom ska fylla 6 och inte har en tonårings ämnesomsättning längre...

Och att övervikten började byggas på redan under år 3...
 
Eller hur, rätt typiskt för överviktiga lättfödda att första fångkänningen kommer när dom ska fylla 6 och inte har en tonårings ämnesomsättning längre...

Och att övervikten började byggas på redan under år 3...
Förlåt om jag kapar tråden nu. Men vad menas med rätt typiskt, är det vanligt att första fångkänningen kommer när dom ska fylla 6 år? Jag har en överviktig lättfödd som blir sex i år så det är hade varit ganska bra att veta ifall det är så.
 
Det beror på hur snabbt hoven växer. Mellan 6-18 månader skulle jag säga, vanligtvis mellan 7-12 månader.

"Vinterfång" verkar bli vanligare hos lättfödda som är i överhull. Det tajmar med en hormon-omställning, den för att börja ställa om för att tappa vinterpälsen.

Få ner han i vikt, ge bra mineraler (för hoven, zink och koppar) och nog med protein, verka hovarna ofta, och motionera under sommaren så finns det nog goda chanser för att hen kan tåla bete om du håller koll varje dag och begränsar tillgången vid behov.

Jag brukar försöka undvika "sockertopparna" vädermässigt.

Men det känns ändå bra att det troligen är sommaren då i alla fall! Är lättare att åtgärda sommarrutinerna och kraftigt gräs än de enligt mig normala/rimliga rutinerna nu på vintern!

Tack för svaren! Ska absolut se över mineraler etc också!

Och passar han sig inte kanske han hamnar i shettishagen ;)
 
Förlåt om jag kapar tråden nu. Men vad menas med rätt typiskt, är det vanligt att första fångkänningen kommer när dom ska fylla 6 år? Jag har en överviktig lättfödd som blir sex i år så det är hade varit ganska bra att veta ifall det är så.
Det lämnar unghäst stadiet och tex islandshästar slutar växa i den åldern vilket gör att det inte ställer för att växa på höjden växer på bredden. Det är rätt vanligt att fång debuterar i 6-7 års åldern på lätt födda raser antagligen för att det inte fixar att äta lika mkt längre när det slutat växa.
 
Jag behandlar alla hästar som fånghästar. Dvs ”bra” mat utan massa socker och stärkelse, inget kraftigt bete (eller egentligen behöver ingen häst bete i den bemärkelse förutom föl och unghästar) osv. Jag har en fånghäst och det är jobbigt.
Det finns inget som heter fångkänning, antingen är det fång eller inte.
 
Förlåt om jag kapar tråden nu. Men vad menas med rätt typiskt, är det vanligt att första fångkänningen kommer när dom ska fylla 6 år? Jag har en överviktig lättfödd som blir sex i år så det är hade varit ganska bra att veta ifall det är så.

Ja, när kroppen vuxit klart så behöver dom mindre mat / dom bränner inte av överskott lika lätt.

Om din häst är överviktig så behöver du få ner hen i vikt omgående om du tänkt släppa på bete denna sommar. Om du inte kan undvika gräs denna sommar, så kan hästen behöva daglig hjälp med att bränna av överskottet (dvs mycket ridning/körning/joggingturer).

Runt Henneke-skalan 7 är riskzon, men redan vid 6 försöker jag få ner mina tillbaka till en normalare 5.
 
Det finns inget som heter fångkänning, antingen är det fång eller inte.

Det finns stora gradskillnader i hur allvarlig laminit hästar får dock. Från att ägaren inte märker det förrän hovis påpekar att något hände i somras, till sågbocksställning.

Jag ser inga problem med att kalla subklinisk fång för fångkänning.

Och man kan vända det innan det ens blir första stadiet av laminit, dvs innan det blir en inflammation i hoven.
 
Det finns stora gradskillnader i hur allvarlig laminit hästar får dock. Från att ägaren inte märker det förrän hovis påpekar att något hände i somras, till sågbocksställning.

Jag ser inga problem med att kalla subklinisk fång för fångkänning.

Och man kan vända det innan det ens blir första stadiet av laminit, dvs innan det blir en inflammation i hoven.
Problemet har jag märkt att när det sägs fångkänning så tror ägaren att allt är bra. ”Det var ju inte fång, bara känning” så kör de på som helt vanligt med foder och bete. ”Alla hästar blir tjocka på bete” så det är ingen fara.
När min fick fång kom symtomen på nån timme, från pigg o glad till blockhalt.
 
Problemet har jag märkt att när det sägs fångkänning så tror ägaren att allt är bra. ”Det var ju inte fång, bara känning” så kör de på som helt vanligt med foder och bete. ”Alla hästar blir tjocka på bete” så det är ingen fara.
När min fick fång kom symtomen på nån timme, från pigg o glad till blockhalt.
Om ägaren är så korkad så är det kört för hästen ändå.

Det finns ägare som fortsätter ge hästen havre efter att akuta fånganfallet är hävt också (sett med egna ögon, försökt förklara, fått till svar "jag gör som jag alltid gjort", ponnyn fick fång igen).

Det går inte att hjälpa kunskapsresistenta människor, men för oss som kan tänka så blir det enligt mig ovetenskapligt att förneka att fång kommer i olika grader och fång är ett symptom på ett underliggande problem.

För de lättfödda så är det underliggande problemet oftast EMS/IR. För de äldre så är det ofta PPID.

Att förbjuda ord och uttryck är aldrig bra.

Och det stora problemet är att folk låter sina hästar bli fruktansvärt överviktiga.
 
Var på en föreläsning om feta hästar/ fång.
Föreläsare veterinär med Islandhäst uppfödning.
Hon berättade att hon hade 2 stolinjer i aveln.
Den ena linjen kund bli feta men inga tendenser till fång.
Den andra stolinjen var känsligare.
Sen är ju fång ett samlingsnamn med underliggande problem, belastningsfång mm.
Så det är en problematisk sjukdom
 
Riktigt bra artikel om vad vi egentligen vet om "tjockis-fång". Det är en hel del faktiskt, förmodligen ännu mer i år (artikeln är från 2019).

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jvim.15423

"Equine Metabolic Syndrome is not a disease per se but rather a collection of risk factors for endocrinopathic laminitis. The key central and consistent feature of EMS is ID.5 The term ID is used to indicate disturbance of the balanced interrelationship among plasma concentrations of insulin, glucose, and lipids. Insulin dysregulation can manifest in several ways including 1 or more of basal hyperinsulinemia; an excessive or prolonged hyperinsulinemic response to oral or IV carbohydrate challenge, with or without an excessive or prolonged hyperglycemia (“glucose intolerance”), and tissue insulin resistance (IR). Hypertriglyceridemia can also be a consequence of IR "

"Horses with EMS are often considered “good doers” or “easy keepers,” and genes contributing to this phenotype are likely to be advantageous for survival in the wild during periods of famine by enhancing feed efficiency.106 Initial research into the genetic components of EMS in a group of ponies found that the prevalence of laminitis was consistent with the action of a major gene or genes expressed dominantly, but with reduced penetrance attributable to sex-mediated factors, age of onset, and further epigenetic factors.6"
 
Var på en föreläsning om feta hästar/ fång.
Föreläsare veterinär med Islandhäst uppfödning.
Hon berättade att hon hade 2 stolinjer i aveln.
Den ena linjen kund bli feta men inga tendenser till fång.
Den andra stolinjen var känsligare.
Sen är ju fång ett samlingsnamn med underliggande problem, belastningsfång mm.
Så det är en problematisk sjukdom

Det där har jag märkt genom åren också. Mitt fjordsto tex när hon blir fet, så sätter det sig runt buken och rumpan, så på håll ser hon inte så tjock ut. Medan mitt welshsto när hon blir fet så sätter det sig främst på nacken och därefter på kroppen. Utgår därför ifrån att welshen är IR och inte fjordingen, även om bägge såklart ska hållas i normalhull.

Flyttar snart till en gård där man är lite mer förstående för detta och tex kan tänka sig att ha hästarna i vinterhagen även på sommaren, ifall det blir för mycket gräs för dem. Det känns så skönt att ha en mer flexibel lösning än tidigare.
 
Ja, det där med att "hästen ska få vara häst" = gå på bete har jag väldigt lite förståelse för. De kan få vara hästar på annat sätt även om jag kan förstå att beta hela tiden är en berikning och ett beteende som kan behövas så har vi för bra gräs och för "bra" hästar för det.

Jag brukar kontra med att de får vara hästar men kanske inte så många år.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Hästvård Hej allihop Jag har ett dilemma. Lång historia kort: Min häst har haft en hålvägg i en hov i flera år. Förra veckan slant hovslagaren...
Svar
4
· Visningar
1 237
Senast: Ace
·
Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Exit
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 608
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp