Hur tänker folk?

Golden_Heart

Trådstartare
Hur tänker folk, när de köper hästar från tex hästhandlare eller bara vanligt, men åldern på pappret/ passet stämmer inte vad tänderna visar?

Tex en ägare har gjort hästen/ ponnyn när passet skapats till mycket yngre än vad hästen egentligen är?
 
Vad menar du med "hur tänker folk"? Menar du hästhandlaren eller köparen?

Jag köper faktiskt helst från hästhandlare. Jag orkar inte med att få sorgen över att någon måste sälja på mig eftersom jag i det läget har en enorm sorg efter hästen jag förlorat för det är bara då jag köper en ny.

Två av mina har haft fel ålder i passet. Båda har varit yngre än vad som angetts. Den ena fyra år och den andre två år.
 
Min var ett år äldre i passet än vad säljaren sa. Men varken hon eller jag upptäckte det trots att jag stod och tittade i passet när vi gjorde upp affären. Tror inte säljaren heller visste (hon hade köpt honom två veckor tidigare). Jag upptäckte det hemma några dagar senare när jag lusläste passet. Men detta spelade inte så stor roll för mig, om hästen är 13 eller 14.
 
Hur tänker folk, när de köper hästar från tex hästhandlare eller bara vanligt, men åldern på pappret/ passet stämmer inte vad tänderna visar?

Tex en ägare har gjort hästen/ ponnyn när passet skapats till mycket yngre än vad hästen egentligen är?
Folk ljuger. Vad skall man göra liksom? Oftast är väl bäst om man gör tandkoll på besiktningen. Är ju personen som importerat från början som oftast fifflat med passet. Finns en väldigt känd hästhandlare från här jag bor, vart denna ofta säljer hästar med fel ålder. Stallägaren köpte en sådan av hens gamla tränare, den är 5 år äldre i verkligenheten tror jag det va, än vad som står i passet, då hade denna skojaren som är kompis med tränaren importerat hästen. Personen är lands-känd för att luras med mycket inom hästhandel, så är väl inte direkt förvånad.
 
Vad menar du med "Hur tänker folk?", alltså vad är frågan?
För mig känns det bäst att vara ärlig!
Oärlighet ifrån personer som ska vara hästkunniga och ljuger efter att checkat tänder, tycker jag är oacceptabelt, speciellt när de ljuger om typ fyra - fem år på hästen / ponnyn.
Jag förstår inte hur folk kan känna sig okej med att ljuga så för kunder eller kommande ägare.
 
För mig känns det bäst att vara ärlig!
Oärlighet ifrån personer som ska vara hästkunniga och ljuger efter att checkat tänder, tycker jag är oacceptabelt, speciellt när de ljuger om typ fyra - fem år på hästen / ponnyn.
Jag förstår inte hur folk kan känna sig okej med att ljuga så för kunder eller kommande ägare.
Dom som håller på har ju oftast olika psykiska störningar, det ursäkter inte beteende, men man får förstå att vissa människor bara inte funkar som andra människor, dom saknar totalt empati eller medkänsla för dom som dom lurar, men även för dom stackars djuren som får lida, då dom även ofta kan ha olika skador mm. Jag har ju sett flera av dessa som dessutom håller på med youtube, live feeds på Facebook mm, vart dom sitter och blåljuger och pratar om "Hur bra dom är", det är ju helt enkelt något väldigt väldigt fel på dom människorna, empatilösa och extrem mytomani.
 
För mig känns det bäst att vara ärlig!
Oärlighet ifrån personer som ska vara hästkunniga och ljuger efter att checkat tänder, tycker jag är oacceptabelt, speciellt när de ljuger om typ fyra - fem år på hästen / ponnyn.
Jag förstår inte hur folk kan känna sig okej med att ljuga så för kunder eller kommande ägare.
Nej, det förstår inte jag heller. Oärlighet är förstås aldrig okej.
 
Fast är det jättevanligt? Jag tänker i vårt fall köpte vi en ponny som ska vara tio på papperet i det som är registrerat i moderorganisationen men där vi var tvungna att skaffa nytt pass, den veterinär som var ut sa att troligen är hon runt 12. Det är ju inte den vi köpte avs fel utan troligen har det blivit fel på vägen. Oavsett vilket är det ju liksom en potentiell SM-ponny och om hon är tio eller tolv spelar väl kanske ingen större roll för vår det.
 
Fast är det jättevanligt? Jag tänker i vårt fall köpte vi en ponny som ska vara tio på papperet i det som är registrerat i moderorganisationen men där vi var tvungna att skaffa nytt pass, den veterinär som var ut sa att troligen är hon runt 12. Det är ju inte den vi köpte avs fel utan troligen har det blivit fel på vägen. Oavsett vilket är det ju liksom en potentiell SM-ponny och om hon är tio eller tolv spelar väl kanske ingen större roll för vår det.
vanligare än man tror, beroende på vart i landet man bor. Som sagt flera personer här i området som såld MYCKET hästar i Sverige och verkar som många av dom har falska pass som visar en yngre ålder med ex antal år. (Oftast hästar från Belgien etc verkar det som)
 
vanligare än man tror, beroende på vart i landet man bor. Som sagt flera personer här i området som såld MYCKET hästar i Sverige och verkar som många av dom har falska pass som visar en yngre ålder med ex antal år. (Oftast hästar från Belgien etc verkar det som)
Ok. Vi fick absolut inte skaffa nytt pass till vår där passet förekommit utan var tvungna att söka från det förbund där hon haft pass. Konstigt om SH har olika hållning...
 
Sen är ju inte tänder 100% vetenskapligt heller, två veterinärer hävdade envist att min ponny var ett år äldre än hon var men jag hade sett henne sen hon var föl så jag visste att pappren stämde.
"min" vetrinär gav mig en ålder på 18-24 år på min häst
 
Hur tänker folk, när de köper hästar från tex hästhandlare eller bara vanligt, men åldern på pappret/ passet stämmer inte vad tänderna visar?

Tex en ägare har gjort hästen/ ponnyn när passet skapats till mycket yngre än vad hästen egentligen är?
Jag utgår från att de gör sitt bästa utifrån sina kunskaper och utifrån sin förmåga att genomskåda den aktuella säljaren.
 
Jag känner som det tidigare sagts att det borde vara svårt att uttala sig definitivt om hästens ålder genom att titta på tänderna.
Jag tänker att det bör finnas individvariationer, rasvariationer och kanske variationer beroende på om hästen ätit enbart gräs eller hållits i hage där det finns mycket sly, rötter mm?
Jag tänker att variationerna på en häst i 10-12 årsåldern borde göra att det faktiskt kan vara svårt att bestämma på året?
Däremot är det väl bra att se till att besiktiga de veterinär gör en uppskattning av tändernas ålder.

Men tyvärr fuskas det nog en del, speciellt på importer.

Köparna som blir lurade på åldern med många år tänker nog inget om det innan de märker problemet. Ärdet kanske okunskap och de kanske inte ens själva har kontakt med besiktigande veterinär utan bara får ett protokoll?

Hur de som fuskat med passet tänker?
Ptja, kan man få ut mer pengar genom att justera åldern ett år eller två så finns det många människor som gör det, tyvärr.
Precis som det finns handlare som säljer skadade hästar med tagit till fula metoder för att dölja skadan.
 

Liknande trådar

Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
1 868
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 625
Senast: co-SMAD4
·
  • Omröstning
Hästmänniskan 😟 Är det okej att kalla sin häst nånting annat än det uppfödaren namngett den? Min häst har ett kort, "ovanligt" namn i passet, efter...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
9 905
Senast: sweep
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp