Hur tänker ni kring detta? (Vem betalar vad vid besök över jul)

Just skinka är väl en sån sak som alla vill ha på julbordet men ingen äter så mycket av. Här blir det ost- och skinksås till många barn av resterna som aldrig vill ta slut.
 
Bara för att du är för lat för att planera dina inköp och lägger någon slags status i att köpa till fullpris betyder inte det att andra gör likadant. Som tidigare sagt kan man definitivt hitta extrapriser på det mesta på julbordet veckorna och dagarna före jul, inklusive laxen du vill ha och sillen och julskinkan. Utan att det ska vara billigt importerat.
Jag jobbade massor med övertid innan jul och drabbades av en nära bekants hastiga dödsfall dagen innan julafton. Här fanns inte tid till mycket planering och det fick bli mycket mer färdigmat än tidigare jular. Det behöver inte bli dyrt! Men visst, handlade inte på saluhallen i stan.

Maten på nyår blev ungefär lika dyr som all julmat. På nyår var vi bara två vuxna och två barn varav det ena valde burkmakrill framför (fryst) hummer (för halva priset).
 
Just skinka är väl en sån sak som alla vill ha på julbordet men ingen äter så mycket av. Här blir det ost- och skinksås till många barn av resterna som aldrig vill ta slut.
Jag tärnade upp resterna och frös in- komemr bli till pizza och ost - och skinksås här också! Jag är den enda som äter julskinka av mig och mina tre barn dessutom. Men på pizza och skinksås äter de det.
 
Jag jobbade massor med övertid innan jul och drabbades av en nära bekants hastiga dödsfall dagen innan julafton. Här fanns inte tid till mycket planering och det fick bli mycket mer färdigmat än tidigare jular. Det behöver inte bli dyrt! Men visst, handlade inte på saluhallen i stan.

Maten på nyår blev ungefär lika dyr som all julmat. På nyår var vi bara två vuxna och två barn varav det ena valde burkmakrill framför (fryst) hummer (för halva priset).
Nej, krävs inte mycket planering heller men typ en månad innan jul, om man går in i en affär för att ha vanlig vardagsmat och ser att de har extrapris på tex sill så kanske det åker med i korgen. Eller julskinka som i mitt fall. Varje gång man går in i affären för att handla vardagsmat så går man förbi en massa annat, om man tänker på att man kanske behöver grädden som det är extrapris på eller grötrisen som är veckan kortpris osv, inte heller det kräver mer planering än att man vet om att det blir jul i år igen. Jag såg massor av sådant i flera veckor före jul, på matvaror som håller sig och sådant man kan frysa osv.

Jag köper färdigmat. Typ. Och ändå är den inte dyr, jämfört med förr.

Beklagar sorgen!
 
Med några kronor här och där så kommer man dock upp i en större summa även om varje extra glas, extra macka, extra apelsin, ägg eller chokladbit inte kostar mycket.

Tycker du denna uppställning är orimlig?



Det är ju ETT hushåll som har stått för mat och dryck (utöver den extra dryck som inte rymdes i de 1500 kronorna), eller menar du med "utslaget på flera hushåll" att man lagade mat till många? Även om man äter rester dag 2,3 och 4 så blir det ju inte gratis dessa dagar bara för att man inte åt upp allt dag 1, man har ju gjort mer mat bara. Vissa saker blir billigare i storkok, absolut, men med annat blir det inte så stor skillnad. Om man behöver 2 påsar bröd istället för 1 t ex, så kan man inte räkna med att det är extra billigt överallt. Att laga till 4 istället för 1 blir billigare, skillnaden mellan 8 och 4 är inte lika stor skulle jag säga.
Jag tycker ju generellt att det systern i trådfrågan var förbaskat ogint - har man inte råd och inser i efterhand att man tagit sig vatten över huvudet ber man i min värld om ett bidrag, inte om en hushållskassa. Jag har en bestämd känsla av att det blev saker och ting över efter "kalaset" som systern med familj åt upp.

Tio kronor för en frukost? Jag tänker två mackor med en skiva pålägg på, och en kopp te eller juice typ. En fralla med 20 brödskivor jag köpte häromdagen kostade runt tolv kronor. För en person gissar jag att den frukosten kostar några kronor. Säg att mellamålet (om man äter sådant) kostar liknande.
Säg att lunchen blir någtra av de där potatisarna man ändå köpte en storsäck av inför jul, och jag vet inte... fiskpinnar? Köttbullar? Vad äter folk till lunch?
Det blir ju tramsigt när man börjar portionsräkna in absurdum.
Naturligtvis är jag inte en ond människa som tycker att försörjningsstödet bör sänkas för barnfamiljer, jag tycker däremot att situationen TS beskriver är uppåt väggarna. Slår jag själv ut min matkostnad på en månad käkar jag inte mat för 3000 spänn per månad som ensamstående och då kan livet som ensamstående snabbt bli Dyrt.
Har TS syster storhandlat för att maten ska räcka till hela sällskapet alla fyra dagarna (planeringen verkar ha varit sisådär) sitter de säkert kvar med en del som inte blev använt också.
 
Jag är också en som tycker att julmat är billigt. Jag firar inte, men passar på att handla kött, ost och grejer under högtiderna så att jag kan frysa in det, just därför. :)

Den dyraste julmaten för mig är skinkan men det är för att jag vill ha från en specifik producent... men då köper jag en liten, jag tycker skinkan är god och det lilla som blir kvar funkar utmärkt att frysa. Resten, sill, ost etc är det ju alltid bra priser på till jul.
 
Jag tycker ju generellt att det systern i trådfrågan var förbaskat ogint - har man inte råd och inser i efterhand att man tagit sig vatten över huvudet ber man i min värld om ett bidrag, inte om en hushållskassa. Jag har en bestämd känsla av att det blev saker och ting över efter "kalaset" som systern med familj åt upp.

Tio kronor för en frukost? Jag tänker två mackor med en skiva pålägg på, och en kopp te eller juice typ. En fralla med 20 brödskivor jag köpte häromdagen kostade runt tolv kronor. För en person gissar jag att den frukosten kostar några kronor. Säg att mellamålet (om man äter sådant) kostar liknande.
Säg att lunchen blir någtra av de där potatisarna man ändå köpte en storsäck av inför jul, och jag vet inte... fiskpinnar? Köttbullar? Vad äter folk till lunch?
Det blir ju tramsigt när man börjar portionsräkna in absurdum.
Naturligtvis är jag inte en ond människa som tycker att försörjningsstödet bör sänkas för barnfamiljer, jag tycker däremot att situationen TS beskriver är uppåt väggarna. Slår jag själv ut min matkostnad på en månad käkar jag inte mat för 3000 spänn per månad som ensamstående och då kan livet som ensamstående snabbt bli Dyrt.
Har TS syster storhandlat för att maten ska räcka till hela sällskapet alla fyra dagarna (planeringen verkar ha varit sisådär) sitter de säkert kvar med en del som inte blev använt också.

Du blandar ihop minst tre olika saker här. Hur billigt det egentligen går att äta, vad du tycker om situationen att systern kräver betalt i efterhand och vad det normalt kostar att äta när man inte vänder på var krona och väljer det absolut billigaste. Och ja en sak till, vad det kostar att äta vid en fest, här ett julbord.

Och ja det går säkert att föda 4 personer för halva summan i 4 dagar, kanske betydligt mindre, om man snålar med portionerna och letar det billigaste billiga. Havregrynsgröt med en liten skvätt mjölk 4 gånger om dagen i 4 dagar och du kan klara dig med under 150 kr skulle jag tro 1,5 kg havregryn, 4 liter mjölk och ett paket socker och ett kg salt. Och sen har du massor av salt och socker över. Eller så serverar du, färskpressad apelsinjuice, te, mjölk, ett gott bröd från den lokala bagaren, rikligt med pålägg inklusive, färska grönsaker och ett kokt ägg och frukosten kostar kanske 150 kr för 4 utan att det är något orimligt överdåd.

1500 kr är verkligen inte något överdåd för att föda 4 människor i 4 dagar, det är heller inte snålt utan man kan få bra mat för den summan. För att veta om systern lurade till sig extra pengar behöver man veta vad som serverats, vi kan spekulera i all oändlighet.
 
Det här har nog urartat till den löjligaste diskussionen på Buke...

Vi äter inte ens gris eftersom mannen är muslim utan byter mot lamm och kalkonprodukter som är sjukt mycket dyrare än grisprodukter, ändå skulle julmat för 1500 spänn räcka säkert två veckor hos oss (fyra pers). Folk äter olika och jag känner MÅNGA som jagar extrapriser och inte köper det dyraste, att döma ut dessa bara för man själv sätter pondus i att äta så dyrt som möjligt är ju sanslöst... Att dessutom förutsätta att det dricks alkohol till jul i alla familjer är ju jättekonstigt (vi dricker också hemmakolsyrat vatten och julmust till exempel, möjligen delar vi på en vinflaska på julaftons kväll).

Till syvende och sist handlar ju tråden om svägerskan och nej. Hon har inte gjort rätt överhuvudtaget och framstår som en fruktansvärd person i mina ögon. Inte för att hon vill dela, men för att det kommer efteråt och övriga inte har haft något alls att säga till om när det kommer till inköp av mat etc. Nu har mannen redan betalt, och jag hade blivit helt galen av hans oförmåga att stå upp för sig själv kan jag säga.
 
Jag tycker ju generellt att det systern i trådfrågan var förbaskat ogint - har man inte råd och inser i efterhand att man tagit sig vatten över huvudet ber man i min värld om ett bidrag, inte om en hushållskassa. Jag har en bestämd känsla av att det blev saker och ting över efter "kalaset" som systern med familj åt upp.

Tio kronor för en frukost? Jag tänker två mackor med en skiva pålägg på, och en kopp te eller juice typ. En fralla med 20 brödskivor jag köpte häromdagen kostade runt tolv kronor. För en person gissar jag att den frukosten kostar några kronor. Säg att mellamålet (om man äter sådant) kostar liknande.
Säg att lunchen blir någtra av de där potatisarna man ändå köpte en storsäck av inför jul, och jag vet inte... fiskpinnar? Köttbullar? Vad äter folk till lunch?
Det blir ju tramsigt när man börjar portionsräkna in absurdum.
Naturligtvis är jag inte en ond människa som tycker att försörjningsstödet bör sänkas för barnfamiljer, jag tycker däremot att situationen TS beskriver är uppåt väggarna. Slår jag själv ut min matkostnad på en månad käkar jag inte mat för 3000 spänn per månad som ensamstående och då kan livet som ensamstående snabbt bli Dyrt.
Har TS syster storhandlat för att maten ska räcka till hela sällskapet alla fyra dagarna (planeringen verkar ha varit sisådär) sitter de säkert kvar med en del som inte blev använt också.

Jag vet inte hur mycket du handlar mat i Sverige eller om du jämför med där du bor nu. Jag skulle snarare säga att en limpa eller formfranska kostar 15-20 kr där jag handlar. Om den inte är full med luft, men då kan man å andra sidan behöva äta 3-4 skivor istället så då går det på ett ut.

Juice 10 kr/l -> 2,50 kr för ett glas
2 mackor med smör och hårdost -> 5 kr
Ett ägg -> 2,50 kr
1 kopp kaffe -> 1,50 kr

Kanske vill man lyxa till det med fler val av pålägg som skinka, leverpastej, hummus eller färskost när det är jul. En skiva gurka eller tomat eller ett salladsblad. Kanske är barnen i tonåren och äter 4 mackor istället för 2 osv.

10 kr för frukost ÄR inte orimligt högt. Även om du äter billigt så ÄR en normal matkostnad högre än vad du lägger på mat. Även om du tycker att det är rätt att köra lågbudgetmat även på jul, så vill många andra inte det. (Billiga fiskpinnar från frysdisken har jag faktiskt aldrig någonsin blivit bjuden på i mitt vuxna liv)

Det kan tyckas petigt att gå ner i detalj, men att jag gör det är ju för att visa att när du gissar vad mat (i Sverige) kostar så gissar du fel. Det gör ju mig ingenting att du underskattar matkostnader, och jag tror inte heller du gör det med uppsåt eller är en ond människa. Men du får ett antal gilla på dina inlägg och om vi antar att det för varje gilla är 10 till som läst och håller med men inte trycker på gillaknappen, så skulle det kunna vara så att det plötsligt blir ganska många som sitter med en felaktig uppfattning om vad som är förväntat att man ska leva på i matkostnader. Det är anledningen till att jag bryr mig. Jag vill inte ha en förväntan om att alla ska kunna leva snålt, bara för att några kan, på samma vis som jag inte vill ha en förväntan om att man som nybliven förälder ska orka baka eget bröd eller fara runt och leta extrapriser, bara för att några kan.
 
Jag uppfattar 1500 för helpension av hel familj i flera dagar som rätt billigt. I min värld är det normala att man på jul, och när man har gäster, både frossar och gärna vill lyxa till det lite extra. Kanske bröd från bättre bageri, lyxiga pålägg, gott fika, efterrätter, goda ostar, praliner, lyxigare drycker med eller utan alkohol, fri tillgång på nötter och frukt..
Jag tycker inte heller det är konstigt att dela på kostnader om man bor hos någon annan i flera dagar. Hos oss brukar den som blir bjuden antingen själv laga middag någon dag och/eller bekosta fritidsaktiviteter och uteluncher.

Det märkliga i den här historien är ju att först själv äta gratis i 11 år, och sedan utan att kommunicera innan skicka faktura när det är dags att bjuda igen.
 
Jag uppfattar 1500 för helpension av hel familj i flera dagar som rätt billigt. I min värld är det normala att man på jul, och när man har gäster, både frossar och gärna vill lyxa till det lite extra. Kanske bröd från bättre bageri, lyxiga pålägg, gott fika, efterrätter, goda ostar, praliner, lyxigare drycker med eller utan alkohol, fri tillgång på nötter och frukt..
Jag tycker inte heller det är konstigt att dela på kostnader om man bor hos någon annan i flera dagar. Hos oss brukar den som blir bjuden antingen själv laga middag någon dag och/eller bekosta fritidsaktiviteter och uteluncher.

Det märkliga i den här historien är ju att först själv äta gratis i 11 år, och sedan utan att kommunicera innan skicka faktura när det är dags att bjuda igen.

Håller helt med om att det är betalningen utan kommunikation som är problemet här. Sedan tycker jag dock inte att man ALLTID har skyldighet att bjuda igen. I en situation där någon blivit sjuk eller av annan anledning har fått sämre ekonomi förväntar jag mig inte att hen ska behöva ta ett sms-lån för att kunna bjuda igen, då bidrar jag mycket hellre till maten. Oavsett hur många gånger jag valt att bjuda hen tidigare. Men igen, det handlar ju om en kommunikation som inte skett mellan parterna. Sånt bör ju pratas om innan, och inte efter.
 
Håller helt med om att det är betalningen utan kommunikation som är problemet här. Sedan tycker jag dock inte att man ALLTID har skyldighet att bjuda igen. I en situation där någon blivit sjuk eller av annan anledning har fått sämre ekonomi förväntar jag mig inte att hen ska behöva ta ett sms-lån för att kunna bjuda igen, då bidrar jag mycket hellre till maten. Oavsett hur många gånger jag valt att bjuda hen tidigare. Men igen, det handlar ju om en kommunikation som inte skett mellan parterna. Sånt bör ju pratas om innan, och inte efter.
Absolut! Har man av inte möjlighet att bjuda igen (vilket såklart kan hända, alla har ju olika faser i livet. Jag blev bjuden betydligt oftare än jag bjöd när jag var student och släktingarna jobbade.. ) får man ju säga det när man bjuder in. Inte skicka räkning i efterhand.
 
Otroligt fult att komma med räkning i efterhand utan att ni hade bestämt det innan. Det skulle jag påpeka också sen köra med samma mynt när de kommer nästa gång. Även sagt att de har ätit gratis under alla andra jular.
Nu har redan din sambo betalat men skulle absolut ha ifrågasatt varför. :)
 
Jag vet inte hur mycket du handlar mat i Sverige eller om du jämför med där du bor nu. Jag skulle snarare säga att en limpa eller formfranska kostar 15-20 kr där jag handlar. Om den inte är full med luft, men då kan man å andra sidan behöva äta 3-4 skivor istället så då går det på ett ut.

Juice 10 kr/l -> 2,50 kr för ett glas
2 mackor med smör och hårdost -> 5 kr
Ett ägg -> 2,50 kr
1 kopp kaffe -> 1,50 kr

Kanske vill man lyxa till det med fler val av pålägg som skinka, leverpastej, hummus eller färskost när det är jul. En skiva gurka eller tomat eller ett salladsblad. Kanske är barnen i tonåren och äter 4 mackor istället för 2 osv.

10 kr för frukost ÄR inte orimligt högt. Även om du äter billigt så ÄR en normal matkostnad högre än vad du lägger på mat. Även om du tycker att det är rätt att köra lågbudgetmat även på jul, så vill många andra inte det. (Billiga fiskpinnar från frysdisken har jag faktiskt aldrig någonsin blivit bjuden på i mitt vuxna liv)

Det kan tyckas petigt att gå ner i detalj, men att jag gör det är ju för att visa att när du gissar vad mat (i Sverige) kostar så gissar du fel. Det gör ju mig ingenting att du underskattar matkostnader, och jag tror inte heller du gör det med uppsåt eller är en ond människa. Men du får ett antal gilla på dina inlägg och om vi antar att det för varje gilla är 10 till som läst och håller med men inte trycker på gillaknappen, så skulle det kunna vara så att det plötsligt blir ganska många som sitter med en felaktig uppfattning om vad som är förväntat att man ska leva på i matkostnader. Det är anledningen till att jag bryr mig. Jag vill inte ha en förväntan om att alla ska kunna leva snålt, bara för att några kan, på samma vis som jag inte vill ha en förväntan om att man som nybliven förälder ska orka baka eget bröd eller fara runt och leta extrapriser, bara för att några kan.

Jag tror de flesta som läser i tråden handlar egen mat och kan avgöra om det de gillar/håller med om är rimligt eller inte, utifrån egna erfarenheter. :)
Jag har inte handlat i sverige sedan jag flyttade hit, men så mycket tror jag inte att matpriserna skiljer. Det är i alla fall ingen besökare som blivit förvånade i affären när vi handlat. Det "oohas och aaahas" däremot över att det är billigt att äta ute. Å andra sidan kan det ju skilja Rejält mellan orter och områden även i Sverige, det finns väl en anlening till att det finns ett uttryck som heter Stockholmspriser. :D

Jag kan visst förstå att det ska lyxas till på julafton, det är väl givet när man firar med familj, men dels räcker ju maten (för de flesta av oss verkar det som) flera dagar och sedan verkar ju systern tråden handlar om vara mån om pengar och då räknar jag med att man har ett hum om hur man ska handla för att det ska bli vettiga kostnader. Det behöver inte vara "budgetmat" för det (vilket för övrigt låter som om det vore någonting fult här i tråden?) alltså inte avdrag på kvalitet eller smak bara för att man köper ett storpack av basvarorna på ICA maxi istället för det man är van vid på Kvantum.
Alternativt blev hon överväldigad av vad det faktiskt kostade att ha bjudning hemma eftersom de alltid varit besökande/blivit bjudna innan... men det gör det fortfarande inte till en rimlig reaktion att skicka en såpass stor räkning i efterhand. Plussar vi på maten TS bidrog med landar de på ungefär 2000 istället dessutom.
Jag förväntar mig inte heller att folk ska leva varje vardag under hundralappen, jag menar bara att om man vill och om pengar är så viktigt, så går det rätt bra även med färska grönsaker varje dag.

Jag har aldrig blivit bjuden på fiskpinnar heller faktiskt, det drog jag bara till med. Jag har ingen aning om vad man äter som barnfamilj dagarna efter fest men jag antar att man inte har en sittning varje lunch. Jag tror att vi mest åt skinksmörgås eller överbliven köttbulle dagarna efter jul.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 108
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 392
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 732
Senast: Ava22
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 851
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp