Hur tänker ni kring detta? (Vem betalar vad vid besök över jul)

Något liknande har hänt mig, men med en fd vän. Ibland erbjöd han mat eller en smörgås eller liknande när jag hälsade på, inget dyrt utan någon pasta här och någon rostad macka där, jag hade det lite knapert med ekonomin och tackade glatt ja. Någon månad senare ville han ha flera hundra i betalt för det. För mig är det självklart att man inte ger sken av att bjuda för att sedan komma med en räkning i efterhand.

Jag har också varit med om det.
En som bjöd på middag och sen visade det sig att så var det inte alls. VI skulle alla bidra med pengar, dessutom insåg alla att hon skörtade upp oss för att själv få in stålar till kassan. Samma människa som alltid la sista pengen om man var ute och åt, så alla la lite dricks utom hon som bara la så det blev exakt. Ingen kompis längre
 
Något liknande har hänt mig, men med en fd vän. Ibland erbjöd han mat eller en smörgås eller liknande när jag hälsade på, inget dyrt utan någon pasta här och någon rostad macka där, jag hade det lite knapert med ekonomin och tackade glatt ja. Någon månad senare ville han ha flera hundra i betalt för det. För mig är det självklart att man inte ger sken av att bjuda för att sedan komma med en räkning i efterhand.

Har han några vänner kvar?

För mig är det enkelt. Antingen bjuder man och det betyder att man bjuder. Eller så lagar man mat ihop och då delar man på inköpen. Vi kör alla varianter bland mina vänner, dock är det uppgjort innan vilken variant det är.
 
Min fråga är snarare hur du står ut med sambons konflikträdsla gentemot sin syster, än svägerskans snålhet :angel: :confused: Jag hade blivit galen. Men det där är ju ett rätt så vanligt fenomen bland män, att de är galet konflikträdda gentemot sina egna ursprungsfamiljer... :angel:
Jag önskar så klart att han skulle våga säga ifrån till systern. Men det har alltid varit så i deras familj att det är systern som bestämmer. Hon bestämmer även över föräldrarna (eller det är bara pappan kvar i livet nu) och alla rättar sig efter henne. Så det är nog svårt att bryta ett sånt mönster av rädsla för att göra sig ovän med henne.
 
Skinkan kostade 40 kr/kg, prinskorv köpte jag för 50 kr/kg, grönkål var hyfsat dyr, 29 kr för en påse men den räckte i 3 dagar. Gjorde egen sill = dyrare men det kostar ju bara 10 kr per burk om man köper färdig. En platta ägg = 45 kr, lax var på extrapris eftersom jul, 99 kr/kg. Potatis, lök och rödkål är billigt. Brysselkål kostade 10 kr/nät. Revben och Jansson + köttbullar gjorde mina föräldrar så jag vet inte vad det kostade.

Jag äter mycket fisk, skaldjur och färska grönsaker i vanliga fall. Mycket dyrare än julmaten.

Jag undrar verkligen vad och var du handlar? Och huruvida det ska vara ett krav jämfört med att gå in i en helt vanlig butik och handla mat utan att pricka in superextrapris på varenda vara?

Sill tycker jag är dyrt tex, har aldrig sett 10 kr/burken om den inte typ skänks bort efter jul. Och den billiga (visserligen svenska antar jag, kikar inte så noga då det inte ät något jag äter) skinkan efter jul på mitt normalstora Ica minns jag inte ens som så billig om 40 kr/kg.
 
Jag undrar verkligen vad och var du handlar? Och huruvida det ska vara ett krav jämfört med att gå in i en helt vanlig butik och handla mat utan att pricka in superextrapris på varenda vara?

Sill tycker jag är dyrt tex, har aldrig sett 10 kr/burken om den inte typ skänks bort efter jul. Och den billiga (visserligen svenska antar jag, kikar inte så noga då det inte ät något jag äter) skinkan efter jul på mitt normalstora Ica minns jag inte ens som så billig om 40 kr/kg.
På vanliga Ica maxi var det många röda priser på julmat cirka två veckor före jul. Gick att göra många klipp där.
 
På vanliga Ica maxi var det många röda priser på julmat cirka två veckor före jul. Gick att göra många klipp där.
Ja visst kan man gör klipp, men för mig handlar inte julbord om att servera det billigaste billiga och jaga runt efter extrapriser. Bara för att den färska laxen kostar 99 kr kg (helt realistiskt) så köper jag inte den till julbordet utan gravad/kallrökt och varmrökt. Den kostar betydligt mer.
 
Ja visst kan man gör klipp, men för mig handlar inte julbord om att servera det billigaste billiga och jaga runt efter extrapriser. Bara för att den färska laxen kostar 99 kr kg (helt realistiskt) så köper jag inte den till julbordet utan gravad/kallrökt och varmrökt. Den kostar betydligt mer.
Alltså det var röda priser på det mesta som är vanligast på julbordet. Helt enkelt.

Sill, gravad lax, rökt lax, grädde, julmust, olika kål, revben, osv osv osv.
Man behövde inte ens leta eller jaga priser.
 
Jag undrar verkligen vad och var du handlar? Och huruvida det ska vara ett krav jämfört med att gå in i en helt vanlig butik och handla mat utan att pricka in superextrapris på varenda vara?

Sill tycker jag är dyrt tex, har aldrig sett 10 kr/burken om den inte typ skänks bort efter jul. Och den billiga (visserligen svenska antar jag, kikar inte så noga då det inte ät något jag äter) skinkan efter jul på mitt normalstora Ica minns jag inte ens som så billig om 40 kr/kg.
Jag handlade på Willys i Lund. Är medlem, vilket gav lite extra rabatt på ett par varor. Det var ju extrapris på allt det vanliga, handlade i omgångar någon vecka innan jul och framåt.
 
Alltså det var röda priser på det mesta som är vanligast på julbordet. Helt enkelt.

Sill, gravad lax, rökt lax, grädde, julmust, olika kål, revben, osv osv osv.
Man behövde inte ens leta eller jaga priser.
Nu var det julskinka för 40 kr kg och sill för 10 kr burken inte de normala lockpriserna.
 
Jag och exet gjorde ju en lista när vi beställde mat. Köpte från willys och ett ganska basic julbord men där det blev rester över
Skinka blev ju på 2.4 kilo eller något
 

Bifogade filer

  • 20220109_182617.jpg
    20220109_182617.jpg
    602,2 KB · Visningar: 135
Ja visst kan man gör klipp, men för mig handlar inte julbord om att servera det billigaste billiga och jaga runt efter extrapriser. Bara för att den färska laxen kostar 99 kr kg (helt realistiskt) så köper jag inte den till julbordet utan gravad/kallrökt och varmrökt. Den kostar betydligt mer.
Bara för att du är för lat för att planera dina inköp och lägger någon slags status i att köpa till fullpris betyder inte det att andra gör likadant. Som tidigare sagt kan man definitivt hitta extrapriser på det mesta på julbordet veckorna och dagarna före jul, inklusive laxen du vill ha och sillen och julskinkan. Utan att det ska vara billigt importerat.
 
Jag önskar så klart att han skulle våga säga ifrån till systern. Men det har alltid varit så i deras familj att det är systern som bestämmer. Hon bestämmer även över föräldrarna (eller det är bara pappan kvar i livet nu) och alla rättar sig efter henne. Så det är nog svårt att bryta ett sånt mönster av rädsla för att göra sig ovän med henne.

Men Gud så drygt. Åh vad jag inte hade kunnat hålla käft om det utan behövt ett rejält åskväder innan luften kändes fräsch och andningsbar igen :angel: Har en kompis vars syster är likadan, hela familjen inkl min vän dansar efter hennes pipa. Jag fattar inte hur man står ut. Nån gång är det liksom dags att nån säger ifrån, det blir ju nånstans till slut pinsamt kring den som beter sig så också och aldrig fattar varför vänner osv försvinner när hen bara beter sig såsom hen tror är normalt. Lite som småbarn, med skillnaden att de kan inte veta bättre. En gåta hur vuxna människor inte kan se någotsånär objektivt på sig själva.
 
Något liknande har hänt mig, men med en fd vän. Ibland erbjöd han mat eller en smörgås eller liknande när jag hälsade på, inget dyrt utan någon pasta här och någon rostad macka där, jag hade det lite knapert med ekonomin och tackade glatt ja. Någon månad senare ville han ha flera hundra i betalt för det. För mig är det självklart att man inte ger sken av att bjuda för att sedan komma med en räkning i efterhand.
Det var klart värre än att begära betalt direkt efter så man har ett val att tacka nej nästa gång åtminstone.


Sen kanske personen fick ont om pengar och behövde pengarna....men ja jag förstår det är en fd vän,
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 094
Senast: Acto
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 701
Senast: Ava22
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 034
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp