Hur tänka om hästen kanske har/haft fång

Ja, det där med att "hästen ska få vara häst" = gå på bete har jag väldigt lite förståelse för. De kan få vara hästar på annat sätt även om jag kan förstå att beta hela tiden är en berikning och ett beteende som kan behövas så har vi för bra gräs och för "bra" hästar för det.

Jag brukar kontra med att de får vara hästar men kanske inte så många år.

Jag brukar kontra med "tycker du att den där solbelysta vallen med produktionshö ser ut som en hästs naturliga habitat?"

I mitt huvud 😂. Orkar inte säga så mycket i verkligheten. Det kanske blir ett "men det där är inte ett hästanpassat bete, förr i tiden skickade man hästarna till skogs på sommaren" om personen behagar lyssna.

Jag tycker att bete är jätteviktigt för hästars välmående, och jag tycker det är oetiskt att ha en torr och tom hage året runt. Men behovet av att få beta kan lösas på så många olika sätt: skogshage, skuggad gräshage, stripbete, extremt begränsad tid, och framförallt få ner hästen i vikt så att hormonerna återställer sig.

Den där sista punkten är obekväm för folk. Hästen är fet på grund av ägarens misstag, det finns ingen väg runt det faktumet. Och folk gillar inte att erkänna för sig själva att dom gjort fel. En del hästar är svåra att få ner i vikt, det krävs för en del hela paketet innan vikten börjar sjunka: noggrann foderstat (både räknad och med öga), gå otäckad på lösdrift, berikad hage som uppmuntrar till rörelse, aktiva hagkompisar, och motion. Rejäl motion, med flås.

Men för de flesta hästar räcker det att man ändrar på maten och rörelsen. Kan hästen inte ridas så får ägaren ta på sig joggingskorna. Framförallt är det svårt att få ner lättfödda boxhästar i vikt är min erfarenhet, men på ett kalorisnålt hö och lösdrift går de flesta ner rätt fort.
 
Lite färsk forskning om varför man ska analysera socker i sitt hö och tänka på både totala intaget och intag per giva till ID-hästar (insulin dysregulation):

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36537847/

"Based on this study, using supplemental pure starch and sugar sources, ID horses seem to have an apparent threshold for NSC of around 0.1 g/kg bwt/meal, above which significantly increased insulin responses are seen compared with NID horses."

Förenklat översatt:

0.1 gram socker+stärkelse per kilo kroppsvikt och giva tålde hästarna i studien (dock via tillskottsfoder, inte grovfoder).

500kg ID-häst = tål 50 gram socker + stärkelse per kraftfodergiva. Det är inte mycket det.
 
Lite färsk forskning om varför man ska analysera socker i sitt hö och tänka på både totala intaget och intag per giva till ID-hästar (insulin dysregulation):

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36537847/

"Based on this study, using supplemental pure starch and sugar sources, ID horses seem to have an apparent threshold for NSC of around 0.1 g/kg bwt/meal, above which significantly increased insulin responses are seen compared with NID horses."

Förenklat översatt:

0.1 gram socker+stärkelse per kilo kroppsvikt och giva tålde hästarna i studien (dock via tillskottsfoder, inte grovfoder).

500kg ID-häst = tål 50 gram socker + stärkelse per kraftfodergiva. Det är inte mycket det.
Min fetning. Tycker du inte? Det är vad mina brukar ligga på per dygn.
 
Jag brukar kontra med "tycker du att den där solbelysta vallen med produktionshö ser ut som en hästs naturliga habitat?"

I mitt huvud 😂. Orkar inte säga så mycket i verkligheten. Det kanske blir ett "men det där är inte ett hästanpassat bete, förr i tiden skickade man hästarna till skogs på sommaren" om personen behagar lyssna.

Jag tycker att bete är jätteviktigt för hästars välmående, och jag tycker det är oetiskt att ha en torr och tom hage året runt. Men behovet av att få beta kan lösas på så många olika sätt: skogshage, skuggad gräshage, stripbete, extremt begränsad tid, och framförallt få ner hästen i vikt så att hormonerna återställer sig.

Den där sista punkten är obekväm för folk. Hästen är fet på grund av ägarens misstag, det finns ingen väg runt det faktumet. Och folk gillar inte att erkänna för sig själva att dom gjort fel. En del hästar är svåra att få ner i vikt, det krävs för en del hela paketet innan vikten börjar sjunka: noggrann foderstat (både räknad och med öga), gå otäckad på lösdrift, berikad hage som uppmuntrar till rörelse, aktiva hagkompisar, och motion. Rejäl motion, med flås.

Men för de flesta hästar räcker det att man ändrar på maten och rörelsen. Kan hästen inte ridas så får ägaren ta på sig joggingskorna. Framförallt är det svårt att få ner lättfödda boxhästar i vikt är min erfarenhet, men på ett kalorisnålt hö och lösdrift går de flesta ner rätt fort.

Jag håller med dig i stort men tänker också att man inte alltid har hagar/stall till vad man behöver. Att ha allt rätt är svårt för de allra flesta.

Jag har skog men inte än inhägnad och kan inte ha stripbete eftersom jag inte har bete (gräshagar), inte hägnat in all skog än, kan inte ha skugghage om jag haft, det skulle blir för mycket mat och extremt begränsad tid måste man ändå ha gräshagar till.

Vi har skogshage som ibland blir torr och tråkig på sommaren men vi fodrar 5 gånger per dag iallafall så det väger ju upp lite för det tråkiga.
Men, där är det ju frågan om pest eller kolera, hela tiden. Och det gör ont i kroppen när man vill en sak men inte kan.

Jag vill dock ha mina kvar i många år utan fång så de får ha det lite tråkigt i hagarna.
 
Var på en föreläsning om feta hästar/ fång.
Föreläsare veterinär med Islandhäst uppfödning.
Hon berättade att hon hade 2 stolinjer i aveln.
Den ena linjen kund bli feta men inga tendenser till fång.
Den andra stolinjen var känsligare.
Sen är ju fång ett samlingsnamn med underliggande problem, belastningsfång mm.
Så det är en problematisk sjukdom
Jag tänker att det är helt logiskt. Ta 1000 personer och ge dem pizza, dricka och godis under en längre period och några av dem kommer utveckla sjukdomar men andra inte. Både människor och djur föds med genetiska förutsättningar som gör oss mer eller mindre motståndskraftiga. Men även de som inte blir sjuka hade nog mått bättre av en sundare kost.
 
Min fetning. Tycker du inte? Det är vad mina brukar ligga på per dygn.

50 gram? Att inte komma upp i det i kraftfoder är ju lätt, dvs ge inte kraftfoder eller ha ett lågfoder som du ger mycket lite av 😛.

Men i grovfoder? Lågsockerhö ligger ju på runt 10%, dvs 100 gram per kilo.
 
Jag håller med dig i stort men tänker också att man inte alltid har hagar/stall till vad man behöver. Att ha allt rätt är svårt för de allra flesta.

Jag har skog men inte än inhägnad och kan inte ha stripbete eftersom jag inte har bete (gräshagar), inte hägnat in all skog än, kan inte ha skugghage om jag haft, det skulle blir för mycket mat och extremt begränsad tid måste man ändå ha gräshagar till.

Vi har skogshage som ibland blir torr och tråkig på sommaren men vi fodrar 5 gånger per dag iallafall så det väger ju upp lite för det tråkiga.
Men, där är det ju frågan om pest eller kolera, hela tiden. Och det gör ont i kroppen när man vill en sak men inte kan.

Jag vill dock ha mina kvar i många år utan fång så de får ha det lite tråkigt i hagarna.

Har du skogshage så har dom ju något att födosöka och pilla i?

Och ja, kan man inte släppa dom på någon form av sommarbete får man göra så gott man kan. Jag drömmer om ett samarbete mellan länsstyrelsen och hästägare, det finns många gamla marker som växer igen, och hästar är fantastiska naturvårdare när dom hålls i lagom densitet.
 
50 gram? Att inte komma upp i det i kraftfoder är ju lätt, dvs ge inte kraftfoder eller ha ett lågfoder som du ger mycket lite av 😛.

Men i grovfoder? Lågsockerhö ligger ju på runt 10%, dvs 100 gram per kilo.
Jag har haft så lågt som 2%. Runt 10% är inte lågt. Under 10 är lågt och jag har aldrig haft något hö som ligger så högt som 10%.
 
Eller hur? Även vetfoder.se har ju sitt lågsocker i de krokarna.

Det värsta "midnattssol-höet" jag sett häruppe var på 24% WSC 15% ESC 😅.
Min höbonde brukar ligga på 20% WSC på vissa fält men det senaste jag har (annat fält) ligger å 6,9% plus stärkelse på 2% eller nåt sånt. Ligger iaf strax under 10 sammanlagt. Enbart torrhö, upplever att hösilage inte är så bra för flera fångisar.
 
Min höbonde brukar ligga på 20% WSC på vissa fält men det senaste jag har (annat fält) ligger å 6,9% plus stärkelse på 2% eller nåt sånt. Ligger iaf strax under 10 sammanlagt. Enbart torrhö, upplever att hösilage inte är så bra för flera fångisar.
Jag har också upplevt torrhö som stabilare för fångisar, kanske har med tarmfloran att göra? B-vitaminer som tiamin har ju en roll i ämnesomsättningen.

Undrar om det finns nån forskning på det...
 
Oj! Jag har letat i både Sverige och Danmark varje säsong o sällan det finns under 8-10% är min upplevelse.
Whoa, jag har i princip aldrig sett ett under 10% 😲.

Vi bor i ett långt land... Midnattssol här.
Jag vet att jag har enorm tur. Jag håller hårt i min höleverantör kan jag säga. Mitt tas på mossmark och vad jag har kunnat läsa mig till ger det i kombination med rätt gräs (och såklart, att det tas tidig morgon) lågt socker. Det ligger bra i energin med, alltid runt 7 (med en ts på 90) och under de sexton år jag har köpt från dem har det varit något enstaka år som kvoten inte har varit 6 eller över och är den under så ligger den på typ 5 så aldrig att det dalar djupt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 234
Hästvård Hej allihop Jag har ett dilemma. Lång historia kort: Min häst har haft en hålvägg i en hov i flera år. Förra veckan slant hovslagaren...
Svar
4
· Visningar
1 237
Senast: Ace
·
Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Exit
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 611
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp