Hur tänker ni kring detta? (Vem betalar vad vid besök över jul)

Kristall10

Trådstartare
Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation.

Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi alltid jul hos mina föräldrar. I år blev det annorlunda och vi firade jul hos min sambos syster som bor 80 mil från oss. Dom brukar komma upp och fira jul vartannat år med oss och vartannat år med hennes sambos familj. Innan hon skaffade sambo firade hon alltid jul med oss, även när vi var hos mina föräldrar då även min sambos och då så klart även hans systers föräldrar också firade jul hos mina föräldrar.

Denna jul ville systern med familj inte åka upp till oss pga nyfödd bäbis och hon blev glad när vi frågade om hon ville att vi skulle komma ner.
Vi tog även med hennes och min sambos pappa (mamman lever inte längre). När vi efter fyra dagar ska åka hem så säger hon att hon ska räkna ut en summa per person för julmaten och höra av sig vad vi ska betala. I dag kom ”räkningen”.

Jag måste erkänna att jag blev förvånad över detta. Under alla år som hon firat jul hos oss och även hos mina föräldrar har hon aldrig behövt betala ett öre, och aldrig erbjudit sig heller. Vi tänker som så att det kostar att åka upp/ner (80 mil enkel väg) och har bla därför aldrig tänkt tanken att de som kommer ska betala för maten. Mina föräldrar och min sambos föräldrar brukar ta med en del mat men det är ändå vi som stått för det mesta. Vi har det inte speciellt gott ställt och har under de flesta av dessa år antingen varit föräldralediga, sjukskrivna eller student.

Vi har nu lagt ut pengar för diesel för resan ner och upp, plus pengar för hästvaktens resor till och från oss varje dag, plus att vi hade med oss en del mat. Det tillsammans är mer än vad de köpte mat för.

Jag tänker inte bråka med henne om summan. Det är så klart bara att betala och vara glad. Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite utnyttjad med tanke på alla år som hon firat jul hos oss utan att betala något. Samt alla somrar de varit upp och hälsat på utan att ha behövt betala för sig. Vi har endast hälsat på henne två gånger under alla dessa år då vi har svårt att åka ifrån gården samt att det är dyrt att åka. Men de är ofta upp både sommar och vinter men inte alltid över jul.
Hon bidrog inte heller med något till min sambos 40-års fest utan där fick jag stå för allt, trots det så fick hon det att se ut som att hon varit med och ordnat den. Eller jo, hon köpte en förpackning silverfärgade plastskedar till efterrätten.
Nä, jag är inte bitter… 😅🙈

Behövde nog mest bara skriva av mig, är ju egentligen fåniga grejer men som ändå gnager och skapar irritation.

Hur tänker ni?
 
Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation.

Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi alltid jul hos mina föräldrar. I år blev det annorlunda och vi firade jul hos min sambos syster som bor 80 mil från oss. Dom brukar komma upp och fira jul vartannat år med oss och vartannat år med hennes sambos familj. Innan hon skaffade sambo firade hon alltid jul med oss, även när vi var hos mina föräldrar då även min sambos och då så klart även hans systers föräldrar också firade jul hos mina föräldrar.

Denna jul ville systern med familj inte åka upp till oss pga nyfödd bäbis och hon blev glad när vi frågade om hon ville att vi skulle komma ner.
Vi tog även med hennes och min sambos pappa (mamman lever inte längre). När vi efter fyra dagar ska åka hem så säger hon att hon ska räkna ut en summa per person för julmaten och höra av sig vad vi ska betala. I dag kom ”räkningen”.

Jag måste erkänna att jag blev förvånad över detta. Under alla år som hon firat jul hos oss och även hos mina föräldrar har hon aldrig behövt betala ett öre, och aldrig erbjudit sig heller. Vi tänker som så att det kostar att åka upp/ner (80 mil enkel väg) och har bla därför aldrig tänkt tanken att de som kommer ska betala för maten. Mina föräldrar och min sambos föräldrar brukar ta med en del mat men det är ändå vi som stått för det mesta. Vi har det inte speciellt gott ställt och har under de flesta av dessa år antingen varit föräldralediga, sjukskrivna eller student.

Vi har nu lagt ut pengar för diesel för resan ner och upp, plus pengar för hästvaktens resor till och från oss varje dag, plus att vi hade med oss en del mat. Det tillsammans är mer än vad de köpte mat för.

Jag tänker inte bråka med henne om summan. Det är så klart bara att betala och vara glad. Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite utnyttjad med tanke på alla år som hon firat jul hos oss utan att betala något. Samt alla somrar de varit upp och hälsat på utan att ha behövt betala för sig. Vi har endast hälsat på henne två gånger under alla dessa år då vi har svårt att åka ifrån gården samt att det är dyrt att åka. Men de är ofta upp både sommar och vinter men inte alltid över jul.
Hon bidrog inte heller med något till min sambos 40-års fest utan där fick jag stå för allt, trots det så fick hon det att se ut som att hon varit med och ordnat den. Eller jo, hon köpte en förpackning silverfärgade plastskedar till efterrätten.
Nä, jag är inte bitter… 😅🙈

Behövde nog mest bara skriva av mig, är ju egentligen fåniga grejer men som ändå gnager och skapar irritation.

Hur tänker ni?
Vet du, jag hade faktiskt sagt till svägerskan att vi blandar väl inte in pengar i julfirandet, det brukar vi ju aldrig göra...

Jag tycker inte det är fånigt, du retar dig ju på detta (med all rätt) och är väl bättre att sätta ner foten med en gång så slipper ni ha det här irritationsmomentet kvar till framtida julfiranden. :)
 
Vet du, jag hade faktiskt sagt till svägerskan att vi blandar väl inte in pengar i julfirandet, det brukar vi ju aldrig göra...

Jag tycker inte det är fånigt, du retar dig ju på detta (med all rätt) och är väl bättre att sätta ner foten med en gång så slipper ni ha det här irritationsmomentet kvar till framtida julfiranden. :)
Ja, det var dumt att vi inte avklarade det här före vi åkte ner. Men i min värld så fanns det liksom inte på kartan. Min sambo vill inte bråka med sin syster och tycker att vi ska betala och jag vill inte vara den som gör mig osams med henne. Men om inte annat så vet vi ju att det är något vi ska diskutera till kommande jular.
 
Ja, det var dumt att vi inte avklarade det här före vi åkte ner. Men i min värld så fanns det liksom inte på kartan. Min sambo vill inte bråka med sin syster och tycker att vi ska betala och jag vill inte vara den som gör mig osams med henne. Men om inte annat så vet vi ju att det är något vi ska diskutera till kommande jular.
Ni hade ju aldrig kunnat veta att detta ens skulle komma upp så det är klart ni inte kunde prata om det innan. :)

Jag tycker din sambo är lite feg faktiskt, det behöver inte bli något bråk om man vänligt men bestämt bara säger ungefär som jag skrev tidigare och jag tycker att det hamnar just på din sambos bord eftersom det är hans syster. :)
 
Jösses hade aldrig fallit mig in att varken ta betalt för julfirande eller betala någon släkting. Undantaget är ju naturligtvis om,man är överens innan attdelapå kostnaden. Tycker du utan dåligt samvete kan fakturera i efterskott ett antal år tillbaka som redan föreslagits och definitivt kvitta det mot förra årets julfirande om de fortsätter att envisas med att vilja ha betalt. Jag hade inte betalat en krona.
 
Jag hade tyckt det var märkligt med tanke på att hon aldrig betalat eller ens erbjudit sig under alla dessa ggr hon varit hos er gratis. Men jag hade inte pallat tjafsa. Så jag hade bara betalat.

Jag har släkt långt bort och vi har under säker 20 år oftast firat hos samma släktingar.
Vi har väl tagit med oss lite saker som håller i 100 mil bilresa. Och erbjudit oss betala för mat/ev restaurangbesök/bensin när vi är där etc då vi ofta stannat minst 1 v varje gång. De har aldrig velat ha betalt trots rejäla påtryckningar om att få betala. De har fått extra mkt presenter istället. Och en jäkla massa sprit! :laugh:

Jag brukar också stå för rubbet om jag får besök även längre tid. Även då jag var långtidssjukskriven utan SGI.

Sen fattar jag att alla inte har råd och givetvis skulle jag gärna betala för att kunna umgås!
Men det blir så konstigt att det kommer i efterhand när man själv aldrig erbjudit sig.
 
Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation.

Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi alltid jul hos mina föräldrar. I år blev det annorlunda och vi firade jul hos min sambos syster som bor 80 mil från oss. Dom brukar komma upp och fira jul vartannat år med oss och vartannat år med hennes sambos familj. Innan hon skaffade sambo firade hon alltid jul med oss, även när vi var hos mina föräldrar då även min sambos och då så klart även hans systers föräldrar också firade jul hos mina föräldrar.

Denna jul ville systern med familj inte åka upp till oss pga nyfödd bäbis och hon blev glad när vi frågade om hon ville att vi skulle komma ner.
Vi tog även med hennes och min sambos pappa (mamman lever inte längre). När vi efter fyra dagar ska åka hem så säger hon att hon ska räkna ut en summa per person för julmaten och höra av sig vad vi ska betala. I dag kom ”räkningen”.

Jag måste erkänna att jag blev förvånad över detta. Under alla år som hon firat jul hos oss och även hos mina föräldrar har hon aldrig behövt betala ett öre, och aldrig erbjudit sig heller. Vi tänker som så att det kostar att åka upp/ner (80 mil enkel väg) och har bla därför aldrig tänkt tanken att de som kommer ska betala för maten. Mina föräldrar och min sambos föräldrar brukar ta med en del mat men det är ändå vi som stått för det mesta. Vi har det inte speciellt gott ställt och har under de flesta av dessa år antingen varit föräldralediga, sjukskrivna eller student.

Vi har nu lagt ut pengar för diesel för resan ner och upp, plus pengar för hästvaktens resor till och från oss varje dag, plus att vi hade med oss en del mat. Det tillsammans är mer än vad de köpte mat för.

Jag tänker inte bråka med henne om summan. Det är så klart bara att betala och vara glad. Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite utnyttjad med tanke på alla år som hon firat jul hos oss utan att betala något. Samt alla somrar de varit upp och hälsat på utan att ha behövt betala för sig. Vi har endast hälsat på henne två gånger under alla dessa år då vi har svårt att åka ifrån gården samt att det är dyrt att åka. Men de är ofta upp både sommar och vinter men inte alltid över jul.
Hon bidrog inte heller med något till min sambos 40-års fest utan där fick jag stå för allt, trots det så fick hon det att se ut som att hon varit med och ordnat den. Eller jo, hon köpte en förpackning silverfärgade plastskedar till efterrätten.
Nä, jag är inte bitter… 😅🙈

Behövde nog mest bara skriva av mig, är ju egentligen fåniga grejer men som ändå gnager och skapar irritation.

Hur tänker ni?
Jag tycker helt klart att det är riktigt dålig stil av henne och jag hade också blivit irriterad och ledsen.

Jag vill tro att jag gjort något liknande som @LenaH föreslår dvs säga något i stil med "vi har aldrig blandat in pengar när det gäller släktsammankomster tidigare så vi tycker det känns bäst att fortsätta så".
 
Vet du vad min tanke är?
Jag hade frågat henne hur hon mår och om de behöver hjälp med något. Anledningen till att du frågar är att du blev förvånad över att de ville dela upp kostnaden för julmaten.

Och sen skickar du en sammanfattning av det du skrivit här. Antingen är hon ju supersnål, eller så har någonting hänt så att de faktiskt står på ruinens brant. Man vill ju som brydd släkting faktiskt veta, eftersom hur man hanterar det beror på orsaken.
 
Sen fattar jag att alla inte har råd och givetvis skulle jag gärna betala för att kunna umgås!
Men det blir så konstigt att det kommer i efterhand när man själv aldrig erbjudit sig.
När jag omöjligt haft råd att bjuda och kompisar kommit och hälsat på har jag sagt innan typ det vore jätteroligt om du kommer men tyvärr har jag inte möjlighet att bjuda på så mycket, och sen har vi delat på det vi handlat. Skulle ju aldrig låta nån komma och hälsa på och käka och sen tala om att den får betala för sig 😅
 
Oj, vilket märkligt beteende! Jag fattar att du blir irriterad, det hade jag också blivit. Det ska mycket till för att jag ska kräva folk på pengar för maten de serveras i mitt hem.

Är det nu så att hon inte känner att hon hade råd att bjuda så hade hon ju i alla fall kunnat kläcka ur sig det när ni bestämde att ni skulle fira hos henne? Fult att komma med det sådär i efterhand.
 
Jag tänker att om man har ont om pengar men ändå vill bjuda in ber man folk ta med sig käk, man köper inte in sådant man inte har råd med och ber om pengar i efterhand. Jag skulle låta partnern fråga vad sjutton som pågår faktiskt, det är ju hans syster.
 
Man behöver inte ha en god relation med alla bara för att man är släkt. Det är en befrielse att inse det.
Nej det är jag medveten om. Men det kostar ofta väldigt mycket energimässigt att klippa relationen som det förmodlgen skulle leda till i detta fallet. Så det kan vara bra att fundera över ifall det finns några andra sätt att angripa problemet och över konsekvenserna innan man tar till så drastiska åtgärder.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 095
Senast: Acto
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 702
Senast: Ava22
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 037
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp