Hur tänker folk?

abc

Trådstartare
Har några gånger stött på gamla bekanta/vänner som man haft förr för ca 25-40 år sedan.
Jag tycker ju det normala är att isf hälsa och prata lite allmänt trevligt mm.
Men några har verkligen sagt.......Men hej oj vad stor du blivit el vad grått hår du fått mm
Jag har ju blivit förvånad och tyckt det blivit pinsamt, så inte svarat utan mest börjat prata om annat.
Men mest nyfiken vad man får ut av att häva ur sig en sådan kommentar?
Hur tänker man när man kan med att säga så till någon?
Jag ser ju också att gamla barndomskompisar blivit äldre men skulle aldrig häva ur mig nåt om personens utseende.
Nu funderar jag på att om det händer igen så skulle det vara kul att ifrågasätta påståendet på något vis.
Typ kan man säga... vad vad får du ut av detta?
Eller svara... jag har ju iaf hjärnan i behåll.
 
Om minnesbilden visar en tjusig tonåring så slår det en hur hen åldrats och då slänger en del spontant ur sig sånnadär kommentarer. Jag tar inte illa upp.
 
Om minnesbilden visar en tjusig tonåring så slår det en hur hen åldrats och då slänger en del spontant ur sig sånnadär kommentarer. Jag tar inte illa upp.
Nej jag tar inte riktigt illa upp, men kan inte förstå vitsen med att vara tvungen att kasta ur sig en sån kommentar.
Varför kan man liksom inte bara avstå? Jag hade iaf skämts ihjäl om jag påpekat hur någon ser ut, när det inte handlar om att ge en positiv komplimang.
 
Nej jag tar inte riktigt illa upp, men kan inte förstå vitsen med att vara tvungen att kasta ur sig en sån kommentar.
Varför kan man liksom inte bara avstå? Jag hade iaf skämts ihjäl om jag påpekat hur någon ser ut, när det inte handlar om att ge en positiv komplimang.
Personerna kanske har lite svårt med impulskontroll, pratar innan de tänker. Eller så är de bara idioter.
 
Har några gånger stött på gamla bekanta/vänner som man haft förr för ca 25-40 år sedan.
Jag tycker ju det normala är att isf hälsa och prata lite allmänt trevligt mm.
Men några har verkligen sagt.......Men hej oj vad stor du blivit el vad grått hår du fått mm
Jag har ju blivit förvånad och tyckt det blivit pinsamt, så inte svarat utan mest börjat prata om annat.
Men mest nyfiken vad man får ut av att häva ur sig en sådan kommentar?
Hur tänker man när man kan med att säga så till någon?
Jag ser ju också att gamla barndomskompisar blivit äldre men skulle aldrig häva ur mig nåt om personens utseende.
Nu funderar jag på att om det händer igen så skulle det vara kul att ifrågasätta påståendet på något vis.
Typ kan man säga... vad vad får du ut av detta?
Eller svara... jag har ju iaf hjärnan i behåll.
Har nog inte varit med om det.
Gällande gamla bekanta har jag upptäckt att det är väldigt få som känner igen mig, oklart varför.
Och nej, de låtsas inte bara såvitt jag kunnat avläsa på uttryck och kroppsspråk. Så jag har slutat hälsa på sådana om de inte visar igenkännande. Om jag hälsat för att småprata har jag liksom fått förklara vem jag är.
Har nog inga vänner från så lång tid tillbaka jag springer på överhuvudtaget. Bodde och rörde mig i andra städer då.

Jag tror som någon annan att de slänger ur sig något och tänker sen.
Eller möjligen att de inte vill prata eller vill att man inte tar kontakt igen så de säger inget vettigt. Tycker det är en svunnen tid liksom?
Vilket man ju kan tycka är osedvanligt oartigt. Man kan säga något kort och sedan ursäkta sig, tycker jag i alla fall.

Edit: Eller så har de så puckad humor att de tycker de är roliga. Vem vet...
 
  • Gilla
Reactions: abc
Jag tror som någon annan att de slänger ur sig något och tänker sen.
Eller möjligen att de inte vill prata eller vill att man inte tar kontakt igen så de säger inget vettigt. Tycker det är en svunnen tid liksom?
Vilket man ju kan tycka är osedvanligt oartigt. Man kan säga något kort och sedan ursäkta sig, tycker jag i alla fall.

Edit: Eller så har de så puckad humor att de tycker de är roliga. Vem vet...
Det lustiga va att den ena som sa så va en närmre barndomskompis som efter uttalandet ville ge sitt nummer och ville att vi skulle höras av.
 
Har aldrig varit med om sådant, men så har jag inte heller några fd vänner på det sättet. Det fåtal gånger jag mött någon som eventuellt känt igen mig från förr har vi båda låtsas som om vi aldrig setts innan.
 
Kanske svara "tack desamma", kanske får dom att fundera över vad dom egentligen sa 😅
Men nä, jag förstår inte heller varför man säger nått sånt, skulle inte få för mig att säga något om personens vikt eller allmänna utseende i negativa ord.
 
De kanske inte ser så negativt på att det syns att man åldrats som du verkar göra?
De kanske inte menar det som en diss, utan mer ett konstaterade att det gått lång tid sedan sist?
Är du på riktigt? Jag har noll problem med att åldrats. Däremot om det sägs på det sätt som gjorts är det inte i positiv mening. Finns det inte trevligare sätt att säga att det va länge sedan sist?
 

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 110
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 264
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
4 987
Senast: ameo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 007
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp