Hur tänka?

Nougat

Trådstartare
Hejsan på er kära Buke 🌺

Har några funderingar som jag tror ni kan hjälpa mig med 😇

Jag håller ju på att studera nu igen, är en utbildning på 3,5 år, fyllde 28 år i dec.

Har just nu min egna uppfödning som fyller 4 år under året, hon är dräktig och fölar i maj.

Nu till en av funderingarna, är ju lite svårt att stå med 2 hästar medan man studerar (tänker på när fölet är avvant och har egen stall/lösdrift-hyra), men vem ska jag ha kvar?

stoet för att jag vill komma ut och tävla igen , eller fölungen för att man skulle vilja följa i ungponny-championaten m.m.?

Andra funderingen, hinner man rida och tävla medan man studerar, eller bättre att ha en på uppväxt? 🧐

Jag är 170 cm lång , stoet är strax under 160 i mkh, fick hoppdiplom förra sommaren, fölungen som kommer i år,kommer allra troligen bli medelstor/stor D-ponny.

Hur ska man tänka?🤔 vill ju inte vänta hur länge som helst med att ta upp ridningen igen heller och samtidigt är det kul att följa i championaten med.
 
Jag håller ju på att studera nu igen, är en utbildning på 3,5 år, fyllde 28 år i dec.

Har just nu min egna uppfödning som fyller 4 år under året, hon är dräktig och fölar i maj.

Nu till en av funderingarna, är ju lite svårt att stå med 2 hästar medan man studerar (tänker på när fölet är avvant och har egen stall/lösdrift-hyra), men vem ska jag ha kvar?

stoet för att jag vill komma ut och tävla igen

Tar och funderar på vem som ska vara kvar när fölet är ute tänker jag 😇

Tänker att det funkar oavsett, men 1 häst ska jag ha totalt sen from.nästa år iaf 🐴😇
 
Jag sålde faktiskt min häst dels pga av studierna och sen såklart av andra orsaker med. Deläger bara en häst idag, och så länge han tävlar är han pappas vilket passar mig bättre. Studierna tar jätte mycket tid, dels långa VFU perioder på minst 5 veckor, mycket och läsa osv. Hade jag köpt häst nu hade jag köpt en fölunge eller möjligtvis en 1 åring som kunde gå och växa till sig de här 2½ åren jag har kvar. Hästeribiten tar jag upp igen när studierna är klara.
 
Jag sålde faktiskt min häst dels pga av studierna och sen såklart av andra orsaker med. Deläger bara en häst idag, och så länge han tävlar är han pappas vilket passar mig bättre. Studierna tar jätte mycket tid, dels långa VFU perioder på minst 5 veckor, mycket och läsa osv. Hade jag köpt häst nu hade jag köpt en fölunge eller möjligtvis en 1 åring som kunde gå och växa till sig de här 2½ åren jag har kvar. Hästeribiten tar jag upp igen när studierna är klara.
Bra synpunkt @MayGrace 👌 kan ju va smartare att ha fölet på uppväxt medan man studerar , kommer ju vara 3 år när jag är färdig , så då är h*n under uppväxt under största delen av läsandet, kan ju lämna iväg på inridning och visning om det är mycket i skolan den perioden i slutet 😇

och kan ju då fortsätta utbildningen med h*n själv sen.

Kommer ju bli mer och mer VFU ju längre utbildningen är,och säkert mer och större arbeten kan ju då vara skönt att inte ha så mycket att tänka på då, utan att veta att den hästen man har ”bara” går på tillväxt.
 
Jag tyckte det var jätteskönt att ha en ridhäst när jag studerade, dels för att det var så himla skönt och meditativt att komma ut i skogen och tänka på annat (det kanske inte är den sortens ridning du främst är ute efter, så det kanske inte är applicerbart här, men det var min upplevelse i alla fall). Och dels var det så mycket lättare att komma ut på dagtid med hästen, anpassa träningar efter när tränaren kunde osv när jag kunde lägga upp min dag så mycket mer fritt. Hänger ju säkert på vilken utbildning man går, men jag tyckte aldrig att hästen tog för mycket tid medan jag pluggade just för att det var så lätt att styra. När jag tentapluggade som mest kunde han få en vilovecka ibland, men annars var det mest ett nyttigt avbrott.

Jag tyckte det svåraste var precis efter studierna, när jag sökte jobb, inte riktigt visste hur framtiden såg ut osv.
 
Ska väl tillägga att jag håller på med hästen så mycket jag vill såklart. Kör även honom ibland men orkar inte riktigt studera och ha en häst som ska motionera 6/7 dagar i veckan vilket min unghäst krävde för att må bra. De blev ohållbart när han vilade i längre perioder pga av mina studier. Hans hjärnkontor mådde inte bra och idag har han ett toppen hem där han blir aktiverad mer eller mindre varje dag med olika saker.
 
Jag tyckte det var jätteskönt att ha en ridhäst när jag studerade, dels för att det var så himla skönt och meditativt att komma ut i skogen och tänka på annat (det kanske inte är den sortens ridning du främst är ute efter, så det kanske inte är applicerbart här, men det var min upplevelse i alla fall). Och dels var det så mycket lättare att komma ut på dagtid med hästen, anpassa träningar efter när tränaren kunde osv när jag kunde lägga upp min dag så mycket mer fritt. Hänger ju säkert på vilken utbildning man går, men jag tyckte aldrig att hästen tog för mycket tid medan jag pluggade just för att det var så lätt att styra. När jag tentapluggade som mest kunde han få en vilovecka ibland, men annars var det mest ett nyttigt avbrott.

Jag tyckte det svåraste var precis efter studierna, när jag sökte jobb, inte riktigt visste hur framtiden såg ut osv.

också bra inlägg @nejlica får ta och fundera , har ju sett lite hur det är nu rent pluggmässigt och det funkar såklart att hinna rida också, kan ju lösa det säkert på något smidigt sätt när praktik-tiden är längre, troligen kommer den vara ett par veckor from.till hösten troligen, kan ju rida på kvällstid då iofs. 😇

Jag tycker om ridning och vill komma igång med det också, tycker det är skönt både fysiskt och psykiskt med ridning och va i stallet, tävlings-biten gillar jag också, både dressyr och hoppning.
Måste ju komma igång med ridningen igen innan man blir för gammal 😅

Allt detta funderande 🧐
När jag är färdig förskollärare så är jag 31 år , om jag behåller stoet är hon då 7 år, behåller jag fölungen, så är h*n 3 år.

Hur ska man lyckas med ett sådant planerande 😅

Rent storleksmässigt ridmässigt, så får man väl tänka sig att stoet är bäst lämpad, strax under 160 cm i mkh, fölungen lär bli en stor D-ponny troligtvis, och jag är 170 cm lång.
 
Senast ändrad:
När jag pluggade hade jag massor med tid, förmodligen för att jag kunde styra tiden själv och det passar mig väldigt bra. Hade inte häst så mkt under studierna men lade väldigt mycket tid på mina hundar då. När jag sen började jobba var jag helt slutkörd bra länge, det tog tid att komma in i jobblivet och att inte längre få planera mina dagar själv.

Praktikperioderna kommer ju inte vara annorlunda än sen när du jobbar? Om du inte har tid med häst när du har praktik så lär du inte ha tid sen när du ska börja jobba..
 
När jag pluggade hade jag massor med tid, förmodligen för att jag kunde styra tiden själv och det passar mig väldigt bra. Hade inte häst så mkt under studierna men lade väldigt mycket tid på mina hundar då. När jag sen började jobba var jag helt slutkörd bra länge, det tog tid att komma in i jobblivet och att inte längre få planera mina dagar själv.

Praktikperioderna kommer ju inte vara annorlunda än sen när du jobbar? Om du inte har tid med häst när du har praktik så lär du inte ha tid sen när du ska börja jobba..

Precis, så kom jag på att tänka också 🙋‍♀️ har pluggat lite innan och hade inga problem då med häst och ridning.

Då så, då vet jag mer hur jag ska göra😇, tänker satsa på ridning och tävling med stoet och troligen sälja fölungen till en person/familj som har ambition att visa på ungponny-tester och championat och satsa på tävling, så får man följa på distans 😎
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Gnägg Hejsan svejsan 🤩 Återigen så har jag som vanligt svårt att bestämma mig om hur jag ska göra. Fick ju i maj ett väldigt fint hingstföl...
Svar
15
· Visningar
1 319
Senast: Murray
·
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 541
Senast: Nougat
·
Hundavel & Ras Jag är uppvuxen med hund och både min ursprungsfamilj och jag själv har haft olika hundar genom åren, men nu är det över 10 år sedan den...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 581
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp